Fluorocarbon -keskustelu
Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Fluorocarbon -keskustelu
Tuli hommattua ensimäinen puola fluorocarbonia perukematskuksi jigisettiin. Sufix Invisiline 0.37mm/6.9kg.
Tähän asti on kestänyt ihan hyvin hauen suussa. Ei sinänsä pahaa sanaa tuosta materiaalista.
Kuidun ja fluoron yhdistämiseen käytän albright solmua ja fluoron päähän olen sitonut lukkoleikarin joko Palomar tai Clinch (mikä lienee suomeksi) -solmua. Ainoat katkeamiset ovat tapahtuneet tuosta leikarin päästä. Liekö kyse tuon siiman omaisuus vai solmussa vika..
Nyt olisi mielenkiintoa kuulla muiden käyttäjien mielipiteitä fluorocarbonista noin yleensä. Suositukset somluiksi, siimamerkkejä, paksuuksia...
Tähän asti on kestänyt ihan hyvin hauen suussa. Ei sinänsä pahaa sanaa tuosta materiaalista.
Kuidun ja fluoron yhdistämiseen käytän albright solmua ja fluoron päähän olen sitonut lukkoleikarin joko Palomar tai Clinch (mikä lienee suomeksi) -solmua. Ainoat katkeamiset ovat tapahtuneet tuosta leikarin päästä. Liekö kyse tuon siiman omaisuus vai solmussa vika..
Nyt olisi mielenkiintoa kuulla muiden käyttäjien mielipiteitä fluorocarbonista noin yleensä. Suositukset somluiksi, siimamerkkejä, paksuuksia...
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
- Royal Trude
- Koko Kansan Tenaleidi
- Viesti:
Re: Fluorocarbon -keskustelu
Kovasti väittävät, että fluorocarbon kestää paremmin hiertymiä, kiviä vasten... noh, väittäköön mitä vaan, mää en enää usko ihan mitä vaan...
Perho vs Viehe kirjoitti:Kivisellä penkereellä seisten viskoin perhoa syvän veden päälle ja onnistuin koukuttamaan alle viiskymppisen harjuksen. Se meni kuitenkin kivikkoon ja katkaisi siiman. Hetken päästä toinen samankokoinen teki täsmälleen saman tempun. Ja vielä kolmaskin. Silloin päätin, että nyt JiiHoolta saamani fluorocarbon saa kyytiä! Sulloin fluorocarbonista tekemäni siimasopan äristen roskakorina pitämääni taskuun ja lupasin pyhästi samalla antaa kitkerää palautetta mokoman narun lahjoittajalle. Ikinä en kyllä osta tuota merkkiä!
Piiloteksti
Pari kautta tullut käytettyä jigikamoissa perukesiimana fluoroa. Joka kerta kun on ostanut uuden rullan, on siima ollut paksumpaa ja paksumpaa.
Aloitin muistaakseni 0.25mm fluorolla, joka oli auttamatta liian ohutta. Siima johon tuo sidottiin oli 0.12mm kuitua.
Seuraava rulla oli sitten 0.38mm, joka sidottiin 0.15mm kuituun. Tämäkin aivan liian ohutta ja riispaantuessaan heikkeni huomattavan nopeasti.
Nyt mennään 0.46mm ja sekin tuntuu liian ohuelta. Kun hauen purema osuu sopivasti - naps. Kivien ja hampaiden nirhaumat heikentävät fluoron myös nopiasti. Tämä sidottuna myös 0.15mm kuituun.
Seuraavaksi ostan todennäköisesti 0.60mm rullan ja toivon, että se toimii niin kuin haluan. Ongelmana saattaa olla tuo sitominen noin ohueen siimaan...
Merkeistä sen verran, että suosittelen Savagearin ja Pro Logicin XLNT fluoroja. Vältellä sen sijaan kannattaa Climaxia.
Olen jossain määrin samoilla linjoilla kuin Royal Trude - ehkä mainosmiesten puheita.
Aika samalta tavaralta tuntuu kuin monofiili...ehkä vähän kelluttavampaa ja vähämuistisempaa...
Solmuina siimoihin uni-to-uni ja lukkoon uni tai palomar.
Aloitin muistaakseni 0.25mm fluorolla, joka oli auttamatta liian ohutta. Siima johon tuo sidottiin oli 0.12mm kuitua.
