peruke hauelle

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
liberte
haspeliheiton opettaja

Re: peruke hauelle

Viesti Kirjoittaja liberte »

Mun mielestä titaaniperukkeeseen ei kannata holkkeja laittaa; pelkkä solmu on varmempi.... Ohjeet löytyy esim. CWC:n sivuilta videopätkästä.....
pikeBoy

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

Jaa, aika moni muu tuntuu olevan juuri päinvastaista mieltä..
Saatan koittaa kyllä tuotakin :übergeek:
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

Itse puristan normi pihdeillä.. Ei ole optimi, mutta menee. Tärkeintä lienee se, että ei purista liian "lyttyyn". Holkin reuna syö titaanin kestoa pikkusen, varsinkin jos ei käytä epokseja jne.
pikeBoy

Mä laitoin tähä topicciin pari sivua sitten kuvan perukkeesta, jossa olin puristanu holkit normipihdeillä ja kuulemma niin ei kuulu tehdä.

Kato Deep ne kuvat, teetkö itse tolleen?
Deep
kirjuri

Ei ole käytössä noita tupla-holkkeja. Jos purista ton vaan ns. tasaiseksi levyksi, niin ei ole välttämättä kovinkaan hyvä. Pitäis vissiin enempi päästä puristamaan tuosta putkien välistä ja kevyesti myös päältä.
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Itse teen kuten kuvassa (paitsi että "tuplalenkki" titaanilangasta holkin sisään, yritän kaivaa kuvan jostain...jos jaksan) ja siinä olevilla olevilla pihdeillä. Sitten kuumailmapuhaltimella kutistesukkaa päälle...ettei revi kättään kun pitelee perukkeesta tms.
Liitteet
Sleevetang2.jpg
Sleevetang2.jpg (64.97 KiB) Katsottu 4821 kertaa
Titaaniperuke 001.jpg
Titaaniperuke 001.jpg (45.85 KiB) Katsottu 4819 kertaa
Titaaniperuke 002.jpg
Titaaniperuke 002.jpg (52.77 KiB) Katsottu 4817 kertaa
pikeBoy

Samthefisherman: noilla pihdeillä sä ilmeisesti painat tota holkkia tosta keskeltä, vai kuinka?
Löysin tämmösen sivun missä sitten taas opastetaan painamaan holkki "kasaan", no pihditkin on vähä erilaiset.
http://www.leadertec.com/tipsandtechniq ... iques.html
Mitä mieltä olette?
Samthefisherman

pikeBoy kirjoitti:Samthefisherman: noilla pihdeillä sä ilmeisesti painat tota holkkia tosta keskeltä, vai kuinka?
Löysin tämmösen sivun missä sitten taas opastetaan painamaan holkki "kasaan", no pihditkin on vähä erilaiset.
http://www.leadertec.com/tipsandtechniq ... iques.html
Mitä mieltä olette?
Käytän vain "suoraa" holkkia, en kuvassa olevaa "kaksiuraista". Veikkaan, että tuo on lähinnä fluorocarbonille jne. Itse käytän "suoraa" fluorollekkin.
pikeBoy

Aaha okei, täytyy sitten ostaa noita sinkkeli holkkeja testiin.
Samthefisherman

pikeBoy kirjoitti:Aaha okei, täytyy sitten ostaa noita sinkkeli holkkeja testiin.
Tuolta olen hommannut osat ja pihdit http://www.lureparts.nl/index.php?cPath ... sop8bh7ks1
liberte
haspeliheiton opettaja

Viesti Kirjoittaja liberte »

Mulla on käytössä Wobblerista ostetut holkkipihdit (Mustad). Niillä olen väsännyt kaikki punotusta teräksestä tai punotusta titaanista väsätyt perukkeet, sekä yksi- että kaksi"tuubisista" holkeista. Fluorockarbonin ja yksisäikeisen titaanin solmin aina (kuten Trumman tossa videolla); ikinä ei oo pettänyt tai en oo kuullut kenelläkään näin käyneen sikäli, kun ao. ohjeita on noudatettu.....,
poro82

Viesti Kirjoittaja poro82 »

Mulla myös Wobblerin Mustadin pihdit, erinomaiset käyttää. Niillä ei tarvitse käyttää voimaa puristamiseen, eikä pysty puristamaan liikaa. Holkkeina yksi- että kaksiosaisia ja perukkeena nykyään vain teräsvaijeria. Vaijeri kyllä vääntyilee ja menee kiharalle käytössä, mutta materiaalina kestävää ja halpaa titaaniin verrattuna. Joten pidän muutaman aina varalla mukana jos sattuu tarvitsemaan. Paksummalla vaijerillä Manta pysyy koukkuineen kurissa ja ohuemmalla Buster ui kunnolla.

Kuva holkkiliitoksesta, kaksiosaisella tehtynä jenkki vaijeriin.

