Haspeliyhdistelmä (meri)taimenelle / ahvenen jigaukseen?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Haspeliyhdistelmä (meri)taimenelle / ahvenen jigaukseen?

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Jokapaikan höylä pitäisi hommata, kokoa kelalle n. luokkaa 2000-2500 ja keppi 8-9 kinttuinen kevyehkä ja tunnokas. Kuitusiimalle.

Suosituksia? Mielellään vielä alle 150€ paketti.
allu_

Viesti Kirjoittaja allu_ »

Ahvenen jigisettiä voin suositella, meritaimenen kalastuksesta ei kylläkään minkäänlaista kokemusta. Itse olen käyttänt ahvenen jigauksessa Shimano Catana 2500 + shakespeare Ambidex Titanium 8'. Kela on suht halpa (40-45e) ja puolaa tasaisesti. Etujarru ja takaliikkeetön kampi ilman quickfireä. Jarrukin muuten ok, mutta jarrun säätönuppi on vähän turhan pieni ja siitä on vaikea saada nopeasti otetta väsytystilanteessa. Kela on myös alkanut rutisemaan pikkaisen, rasvaa varmaan kaipaa vain. Silläkin saattaa olla myös vaikutuksensa kun kela on unohtunut muutamaan otteeseen ulos sateeseen :roll:

Vapa on myös edullinen (45e-50e) ja tunnokkuutta riittää. Viehesuositus 10-40g. Ei mikään kovin järeä kuitenkaan, peruskokoiset ahvenetkin tuntuvat mukavilta tässä vavassa. Tämän koko kauden jigannut kyseisellä setillä eikä pahaa sanottavaa ole. Hauen kalastuksessa on sama setti käynyt myös. Siimana käytän spiderwire 0.2mm

Vähän halvempi setti siis, jää rahaa muuhunkin :) Ei tietenkään mikään huippusetti, mutta asiansa on ajanut. Välillä saa toimivaa kamaa vähän halvemmallakin
Viimeksi muokannut allu_, 21:51:59 19.09.2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Kiitti allu, pitää perehtyä.

Lisäys: Kelan pitää olla etujarrullinen eikä mitään QuickFire-hässäköitä!
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä

Viesti Kirjoittaja Laiska »

Ostin viime keväänä setin mertsarille ja olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen, on myös jigattu ahventa ja kuhaa. Kelana on Daiwan Capricorn 2500 ja vapana 8` Shimano Nexave-Ax. Hintaa oli setillä se 150e.
"Asioilla on tapana järjestyä"
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Eikö enempää irtoo suosituksia :?: :roll:
Ottomaani

Viesti Kirjoittaja Ottomaani »

Kelaksi Daiwan Laguna, kokoa 2000-2500, maun mukaan, jos enempi jigausta niin siten varsinkin ottaisin 2000, mutta uskoisin sillä tanenkin kanssa pärjäävän. Vapana itse tykkään tuon 2000 kanssa kayttää jigatessa 6' Ambidex Titaniumia ja sekakäytössä samaa keppiä jalkaa pidempänä eli 7'. Makuaisioita, itse tykkään enempi vähä köykäsemmistä vehkeistä, tietysti jos heittopituutta tarvii reilusti niin sit varmaan 8' on minimi.
Miksi arabeilla on kamelit ja suomalaisilla savolaiset?
- Arabit sai valita ensin.
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Jigitykseen löytyy vähän köykäisempääkin settiä, eli tuo tulisi enemmän taimenen heittoon... Saisi siis olla 2000-2500 kela ja 8-9' keppi.

Kiitos kommenteista. Vielä kun olisi rahaa... :|

EDIT: Tai no joo, 7-8 kinttuinen oikeastaan olisi parempi.
Varaani

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Aavikkosammakko kirjoitti:Jigitykseen löytyy vähän köykäisempääkin settiä, eli tuo tulisi enemmän taimenen heittoon... Saisi siis olla 2000-2500 kela ja 8-9' keppi.

