Erälehti

Alueen säännöt
Tänne kaikenlainen lehdistöä, tv:tä, radiota tai muita medioita koskeva keskustelu, sekä keskustelut niissä olleista jutuista, testeistä ym. Huom ei mainoksia tänne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalme »

Haukkivesku kirjoitti:Aika paljon....)

Tää tietysti menee liikesalaisuuksien piiriin, paljonko kyseisistä vieheistä maksettiin kappale?

Vai tulivatko valmistajan kautta ikäänkuin tarjolle käytettäväksi erän lukijalahjaksi?

Pystyisikö tämän päivän joku pienvalmistaja tarjoamaan erälle valmistettavaksi esimerkiksi vuoden 2013 vuosivieheen. Tuollahan erä varmistaisi muutamaksi vuodeksi kotimaisen pienvalmistajan toimeen tulon. Siis siinä tapauksessa että uistimista maksettaisiin ihan oikeaa markkinahintaa määräalennukset huomioon ottaen.

Eli esitän siis kysymyksen toisinpäin, onko teillä varaa maksaa jos joku pystyy tekemään...
Tuo nyt ihan pienvalmistaja noilla määrillä olisi. 25000/vuodessa

En ole ERÄ, mutta tuo melkolailla ajatuksenakin mahdoton.
Vaatii useamman henkilön yrityksen saavuttaa tuollaisia valmistusmääriä vuodessa. Lehti tilaajalahjaa varten työllistäisi uistinpajan? :shock:

Meille tulee useita lehtiä, joita kestotilaan. Erä on ainoa, joka antaa lahjan.
Ja jumalavite vielä vaapun, joskin tämän vuotinen on muovinen.
Jupinaa ei tulisi, mikäli lahjaa ei tulisi :lol:
Tuote on ihan laadukas http://www.savage-gear.com/ vaikkakin taitaa olla kiinassa tehty. Mikäli muistan, viimeisessäkin lehdessä on tuotteen mainoksia. Tuolla lienee rahoitetaan tuota tilaajalahjaa.
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Tiedetään...

Mutta en haluaisi että pienvalmistajia osoitetaan sormella tyhjän takia...:)

Ja kyllä odottaisin noitten olevan edes kotimaisia, kotimaassa valmistettuja ihan vaan periaatteen vuoksi.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Thalme kirjoitti:Vieheuutuuksissa ERÄssä aikoinaan näki pienvalmisteita enemmän kuin missään muualla tuohon aikaan.

Nyt kun uutuusviehekutsua ei lue lehdessä, pieniä valmistajia ei näy.

Eikö se kutsu ollut siellä viime numerossa vai mistä kutsusta nyt puhutaan?

Mitä siihen vuosivaappuun tulee niin hieno vaappu, tuskin kuitenkaan veteenasti pääsee. Sinne se menee muidenkin "mainos" vaappujen joukkoon laatikon pohjalle.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Thalme
Autokoulun opettaja, Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thalme »

perza kirjoitti:
Thalme kirjoitti:Vieheuutuuksissa ERÄssä aikoinaan näki pienvalmisteita enemmän kuin missään muualla tuohon aikaan.

Nyt kun uutuusviehekutsua ei lue lehdessä, pieniä valmistajia ei näy.

Eikö se kutsu ollut siellä viime numerossa vai mistä kutsusta nyt puhutaan?

Mitä siihen vuosivaappuun tulee niin hieno vaappu, tuskin kuitenkaan veteenasti pääsee. Sinne se menee muidenkin "mainos" vaappujen joukkoon laatikon pohjalle.
No hienoa.
Ónkin jäänyt huomaamatta.
:p

Täytyy sanoa, että vaikka pyörinkin upeiden vieheiden seassa päivästä toiseen, en minäkään osaa katsoa alas tuollaisia toimivia muovivieheitä.
Kyllä niillekin paikka löytyy, vaikka seinällä.
Viimeksi muokannut Thalme, 16:20:23 15.03.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--------------------------------------------------------
Menestykseen on kaksi sääntöä.
1) Älä koskaan paljasta kaikkia
Trolli
Leffatähti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trolli »

Haukkivesku kirjoitti:Aika paljon....)

