Vetohyrriä...

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Teamwerner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teamwerner »

Nää kela- asiat on kyllä makuasioita ja oikeaa vastausta ei taida ikinä löytyä. Eikä varmaan pidäkään.

Itse olen siirtynyt Pennin keloihin, 320/330 sarjalaisiin. Itse tykkään kyseisistä keloista ja niissä on juuri sellaisia ominaisuuksia mitä itse arvostan. Jämäkkä hyvä jarru, hyvä pidellä kädessä, siimatilavuus juuri tarpeeksi suuri, hyvä räikkä sekä hyvä toimintavarmuus.

Yksi arsenaali löytyy abuja (7000- sarja), joista ei pahaa sanottavaa. Ehkä herkempi kuin Penn, mutta en katso sitä eduksi omissa uisteluissa. Enemmän ollut vikoja Abuissa kuin Penneissä ja välillä kyrsii kesällä korjailla keloja, joidenkin esim räikkävikojen takia. Lisäksi 7000c abussa on yksi ominaisuus, joka syö siimaa aika lailla. Kun kela yleensä roikkuu targassa kela alaspäin, niin monesti tulee vedettyä siimaa kelalta käsin. Abussa se siimanohjaimen poikkiputki on erittäin terävä ja syö kyllä siimaa aika lailla. Jos tämän tiedostaa, niin osaa kyllä olla varuillaan. Mutta välillä veneessä käy hieman kokemattomampia kavereita ja jälkeenpäin löytää siimoista aikamoisia vekkejä.

Nyt on tullut markkinoille noita uusia 7000- sarjan syncroja, joissa on siimamittari. Niistä on tullut paljon kehuja ja itselle tuleekin ensi kaudelle niitä testiin. Kaverilla onkin jo ennakkomyynnissä parisen kymmentä syncroa, joten niitä on päässyt hypistelemään. Innokkaimmat voivat kysellä meilillä. Mielestäni tämä oli askel parempaan suuntaan Abulta ja ruotsin v- järvillä charter- kipparitkin ovat siirtyneet käyttämään uusia syncroja. Kertoohan tämäkin jostain.

Okuman keloja on myös testailtu parilla pidemmällä viikon reissulla Venäjällä. Ihastuin kahvoihin, mutta siihen se sitten omasta mielestäni jäikin. Jarru oli hieman miten sen nyt sanoisin, omituinen ja ponneton. Ja kahden vuoden käyttökokemukset kaverilta kertoivat minulle kaiken oleellisen. Ja ei ollut mitkään halppiskelat, päinvastoin. Malliston lippulaivat Titukset ovat kyllä huippukeloja, mutta hinta karsii ne monen listalta.

Uusi Shakespeare 7000 on ollut ihan ok peli, hinta/laatusuhde on ollut hyvä. Ja jos joku ei tiennyt, niin yhteneväinen muotoilu abun kanssa ei ole sattuma. Amerikkalainen sijoittahan osti Purefishingin, ja nykyään Shaken kelat ja abun tietyt kelat tehdään samalla tehtaalla. Mutta en pidä tätä lainkaan huonona asiana.

Kireitä!
Fish with Drago Boats
www.tr-products.com
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Jelure kirjoitti:Vaivataan tätä topikkia vielä.
Onko kokemusta vipujarrullisista abun hyrristä vetokäytössä. Tuli hommattua talon kalamiehille porukan lahjaksi Ambassadeur BG 7000 LD.
Näyttää aika maukkaalta, mutta millainen sitten tositoimissa. Onko jarrun säätö millaista, verrattuna normaaliin.
Kävisiköhän tuo takilakelaksi? :?

Kuva
Itselläin noi 7k LD-kelat takilakäytössä, kovasti olen tykästynyt moisiin. Vipujarru juur takilahommissa oikein kätevä. Jarrunsäätö on säätäjän sormissa :wink:

-jouni
diipa daapa
Vastaa Viestiin