Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%

Ääniä yhteensä: 96

Mynttinen
Georgen kaksoisveli

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

Voisiko joku kellä on tullut sitä käärmekuviota nitrolla laittaa kuvan ja kertoisi mitä on maalin alla ja mitkä maalit ja ohenne?

Mahdollisesti pystyn auttamaan siinä,vaikka itsellä ei ole sitä kuviota tullut.

Syynäsin äsken noin 800kpl vaappuja ja ei ollut halkeamia,mutta joissakin esiintyi kuplia(todella pieniä) ja nekin oli vain foliovaapuissa,mutta ei haitaks asti.

Kiinnostaa tuo käärmekuvio.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Tällaisia ne oli. Tami on vertailuna virheettömällä pinnallaan. Tuo ei ole siis mun kuva tuo toinen vaan täältä ostettu, enkä sano kenen on. :D Samanlaista se kuvio oli kuitenkin omissakin ja kuvia tulee ilmi heti pohjia tehtäessä. Yksi kerros cabia silittää pinnan ja itsekin tuota nitroa käytin noin pohjissa aika paljonkin. Ei kukaan ole valittanut että olisi hajonnut. Pinnat oli cabia tai jotain muuta sellulakkaa.

Sama pinta tuli normaalisti parin tunnin välein kastaen sekä suoraan purkista otetulla tavaralla, että asetonilla tai 08 ohennetulla, muita ohentimia en kokeillut. Kasto siis ohjeiden mukaan sekunnissa ja saman tien ylös.

Kuva
Kuva
Ne on ilosia ne alle kiloset.
nopp4

Viesti Kirjoittaja nopp4 »

nizmo kirjoitti:
Thalme kirjoitti:Jostain luin, että nitro pysyisi tiukimmin kiinni :roll:
Musta tuntuu, että mikään ei ota folioon kiinni pysyäkseen siinä.
Asia ratkeaa jossain vaiheessa, sillä mulla on tästä asiasta tieteellinen koe.
Foliolevyissä on tuolla lakat kuivumassa.
Cab
Lantraamaton "p***n" nitro
Probionaatti asetoniliemessä.

Sama testi tuli tehty viimeviikonloppuna paitsi probia en käyttänyt, ainoastaan nitro ja cab ja seuraavan päivä menin katsomaan tuloksia ja kummatkin napsahti foliosta irti kun aavistuksen taivutin sitä... pitää koittaa tuo lv vielä ensi viikonloppuna.
Lvee1:nen testattu, irtoaa samanlailla foliosta kuin kaikki muutkin kuivuttuaan.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Siinähän se sillin ylemmässä kuvassa on käärmekuvio jota itsellekkin tulee, lähes aina. Ohenteena asetoni ja tinneri sekä ilmna ohennustakin koitettu.
Alla nitroa, valkaisu nitro/valkea cab sekoitus. Maalaus cbin maaleilla. Pintaan Nitroa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Mynttinen
Georgen kaksoisveli

ei saakeli,että on pahannäköistä pintaa :shock:

Vielä kysymys. Tuleeko myös puupinnalle vai pelkästään tinapaperille?

Sitten alan analysoimaan... on jo ajatus
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Siis ihan puupohjalta kun lähdetään niin siinä vaiheessa kun pinta alkaa olemaan sileä tuon kuvion alkaa valoa vasten huomaamaan. Alla ei ole mitään muuta kuin samaa lakkaa. Se nostonopeus nyt ensimmäisenä tulee mieleen, mutta Pave kyllä sanoi että se ei vaikuta.
Jelure

Viesti Kirjoittaja Jelure »

Tuo käärmekuvio näyttää aika tutulta :wink:
Yksi ajatukseni sen syntymisestä on että kerroksia ei ole tarpeeksi pinnalla TAI sitten on sattunut pieni kämmi ja siinä on folion päällä cabia ja maalauksen jälkeen nitroa :arrow: cab ja nirto ei tykkää toisistaan. :?:

