Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%

Ääniä yhteensä: 96

Timky

Viesti Kirjoittaja Timky »

Tai oikeastaan voisin tarkentaa sen verran, että toki koukut tekevät pakissa pienehköjä naarmuja aina vaapun pintaan. Sen hyväksyn, mutta mm. Cabillä lakattuun vaappuun koukut tekevät liian pahoja jälkiä. Varsinkin jos vaappu on ollut vedossa sanotaanko vaikka pari tuntia, on vaapun molemmat kyljet aivan röpelöllä niiltä kohdin, johon koukkujen kärjet osuvat. Se ei ole kivaa.
Timky

Onko sulla Toni esiintynyt Cabin kanssa kuvailemaani "koukut nakertaa" -ilmiötä?
P.J.H
Viesti:

Re: Jos jollain suhteita

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

pave kirjoitti:Kenellä suhteita että saa hankittua tässä vihje.
Vastaava tuote kuin LV 1 löytyy Tikkurilan maalitehtaan valikoimista.
Teollisuuspuolen tuote UDERUD ja toinen HUMIDUR (toivottavasti meni oikein)
Ovat ilmakuivia poluuretaani lakkoja tarkoitettu Betonille .
Nuo kaksi toimivat erittäin hyvin ja kuivaainepitoisuus on iso, toinen kuivuu nopeammin , en muista kumpi.
Ainut haitta ei saa kuin 25 litran astioissa , aikoinaan kun sitä ostin oli huomattavasti halvenpaa kuin muut vastaavat.
Ostakaa porukalla joku purkittaa .
Lisääkin valmistajia on .
Tuo Uredur 100 on ainakin väriltään kellanruskeaa, eikä minun mielestä sen vuoksi käy pintalakaksi.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Temppaelmeri

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

Nyt varmaan kaikkien tulisi vähän selventää..

Täällä käytetään nimitystä "nitro" lähes kaikista nitroselluloosatuotteista. Palstalla on kaupattu "nitroa" ainakin kahden henkilön toimesta, nimimerkki Pave ja nimimerkki Salmon ovat ainakin "nitroa" kaupanneet.

Kuitenkin ymmärtääkseni ongelmat ovat ihmisillä tulleet lähinnä "Paven nitron" kanssa, jota on vaikea yksilöidä kun ilmeisesti kaupan on ollut kolmea-neljää eri lakkaa nimellä "nitro".

Noiden purkeista ei ilmeisesti selviä sisällön koostumus eikä oikea ohennekkaan ole näkyvissä, saati sitten valmistaja, joten ostajan on täysin arvattava mitä lakkaa/erää kyseinen lakka on. Tosin nimim. Pave varmasti vastaa markkinoimiénsa lakkojen kohdalla näihin kysymyksiin jos häneen ottaa yhteyttä. Niin selviää mikä lakka kyseessä on.

Nimim. Salmonin myymissä lakoista löytyy tuoteselosteet. Ja ohenne myös. Valmistajaa siinäkään ei mainita.

Markkinoilla on ainakin kaksi helposti saatavaa nitroselluloosatuotetta jotka ovat kotimaisten suurien valmistajien tekemiä. Molemmissa ohenteet ovat saman kaltaisia, toisessa Dicco tinneri ja toisessa ohenne 08. Molempien lakkojen valmistajilla löytyy tekninen tuki josta apua ongelmiin voi kyseisen tuotteen kohdalla kysyä.

Myytävässä tavarassa tulisi lain mukaan olla myös turvatiedote sekä paloturvallisuusluokka määritys.

Eli kertokaa mistä lakasta on kysymys jolloin nuo ongelmat varmasti selviävät paremmin. Vai onko kyseessä nitrosellulosatuotteiden "tyyppivika"?

Itsellä nitroselluloosatuotteita on ollut kolmea erilaista, joiden ominaisuudet vaihtelevat kovastikkin.

Yleisesti ottaen kuitenkin pohjustukseen kyseiset tuotteet sopivat mielestäni pintalakkausta paremmin..

Peace :paipai:
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Turdus

Viesti Kirjoittaja Turdus »

Käytössäni ollut nitro oli Pavelta ostettua. Omassa tapauksessani ei vaapuissa ole kyse koukkujen hankaumista tai pakki-ihottumasta, vaan uusista ainoastaan koeuitetuista vaapuista ja jotka ovat olleet taulussa roikkumassa ja myyntiä odottamassa. Eli vaapuista on tullut sekundaa kun lakka on pinnasta hiushalkeillut. Nykyisillä lakoilla mitä käytän ei kyseistä ongelmaa enään ole.
Timky

Turdus kirjoitti:Nykyisillä lakoilla mitä käytän ei kyseistä ongelmaa enään ole.
Saanko kysyä mitkä lakat sulla on nykyään käytössä?

