Kirjolohen kiusaaminen?
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Re: Kirjolohen kiusaaminen?
Pakko kyllä kysyä kmcomilaisten mielipidettä tuosta kirjolohi sm-pilkistä. Nimittäin ootto-onget, mitä helvettiä semmosia saa käyttää jos puhe on pilkkimisestä?? Itse olin ekaa kertaa, ja jäi viimeiseksi kun 9/10 käytti ootto-onkia. Sitten retostellaan kuinka hyviä ollaan pilkkimään kun saa ootolla kirjon.. Kukaan ei varmaan arvaa edellä olevasta tekstistä että meni munat pataan
Tai tuli sieltä 40cm kuha, mutta sillä ei puntarille päästy
Mutta siis mitä mieltä olette tuosta oottojen käyttämisestä nimen omaan kirjolohi sm-pilkissä?
Ei sm ole poikkeus. Myös muissa kirren pilkintä kisoissa väki käyttää ootto-onkea.
Henkilökohtainen mielipide on että se ei kuulu kisoihin
Henkilökohtainen mielipide on että se ei kuulu kisoihin
-
Kattokassinen
Mutta vaikka saa käyttää ootto-onkea niin samat nimet on pääasiassa kisojen kärkisijoilla... Esim. ite oon käyny muutamat kisat.. Ei yhtään kalaa ootolla... Ja esim. kaveri on jokaisessa kisassa saanu ootolla kalan... Kai se on ootto-ongintakin taitolaji...
Mitä enemmän käytetään sen parempi
(harvoin niillä nimittäin kärkisijoja pokataan)
Se miten sm-kisat meni jätetään sensuurin piikkiin...
Laitanpas tähän saman tekstin kun naapuri palstallekkin,
No kuinkas moni kävi ko. tapahtumassa. Itse kävin mutta en osannut kaloja onkia. Yksi oli 5min ennen loppua kiinni, mutta irtosi.
Kaveri oli kolmas kolmella pienellä lohella.
Mutta täytyy sanoa että oli surkeasti järjestetyt kisat. Hyviä puolia oli se että oli saatu tien varsille opasteita jotka näkyy ja makkaran myynti kojuja oli enemmän kun yksi. Muuta järjestelyt olikin sitten vähän erikoisia. Säännöistä ei puhunut kisan alussa kukaan mitään, eikä kyllä puhunut mistään muustakaan. Yleensä kuitenkin on kisäjärjestäjillä ollut tapana kertoa vähän yleisimpiä sääntöjä. Puoli kymmeneltä piti päästä jäälle, mutta vielä 20 vaille kymmenen sadat ihmiset parveili ja ihmetteli millonkan sinne jäälle oikein pääsee. Kello tais olla varttiavaille kun päästiin jäälle. Eli puolentunnin siirtymä olikin muuttunut 15min siirtymäksi. Itse järvestä nyt en enempiä haastele. Perus järvihän tuo on, vähän ehkä isohko lohikisa paikaksi, mutta sama se on kaikille.
Palkinnoistakaan ei tietysti pitäis purnata, mutta oli kyllä oikeasti surkeat palkinnot, jos ei oteta lukuun yleisten sarjan voittajaa. Se mikä vielä alentaa noiden palkinnoitten arvoa on se että niitä jaettiin vain muutamalle/sarja. Naistensarjassakin vain neljälle oli palkinnot. Yleisessä taisi 8 saada jotain halpahalli tavaraa.
n. 500 osallistujaa ja reilu 80 kirjolohta järvestä nousi. Joko kala ei syönyt, tai sitten sitä vaan istutettiin niin vähän, suhteessa järven kokoon. No tämä nyt on sama kaikille. Mutta semmonen maku kuitenkin jäi itselle ja muutamalle muullekkin kenen kanssa tuli juteltua että ei tarvii seuraavan kerran ko. järvelle lähteä kisaamaan.
