Putkiperhokoukut

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Papu

Putkiperhokoukut

Viesti Kirjoittaja Papu »

Koukkujen vaihto olis edessä, kun vanhaan en oo enää tyytyväinen. Eli mitäs kolmihaaroja porukka käyttää putkiperhoissa lohelle? Etenkin kokeneilta Kymin kävijoiltä olis mukava kuulla kommentteja.

Ite oon käyttäny tähän asti Guidelinen järkyttävän teräviä ja kestäviä koukkuja, mutta huonon terotettavuuden ja kovan hinnan takia on pakko vaihtaa merkkiä. VMC 9626 8 koossa tuntuu hyvältä, mutta kutonen onkin jo aika tylsä. Ehdotuksia?

Laittakaa vaikka plussia ja miinuksia tänne ominaisuuksista. Omat kokemukset:

Guideline X-strong putkiperhokoukku:

Plussaa: Tosi vahva, kevyt ja terävä. Ei oo yhtään haaraa katkennu pohjakosketuksissa.

Miinusta: Punttihommiin liian kallis, kun jää paljon kamaa pohjaan, huono terotettavuus.

Guideline Seatrout putkiperhokoukku:

Plussaa: Terävä ja kevyt.

Miinusta: Liian kallis punttihommiin. Omassa käytössä olleet 8 -koon koukut kävi 2 kertaa pohjassa ja molemmilla kerroilla koukku poikki! Siihen loppu tän koukun käyttö.
Viimeksi muokannut Papu, 18:41:45 17.02.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Möykky
SÄRKI-LOVER

Re: Putkiperhokoukut

Viesti Kirjoittaja Möykky »

6 tai 8-koon NK-62 perhon koosta riippuen.. :roll:
Erakko

Viesti Kirjoittaja Erakko »

Möykky kirjoitti:6 tai 8-koon NK-62 perhon koosta riippuen.. :roll:

Keskimääräisesti hyvä koukku. Laatu vaan heittelee kovasti.
munapata
Viherpillu

Viesti Kirjoittaja munapata »

VMC:n 8650 on mulla ollut käytössä. Kevyt koukku ja aika ohutlankainen, mutta uittaa perhon nätisti ja kestää kyllä kalan kanssa mun väsytyksissäni. Tosin, mähän pitelen lohta kun kipeetä pillua 8)

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Möykky
SÄRKI-LOVER

Erakko kirjoitti:
Möykky kirjoitti:6 tai 8-koon NK-62 perhon koosta riippuen.. :roll:

Keskimääräisesti hyvä koukku. Laatu vaan heittelee kovasti.
Toi on kyl jännä juttu. Jostain muualtakin kuullu samasta asiasta, mut itelle ei ainakaan oo osunu vielä kohilleen maanantaikappaleita. Jokusen kappaleen kuitenkin itekkin koestanu täs parin kesän aikana... VMC:täkin tullu testailtua ja toimiihan se sekin. NK on kuitenkin vielä edelleen oma suosikki. Tietty jos oisin rikas ni oishan se kiva testata laajemmin esim. ownereita...
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Paras koukku hintalaadullisesti on aina ollu Eagle Claw:n koukku L954M-6 tai -8, 3* strong. Koukku on kevyt, lyhytvartinen, kestää väsytykset ja pohjatärpit, pitää kalat kiinni, pysyy terävänä hyvin ja on silti helppo terottee
Tota sai Backmanilta ennen, nyt ei ole ollut saatavilla suomesta vuosiin, mutta onneks erään kauppiaan kanssa sain neuvoteltua että tuota tulee taas markkinoille! Tiedän, että kymin rannoille tuota uppoaa aika satsi... Tällekin palstalle niitä sit tupsahtaa myyntiin olen daivaassa
Kaikki kauemmin kymillä käyneet varmaan ton koukun tunnistaa ja tietää...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Papu

Nk-62 on ollu harkinnassa. Lähinnä 6 kokoo tarttis, kun 8 koossa toi VMC:n 9626 on tosi hyvä. Onko sull Samtheman kuvaa noista koukuista?
koneonki

Viesti Kirjoittaja koneonki »

Mä oon ite käyttäny vallan Kamasanin putkiperhokoukkua B-990. On terävä ja vahva, ainakin koko 6 on ollut hyvä. Ostin noita isomman satsin joskus kerralla, joten niitä piisaa pohjaan jätettäväksi vielä pitkään. Saattaa noita joitakin myyntiinkin joutaa jos on kiinnostuneita...

Kuva
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mun mielestä kamasan painaa liikaa, omaa liikaa laatuvaihtelua, tylsyy helposti (kärki ktkeaa) ja on vaikea teroittaa. Noita olen kuitenkin kiloluokkaa paiskonut, samaten kun tuota eagleakin.
Joku vmc oli ihan kohtuuhyvä, mutta en mallia muista millään. Entisestä Kalastuspiste Kotkasta noita taisin ostaa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Papu

Kamasania ja VMC:tä tuli ostettua. Sopivan hintasia punttihommiin, teräviä, ja helposti terotettavia. Kesällä sit nähdään miten toimii vai onko taas vaihdon paikka.
Juhannuskala

Viesti Kirjoittaja Juhannuskala »

Päivää kaikille! Itse aloittelemassa spinflugaa ja toi koukkujuttu (vavan kanssa) suurin ongelma, toistaiseksi... Eli pitääkö olla jotenkin "erikoinen" koukku vai riittääkö ihan normikoukku, kunhan on tarpeeks terävä, kestävä jne, Mitenkäs esimerkiksi varren pituus, koukun "suun" leveys...? :mitaviddua: Saa neuvoa myös vavan kanssa. :lol: Siinä taasen kriteereinä oikeastaan ainoat nämä: pituus n.11 jalkaa, hinta REILUSTI alle 100€, eli mahdollisimman halpa, mutta sillä pitää myös pärjätä Korkkarilla :wink:
Juhannuskala
Möykky
SÄRKI-LOVER

No vavaks voisin hyvinkin suositella vaikkapa Kineticin Waterspeediä, 10,3- jalkasena. Ajaa asiansa erinomaisesti ja on halpa (60-70€). Mukavan rento ja kevyt vapa jolla pärjää kuitenkin kalankin kanssa hienosti...

Koukuista onkin jo aika paljon tossa yllä. Kaikki yllämainitut koukut on omiaan tohon puuhaan.. :roll:
Kaimaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaimaani »

Täältä kans ääni Kineticille. Kiva vapa ja kevyt käytellä. Hinta/laatu erinomainen....
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44

- Varo halpoja kopioita -
Juhannuskala

Viesti Kirjoittaja Juhannuskala »

Kiitoksia molemmille! :wink: Täytyy kattoa jos jostain -EI-nettikaupasta löytyisi, kun tilailemaan ei viitsisi ruveta... :roll:

E:Selvennetty ja hymiö lisätty
Juhannuskala
Vastaa Viestiin