Yleisestikkin ottaen jos puhuu omista toimivista lakoistaan tässä keskustelussa, olisi hyvä mainita lakat tarkemmin.
jogeli

Viesti Kirjoittaja jogeli »

Itse olen käyttänyt Pavelta ostettua nitrolakkaa, ja tiedän muitakin sen käyttäjiä. Yhden enemmänkin vaappuja tekevän miehen, jonka kanssa olen asiasta puhunut..

Ongelmia saa, jos niitä haluaa. Jos esim. paven myymään nitroon sekoittaa asetoonia reilusti ja aina sitä lantraa pelkällä asetoonilla, niin kuivumisaika lyhenee, tai ainakin se vaikuttaa lakkaan. Avatkaa suoraan se tehtaalta tullut purkki ja siitä suoraan lakkausastiaan, ei mitään imeytys ohennuksia.

Koko imeytys on vähän kyseenalainen juttu, ja jossain tilanteissa perin tarpeeton.

Jos näitä ohenteista tulevia kaasuja jää lakkakerrosten väliin, heikentäähän se koko vaapun kestävyyttä. Samoin muut ylimääräiset aineet lakkakerrosten välissä.
Mikään ei anna yhtä suurta varmuuutta, kuin täydellinen tietämättömyys.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Täytyyhän nyt lakkaa pystyä ohentamaan. :shock: Pavehan tietääkseni antoi ohennusohjeet ja muistelen että se oli juuri asetonia. Ja mihin sitä pystyy luottamaan jos ei myyjän sanaan. Kukaan muukaan tuosta nitrosta tai nitroista (mikäli niitä oli useampia) mitään oikeasti tiennyt keltä olisi voinut varmaa tietoa saada.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
jogeli

silli kirjoitti:Täytyyhän nyt lakkaa pystyä ohentamaan. :shock: Pavehan tietääkseni antoi ohennusohjeet ja muistelen että se oli juuri asetonia. Ja mihin sitä pystyy luottamaan jos ei myyjän sanaan. Kukaan muukaan tuosta nitrosta tai nitroista (mikäli niitä oli useampia) mitään oikeasti tiennyt keltä olisi voinut varmaa tietoa saada.
Pystyyhän sitä ohentamaan, mutta liika on aina liikaa. Pave itse sanoi, että käyttöön suoraan pöntöstä. Esim. Mynttinen käyttää (tietääkseni) muita aineita mukana, jos enemmän ohentaa.

Harvoissa lakkapurkeissa lukee suoraan, esim. asetoni. Yleensä aina (saman valmistajan) joku ohenne seos. Lakkavalmisteella on muistaakseni tinneri nitroselluloosalakoille.
Temppaelmeri

jogeli kirjoitti:
silli kirjoitti:Täytyyhän nyt lakkaa pystyä ohentamaan. :shock: Pavehan tietääkseni antoi ohennusohjeet ja muistelen että se oli juuri asetonia. Ja mihin sitä pystyy luottamaan jos ei myyjän sanaan. Kukaan muukaan tuosta nitrosta tai nitroista (mikäli niitä oli useampia) mitään oikeasti tiennyt keltä olisi voinut varmaa tietoa saada.
Pystyyhän sitä ohentamaan, mutta liika on aina liikaa. Pave itse sanoi, että käyttöön suoraan pöntöstä. Esim. Mynttinen käyttää (tietääkseni) muita aineita mukana, jos enemmän ohentaa.

Harvoissa lakkapurkeissa lukee suoraan, esim. asetoni. Yleensä aina (saman valmistajan) joku ohenne seos. Lakkavalmisteella on muistaakseni tinneri nitroselluloosalakoille.
No johtuisikohan tuo saman valmistajan ohenne (oli se mitä hyvänsä) siitä että kaikki testit ja muut on tuon ohenteen kanssa tehty ja tietävät VARMASTI että toimii. :shock: Omassa Lakkavalmisteen purkissa lukee että ohenne 08.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

jogeli kirjoitti:
Esim. Mynttinen käyttää (tietääkseni) muita aineita mukana, jos enemmän ohentaa.
Ei käytä, varma tieto, se on 100% Paven nitroa. :roll:
jogeli

Mynttinen kirjoitti:Käytän asetoni+etanoli+butyyliasetaatti tinneriä nitron kanssa.