Kiitos kommenteista. Vielä kun olisi rahaa... :|

EDIT: Tai no joo, 7-8 kinttuinen oikeastaan olisi parempi.
Jos et ihan 5g jigejä nakkele, niin uskaltaisin suositella Savage Gearin Bushwhacker (vai miten se kirjoitetaan) 8 kinttuisena. Ainakin 9cm kummikala lentää helposti pitkälle ja toisaalta yli 30g rauta saa myös kyytiä. Kohtuullisen kevyt keppi ja kovin tunnokas. Itse ostin tuon sekakäyttöön, lähinnä kevyeen hauen jigittelyyn ja raskaampaan taimenen nakkeluun.
I am the lizard king, I can do anything!
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Upitellaas piruuttaan tätä jos olisi vaikka jollekin hyötyäkin näin kevään korvilla. Tässä on ehtinyt tapahtumaan 1,5 vuodessa monenmoista ja kelaa olen edelleen vailla.

Vavaksi tuli 8-jalkainen, 3-osainen XSeries One-haspelivapa (4-24g). Kevyt ja tunnokkaan oloinen peli, jolle kevyttä kelaa hakusessa.

Daiwa Laguna & Capricorn ovat ehdokkaina myös, mutta nyt on kiikarissa Okuma Salina (http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2073).

Kokemuksia tuosta? Näin hypistelemättä veikkaisin, että tuo SA 30 pienimpänä lienee sopivin koko (0,25mm/140m).

Kuva
silakka

Viesti Kirjoittaja silakka »

Itselläni on ollut jo muutaman kauden tälläinen taimen setti eli, shimanon SYMETRE 2500FI 269 g 6.0:1 0,25/128 m 1 4+1 Roller Bearing kela ja kinetic öland 9.3-283cm-28g vapa. Olen ollut oikein tyytyväinen.

:D :D
Regenerointi kannattaa aina....Öljyn
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Onko kela saatava Suomesta? jollei, niin WFT Alubraid/Penn AF/Ryobi jotain jne, eli sama kela eri brandeilla on vallan hyvä jollei jopa erinomainen vaihtoehto.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
restless

Viesti Kirjoittaja restless »

Vähäisen jigaamiskokemuksen(kin) myötä, tykästyin Shimanon Exage 1000 FA-kelaan, joka toimi loistavasti DP Black Mate 210 (kärjestä 5cm. lyhennetty) 10-30g. vavan kanssa. Edullinen setti kokonaisuudessaan.
Hiukan paree, ku iha huano.
hokki

Viesti Kirjoittaja hokki »

jigisettiin yoshino jigg´n pro desing k.paavola ja kelaksi 1000 seido shimanolta.siinä on hyvä setti jigaukseen!
Tatuu
"Larvanto"

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Jengillä kokemuksia Sheikin haspeleista? Hinta/ominaisuus suhteeltaan aika ylivoimaisia. Pari kesää sitten, kun olin hetken tiskin takana niin noita myytiin melkoisesti eikä yhtään tainnut tulla takaisin. 3v takuunkin lupaa, jos en ihan väärin muista?

Ei ne aivan niin herkkiä ole kuin esim. Shitmanot, mutta hyviltä käyttökeloilta vaikutti.
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

Pysykääs aiheessa - kysytty kelaa luokassa 2k-2,5k :keppiä:

Tonnisia keloja ei ole kyselty,
ja kaikkihan tietää, että shitmano alkaa toimia toivotulla tavalla vasta,
kun mennään koossa yli 2k:n. :twisted:

Tatuu puhuu asiaa. Tietyt bulkit on parhaita. :juu:

Ite noudattaisin Abon neuvoja, mutta ottaisin kyä mieluummin pykälää suuremman.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Mul o sheikin dimensioni kokoluokassa kaiketi 4000 vai oisko oluna 3000. noh mu kuitenni. iha jees peli hintaa nähe. jotku osat, kuten sanka vähä hepposan olosia, mut hintansa väärti sanoisin. Arvosteluissa saanu hyviä bongoja(ei nyt kauhiasti merkitystä sinäänsä)

Yks loisto kela sheikkpierulta on vanha testivoittaja ambidex. siinä o vankka peli, mut ei taida saaha ku käytettynä. Luulisin et dimensioni menis lähimmäks sitä, tosin snadisti hepposammalla sangalla.

http://www.opm.fi/showpage.asp?id=5844

eli tuo kela ja ambidexi sheikkipierulta käytösä.
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Dilnen kirjoitti:Ite noudattaisin Abon neuvoja, mutta ottaisin kyä mieluummin pykälää suuremman.
Makuasia, mä aina tyrkytän hapseliks tuot kokoluokkaa, kun en itse omaa isommille oikein käyttöä... subjektiivinen mieltymys ohjaa pyöriväpuolaiseen välineistön kasvaessa.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
restless