Seuraava rulla oli sitten 0.38mm, joka sidottiin 0.15mm kuituun. Tämäkin aivan liian ohutta ja riispaantuessaan heikkeni huomattavan nopeasti.
Nyt mennään 0.46mm ja sekin tuntuu liian ohuelta. Kun hauen purema osuu sopivasti - naps. Kivien ja hampaiden nirhaumat heikentävät fluoron myös nopiasti. Tämä sidottuna myös 0.15mm kuituun.
Seuraavaksi ostan todennäköisesti 0.60mm rullan ja toivon, että se toimii niin kuin haluan. Ongelmana saattaa olla tuo sitominen noin ohueen siimaan...
Merkeistä sen verran, että suosittelen Savagearin ja Pro Logicin XLNT fluoroja. Vältellä sen sijaan kannattaa Climaxia.
Olen jossain määrin samoilla linjoilla kuin Royal Trude - ehkä mainosmiesten puheita.
Aika samalta tavaralta tuntuu kuin monofiili...ehkä vähän kelluttavampaa ja vähämuistisempaa...
Solmuina siimoihin uni-to-uni ja lukkoon uni tai palomar.
kiitos ketjusta! minuakin kiinnostaa.. 
itse olen kyllä fluoroon tykästynyt..niin uistelussa kuin jigittelyssäkin. jykevämpiä peruke/tapsi-materiaaleja käytän käytännössä vain, mikäli kohdekalana on nimenomaan hauki.
jigittelyssä käytän yleensä paksuutta (0.35-)0.45 ja uistellessa 0.6-0.8. merkeistä en osaa niin sanoa, koska olen tähän asti tyytynyt muutamaan halpaan merkkiin enkä ole keksinyt syytä kokeilla kalliimpia. tällä hetkellä näyttäisi käytössä olevan kinetic paksummissa ja hi-seas ohkasemmissa. tämä on tosin täysin sattumaa
jigihommissa kuitu-fluoro-liitoksessa vaihtelee albright ja verisolmu, lähinnä fiiliksen ja fluoron paksuuden mukaan. vaappulukko kiinnittyy sillä perus-solmulla(ehkä improved clinch???) 0.45mm asti ja harvemmilla kierroksilla myös 0.6mm. nätimmän lopputuloksen noissa 0.6-0.8mm saa kuitenkin mielestäni tällä: http://leetauchen.com/lees_leader_knot.pdf
on tähän asti kestänytkin, ja kuulemma on passeli solmu yli millin köysille myös
parannusehdotuksia? t:w
itse olen kyllä fluoroon tykästynyt..niin uistelussa kuin jigittelyssäkin. jykevämpiä peruke/tapsi-materiaaleja käytän käytännössä vain, mikäli kohdekalana on nimenomaan hauki.
jigittelyssä käytän yleensä paksuutta (0.35-)0.45 ja uistellessa 0.6-0.8. merkeistä en osaa niin sanoa, koska olen tähän asti tyytynyt muutamaan halpaan merkkiin enkä ole keksinyt syytä kokeilla kalliimpia. tällä hetkellä näyttäisi käytössä olevan kinetic paksummissa ja hi-seas ohkasemmissa. tämä on tosin täysin sattumaa
jigihommissa kuitu-fluoro-liitoksessa vaihtelee albright ja verisolmu, lähinnä fiiliksen ja fluoron paksuuden mukaan. vaappulukko kiinnittyy sillä perus-solmulla(ehkä improved clinch???) 0.45mm asti ja harvemmilla kierroksilla myös 0.6mm. nätimmän lopputuloksen noissa 0.6-0.8mm saa kuitenkin mielestäni tällä: http://leetauchen.com/lees_leader_knot.pdf
on tähän asti kestänytkin, ja kuulemma on passeli solmu yli millin köysille myös
parannusehdotuksia? t:w
sen verran vielä komppaan hämppyä, että itsekin olen johdonmukaisesti siirtynyt aina vain paksumpiin. jigittelyssä 0.6mm ei mielestäni ole liioittelua, eikä tuo paksuus ole parin kokeilun perusteella ollut minkäänlainen ongelma kevyemmilläkään päillä, esim 7-10g. 0.10mm kuitu kiinnittyy 0.6mm fluoroon vallan mainiosti albrightilla. tuon jälkeen olen hätävarjelun liioitteluna myös tehnyt kuituun simppelin clinchin. en tiedä onko siitä hyötyä vai haittaa 
Vicious fluoro 0,33mm. Halpaa. Hankauskesto paras mitä olen nähnyt. Paljon jäykempää ja kovempaa mitä monot. Paksumpi menee pian tilaukseen. Hyvin tuokin kestää kivet ja hampaat mutta paksumpi hidastaisi enemmän. Kuituna Super slick 8 ohuin versio - onko se sitten 0,10mm. Solmu tuplauni ja lukolle uni.