Asetoni periaatteessa riittää ja on hyvä,mutta se nitro kuivuu niin saatanan nopeasti,että pakko sitä on saada hitaamaksi. Butyyliasetaatti hidastaa kyllä.
Ite olen n. vuoden lakkaa käyttänyt, eikä ole ongelmia ilmennyt.

Kyllä valmistajat ovat tehneet omat testinsä. Ja kullekkin mönjälle on tehty omat ohenteensa.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Vähän ristiriitaista on kun kaksi eniten samaa Nitroa käyttävää antaa eri ohjeita?
jogeli

Mielestäni varsin selkeä tuo Mynttisen tyyli ohennella. Mitäs epäselvää tässä on?
Hoffi

Viesti Kirjoittaja Hoffi »

Minun pavelta aikoinaan ostama "nitro" oli RTV-Yhtymän maahantuomaa, ruotsalaista, lähinnä huonekaluteollisuuden käyttöön tarkoitettua ja nimeltään NC Kombilack 25. Tuon googlettamalla löytyy kyllä tavarasta tarkempaakin tietoa.
jogeli

RTV:n sivuilta:
Ohenne X060
Temppaelmeri

jogeli kirjoitti:RTV:n sivuilta:
Ohenne X060
Ohenne X060 Ei kyllä ole nähnytkään asetoonia!! Tiedoksesi vaan että kyllä Miranolikin ohentuu asetoonilla täysin.

Ei kyllä kannata paljon kommentoida asiasta josta ei ole tietoa/kokemusta..

Ohenne X060:

Etanoli 30-60%

Propan2oli 10-30%

2Butanoli 1-5%

Butyyliasetaatti 30-60%

Saattaa lakka toimia eritavalla jos tätä käyttää. Entäs jos se asetooni vaikka tekeekin tuon ongelman? :wink:
jogeli

Temppaelmeri kirjoitti:
Ohenne X060
Ohenne X060 Ei kyllä ole nähnytkään asetoonia!! Tiedoksesi vaan että kyllä Miranolikin ohentuu asetoonilla täysin.

Ohenne X060:

Etanoli 30-60%

Propan2oli 10-30%

2Butanoli 1-5%

Butyyliasetaatti 30-60%

Saattaa lakka toimia eritavalla jos tätä käyttää. Entäs jos se asetooni vaikka tekeekin tuon ongelman? :wink:
Kyllä toi pelkän asetoonin käyttäminen tuntuu jokseenkin lisäävän noita edellemainittuja ongelmia. Ei toki vähän käytettynä.

Itse olen käyttänyt paven lakkaa siitä asti jolloin tuli myyntiin.

Ilmeisesti eräät henkilöt luulevat, että suosittelin asetonin käyttöä ohenteena, tai luulen Ohenne X060 asetoniksi?
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Jogeli ei, Pave vain sanoi että asetonilla voi ohentaa.

Onko ohenne 08 yhtään lähempänä tuota oikeaa ohennetta? Silläkin kokeilin mutta tulos oli yhtä huono.

Enpä kyllä edes tiedä onko se nitro juuri tuota samaa, eikös se kerran välillä loppunut ja vaihtui johonkin toiseen nitroon? Ostin nitroni juuri tuossa vaihtumisvaiheessa, mutta en tiedä onko tuo sitä uudempaa vai vanhempaa.

Nämä nyt on siis ihan jauhamista kun en tule sitä nitroa kuitenkaan enää käyttämään, mutta kunhan niitä varten kyselen jotka sitä vielä käyttävät niin ei tarvitse itkeä suteen menneitä vaappuja. Ei ole mukava aloittelijoiden imeä täältä tietoa hyvistä systeemeistä jos ne ei toimikkaan niin kuin luvataan.
jogeli

Kyllä asetonilla voi ohentaa, ja olen itsekkin ohentanut. Mutta pelkällä asetonilla ohentaminen ei toimi, jos täytyy oikein ohueks saada.

Täällä on haukuttu ja kehuttu tämä pavenkin lakka moneen kertaan, mutta mulla ei nyt niinkään haukkumista sen osalta ole. Itse en ilman konetta ole kovin montaa "täydellistä" pintaa saanut tehtyä.
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalme »

Ostin ihan nitroselluloosalakan ohennetta:
ksyleeniä, aromatisoituja hiilivetyjä.
EI TOIMI sitäkään vähää kuin asetoni.