Viesti Kirjoittaja restless »

Dilnen kirjoitti:Pysykääs aiheessa - kysytty kelaa luokassa 2k-2,5k :keppiä:

Tonnisia keloja ei ole kyselty,
ja kaikkihan tietää, että shitmano alkaa toimia toivotulla tavalla vasta,
kun mennään koossa yli 2k:n. :twisted:

Tatuu puhuu asiaa. Tietyt bulkit on parhaita. :juu:

Ite noudattaisin Abon neuvoja, mutta ottaisin kyä mieluummin pykälää suuremman.
Ai stna.. osu ja uppos :D Keskityin liikaa tuohon jigaamiseen, varmaan siksi, kun en taimenia ja muita tuollaisia huonompia roskakaloja viite kalastella :twisted: Ei vaines, onhan tuo tonninen tosiaan hiukan kevyt, kun aletaan tanelia kiusaamaan...
Hiukan paree, ku iha huano.
muupeli79

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

Shimano stradic 2500 toiminut hyvin alkuun(ehkä 30h). Pakkasilla nyt ollut vähän jäykkä, liekö tehdas rasvat?(mihin kannattaa vaihtaa?)Mutta voin suositella.
sursill
Pirkan pilaaja

Re: Haspeliyhdistelmä (meri)taimenelle / ahvenen jigaukseen?

Viesti Kirjoittaja sursill »

Tässä on nyt mennyt jo kohta vuosi edellisestä postauksesta ja mulla olis myös aihetta sivuava kysymys.
Eli hakusessa olisi 7-8 jalkainen (vissiin kärkitoiminen) haspeli vapa ja siihen kela joka suostuu toimimaan kuidulla.
Tarkoituksena/haaveena olisi kyseistä pakettia käyttää meritaimenelle/kuhan vertikaali jigauksessa. Sitä en tiedä olenko hakoteillä ja onko tuollainen kompromissi mahdollinen. :mitaviddua:
Suht edukkaasta(hinta laadukas) paketista olisin kiinnostunut ja mielellään ottaisin neuvoja vastaan.
muupeli79

Jotenkin tuntuis et noihin vertikaalihommiin suht lyhyt ja tunnokas vapa ja tantulle ehkä väsytys ominaisuuksia, mut speedmasteri jatkokärjellä ehkä? Ei kyllä edukas, ainakaan mulle.
muupeli79

Ja lainataan kans topikkia. Onko käyttökokemuksia series one skeletor vertic vavasta, motonetissä pari kertaa hypistelly ja vaikuttaa ihan hyvältä. Jos ahvenen jigittelyyn jne. onko pelkkää buumi hypetystä vertikaali hommiin?
sursill
Pirkan pilaaja

Viesti Kirjoittaja sursill »

muupeli79 kirjoitti:Jotenkin tuntuis et noihin vertikaalihommiin suht lyhyt ja tunnokas vapa ja tantulle ehkä väsytys ominaisuuksia, mut speedmasteri jatkokärjellä ehkä? Ei kyllä edukas, ainakaan mulle.
Sepä se. :? Eläkeläisellä ei ole noita oravan nahkoja liiaksi, sen tähden olen ajoissa liikkeellä ja tuo olisi upea juttu jos samalla vehkeellä luonnistuis molemmat hommat. :wink:
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Ääh, jos vertikaalijigaus vaatii tartutusominaisuuksia kuten kuhan kalasstus yleensä, ota eri vavat. Kelvollisen jigikepin saa 20-35€, tanttuvavan 40-60€. Oma fiilis ratkaisee sit merkin ja mallin. Mä suosin tanevapana minimissään 8-jalkaisia, on mukavampi heittää ja pituus antaa paremmat väsytysominaisuudet. Jigikeppinä on joku 200cm turjake, mutta tota on tullu vähemmän käytettyä.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Luulis, että tuota vertikaalihommaa vois harjoittaa ihan perus pilkkivavalla tai vähän pidemmällä jämäkällä venepilkkivavalla, mihi kytketty vaikka hyrräkela ohuella ja tunnokkaalla kuidulla? :mitaviddua: Etenki kö katoin seuraavan pätkän:

http://www.youtube.com/watch?v=QuR0B0-b ... re=related

Tanelle sitte huntilla se keppi.
Vastaa Viestiin