Tää tietysti menee liikesalaisuuksien piiriin, paljonko kyseisistä vieheistä maksettiin kappale?

Vai tulivatko valmistajan kautta ikäänkuin tarjolle käytettäväksi erän lukijalahjaksi?

Pystyisikö tämän päivän joku pienvalmistaja tarjoamaan erälle valmistettavaksi esimerkiksi vuoden 2013 vuosivieheen. Tuollahan erä varmistaisi muutamaksi vuodeksi kotimaisen pienvalmistajan toimeen tulon. Siis siinä tapauksessa että uistimista maksettaisiin ihan oikeaa markkinahintaa määräalennukset huomioon ottaen.

Eli esitän siis kysymyksen toisinpäin, onko teillä varaa maksaa jos joku pystyy tekemään...
Hintaa en tiedä.

Mutta jos spekuloidaan esim. 50 000 x 8 euroa = 400 000 euroa, eli yksittäin/käsintehtyjä vieheitä ei pysty kyllä tilaajalahjana varmaankaan jakamaan.
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Kyllä tuon tiesinkin, mutta enemmän se olikin vastakommenttia tuohon Harrin tahattomaan "hyökkäykseen".

Kyllä minä pidän tuota perinteisenä eleenä kestotilaajia kohtaan ihan ok juttuna. Se on vuosiuistin siinä kuin muutkin vuosiuistimet.
KalaHarri
"Erikoistoimittaja"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KalaHarri »

Tyhjä
Viimeksi muokannut KalaHarri, 18:20:14 18.03.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
abboreman

Viesti Kirjoittaja abboreman »

KalaHarri kirjoitti:MItäs minä nyt olen tahattomasti hyökännyt. Olenhan tuonut täälläkin julki etten minä hyökkäile täällä enkä muuallakaan.
Mikäli tarkoittaa hän sitä linkkiä Erän sivuille siitä pienvalmistajien mahdollisuudesta päästä sivuille, niin en kyllä pitäisi sitä hyökkäyksenä. Mutta oikaiskaa jos haukun väärää puuta. Kun ei viittis jatkuvasti olla silmätikkuna. Jos tarjoan mahdollisuuden päästä näkyville, se on väärin. Sitten itketään että pienvalmistajat eivät pääse näkyville. Mitä tässä pitäisi tehdä että tulisi teillen hyvä mieli. Mie en keksi kyllä parempaa ennee.
Hartsa ku sä et ole koko lehti. Olet yksi lehden toimittajista ja kritiikki ei kohdistu sinuun henkilökohtaisesti.
Aina kun joku kritisoi lehden sisältöä, niin otat sen itseesi ja kivität takaisin samalla mitalla ilman syytä/sisältöä :roll:
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Ei tää Harri ollu kritiikki sinua kohtaan vaan kirjoittamaasi kohtaan.

Tiedät itsekkin ettei noista lahjavieheistä ole maksettu käypää hintaa. Joka tarkoittaa ettei ketään normaali pulliainen niitä pysty tekemään. Ei eräkään niin suuri lehti ole että pystyisi ilman vaihtokauppaa tai muuta tapaa käyttäen saamaan hintaa niin alas että noin laajamittainen hankinta olisi edes mahdollista.

Siinä ei ole mitään väärää, normaalia liiketoimintaa, give and get...

Kyllä suurin osa kritiikistä suuntautuu erä-lehteen, ei sen yksittäisiin kirjoittajiin ellei kritiikin kohteena ole yksittäinen kirjoitus. Silloin kritiikin tuleekin kohdistua kirjoittajaan.

Kun kritiikkiin vastataan yksityisenä henkilönä kohdistuu vastauksen kritisointi vastanneeseen henkilöön, ei erä lehteen. Koska sinä vastaat kirjoituksillasi aika usein suoraan kritiikkiin. Se on eri asia kuin kertoa täälläkin vain oma mielipide asiasta.

Mielipiteet täällä tappelee, ei ihmiset...
KalaHarri
"Erikoistoimittaja"
Viesti:

Haukkivesku kirjoitti:Kyllä tuon tiesinkin, mutta enemmän se olikin vastakommenttia tuohon Harrin tahattomaan "hyökkäykseen".