No mut nitroihin en enää koskekaan. Annan tuleville sukupolville mahdollisuuden korjata pintavauriot uittamalla tekeleeni lakkaan halutessaan. Ei tarvitse kuunnella "räsähdyksiä a'la P. Hirvonen" :twisted:

Tuo Paven lakka on hyvää, muovivaapuissa tekee hyvän pinnan ja tasapainoissa. Tuntuu, ettei noissa probleemia ole.
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
Temppaelmeri

Jogeli: Oletko varma että käyttämäsi lakka on juuri tämä nyt mainittu NC Kombilack 25? Vai onko edelleen mutu tietoa?

Pieni kysely tarkensi asiaa, tuo Hoffi:n mainitsema Kombilack 25 ei todennäköisesti ole samaa lakkaa kuin oma Pavelta ostamani. Joten tässä tämä nyt on, mitä lakkaa kenelläkin on.

En ketään syyllistä, mutta tosiaan on vaikea kenenkään oikein kommentoida jos ei tiedä itsekkään mitä purkissa on. Arvaappa lähtisikö moni esim. huonekaluvalmistaja käyttämään lakkaa josta ei tiedä juuri mitään..

Tuo Mynttisen käyttämä nitroselluloosalakoille tarkoitettu ohenne voisi olla hyväkin vaihtoehto. :roll:
P.J.H
Viesti:

Temppaelmeri kirjoitti:
Ohenne X060

LV-1 äkin voi ohentaa asetonilla, hyvin onnistuu mutta en suosittele sen jälkeen lakkaamaan ainakaan liotinohenteisten automaalien päälle.
Näistä ohenteista on kirjoiteltu täällä paljonkin, mutta ei se vaan kaikille mene jakeluun, että kaikki mikä liukenee lakkaan / maaliin, ei käy ohenteeksi.

ot. Jotkin on näköjään ottaneet kovasti nokkiinsa, kun on tuotteistaan saanut negatiivista palautetta.
Minä olen yleensä vaappujen saatekirjeeseen laittanut, että kaikki palaute on tervetullutta (myös negatiivinen)
Minulla on edelleen halu kehittyä paremmaksi vaapunvalmistajaksi. Mistä sitä paremmin voi ottaa opikseen kun negatiivisesta palautteesta? Jos palautteen antaja on vielä kaveri joka on itsekin tehnyt vaappuja niin semmoinen palaute on minun mielestä arvokasta. Silloin saattaa huomata omissa tuotteissaan seikkoja, jota ei ole itse aiemmin edes huomannut.
Tätä hommaa tietysti voi tehdä monella tavalla. Toisilla on motiivina maksimaalinen voitto euroina. Silloin saattaa helposti laatu kärsiä.
Toisilla saattaa olla motiivina tehdä hyvää, laadukasta ja toimivaa vaappua, silloin yleensä tuotantomäärät pienenee ja samalla vaapuista saatava rahallinen hyöty. Minulle tämä on onneksi vain harrastus, ei ansiotyö, niin kun varmaan monelle muullekin. Joten ei haittaa vaikka joka päivä ei valmistu edes yhtä ainoaa vaappua ja jos tulee sutta niin laitetaan roskikseen ja aloitetaan alusta.
P.J.H
Viesti:

Thalme kirjoitti:No mut nitroihin en enää koskekaan. Annan tuleville sukupolville mahdollisuuden korjata pintavauriot uittamalla tekeleeni lakkaan halutessaan. Ei tarvitse kuunnella "räsähdyksiä a'la P. Hirvonen" :twisted:
Nyt ei oikein mennyt tuo kohta jakeluun. Liittyykö tuo jotenkin minuun?
jogeli

Viime talvena myynnissä ollutta lakkaa mulla on käytössä. Ostin muistaakseni ensimmäisestä satsista josta täällä oli ilmoitus.

Olen käyttänyt myös muita nitroselluloosalakkoja, ja myös sellulakkaakin vaappujen valmistuksessa.
Sillä ei nyt ole väliä, mitä kukakin haluaa periaatteidensa/kokemuksiensa nojalla käyttää, vaan kysymys oli näistä joidenkin kertomista vaappujen pinnoituksen käsiin "räjähtämisestä" tms. valmistus virheistä.

Itse en pidä, jos vaaput naarmuuntuvat "käsiin" tai ensimmäisen vahinkohauen jäljiltä ovat menettäneet hienoutensa.

Mistäään ikuisesta vieheestä ei kuitenkaan ole kysymys :lol:
Vastaa Viestiin