Ja en nyt moiti kisajärjestelyjä sillä etten itse saanut kalaa enkä pärjännyt. Ihmetyttää vaan moinen toiminta. Liekkö sitten yritetty voiton maksimointia, mikä nyt ei tietenkään ole nykypäivänä enää mitään uutta. Viis kisailijoiden viihtyvyydestä, kunhan rahaa tulee kassaan...
No kuinkas moni kävi ko. tapahtumassa. Itse kävin mutta en osannut kaloja onkia. Yksi oli 5min ennen loppua kiinni, mutta irtosi.
Kaveri oli kolmas kolmella pienellä lohella.
Mutta täytyy sanoa että oli surkeasti järjestetyt kisat. Hyviä puolia oli se että oli saatu tien varsille opasteita jotka näkyy ja makkaran myynti kojuja oli enemmän kun yksi. Muuta järjestelyt olikin sitten vähän erikoisia. Säännöistä ei puhunut kisan alussa kukaan mitään, eikä kyllä puhunut mistään muustakaan. Yleensä kuitenkin on kisäjärjestäjillä ollut tapana kertoa vähän yleisimpiä sääntöjä. Puoli kymmeneltä piti päästä jäälle, mutta vielä 20 vaille kymmenen sadat ihmiset parveili ja ihmetteli millonkan sinne jäälle oikein pääsee. Kello tais olla varttiavaille kun päästiin jäälle. Eli puolentunnin siirtymä olikin muuttunut 15min siirtymäksi. Itse järvestä nyt en enempiä haastele. Perus järvihän tuo on, vähän ehkä isohko lohikisa paikaksi, mutta sama se on kaikille.
Palkinnoistakaan ei tietysti pitäis purnata, mutta oli kyllä oikeasti surkeat palkinnot, jos ei oteta lukuun yleisten sarjan voittajaa. Se mikä vielä alentaa noiden palkinnoitten arvoa on se että niitä jaettiin vain muutamalle/sarja. Naistensarjassakin vain neljälle oli palkinnot. Yleisessä taisi 8 saada jotain halpahalli tavaraa.
n. 500 osallistujaa ja reilu 80 kirjolohta järvestä nousi. Joko kala ei syönyt, tai sitten sitä vaan istutettiin niin vähän, suhteessa järven kokoon. No tämä nyt on sama kaikille. Mutta semmonen maku kuitenkin jäi itselle ja muutamalle muullekkin kenen kanssa tuli juteltua että ei tarvii seuraavan kerran ko. järvelle lähteä kisaamaan.
Ja en nyt moiti kisajärjestelyjä sillä etten itse saanut kalaa enkä pärjännyt. Ihmetyttää vaan moinen toiminta. Liekkö sitten yritetty voiton maksimointia, mikä nyt ei tietenkään ole nykypäivänä enää mitään uutta. Viis kisailijoiden viihtyvyydestä, kunhan rahaa tulee kassaan...
Samaa mieltä kisajärjestelyistä Perzan kanssa. Jotenkin oli outoa toimintaa koko homma kun ensin rannassa ootetaan lähtöä ja kaikki vähä pälyilee ympärilleen, että milloinkahan sitä pääsee lähtemään ja mitään ei kuulu, kello vaan tikittää.
Olin itse ensimmäistä kertaa SM:ssä, mutta pari muuta kisaa olen käynyt itä-suomessa ja ainakin niihin verrattuna tämä kisa oli pohjanoteeraus niin paikan kuin kisan suhteen. Itse en varmaankaan tälle järvelle enää tule. En minäkään halua lietsoa pahoja ajatuksia turhaan, mutta sanotaan näin, että itse en tykännyt.
Omalle kohdalle sattui kisan aikana aika paljonkin tapahtumia. Yks kirre ylös(tosin surkean pieni) 2 karkuutusta (joista toinen jo näytti päänsä avannosta, mutta kieltäytyi jatkotoinpiteistä), mutta hauen kutaleet antoi sitten tapahtumia koko päivälle. 3kpl ylös, yks katkoi vavan ja siimat, vieressä olleet kaverit sai niitä myös. Teki mieli huutaa jossain vaiheessa, että vaihdetaan kisa Hauki-SM:ksi. Kaikki tapahtumat olivat syvän päällä 4-5 metristä.