Paksumpaa heittoon ja ohuempi varmaan jää stingerkoukkuihin ja vertikaalijigaukseen..
Paksumpaa heittoon ja ohuempi varmaan jää stingerkoukkuihin ja vertikaalijigaukseen..

Tollasella kuitu-fluoro solmulla mennään ja pelaa ainakin käyttämilläni siimoilla...
Fluoro-lukko ja fluoro-viehe menee yleensä sitten perfection loopilla.
Tuosta albright -solmusta lueskelin ja katselin muutamia videoita. Joissain artikkeleissa puhutaan jostain liimasta mitä solmun päälle on laitettu. Onko kukaan kokeillut?
Albright on hiukan monimutkaisempi solmu kuin tuplauni, mutta solmusta tulee pienempi ja ainakin omasta mielestä liukuu huomattavasti paremmin vaparenkaiden läpi. Siksi kyseinen solmu kiehtoo..
Tapio300 : Super Slickin ohuin taitaa olla 10lb / 0.15mm
Albright on hiukan monimutkaisempi solmu kuin tuplauni, mutta solmusta tulee pienempi ja ainakin omasta mielestä liukuu huomattavasti paremmin vaparenkaiden läpi. Siksi kyseinen solmu kiehtoo..
Se liima taitaa olla ihan perus pikaliimaa.jones kirjoitti:Tuosta albright -solmusta lueskelin ja katselin muutamia videoita. Joissain artikkeleissa puhutaan jostain liimasta mitä solmun päälle on laitettu. Onko kukaan kokeillut?
Kannattaa eka testata ettei tee hallaa siimalle.
Tuota mietinkin.. Saisi varmistettua solmun..silis kirjoitti:Se liima taitaa olla ihan perus pikaliimaa.jones kirjoitti:Tuosta albright -solmusta lueskelin ja katselin muutamia videoita. Joissain artikkeleissa puhutaan jostain liimasta mitä solmun päälle on laitettu. Onko kukaan kokeillut?
Kannattaa eka testata ettei tee hallaa siimalle.
-
Satunnaiskalastaja
Itsellä ei pohjakivivaaraa ole, joten lyhyempi peruke riittää haukisuojaksi. Olen käyttänyt 0,38 mm paksua, merkkiä en muista. Hyvin on vastannut tarkoitustaan. Oman kokemuksen mukaan fluoron kestävyys menee kun sen pinta rikkoutuu, joten terävähampaan iskun jälkeen peruke on tarkastettava ja tarvittaessa vaihdettava. Koska käytän suhteellisen lyhyttä, max 30 cm peruketta, kuidun ja perukkeen liitoskohtaa ei tarvitse kelailla vaparenkaista läpi. Käytännön ratkaisuna onkin että kuidun päässä on viehelukko, johon on nopea vaihtaa peruke kesken kalastuksen solmuja tekemättä. Perukkeessa perfection loop, joka kiinnitetään viehelukkoon. Tämä pää on kestänyt hyvin.
Pari kertaa perukkeen vieheen päästä on solmu auennut kun on joutunut vetämään irti pohjasta. Saattaa olla ollut huolimattomasti tehty, taidan ottaa käyttöön tuo yllä esitetyn sulatusvinkin solmun varmistamiseen.
Pari kertaa perukkeen vieheen päästä on solmu auennut kun on joutunut vetämään irti pohjasta. Saattaa olla ollut huolimattomasti tehty, taidan ottaa käyttöön tuo yllä esitetyn sulatusvinkin solmun varmistamiseen.