Kuitenkin tuo ilmiö, noin mittavan näköisenä on aika sattuman kauppaa itselläni.
Tulossa kymmenen foliovaapun sarja pelkällä nitrolla, joten viikonloppuna nähdään ehkä sitten lisää käärme pintaa :wink:
jogeli

Viesti Kirjoittaja jogeli »

Mulla on Kemira oy:n valmistama FLONAG-jauheella "pehmennettyä" nitroa.
Vaikuttaa paremmalta, kuin tuo suoraa purkista, eli ei pitäisi olla liian kovaa, että "räjähtää". En ole ehtinyt paljoa käyttää, sillä sain pullon Pavelta alkuviikosta.
Tuohon suomukuvioon itsellä auttanut vain hidas/tasainen nostoliike lakasta - jonkinmoinen lakkauskone.

http://www.kalastus.com/keskustelu/
Mikään ei anna yhtä suurta varmuuutta, kuin täydellinen tietämättömyys.
Turpeinen

Viesti Kirjoittaja Turpeinen »

Nyt kävi näin sanois hokkanen..lakkana cap regular n.30% ohennettu tinulla
Kuva
Janne2

Viesti Kirjoittaja Janne2 »

Ja mitähän tuossa on käynyt?
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Kyllä Cabikin tarpeeksi kestää, pintaa vaan tarpeeksi. Eikä ainakaan räjähdä. Tuntuu ne ohuena kalvona irtoavan kaikki kokeilut.
Janne2

Viesti Kirjoittaja Janne2 »

No sitä minäkin tuolla ihmettelyllä ajoin takaa. Ettei nyt porukka ala hätäileen aivan turhasta.
[t_k]

Viesti Kirjoittaja [t_k] »

Miten tuo ei kestä? Minulla Cab regular kestää todella hyvin folioiduissa vaapuissa. Tosin millä lakkasin, sitä ei ollut ohennettu yhtään.
Turpeinen

Viesti Kirjoittaja Turpeinen »

Kyllä mullakin on cab pysyny foliossa hyvin. Tämän kuoriutumisen syyksi pistän kyllä ton folion (talous folio). Perään oli kasaantunu sellanen "pisara" lakasta, viilsin lenkin toiselta puolelta lakat veks ja sormilla rupesin vetäämaan sitä toista puolta ja yllätykseksi huomasin että lakka irtos koko vaapusta vaikka tarkoitus oli puhistaa vain lenkit.
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Tässä nitron aikaan saannosta!
Tämä oma moka vaappu oli valmiina 3 päivää ja sit aattelin että kastan vielä kerran jotta levy kirkastuisi... ei ois kannattanut. :oops: :oops:

Ja tämä tapahtu abaut vuosi sitten... kun ei ollut tietoa vielä mistään...oli vaan maailman parasta lakkaa, joka kestää mitä vaan.
Kuva

Nyt ei näitä enää tule kun on kantapään kautta sen kokeillut!
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
TommiT

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Sen kummemmin asiasta tietämättömänä, mulla on useita vanhempia vaappuja, jotka on ajan kanssa tehneet juuri tuon yo. halkeilun. Kävi ilmi, että ovat juurikin nitrolakalla lakattuja. Lisäksi hieman kellertymistä havaittavissa. En menis itse nitroa "superlakaksi" kehumaan...

Edit: Ilmeisen komiasti palaa tuo nitrolakka muutes. Ei Kapa halunnut huonoa lakkaa 20l kiertoon niin pisti nuotioon :)
Viimeksi muokannut TommiT, 19:25:09 25.01.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

jkv77 kirjoitti:heitin propia nitron sekaan sulamaan... saa nähä mikä soppa siitä tulee.
Nyt ovat sulaneet. Ulkonäöllisesti lakka muutui kirkkaammaksi, hävisi se kellertävä väri. Lakattu kuiva pinta tuntuu vähän pehmeältä... toistaiseksi(yön yli kuivunut).

