Heittäminen hyrrällä

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Meikäläinen opetteli hyrrällä heittelemään papan opeilla.
Vapauta puola, kiristä jarrua sen verran että kevyellä vavan
heilautuksella uistin tippuu 15cm.

Hyvin on toiminut sen mitä olen hyrrällä heitellyt. Nyt menee kyllä ilman jarrun kiristelyä, peukkujarrulla.

Pappa sano aina sellaisen vanhan viisauden:
"älä panosta turhaan kelaan, osta mieluummin erittäin hyvä vapa".

Kaitekkin tuossa hyrrän heiton aloittelussa tuo vavan toimivuuskin on
suuressa osassa?
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
hopeatukka
Saitanivan sieni-insinööri

Viesti Kirjoittaja hopeatukka »

No juu, sen oon huomannut että jos alkaa tosiaan riuhtomaan, niin voivoi. Sellanen letkeä, rento vippaus kuullostais pelaavan parhaiten.
Tuollasella kapealla viking herring tyylisellä saa jo kohtuu pitkiä kaaria aikaan, että jospa se aika ja poika...
Kuullostas vaan sellaselta että tuon jos oppii, suattaap hapspellit jäähä nurkkaan.
Juokse villi lapsi!
kalastaja94

Viesti Kirjoittaja kalastaja94 »

oon täs ostamassa heitto hyrrää... oisko suosituksii hyvästä kelasta ja myös vavasta merkki voi ollaa mielellään Abu... Voisitteko laittaa linkkii kun en itse
vielä tiedä paljoakaan :oops:
gsxf
Voima korvaa taidon

Viesti Kirjoittaja gsxf »

No Hong Kong mainostaa kalastus comin puolella noita

AMBASSADEUR 5600 D6 ja 6600 D6 sh. 189�-60%= 75,6�
ja 5600 D5 sh.179�-60%=71,6�
keloja rajoitetusti.

Tuo 5600 D6 on aika helppo heitettävä, mutta sen hyvyydestä voi tietysti olla montaakin mieltä.Hinta on minusta rullalla asialinen
Shimano apuvälineitä kädettömille
kalastaja94

no muuten hyvä mut ei oo Hong Kong täs kovinkaan lähellä.. :shock:
mut oisko tost kelasta mihinkään :o

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2026
gsxf
Voima korvaa taidon

Viesti Kirjoittaja gsxf »

Neljä tähteä uudessa Erässä, siinä niitä on testattu aika kasa.
Shimano apuvälineitä kädettömille
Mokia
Operan Killisilmä

Viesti Kirjoittaja Mokia »

kalastaja94 kirjoitti:no muuten hyvä mut ei oo Hong Kong täs kovinkaan lähellä.. :shock:
mut oisko tost kelasta mihinkään :o

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2026
Tuolla aiheesta jo puhuttukin.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
tco

Viesti Kirjoittaja tco »

gsxf kirjoitti:No Hong Kong mainostaa kalastus comin puolella noita

AMBASSADEUR 5600 D6 ja 6600 D6 sh. 189�-60%= 75,6�
ja 5600 D5 sh.179�-60%=71,6�
keloja rajoitetusti.

Tuo 5600 D6 on aika helppo heitettävä, mutta sen hyvyydestä voi tietysti olla montaakin mieltä.Hinta on minusta rullalla asialinen
noita keloja saa myös rialinnasta poistohintaan 59euroa.
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=278
he lähettävät tavaraa postilla.
Teuge
Irstas baarimikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teuge »

Uusimmmassa huippukelahankinnassani (29.90€ Shakespear Agility) oli ohjeet akselin kireyteen. Kun viehe valuu maata kohti, ja laskeutuu nätisti ilman että vavalle tulee "backslash", lienee takapotku på finska, on kaikki hyvin. Koitin noilla opeilla kiristellä, mutta mielestäni se jäi aika kireäksi vielä. Joutuu heittämään aika tosissaan. Etenkin kun ainut kotona oleva vapa on megalöysä Conolon, ei voi ihan hulluna reuhtoa.
Helpoin tapa ratkaista ongelma, on ostaa Shimanon kela. 8)
Aion elää kunnes kuolen.
kalastaja94

jos olen oikea kätinen pitääkö hyrrässä kammen olla oikealla vai vasemmalla puolella :oops:

koko ikäni olen heitellyt haspeli kelalla jossa kampi on vasemmalla puolella :D
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

kalastaja94 kirjoitti:jos olen oikea kätinen pitääkö hyrrässä kammen olla oikealla vai vasemmalla puolella :oops:
Makuasia. Itse kelaan haspelia ja perhorullaa vasemmalla, hyrrää oikealla.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Vision 17
Hamekentän sentteri

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

abo kirjoitti:
kalastaja94 kirjoitti:jos olen oikea kätinen pitääkö hyrrässä kammen olla oikealla vai vasemmalla puolella :oops:
Makuasia. Itse kelaan haspelia ja perhorullaa vasemmalla, hyrrää oikealla.
sama juttu abon kanssa.. :?
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Eilen koin valaistuksen hyrrällä heittämisen suhteen. Ei ainuttakaan siima sykkyrää ja heittopituudetkin kasvoi päivän myötä. :D
öräwä
Silliä Kullekkin

Viesti Kirjoittaja öräwä »

Minullon käytössä Ambassadeur Eon 3601.
On kyllä perskutan hyvä hyrrä. Vaikka oikealla käellä normaalisti keilen, niin tuo opetti minut kelaamaan vasurillakin.