-
Mikey
- Herr Doktor
Mä olen ainakin Kalastuslehteen kirjoittanut solmuista ja mm. Albrightista, kun sitä itse käytän. Pikaliimalla olen vuorannut, se pitää solmun varmemmin kasassa kun yhdistetään paksuhkoja monokaapeleita, perukkeita ja perhosiimoja toisiinsa, ja osaltaan auttaa solmua liikkumaan liukkaammin vaparenkaissa. Suosittelen.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Juuri tätä kasassa pysymistä ajattelin kun huomasin että (ilmeisesti puolihuolimaton) solmu oli hiukan rispaantunut kuidun puolelta.Mikey kirjoitti:Mä olen ainakin Kalastuslehteen kirjoittanut solmuista ja mm. Albrightista, kun sitä itse käytän. Pikaliimalla olen vuorannut, se pitää solmun varmemmin kasassa kun yhdistetään paksuhkoja monokaapeleita, perukkeita ja perhosiimoja toisiinsa, ja osaltaan auttaa solmua liikkumaan liukkaammin vaparenkaissa. Suosittelen.
Tuplauni on helpompi sitoa tuolla kenttäolosuhteissa, mutta siinä solmu on paksumpi (3 * fluoron paksuus) kuin albrightissa (2 * fluoro).
Testaa huviksesi tota "oikastua tuplaunia", kaikista helpoin tehdä ja tulee pienin ja liukkain solmu... oikeastaan tossa kuvassa on se lapiopääkoukun solmu mitä itse käytän mutta voihan kuidun sitoa tuon yksinkertaisen fluorosolmun taakse vaikka unillakin. Allbrightin paksuus on yli 2x fluro + 2-4 x kuitu (fluorolenkki on paksumpi kuin 2xsiiman paksuus). Lisäksi se fluoron ylijäämäpää jää sojottamaan heittosuuntaan nähden vastakarvaan. Ilman liimaa solmun kierrokset luiskahtaa herkästi.
- Jarzi75
- Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...
Mä oon käyttäny modified allbrightia liitoksissa, enkä oo koskaan kokenu tarvetta laittaa liimaa tms. Jos fluoro katkeaa, niin katkeaa aina jigin päästä tai väliltä. Tuo solmu ei oo vielä pettäny. Ja ton kyllä tekee vesillä, kunhan on pari kertaa harjotellu.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...
Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
-
Mikey
- Herr Doktor
Albrightin sitoo kyllä helposti vesillä. Sinänsä minä en ole käyttänyt sitä fluoron kanssa vaan perhosiimoja vehkeillessäni mutta samahan tuo lienee.
Tuo modattu Albight vaikuttaa nopea googlettamisen perusteella ihan yhtä helpolta tehdä kuin normaali Albrightkin, mikä sen etu on verrattuna alkuperäiseen?
Liimaa olen siis itse lisännyt solmuun varmistamaan ettei se lähde liukumaan ja antamaan sille liukkautta vaparenkaisiin. En tiedä tarvitseeko se sitä, mutta ainakin teoriassa sen pitäisi eliminoida solmun aukeamismahdollisuuden. Vuoraan suurimman osan perhokalastuksessa käyttämistäni solmuista pikaliimalla, just in case.
Tuo modattu Albight vaikuttaa nopea googlettamisen perusteella ihan yhtä helpolta tehdä kuin normaali Albrightkin, mikä sen etu on verrattuna alkuperäiseen?
Liimaa olen siis itse lisännyt solmuun varmistamaan ettei se lähde liukumaan ja antamaan sille liukkautta vaparenkaisiin. En tiedä tarvitseeko se sitä, mutta ainakin teoriassa sen pitäisi eliminoida solmun aukeamismahdollisuuden. Vuoraan suurimman osan perhokalastuksessa käyttämistäni solmuista pikaliimalla, just in case.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Fluorotapsiin olen ihastunut kepeissä vehkeissä. Parin keikan "mutu" -tuntumalla voisi olettaa että kala käy hiukan helpommin vieheeseen fluoron päässä. Mitään tieteellistähän tää ei ole ja menee ihan mututuntumalla.
- Jarzi75
- Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...
Kas, oli jääny tyystin huomaamatta Mikeyn kommentti.
En tiedä, onko tuossa suurta eroa tavalliseen, mutta ison veden tuolla puolen tuntuuvat pitävän tuota modattua eli Alberto knotia aivan parhaana.
Mulla tuo perhopuoli on ollu sen verran ohkasella, että oon tarvinnu ko. solmua vaan jigauksessa. On tosiaan kestäny hyvin ja luistaa renkaissa mallikkaasti.
