Garminin Echo luotamet, kirjoittakaas kokemuksia!

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kalavelho

Garminin Echo luotamet, kirjoittakaas kokemuksia!

Viesti Kirjoittaja Kalavelho »

Moro!

Garminin Echo luotaimissa näyttää olevan samaan hintaan näytöllä enemmän kokoa ja resoluutiokin parempi kuin esim. Lowrance tarjoaa. Samoin tehoa löytyy enemmän, josta on varmasti myös käytännössä hyötyä. Etukäteen näyttäisikin nyt siltä, että hankintalistalla on nyt Garmin.

Kiinnostaisi tietää onko käytännössä suuri etu siitä että luotaimessa on värit vs. harmaasävy. Esim. erottuuko väriluotaimen kuva paremmin auringossa tai tarjoaako värillinen kuva datan tarkasteltavaksi niin paljon harmaasävyistä "laajempana" että värillinen olisi valinta selvästi parempi? Ainakin mainoslauseissa värinäytöllisen kehutaan näkyvän auringossa hyvin. H

intaluokassa < 200 löytyy kaikuja sekä väreissä että ilman. Harmaasävy Echo 200 näytön koko 5 tuumaa ja tarkkuus 320 x 480 kuvapistettä kiinnostaisi ison ja tarkan näytön takia. Värinäytöllinen Echo 300 on himpun kalliimpi, mutta resoluutio ja näytön koko on pienempi. Värinäytöllisen Lowrance X67c saisi myös samaan hintaluokkaan, mutta se on yksitaajuinen ja takuuaika on Garminia lyhyempi.

Kun haluaa tehdä hyviä hankintoja niin valinnan vaikeushan siitä seuraa. Kommentoikaapa ne jotka ovat ehtineet uutuuksia testailemaan käytännössä niin saadaan valinta tehtyä!!

- Kalavelho
Kalavelho

Re: Garminin Echo luotamet, kirjoittakaas kokemuksia!

Nostellaan vähän. Eipä taida kovin yleinen olla vielä Garmin vesillä..
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mä en koe kaiussa värejä mitenkään hyödyllisinä. Mul oli Garminin Echo 200 Possu-Puusteris kesäl, mut paketti ei ollut mul kovinkaan kauaa. Ajallisesti vähäisestä kokemuksesta jäi positiivinen kuva, jatkossakin valitsen todennäköisesti Garminin.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
smakine

Viesti Kirjoittaja smakine »

oliskohan mulla tuo fishfinder 300c ja en vielä ainakaan päässyt makuun, tosin käyttötunteja ei liiemmälti tullut ja käyttöohjekirjaan en ole vilkaissut ja anturi on hieman liian ylhäällä, joten kommentit pienellä varauksella.
-Hiukan liian harvat pikselit ja pieni näyttö
-Jotenkin askeetttisen oloinen laite, mutta ei mersua saa ladan hintaan
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Kalavelho

Kiinnostusta Garminin Echo luotaimiin on varmaan näin kevään
korvalla taas muillakin, joten upataanpa threadi vielä kerran. Saa kirjoitella kaikista uusista Echo malleista. Ei ole hirveästi vielä kokemusperäistä juttua noista kuulunut, mutta itsellä lähtee hankintaan luultavasti 200 malli.

Tuo Fishfinder 300c on vanhempaa mallisarjaa, ruutu pienempi ja kuvapisteitä siinä on puolet vähemmän ja kokemukset vanhemmista malleista ei muutenkaan varmaan kerro hirveästi uusien luotaimien ominaisuuksista.
migdolf

Viesti Kirjoittaja migdolf »

Moro,

Itse ostin nyt keväällä 550c luotaimen itselleni ja en ainakaan ole löytänyt mitään negatiivista sanottavaa. Luotain piirtää hyvin banaaneja ja näyttää takilan kuulan vedettäessä 77 khz:llä. Selkeät valikot ja helppo käyttää. Ainoa miinus mielestäni on se, että valikossa ei ole back nappulaa, vaan heittää aina takaisin kaiku ruudulle valinnan tehtyä. Esimerkiksi, jos haluaisi muuttaa useammalta välilehdeltä samalla kertaa muuttujia, ei onnistu vaan joutuu aina menemään uudestaan valikoihin. Noh, makuasiahan tuo varmasti on kaikille.
Timzer

Viesti Kirjoittaja Timzer »

Minäkin hommasin talven aikana tuon 550c mallin. Piirtää kyllä todella nättiä kuvaa. Voin kyllä yhtyä täysin noihin migdifin kommentteihin. Myös itseä hieman häiritsee tuo valikoissa liikkuminen ja back nappulan puuttuminen, mutta onneksi kalastaessa sitä ei tarvitse paljoa käyttää. Anturin kiinnitys systeemistä myös pientä miinusta. Mutta kaiken kaikkiaan todella hyvä ostos ja ei ole kyllä tarvinnut katunut hetkeäkään olen daivaassa
Haatsi