Missähän lie kisat ens vuonna?
Olin itse ensimmäistä kertaa SM:ssä, mutta pari muuta kisaa olen käynyt itä-suomessa ja ainakin niihin verrattuna tämä kisa oli pohjanoteeraus niin paikan kuin kisan suhteen. Itse en varmaankaan tälle järvelle enää tule. En minäkään halua lietsoa pahoja ajatuksia turhaan, mutta sanotaan näin, että itse en tykännyt.
Omalle kohdalle sattui kisan aikana aika paljonkin tapahtumia. Yks kirre ylös(tosin surkean pieni) 2 karkuutusta (joista toinen jo näytti päänsä avannosta, mutta kieltäytyi jatkotoinpiteistä), mutta hauen kutaleet antoi sitten tapahtumia koko päivälle. 3kpl ylös, yks katkoi vavan ja siimat, vieressä olleet kaverit sai niitä myös. Teki mieli huutaa jossain vaiheessa, että vaihdetaan kisa Hauki-SM:ksi. Kaikki tapahtumat olivat syvän päällä 4-5 metristä.
Missähän lie kisat ens vuonna?
Saishan näitä kun kerkeis olemaan...
-
ukko lintulasta
Samaa mieltä tuosta ooton käytöstä sm-kisoissa
..se pitäs kieltää ja vain pilkkimällä tapahtuva olis hyväksyttävää lohen sm:ssä..voishan järjestää pelkät oottoongen sm-kisat jossa pilkkiminen ois kiellettyä...pyydän kyllä itsekkin ootolla+pilkillä nuissa kirre paikoissa..mutta on se ootto jotenkin niin "kökkö"pyynti muuten eikä isoja taitoja vaadi vaan siimaan paino +tahna koukun kans siiman päähän ja pyyntiin..ei siinä isoja taitoja tarvi...mutta että kirren saa pilkin päähän se vaatiikin joskus paljon kokeiluja.. 
Muutamia lohikisoja on ollut, missä tahnan käyttö ollut kielletty. Minusta hyvä sääntö. Ootto-onkea saa siis käyttää, luonnollisella syötillä varustettuna.
Onkos tuolla miten paljo eroa tahnalla ja luonnon syötillä?ewzi kirjoitti:Muutamia lohikisoja on ollut, missä tahnan käyttö ollut kielletty. Minusta hyvä sääntö. Ootto-onkea saa siis käyttää, luonnollisella syötillä varustettuna.
Välillä luonnon syötti hakkaa tahnan sata nolla ja välillä toisin päin.
Hemmetin pieneen sivuväärään koukkuun kun laittaa kimpun toukkia niin sillontällöin oiva peli.
Tai mätiä.
T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.
Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
helevettiin ne ootto-onget. täysin pelle laji 
Mun mielestä olis paras systeemi jos käyttäis vaan yhtä vapaa. Jos joku haluis laittaa passiivisen pyydyksen antaa mennä. Ja nyt siis puhe kisoista, jos muuten menee kirrejä pyytämään vapaa-ajallaan niin mikä ettei, ompahan suurempi saalisvarmuus.
Olisko pirttilahdelle pikavinkkejä?
Huomenaamulla lähtö. Kilometrejä tulee liki 300,mutta kerran talveen tuolla voinee käydä.
Seuraavaa pohtinut?
-Ottaako rautu tahnapalloon vai pelkästään aktiivionkeen?
-Syvältä vai rannan tuntumasta?
-Ootto-ongen,jos viritän niin pohjaan vai väliveteen jotenkin painoilla kikkailemalla?
Huomenaamulla lähtö. Kilometrejä tulee liki 300,mutta kerran talveen tuolla voinee käydä.
Seuraavaa pohtinut?
-Ottaako rautu tahnapalloon vai pelkästään aktiivionkeen?
-Syvältä vai rannan tuntumasta?
-Ootto-ongen,jos viritän niin pohjaan vai väliveteen jotenkin painoilla kikkailemalla?