En kyllä vaihtais tuota kelaa ees kalkkunaan olen daivaassa
laardi

Viesti Kirjoittaja laardi »

Hiukan aihetta sivuten, olen tässä heinäkuusta lähtien opetellut heittämään 6000c döörillä ja alkuvaikeuksien jälkeen heitot alkoivat luonnistumaan, tosin ihan kevyttä uistinta ei tuolle kelalle kannata tarjota. Ja sitten siimasoppaan, aluksi säädin jarrua hiukan aina kerta kerralta pois, kunnes se rulla oli ihan vapaana ja peukalolla jarruttelin. onnistuikin hyvin, kunnes huolimattomuuttani heitin ns. yliolanheiton ja kämmäsin jarruttamisen, soppa olin valmis. Oli niitä sotkuja aiemminkin ollut, mutta niistä oli selvitty, nyt meni niin sotkuun, että mora ainoastaan auttoi. Seuraava kysymykseni kuuluukin, mitä siimaa suosittelette, tällaiseen heittelyyn ja joskus kenties tapahtuvaan vetoonkin? Värillinen siima ehkä olisi silmilleni parasta, koska nyt puolassa ollut väritön oli hankala havaittava, mistä päin se tulee, kun valo heijastuu vedenpinnasta. Kuinka paksua ja mitä siimaa?
*Ahvenen on turha pyristellä kun puolet on hauven persiissä.
jones
Abebe Bikila

Viesti Kirjoittaja jones »

PowerPro....
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
jukkar
Jolly Roger

Viesti Kirjoittaja jukkar »

Siis aikuisten oikeesti, jos tykkää tehdä siitä heittelystä keskittymistä vaativaa Suoritusta, niin heitelkää niillä tavan hyrrillä. Jos tykkää kalastaa huolettomasti, niin mankkuhyrrät on jo keksitty.
Daiwalla ylivoimaisesti ergonomisin ja laadukkain sortimentti, mutta esim tuo meikäläisen käyttöön jäännyt jäämerivarakela magelite 6500(tai 600) CS on autossa niin en viitsi tarkistaa, on ihan saatanan toimiva. Ergonomiasta siinä ei ole tietoakaan (korkea kuin kerrostalo ja ei kunnon liipasinta, kun tykkään bassihyrristä) mutaa toimii ja toimii ja osaa huoltaa vempulakin. Ja jos kädellä on vähänkin kokoa, niin tuon kanssa kyllä oppiikyllä elämäänkin.
Ihan sama mitä heittää, kunhan et ole sohlassut mag jarrua nollille, niin saa tosiaan repäistä peräsuolipitkällä. Ainut mitä ohjailen niin ettei osu keskelle lumpeita ja veteen putoominen. Ja halpojakin vuo vielä on. Ja pimppausosina saa tuohon nopeempaa välitystä kun sitä kummiskin kaikki haluamme =)

-jukka
"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen?
Pimeneekö silmissäsi, kun nukut?
Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti."
- Hessu Hopo
laardi

No nysse meni taas sotkuun!

Tuossa juuri eilen laitoin 6000c dööriini jotain paskasiimaa, mitä kaapissa sattu olemaan. Se oli 0,30:ä ja ajattelin sen käyvän myös tuohon dööriin, kun se oli käynyt suhteellisen hyvin mun Daiwan haspeliinkin. Mutta ei, ei se stana käynyt, muutama heitto ja aivan saatanallisessa sykkyrässä. Sain purettua syherön ja vaihdoin samalla hiukan kevyempään vaappuun. No nyt se saatana meni vielä pahempaan sylttyyn niin, etten enää saanut sitä rannassa selvitettyä! Onneksi oli toi daiwa mukana, pysty jatkaa vielä kalastusta. Nyt on sitten mentävä ostamaan uutta siimaa viikolla. Onko se nyt sitten niin, ettei tohon käynyt tuo 0,30:n, kun siinä kelan ulkokehällä olevassa taulukossa lukee jotta alkaen 0,35? Siksikö se meni niin sekasin, vai oliko siinä siimassa se vaiva. Se siima muuten sylttäs siinä haspelissakin kerran eilen, mutta sain sen purettua. Oonko mä puolannu ne kelat jotenkin väärin?
jukkar
Jolly Roger

Viesti Kirjoittaja jukkar »