Onko joku jo ennemmin koittanut propia suoraan nitron sekaan??
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Pystyyköhän tai onko kannattavaa ohentaa Cab lakkaa Tinnerillä joka on tarkotettu Nitroselluloosa lakkojen ohentamiseen?
mites sitten cab maalit?
Ohentelin aikasemmin Tinnerillä(sisältää Toluenia) cab lakkaa ja hyvin toimii. Nyt vain ostatin tinneriä veljellä ja se toi minulle tuota tinneriä missä lukee että,
Yleisohenne tinneri, Nitroselluloosalakkojen ja- maalien ohentamiseen.
Sisältää asetoni ja ksyleeni.
Haju tuossa yleisohenteessa on ainakin vähän erillainen kuin tuossa toisessa tinnerissä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Jiiässä

Viesti Kirjoittaja Jiiässä »

jkv77 kirjoitti:
jkv77 kirjoitti:heitin propia nitron sekaan sulamaan... saa nähä mikä soppa siitä tulee.
Nyt ovat sulaneet. Ulkonäöllisesti lakka muutui kirkkaammaksi, hävisi se kellertävä väri. Lakattu kuiva pinta tuntuu vähän pehmeältä... toistaiseksi(yön yli kuivunut).

Onko joku jo ennemmin koittanut propia suoraan nitron sekaan??
On tullut Paven nitroon sekotettua propia.
Tai toisin päin propiin nitroa...
Suhde löytyy kokeilemalla.
Eikä voi moittia, kupliminen loppui ja omasta mielestä sitkeä pohja
Ite olen pohjien tekoon käyttänyt joskus, mutta nyt ei oo nitroa ollut aikoihin ,eikä tule olemaan.
Mitäkä?
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Voisko osa noista ongelmista johtua ihan vaan sormien rasvasta, eli kun vähän aikaa hipelöi ja pyörittelee aihiota käsissä, niin onhan siinä rasvaa. Ja nuo myrkythän polttaa rasvan...
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
Mynttinen
Georgen kaksoisveli

Minä epäilisin vetoisaa paikkaa tai liian korkea lämpötila.

Maalauskaappiin laitoin kerran vaapun joka oli lakattu,niin veti kurttuun perän. Tosin kuvio oli vähän erilainen.
ZiMMU

Viesti Kirjoittaja ZiMMU »

perza kirjoitti:Pystyyköhän tai onko kannattavaa ohentaa Cab lakkaa Tinnerillä joka on tarkotettu Nitroselluloosa lakkojen ohentamiseen?
mites sitten cab maalit?
Ohentelin aikasemmin Tinnerillä(sisältää Toluenia) cab lakkaa ja hyvin toimii. Nyt vain ostatin tinneriä veljellä ja se toi minulle tuota tinneriä missä lukee että,
Yleisohenne tinneri, Nitroselluloosalakkojen ja- maalien ohentamiseen.
Sisältää asetoni ja ksyleeni.
Haju tuossa yleisohenteessa on ainakin vähän erillainen kuin tuossa toisessa tinnerissä.
Mulla on tota samaa tinneriä (rakennuskemian) ja hyvin oon cabia lantraillu sillä.
Hyttinen_T

Viesti Kirjoittaja Hyttinen_T »

TommiT kirjoitti:Sen kummemmin asiasta tietämättömänä, mulla on useita vanhempia vaappuja, jotka on ajan kanssa tehneet juuri tuon yo. halkeilun. Kävi ilmi, että ovat juurikin nitrolakalla lakattuja. Lisäksi hieman kellertymistä havaittavissa. En menis itse nitroa "superlakaksi" kehumaan...

Edit: Ilmeisen komiasti palaa tuo nitrolakka muutes. Ei Kapa halunnut huonoa lakkaa 20l kiertoon niin pisti nuotioon :)

Viisas ekoteko szeko
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Voi pojat, jos tulee ns "käärmekuviota" sameutumia tms ihmeellistä niin kastakaapa kerran asetonissa...pitäisi viat korjautua. :wink:

Ps Mutterin nikillä kirjoitteli *Piatu*
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Joo, siis toi kommentti oli Piatun kirjoittama. Käväs tässä kylässä ja kysyi saako laittaa mun tunnuksilla viestin.
Vastaa Viestiin