Kuva
poro82

Oliko täällä muita teräsperukkeen kannattajia vai vetääkö titaanin ominaisuudet perukkeen tekijät puoleensa? Tästä perukkeet kevääseen http://lurepartsonline.com/Online-Store ... -Wire.html tosin edullista olisi testiin myös http://lurepartsonline.com/Online-Store ... -Coil.html titaani lankakin.
Samthefisherman

poro82 kirjoitti:Oliko täällä muita teräsperukkeen kannattajia vai vetääkö titaanin ominaisuudet perukkeen tekijät puoleensa? Tästä perukkeet kevääseen http://lurepartsonline.com/Online-Store ... -Wire.html tosin edullista olisi testiin myös http://lurepartsonline.com/Online-Store ... -Coil.html titaani lankakin.
Mulla on uisteluseteissä Mustadin jotain 50 kg muovipinnotteista teräsvaijeria. Vaihdan aina kun rispaantuu tai käpristyy liikaa. Nopea tehdä holkkipihdeillä vaikka vesillä.

Ainakin BFT:n punottu titaani rispaantui lenkeistään todella nopeasti pilalle. Muita merkkejä en ole kokeillut ja tuosta on jo 6-7 vuotta aikaa.
Meininki

Viesti Kirjoittaja Meininki »

Mä oon ollu tyytyväinen tohon mustadin 50kg teräsvaieriin. Ei ees mee kovin usein pahalle kippuralle eikä oo kertaakaan vielä pettäny isonkalan kanssa. Teen perukkeet tosta ilman holkkeja
-Masi-

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

Eilen tuli väsättyä ekat itse tehdyt perukkeet, mutta jälleen kerran luotto on kovilla :) . Ekaa kertaa kun on käytössä tuo Predatorin 0,65 ja olen tunnetusti aina hieman skeptinen... Ja vielä vähemmän on luottoa tuohon figure eight solmuun. Tuntuu niin hullun yksinkertaiselta, ettei tuommoinen voi pitää!

Keväthän sen näyttää miten noilla käy ja vetääkö kuinka helposti siimat koukkujen ympärille, mutta toivotaan parasta että homma toimii ja ettei tarvitse katsoa kun jerkit lentää kohti taivaanrantaa :pliis:
julma

Viesti Kirjoittaja julma »

Miks jerkit lentäis kohti taivaanrantaa?
Eihän niin oo koskaan ennenkään käyny :roll:

Haen huomenna ne lukot ja leikarit.
poro82

Tuo perukkeen kesto selviää helposti, uhraa yksi peruke vetokokeeseen. Jos vedät puntaria apuna käyttäen niin näet missä kohta kilogrammoissa repsahtaa. Yleensä pettää leikari tai leikarin lenkien muodon muutos on riittävä toteamaan perukkeen keston. Kannattaa kokeilla samaa myös kaupallisilla perukkeilla.
Ihis

Viesti Kirjoittaja Ihis »

liberte kirjoitti:Fluorockarbonin ja yksisäikeisen titaanin solmin aina (kuten Trumman tossa videolla); ikinä ei oo pettänyt tai en oo kuullut kenelläkään näin käyneen sikäli, kun ao. ohjeita on noudatettu.....,
Tuli ostettua w-kaupasta tota no-kink 75 lb titaania ja kolme varvia solmuun oli työn ja tuskan takana kun leikkasin langan ensin turhan lyhyeksi Trummanin videopätkän jälkeen. Keväällä sit testiin jäykän BFT:n tilalle (yksi ollut yli 5 vuotta käytössä ja vain stay-lokeja siihen vaihdettu)
särkilä

Viesti Kirjoittaja särkilä »

Tuli ostettua Monni kevlarlankaa lusikoitten ja spinnerbaittejen heittelyperukkeeksi.Kellään kokemuksia?
vihernieriä

Viesti Kirjoittaja vihernieriä »

itse olen tota monnia käyttäny ny jotain 2v ja ei ongelmia, mutta kaverilla on ihmeellisesti napsahdellu poikki :lol:
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Viesti Kirjoittaja riihis »

MONNI on kans ittellä kevyemmis vermeis, ei ole ongelmia esiintyny. Pitää vain aika ajoin muistaa tutkia kunto :roll: Mutta eipä oo hinnallakaa pilattu :)
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
Mixxxu

Viesti Kirjoittaja Mixxxu »

vihernieriä kirjoitti:itse olen tota monnia käyttäny ny jotain 2v ja ei ongelmia, mutta kaverilla on ihmeellisesti napsahdellu poikki :lol:
Joo kaks kertaa napsahtanut poikki hauen hampaissa autsz toisella kertaa oli aika ruotonen peruke, mutta toisella kertaa aivan uusi :shock: tosin silloin oli tehny täkytapsin siitä, ja ilmeisesti hauki pääsi hankaamaan etummaista koukkua vasten hampaalla..
Deep
kirjuri

Monni-tavaraa en kyllä uskaltaisi suositella jos käyttöä on vähänkään enemmän. En kyllä ymmärrä miksi kukaan sitä ostaakaan jos tietää, että parempaakin on saatavilla.
Ossinmopo

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Ja tietämättömille paljastettakoon mikä on parempaa ja perusteluineen, kiitos.
Vastaa Viestiin