Onkos tuo sun kela niitä vanhoja heikolla ristiinpuolauksella varustettuja? (eli siimanohjain ei liiku kuin suunnilleen erikseen pyytämällä) Jos on niin ei ohutta tavaraa puolalle kun pureutuu alempien siimakerrosten väliin
Heittoon PP, Tuf XP Joku haukkui whiplash proota niin kokeilin kettuillakseen ja paksuin ainakin sopi hauestukseen vallan mainiosti. Hirveetä naruahan se on (verrattuna 0,28 lupaukseen ), mutta siima ei ole ikuna katkennut. Ainut huono puoli on vihreä väri jota en tajua kyllä ollenkaan flame siimoihin tottuneena. Uisteluun joku hinuri osaa sanoa viisaampaa

-jukka
"Tunnetko yltäkylläisyyttä vahvan aterian jälkeen?
Pimeneekö silmissäsi, kun nukut?
Silloin sinussa on hyvin vakava Heicunceicun-tauti."
- Hessu Hopo
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

Voehan v..., kun nyt ei tule mitään kauniita vastaus vaihtoehtoja mieleen Laardille :D

Iskunkestävyyttä kaipaat tuossa harjoitteluhommassas aikalailla tässä vaiheessa,
joten n. 0,35 PowerPro on sun valintasi siimaksi.
Sitten kun homma alkaa olla hallinnassa, niin voi siirtyä muovinarun käytöstä hieman nöyrempään siimaan kuten MatrixPro.

Pitäis tietää hieman mikä vapa Laardilla on heittohommassa,
sillä kela ei todellakaan ole niitä parhaita keloja heittoharjoitteluun.

Miksi tämä on painunut - selkeästi on asioita jauhettu (tunteet kuumina) :lol:
En tiedä onko hyötyä, mutta linkitinpä kuitenkin.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
laardi

Kyllä se mun mielestä puolaa ihan normaalisti, mutta se siima kyllä meni jotenkin sinne väliin, edellisellä siimalla, mikä oli siinä kelalla ostaessa, monoa, ei se mennyt. Siima oli kyllä paksumpaakin. kattelin tuossa noita nettikauppojen valikoimia ja niissä tuo PP on paksuimmillaankin jotain 0,32, eikös se mene sitten sinne väleihin? Ajattelin jotain monoa 0,40:ä.
kalastaja94

nyt on kela hankittu ja se on 6000 dööri :D
kannattaako tohon enään näin myöhään hankkia siimoja...
vapaa olen katellut ja sen varmaankin haen ens viikol
Hapankaali

Viesti Kirjoittaja Hapankaali »

Laardi: Onko kelallasi mitä siimaa? Monoa??
Mikä on vapasi? merkki/malli?

Itselleni vaikea yhdistelmä on mono+5xxx dööri ja sitä isommat.

Kuka tarvitsee 5xxx ja 6xxx döörejä?

Ps.ei tarvitse nyt ns.provosoitua noihin viimeisiin kysymyksiin :D

tosin eihän sitä palstalla tapahdu :?:
"The only difference between
Men and Boys
is the price of the toys"
Nilsuilija

Viesti Kirjoittaja Nilsuilija »

Itekkään ei oikeen lämpene noille isommille dööreille. Olen ihastunut todellisesti noihin matalaprofiilikeloihin, varsinkin Ambba Revoon. Nyt 5XXX ja isommat tuntuu heittokalastuksessa todella isoilta. Itellä pieni kämmen, joten pieni matalaprofiili hyrrä istuu just tosi hyvin, Revon jälkeen jo 4600 c5 Mag X tuntuu isolta ja varsinkin Spessu hyrräni 5500 Chrome Rocket. Myöskin paino ero on huima. Käsialalla kalastaessa ero normihyrrän ja matalaprofiilin välillä on huikea. Käsi ei väsy lähellekkään niin paljon kuin ennen korkeammilla hyrrillä.

Mutta uistelussa ja lohen ym raskaassa heittokalastuksessa 6XXX ja isommat döörit ovat kuin kotonaan
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"
laardi

Hapankaali kirjoitti:Laardi: Onko kelallasi mitä siimaa? Monoa??
Mikä on vapasi? merkki/malli?

Itselleni vaikea yhdistelmä on mono+5xxx dööri ja sitä isommat.

Kuka tarvitsee 5xxx ja 6xxx döörejä?

Ps.ei tarvitse nyt ns.provosoitua noihin viimeisiin kysymyksiin :D

tosin eihän sitä palstalla tapahdu :?:
Nostetaas tääkin taas ylös. Sitten viimesyksyisten siimasotkujen jälkeen en ole käynyt kalassa lainkaan, johtuen duunikiireistä. Nyt vaihdoin duunia ja pitäis alkaa oleen aikaa enemmän harrastukselle. Sitä siima-asiaa pohdin edelleenkin, olisko se PP nyt sitten hyvää tohon 6000:lle? Vapa on nyt joku ABU:n 8 jalkanen, mutta ajattelin päivittää sitäkin kahdella vavalla, toinen uisteluun, toinen heittelyyn, mitä suosittelette?
Vastaa Viestiin