Viesti Kirjoittaja Haatsi »

Kiinnostaisi itseänikin kovasti nuo garminin luotaimet. Ostaakko "karvalakki" vai kunnolla elämä risaseksi ja ostaa 550c? :roll:

Vanha luotain temppuilee mut se onkin humminpördi minkä sain kolmella vaapulla :lol:
Kunnon mestaan vetää!
Mpyy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mpyy »

Mitenkäs Garmin Echo 500C? Sattui nettiä selaillessa silmiin, mutta tuo näytön resoluutio vähän epäilyttää onko kenelläkään kokemuksia tuosta?

http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=4398
Haatsi

Viesti Kirjoittaja Haatsi »

Erämessuilla räpläämään 200 ja 550:tä ja sen jälkeen päätös kumpi tulee veneeseen.
Kunnon mestaan vetää!
williami

Viesti Kirjoittaja williami »

serkulla on tuo garmin echo 200 ollut tämän kevään käytössä ja toistaiseksi pelkkää plussaa. hinta/laatu-suhde nosti tämän myös omalle ostoslistalle.
Pastori silli

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Mpyy kirjoitti:Mitenkäs Garmin Echo 500C? Sattui nettiä selaillessa silmiin, mutta tuo näytön resoluutio vähän epäilyttää onko kenelläkään kokemuksia tuosta?

Tuota aluksi itsekkin mietin, mutta kävin sitä sitten tuolla paikan päällä hiplailemassa ja totesin resojen olevan aivan liian huonot ton kokoseen näyttöön. Hommasin itselleni 300c:n sen takia. Riittävän kokoinen kajakkiin ja reso hyvä tuolle näytön koolle.
Marwin

Viesti Kirjoittaja Marwin »

Pastori silli kirjoitti:
Mpyy kirjoitti:Mitenkäs Garmin Echo 500C? Sattui nettiä selaillessa silmiin, mutta tuo näytön resoluutio vähän epäilyttää onko kenelläkään kokemuksia tuosta?

Tuota aluksi itsekkin mietin, mutta kävin sitä sitten tuolla paikan päällä hiplailemassa ja totesin resojen olevan aivan liian huonot ton kokoseen näyttöön. Hommasin itselleni 300c:n sen takia. Riittävän kokoinen kajakkiin ja reso hyvä tuolle näytön koolle.
Mites toi 300 on sulla skulannu?? näekkö esim jigin liikkeet siinä??
tota oon itte aatellu kanssa seuraavax vehkeeks.. mites näyttö skulaa auringon paisteessa??
Navigare Necesse Est,
Vivere Non Est Necesse
Pastori silli

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Hyvin on skulannut, ei mitään valittamista ole löytynyt.
Mikäli vertikaali jigauksesta puhut niin kyllä näkyy hienosti. Myöskin näkyy normi jigauksessa seuriot kajakin alle ja jigi itse, tosin toi riippuu myös siitä mihin sijottaa anturin. Itselläni anturi melko keulassa (kajakki).

Yhdyn myöskin noihin 550c kommentteihin tuosta Back nappulasta mikä uupuu, mutta senkin kanssa on oppinut kyllä jo elämään.
kii5ki

Viesti Kirjoittaja kii5ki »

ite kanssa hankkimassa tota 300c:tä. Kai toi jonkun virtalähteenkin tarvii, elikkä minkälainen akku kannattais hankkia tolle kaveriks??
Defiled

Viesti Kirjoittaja Defiled »

Itselläni oli keväällä uuden kaikuluotaimen hankinta edessä.
Vaihtoehtoja oli monia, mutta päädyin Echo 200 malliin Varsinkin sen halpa hinta houkutteli kovasti.
Nyt kesän käytön jälkeen ei voi olla kuin tyytyväinen. Mitään ongelmia ei ole ollut ja on kyllä todellakin ollut hintansa arvoinen.
matohaukka

Viesti Kirjoittaja matohaukka »

kii5ki kirjoitti:ite kanssa hankkimassa tota 300c:tä. Kai toi jonkun virtalähteenkin tarvii, elikkä minkälainen akku kannattais hankkia tolle kaveriks??
300c:sta jo hiukan kokemusta ja voin onnitella ainakin itseäni hyvästä valinnasta, sopii erinomaisesti tarpeisiini. Jos akkukäyttö on kyseessä niin kiinnittäisin erityisesti huomiota virrankulutukseen. Jostain jenkkifoorumilta lukaisin että joku kajakkikaveri oli mitannut tuon vievän virtaa 900mA, nimellisvirraksi ilmoitetaan manuaalissa 1A. Monet muut pelit vievät aika paljon vähemmän! Mun tapauksessa kiinteästi asennettu moottoriveneeseen joten kulutuksen kanssa ei niin väliä.