- Jäpäkyörä
- Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Jos vanhat merkit pitää paikkansa, niin 2-3 mtr jään alta. Luulisin että aktiivionki on parempi.
Lätkää, liitsiä, tasuria. Ootto-onkeekin kannattaa kokeilla. Elävällä syötillä.
Lätkää, liitsiä, tasuria. Ootto-onkeekin kannattaa kokeilla. Elävällä syötillä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Jurvan sälliltä oon kirrejä saanut "tappotahtiin" ja moniko palstan käyttäjistä siellä kulkee? Kymysys, onkohan muuten sälli tankkiautojen ykkönen letku tankkauksessa? Huhu kertoo 6-7 tonnin tankkauksista vuodessa.
Minkäs moinen paikka tuo on? ei oo kuultukaan täällä susirajallaCalcutta kirjoitti:Jurvan sälliltä oon kirrejä saanut "tappotahtiin" ja moniko palstan käyttäjistä siellä kulkee? Kymysys, onkohan muuten sälli tankkiautojen ykkönen letku tankkauksessa? Huhu kertoo 6-7 tonnin tankkauksista vuodessa.
Huomenna oiskin vuorossa viimonen cupin kisa kirkkolahdella. Kalaa tuntus olevan ja vielä pikkasen vettäkin jään alla
tulpahan istuttuu pirtti lahella lähes 10h ja miulla yks varma otti koko päivänä
tuon ainokaisen siimassa roikkuneen kuitenkin sain jään paremmalle puolelle suostuteltuu ja
oikeestaa ei hirveesti harmita vaikka ei muuta tullukkaa.vähän jo rupes suupieli nykimää
jostai kumman syystä. kaveri sentää sai kaks tälliä joista toinen ylös vajaan puolen toista kilon
nieriän muodossa.
porukkaakin oli aamupäivästä reilu parikymmentä ja yksikkö tapahtumia siellä täällä
3,8kg nieriänkin vääntivät jäälle ja kuulopuheen mukaan isompikin oli jonkin pussukkaa joutunu.
meikäläisen siiman oikojan mitat oli 3,2kg ja 70cm

Uploaded with ImageShack.us
tuon ainokaisen siimassa roikkuneen kuitenkin sain jään paremmalle puolelle suostuteltuu ja
oikeestaa ei hirveesti harmita vaikka ei muuta tullukkaa.vähän jo rupes suupieli nykimää
jostai kumman syystä. kaveri sentää sai kaks tälliä joista toinen ylös vajaan puolen toista kilon
nieriän muodossa.
porukkaakin oli aamupäivästä reilu parikymmentä ja yksikkö tapahtumia siellä täällä
3,8kg nieriänkin vääntivät jäälle ja kuulopuheen mukaan isompikin oli jonkin pussukkaa joutunu.
meikäläisen siiman oikojan mitat oli 3,2kg ja 70cm

Uploaded with ImageShack.us
Jep! Pirttilahdella tuli käytyä. Ei mikään supersyönti ja tahna ei näyttäs pelaavan ollenkaan siellä. En nähnyt kenenkään saavan sillä ja kun kyselin niin sama tarina jokaiselta.
Muutamia kaloja nostelivat ja näin yhden hiukan reilu 4kg radun pussissa eräällä.
Itse sain semmoisen 2kg raudun ihan pikkuisella räsäsen lusikalla ja kaverille samankokoinen tasurilla. Ei muuta tapahtumia. Oma kala tuli hautumaan läheltä niemestä
Kuvakin on,mutta samannäköinen kun tuo yläpuolen kala ulkonäöltään,joten turha laittaa esille.
edit: tässpä kuva kalasta,kun sattu puhelin lähellä olemaan
Muutamia kaloja nostelivat ja näin yhden hiukan reilu 4kg radun pussissa eräällä.