Kyllä minä pidän tuota perinteisenä eleenä kestotilaajia kohtaan ihan ok juttuna. Se on vuosiuistin siinä kuin muutkin vuosiuistimet.
En ole koko lehti. Mutta kun tässä oli nimi Harri ja ihmettelin että mitä olin hyökännyt. Minun kirjoitukseni oli siis toista kun mitä tämä vuosivaappujuttu on. Eli nyt meille kaikilla meni hieman ohi nämä jutut. Eli tarjoan vain mahdollisuutta esitellä omaa tuotantoa.
En siis ota missään nimessä itseeni, jos lehteä arvostellaan. Kun nimeni mainitaan, yritän tietenkin korjata epäkohdat, sillä näinhän kaikki maailman ihmiset tekisivät. Ei tässä ole mitään hätää. Hyvässä sovussa eletään, se on hjuva.
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

KalaHarri kirjoitti:Onko tämä pienvaapunvalmistajien suosimista vai sortamista. www.eralehti.fi Keskustelut, kalapäiväkirja, lohivaapunvalmistajat. Mutta hei, tehkääpä viehevalmistajat tarjous esim. vuosiuistimesta. Siitähän se lähtee.

Tuohon jälkimmäiseen kohdistin kritiikkini...
KalaHarri
"Erikoistoimittaja"
Viesti:

No sitähän en tiennyt. Mutta en myöskään tiedä millä hinnalla lehti ostaa vuosivieheet vai tuleeko ne jotain muuta kautta jaettavaksi. Ehkä ne ovat ns. menekinedistämistä valmistajan puolelta tms.
Silti kotimaiset valmistajat voivat tehdä tarjouksen tuotteistaan esim. jaettavaksi kestotilaajille. Jokainen voi tehdä omilla tuotteillaan mitä tahansa. Kysyminen markkinointipuolelta ei vielä maksa mitään. Hyvää jatkoa kun omamme ei riitä.
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viesti:

Harri->Miksi sitten heittää edes tuollaista piikkiä...:)

Minun puolestani vuosiuistin keskustelu voi loppua osaltani ehkä tähän.
TommiT

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Kyl maar minäkin ymmärrän tuon voluumiogelman, jos lähdettäisiin kotimaista tuotantoa tukemaan. Mahdoton ideahan se ei kuitenkaan ole ja esimerkiksi pelti ym. valmistajilla useilla olisi resursseja. Eikä mulla ole mitään muovivaappuja vastaan.

Mun pointti oli vaan, että en ymmärrä tommosta rihkaman jakamista. Aika halpa "TV-Shop" kuva tulee moisesta mulle. Just tossa kiinakatalookeja hiplailtuani voin todeta, että noita savagegearin(?) vaappuja saa tilattua samoilta tehtailta (siis ihan samaa vaappua) 34c/kpl. Tosin jos oikein ymmärsin olivat silloin bulkkitavaraa, mutta kuitenkin. Ton rihkaman jakamisen tilalta voisi varmaan jakaa jotain muutakin... enkä tarkoita pelkästään viehelinjaa.

Tosin eihän tuo ole ensimmäinen kerta, kun erä rihkamaa jakaa. Taannoinen uuden tilauksen yhteydessä jaettu banaxin(?) muovikela oli kyllä aika surkee tapaus :)

Mä vaan ihmettelen, että huonosti on ERÄ:lläkin asiat, jos pitä uusia asiakkaita haalia ja vanhoja yrittää pitää rihkamaa jakamalla. Ehkä jotkut muut lehdet tekevät saman hyvällä sisällöllä, eli itse asialla, niin ei tarvitse moisiin markkinointikikkoihin sortua?