Mutta kukin käyttää sitä solmua millä autuaaksi tulee. Ei tupla-unikaan huono ole. Jostain syystä vaan oon urautunu modified Albrightiin...
En tiedä, onko tuossa suurta eroa tavalliseen, mutta ison veden tuolla puolen tuntuuvat pitävän tuota modattua eli Alberto knotia aivan parhaana.
Mulla tuo perhopuoli on ollu sen verran ohkasella, että oon tarvinnu ko. solmua vaan jigauksessa. On tosiaan kestäny hyvin ja luistaa renkaissa mallikkaasti.
Mutta kukin käyttää sitä solmua millä autuaaksi tulee. Ei tupla-unikaan huono ole. Jostain syystä vaan oon urautunu modified Albrightiin...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...
Mulla on näiden fluorcarbon tapsien kanssa ongelma, jossa kärjen vaparenkaat rispaannuttaa solmut tosi nopeasti rikki. Oon käyttäny n. 0,55 fluorcarbonia yhdistettynä 0,17 kuituun. Solmuina on ollu pääasiallisesti tupla-uni. Oon kokeillu vaihtaa fluorcarbonivalmistajaakin mutta en ole havainnut noissa oikeastaan mitään eroja.
Ajatuksia mitä kannattas kokeilla? Eri solmuja (albright yms) vai mielummin pikaliimaa? Muilla samaa ongelmaa kun heittää pidemmällä kepillä (kärjen vaparenkaat tuppaa olee aika pienisilmäset) raskaampaa uistinta?
Ajatuksia mitä kannattas kokeilla? Eri solmuja (albright yms) vai mielummin pikaliimaa? Muilla samaa ongelmaa kun heittää pidemmällä kepillä (kärjen vaparenkaat tuppaa olee aika pienisilmäset) raskaampaa uistinta?
käytössä savage gearin fluoroa paksuuksissa 0.33 ja 0.39. ohuempi jigatessa ja paksumpi tanestuksessa. solmuna tupla-uni. savagea voin suositella, sufiksista taas huonoja kokemuksia.
Kestääkö sulla noilla tupla-uni -solmulla kalastusta päivän vai pitääkö sitää uusiks päivänmittaan kuinka monta kertaa?tco kirjoitti:käytössä savage gearin fluoroa paksuuksissa 0.33 ja 0.39. ohuempi jigatessa ja paksumpi tanestuksessa. solmuna tupla-uni. savagea voin suositella, sufiksista taas huonoja kokemuksia.
kestää. vaihdan vasta sitten tapsin kun se on liian lyhyt. eli useampi reissu mennään samalla tapsilla.
Perehdyin vähän mitä jenkeissä asiasta puhutaan. Mun ongelmaan solmujen rispaantumisesta vaparenkaissa suositellaan Slim Beauty Knot -solmua:
http://www.netknots.com/fishing_knots/slim-beauty-knot/
http://www.netknots.com/fishing_knots/slim-beauty-knot/
-
Karppikone
Mielenkiintosen olonen solmu tohtorin linkissä. Eipä oo tullu ennen koitettua, ens kaudella tuplauni saa hetkeks ainakin väistyä ton tieltä, eli testiin...
Nii ja tosta rispaantumisesta, itellä ainakin sen suuntasia kokemuksia, että tonne noin 0.40mm asti olevat fluorot menee nätisti läpi renkaista, siitä jäykemmät joutuu jättää ulos.
Vähän tietty riippuvainen käytettävistä vavoista/siimoista.
Nii ja tosta rispaantumisesta, itellä ainakin sen suuntasia kokemuksia, että tonne noin 0.40mm asti olevat fluorot menee nätisti läpi renkaista, siitä jäykemmät joutuu jättää ulos.
Vähän tietty riippuvainen käytettävistä vavoista/siimoista.
Pari kautta jigi ja muupienuistinkäytössä ollut Visionin 0,44 fluorocarbon, omien kokemusten perusteella hyvää kamaa. Puolasta on todella kätevä annostella tapsia. Solmuna käytän uni-uni, fluoroon ei tarvi kuin 2 kierrosta, pääsiiman puolelle enempi tietty. Haukia on tullut paljon, isompiakin, ei yhtään katkeamista mikäli oikein muistan. Peruke kyllä on rispaantunut lukon päästä, pieni lyhennys, uusi solmu ja taas mennään.