Itse sain semmoisen 2kg raudun ihan pikkuisella räsäsen lusikalla ja kaverille samankokoinen tasurilla. Ei muuta tapahtumia. Oma kala tuli hautumaan läheltä niemestä
Kuvakin on,mutta samannäköinen kun tuo yläpuolen kala ulkonäöltään,joten turha laittaa esille.
edit: tässpä kuva kalasta,kun sattu puhelin lähellä olemaan
- Liitteet
-
- rautu.jpg (48.14 KiB) Katsottu 4212 kertaa
Viimeksi muokannut Mynttinen, 18:23:30 02.04.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peuralla tänään 10.30-17.
Jäällä n. 11 maissa, oli kiva repia lasten rattaan jäälle
Kairailin reikiä ja emännälle ja muksulle vavat valmiiks.
Oottisata itelleni laittelin nii emäntä vetäsee lohen ylös
Kerkes lätkän tiputtaa veteen ja samantien kala ylös.
No parin minuutin päästä mulla oottista viedään.
No 2 kierrosta pyörähti puola ja siihen jäi.
Hyvinhän tämä reissu lähtee!
No sitte hiljasempaa. Kauan.
Muutaman tunnin päästä emännällä lätkässä tärppi.
Se jäikin sitte ainoaksi.
Eli mulle mp...
Aamulla 5 maissa pitäs lähtee takas yrittää...
Jäällä n. 11 maissa, oli kiva repia lasten rattaan jäälle
Kairailin reikiä ja emännälle ja muksulle vavat valmiiks.
Oottisata itelleni laittelin nii emäntä vetäsee lohen ylös
Kerkes lätkän tiputtaa veteen ja samantien kala ylös.
No parin minuutin päästä mulla oottista viedään.
No 2 kierrosta pyörähti puola ja siihen jäi.
Hyvinhän tämä reissu lähtee!
No sitte hiljasempaa. Kauan.
Muutaman tunnin päästä emännällä lätkässä tärppi.
Se jäikin sitte ainoaksi.
Eli mulle mp...
Aamulla 5 maissa pitäs lähtee takas yrittää...
Oiskohan sampukka fiksumpaa laittaa emäntä aamulla jäälle, ni pysyy perhe kalassa 
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
Kävimme tänään porukalla Jarski_K, Iikku, Turska ja Juuso Junkkarinjärvellä kirjolohen kiusattavana. Teemana oli, ettei Jägermaisteria säästetä. Ihan mahtava pilkkipaikka. Ei siellä tosin kaloja ollut. Oma tavoitteeni, 0 tärppiä, toteutui täydellisesti.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.
Tulipahan ainakin kunnnon känni ja yhen ahvenenkin taisin saada.
Nii saattas olla viisainta.SLN kirjoitti:Oiskohan sampukka fiksumpaa laittaa emäntä aamulla jäälle, ni pysyy perhe kalassa
Ennen kuutta aamulla jäällä oltiin kaverin kaa.
Emäntä tuli paikalle 10 maissa ja heti sai kunnon tärpin.
Nii LUVANTARKASTAJAKIN kävi lupia kyselemässä.
Toisenkerran mulle kävi noin että lupia kyseleevät.
Sais kyllä useemminkin käydä.
Eli kaikille MP...
-
ukko lintulasta
Just tulin kotio lähin klo 11.00 kirren pyyntiin..ja 4 kpl kirpeleitä tuli oli vaan pieniä painoivat yhteensä 3kg...2kpl karkas..3 kpl tuli tahnalla ja yksi papukaija liitsillä..no syöhän nuo vaikka pieniä ovat..pistinkin yhen jo heti suolaan...nam
Tänään cupin viimonen kisa... talven suurin saalis kpl määrässä (kokonaiset 4 kirbeliä) ja paras cupin sijoitus. Nyt odottelemaan ens viikonlopun työpaikan lohipilkkimittelöä ja sitten perinteinen viikonloppu Lokinlammella.
Itsekkin pitäisi tästä lähteä ajelemaan Lokinlammelle viikonlopuksi. Olisi kolmen päivän sessio edessä. Olivat saaneet aika hyvin kalaa alkuviikosta, niin toivo elää, ettei tulisi nollareissua.
Saishan näitä kun kerkeis olemaan...