Nää vaan mun ajatuksia.
TommiT

TommiT kirjoitti: Mä vaan ihmettelen, että huonosti on ERÄ:lläkin asiat, jos pitä uusia asiakkaita haalia ja vanhoja yrittää pitää rihkamaa jakamalla.
Itseasiassa en mää mitään ihmettele... Sisältö lehdessä on jo kauan ollut täysin kiinnostusta herättämätöntä. imho.
KalaHarri
"Erikoistoimittaja"
Viesti:

Tyhjä
Viimeksi muokannut KalaHarri, 18:19:04 18.03.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kitkaton

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Joo ja voishan se lehti aina arpoa Jonkun K-tilaajan Lukija matkallekkin .
Itseltäni jäänyt tiettävästi (1) yksi lehti tulematta . :cry:
Onhan se nuo rihkama uistimet , kalenterit ym kuitenkin parempi kuin ei mitään .
Tässähän on kait haettu sitä kompensaatiota k-tilaajien ja uusien tilaajien tarjouksien välille . :roll:
Lehti on kyllä sisällöltään ns aika äkkiä luettu . :x
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Jiibee

Viesti Kirjoittaja Jiibee »

Tuossa lehdessä on arvostelijoille se hyvä puoli että samalla tavalla kun telkkarissa voi kääntää kanavaa tai laittaa kiinni, niin tuonkin voi jättää tilaamatta/ostamatta niin ei verenpaine suotta nouse.
Aina välillä hetken vaikuttaa siltä että asiat sujuisivat mutta kyllä se aina sitten nopeasti helpottaa.

omnis festinatio ex parte diaboli est
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

Jiibee kirjoitti:tuonkin voi jättää tilaamatta/ostamatta niin ei verenpaine suotta nouse.
Verenpainetta nostattavaa journalistietiikkaa tulee välillä tutkittua.
Mä myönnän puhtaasti selaavani Erän kirjastossa,
koska se ei ole onnistunut sisällöllisesti oikeuttamaan olemassaoloaan mun tilauskannassani.
Koen kuitenkin välillä tarvetta kertoa julkisesti mielipiteitäni erinäisistä asioista.
Kritiikkiähän saa ja pitääkin antaa - kritiikki on mediakulttuurin yks kivijalkoja.

Tietyn aseman saavuttaneet henkilöt voivat kirjoittaa aivan mitä haluavat ja vieläpä uskottavasti.
Journalistietiikan tarkoitus suitsia kirjoitusten laatua ja sisällön oikeellisuutta/oikeutusta.

Seuraavaksi nostan esille asian, jonka jokainen kirjoittaja voi ottaa halutessaan vaikkapa erä(ä)nlaisena synninpäästönä.
Varsinkin suomenkieli ja sen jäsentely antaa editorille mahdollisuuden muuttaa tekstin sisältöä ja merkitystä haluaamaansa suuntaan.
Korostetusti haluan ottaa kantaa siihen, että Erää selatessa tulee väkisin mieleen sen olevan editorin lehti tiettyjen aihepiirien artikkeleissa.

Ja lisätäänpä tähän loppuun taas tuttu loppukaneetti:
Jos joku eräläinen otti tästäkin neutraalista kirjoituksesta nokkiinsa,
niin se ei tarkoita sitä, että tuntemuksiaan tarvitsee ruveta purkamaan sähköpostin välityksellä.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Tilaamatta jätin jo ajat sitten. Mutta tilaan aina välillä halvennussatsin, jonka jälkeen perun taas jos ei miellytä. Enkä ole jatkanut.
Musta sais lukijan ja vakkaritilaajan, jos linja hiukan muuttuis. Kaikki muut heitto/vetokalastukseen liittyvät suomalaiset aviisit mulle jo tulee. Mitenhän suomen suurin ei ota kritiikistä edes neuvoja, vaan armotta käydään vastahyökkäykseen? Vrt. kalastuslehden ja uk:n saamiin kritisointeihin ei ole samalla tavalla vastattu, ja selkeästi joitain vinkkejä on mennyt perille. Asenne ratkaisee, piste.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
TommiT

Aika paljon siis samanmoisia ajatuksia lehden sisällöstä :)

Samoin tuosta ko. lehden (pää)toimituksen hyökäyksistä arvostelua vastaan. Itse sain näistä arvosteluista hyökkäysryöpyn sähköpostiin eilen ja sain piikkiä osakseni :lol:

Tämän erä(än) herran mukaan en saisi arvostella koko erä-lehteä, koska en ole enää edes tilaaja, enkä täten tunne lehteä :shock: 18 vuoden asiakkuusjakso ei siis ole ollut riittävä puntari arvioimaan lehteä varsinkin kun uusin numero on minulta lukematta :lol: (tammikuussa sanoin lehden irti)