Mitä tulee jigin näkymiseen keilassa niin olen joskus testaillut niin ainakin 10g pää näkyy molemmilla taajuuksilla keskiherkkyydelläkin.
Ossinmopo

Viesti Kirjoittaja Ossinmopo »

Juuri tuli asentamasta omaan AMT 160R veneeseeni Garmin Echo 300C kaikuluotaimen.
Anturin laitoin Sikaflex 291:llä alapohjaan sisäpuolelle aivan perään, perässä olevan tarkastusluukun kautta. Pieni tila, äärimmäisen hankala ison miehen vääntää itseään mutkalle että pääsee sen sinne laittamaan.
Reiän tein tarkastusluukun yläpuolelle tavallaan sen tilan välikattoon. Tiivistin samalla Sikaflex 291:llä.
Kaapelin vetäminen ohjauspulpettiin olikin sitten vaikea. Ei mennyt yksikseen, eikä ollut jousta, joten uhrasin veneen valmistajan laittaman vetonarun joka menee moottorille ja sillä vedin anturikaapelin pulpettiin.
Laitetta testailin vaan siinä laiturissa, jotain kaloja se siinä näytti ja piippaili. Huomenna kun vähän on aine varmaan kuivunut niin testiajoon.
Nyt vähän opiskella käyttöä manuaalista. Tyytyväinen olen laitteen näyttöön, helppokäyttöisyyteen, AMT:n veneeseen ja itseeni, siisti asennus ja aikaa meni valitettavasti 2 tuntia, kun ei enää oikein taivu mutkille.
Ossinmopo

Toimii aivan älyttömän hyvin, kaikilla nopeuksilla tyhjäkäynnistä maksimiin mitä koneesta vauhtia irti sain.
Hedgehog

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Mun veneessä on Echo 150 käytössä, yksi reissu vasta takana mutta olen enenmän kuin tyytyväinen.
Anturi tarvii ruuvaa kiinteästi paikoilleen, kun tuo pika teline ei jaksa pitää anturia vedessä plaani vauhdissa :D
Siis toimiiko tuo tavallinen anturi lasikuidun läpi?
Se ois aika kätevä paikka kun heittäis pilssin pohjalle anturin.
Ossinmopo

Toimii toimii, siellähän se on. Hyvin piilossa ja turvassa maailman kolhuilta. Ei tarvitse pelätä että rikkoutuu trailerille nostettaessa tai että vesisuihku ja ilmakuplat häiritsisivät.

Kannattaa ainakin kokeilla omalla anturillasi miten toimii, sehän on helppoa laiturissa. Loiskautat vaan vettä pohjalle ja anturin laitat vapaasti pohjan päälle makaamaan. Minulla on aivan siinä peräseinän edessä, huomaa vaan anturin suunta. Jos laiturissa toimii niin toimii sitten varmasti ajossakin. Sitten vaan kuivailet ja ohuella sikaflex kerroksella kiinni niin että massaan ei jää ilmakuplia.

Ihan peruspaketti, enemmän kuin tyytyväinen. Mietit vaan mistä anturin kaapelin tuot sieltä alhaalta pulpettiin tms.

(Sen verran, isot pojat on kertoneet että laminaatin laatu kuulemma ratkaisee, jos siihen on jäänyt ilmakuplia niin ei näy hyvin. Siinä tapauksessa siirrät anturin kohtaa ja haet sopivan paikan. Omani meni kerralla kohdalleen)
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Huonona puolena (joka mua esti asentamasta anturia sisälle) on lämpönäytön puute.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Ossinmopo

Ajattelin, että onko sillä oikeasti niin väliä, jos kaiun anturi mittaa pintalämpötilaa?

Kertokaa jos olen itse hakoteillä tämän veden pintalämpötilan suhteen, mihin sitä tietoa oikeasti, siis oikeasti tarvitaan.
Eikö riitä se, että näkee harppauskerroksen ja kalat kaiun näytöltä?

Minulla enemmän hupihommaa tämä, joten en ota stressiä tästä(kään) enkä varsinkaan pulttia jos tulee ikäviä vastauksia. Ai niin, eihän niitä tule kun tämä ei ole Suomi24.fi
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mulle vedenlämpö on aina osa kalastusta. Uistellessa voi hakea pystyvirtauksia, taimenen kevätkalastuksessa haetaan aina sitä tietyn lämpöistä vettä, kauden eteneminen yleensäkin on paljon lämmöistä kiinni. Jokaninen tyylillään, mä en osaa olla ilman.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Hedgehog

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Hyvin pelaa toisiaan pohjaan liimattuna anturi.
mitä säätöä pitäis muuttaa että kaiku näyttäis myös alta metrin syvyydet?
Nyt alta merin kun on vettä, niin kaiku ilmoittaa että onkin 20m (ilmeisesti peruskallioon :D )
Toisin kyseen alaista tekeekö noin matalan tiedolla mitään..
Vastaa Viestiin