Seuraavaksi tulee varmaan raastupaan kutsu päätyhjäntoimittaja termin käyttämisestä olen daivaassa Onkohan se sitten oikeesti tyhjänpääntoimittaja :mitaviddua:

Tämä kaikki on mahdollista vain erä(än) lehden taholta :)
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Varapäätyhjäntoimittaja kuitenkin jaksaa täällä puolustella (itsensä) läpyskän erinomaisuutta, vaikka kaiketi onkin vain sivutoimipisteen friilänseri.
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
VPR

Viesti Kirjoittaja VPR »

"Samoin tuosta ko. lehden (pää)toimituksen hyökäyksistä arvostelua vastaan. Itse sain näistä arvosteluista hyökkäysryöpyn sähköpostiin eilen ja sain piikkiä osakseni "

Heh, mä sain taannoin postia kun olin muuan toisella palstalla vain maininnut muuan lehden (ilman että edes käytin lehden nimeä) levitelleen tarkkoja kalapaikkavinkkejä. No näihin kannattaa suhtautua huumorilla :mrgreen:

Lehdessä on kyllä mielestäni nykyään enemmän luettavia juttuja kuin vielä jokunen vuosi sitten, mut nämähän on makuasioita.
Trolli
Leffatähti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trolli »

Oma mielipiteeni Erän kalastusavustajana, ei siis mikään toimituksen kannanotto:

Kaikesta huolimatta on Erä -lehden tekokin liiketoimintaa ja kannattavuutta täytyy löytyä, jos aikoo markkinoilla pysyä. Lahjauistinten jakaminen vaikka maksaisivat tuon TommiT ilmoittaman 0,34 senttiä/kpl, on jo 17 000 euron kustannus. Valtion tukiaisia ei näihin bileisiin saa.

Erä -lehti pyrkii mahdollisuuksiensa rajoissa viemään eteenpäin suomalaista kalastuskultturia ja osaamista, kohderyhmä on laaja ja ristiriitoja syntyy vaikka kirjoittaisi mitä. Erilaislaisia tahtoja, mielipiteitä ja kokemuksia on niin paljon, että juttua joka kaikkien mielestä olisi mielenkiintoinen, uusi ja kaikin puolin hyvä ei ole mahdollista kirjoittaa.

Sen sijaan on mahdollista tehdä lehti josta jokaiselle löytyisi jotain, vaikkakin koko sisältö ei kiinnostaisi. Asiallista palautetta kuunnellaan ja varmasti jokainen avustaja ne huomioi vaikkakaan ei julkisesti sitä revittele.

Juttujen tasosta.
Esimerkkinä edellisessä lehdessä kirjoittamani kokonaisuus vaelluslohen uistelusta sisältää kokemusta ja oppia 15 vuoden ajalta, tuhansia tunteja kalastusta ja ajatustyötä. Kaikille se ei kolahda, mutta asiasta kiinnostuneille siinä saattaa olla jotain joka auttaa lohen tavoittamisessa, aloittelijasta puhumattakaan. Onko juttu todellakin niin huono, että sitä ei kukaan lukenut tai siitä kiinnostunut. Toivottavasti ei....

Merellisin Terveisin
Jorma Koivuniemi, Erän kalastusavustaja
Wstrand
Don Jouni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wstrand »

Trollille :juu:

mielestäni oikeasta asenteesta, koska kaikkea kommenttia ja krittiikkiä EI todellakaan tarvitse ottaa aina henkilökohtaisesti...
Onko juttu todellakin niin huono, että sitä ei kukaan lukenut tai siitä kiinnostunut. Toivottavasti ei....
EI todellakaan... kuten eivät entisen opettajani Mannisen Arin jututkaan :wink:
You’ll Never Walk Alone - Liverpool FC
Champions League: 1977 1978 1981 1984 2005 UEFA Cup 1973 1976 2001
League Champions 1901 1906 1922 1923 1947 1964 1966 1973 1976 1977 1979 1980 1982 1983 1984 1986 1988 1990
Vastaa Viestiin