Vaappua hauen merikalastukseen?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Hyttinen_T

Vaappua hauen merikalastukseen?

Viesti Kirjoittaja Hyttinen_T »

Jahah, heikkona hetkenä lupailin kaverille yrittää vääntää muutamia vaappuja huhtikuun lopulle sijoittuvalle hauenkalastusreissulle Turun rannikolle. Mutta sitten huomasikin että enhän minä oikeastaan tiedä marellä käytettävistä haukivaapuista mitään näin sisävesiasukkaana. Joten jos joitain vinkkejä väreistä ja uinneista saisi. Suspia olisi kuullemma hyvä olla. Jerkeistä ymmärrän tasan en mitään joten älkää niitä alkako suosittelemaan :D
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

15 cm Nilsu, Bomber 16A ja Zalt 14 cm (uppo). Noita sitten esim. ahven, sinihopea, firetiger, pumu, savukala tms. niin ei mene pahasti vikaan...
allu_

Viesti Kirjoittaja allu_ »

16cm suspending zam on ollut ihan hyvä peli keväällä veden ollessa kylmää/viileää. Viime keväänä en oikein muulla kalaa saanutkaan
Liitteet
toimii.jpg
toimii.jpg (28.17 KiB) Katsottu 2218 kertaa
zam.JPG
zam.JPG (13.57 KiB) Katsottu 2220 kertaa
RiWeHe
Muumiopönömies

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Zam on toiminnu mulla lähes aina kun olen sitä jerkkien nolla-annin jälkeen tarjonnut. Papukaijan
värinen on MUST. Sitten nilsu on kans pelittäny, mutta mulla ainakin on ollut enemmän tapahtumia
siinä syksyllä kuin keväällä. Tuo johtuu myös osin siitä, että en ole jaksanut viritellä yhtään nilsua
oikeasti matalalla uitettavaksi kevätkoneeksi. Meriväri ja ahven ovat antaneet parhaiten
kalaa. Sitten vielä bomber 16A. Parhaiten pelannu väri sinipeili ja se ei kyllä esittelyjä kaipaa.

Zamiin en ole vaihtanut koukkuja vielä ainakaan pois, mutta nilsusta ja bomberista menee
heti orkkiskoukut vaihtoon. Jotain 2/0 tai 1/0 olen laittanut tilalle.
anapee
Håkan eller Mats

Viesti Kirjoittaja anapee »

Mun mielestä n. 16cm Zam on kanssa vaappujen ykköskaartia sen perusteella kun joskus niitä tulee käytettyä. Ei liian voimakas potku, mutta herkkäuintinen ja toimii erittäin hitaalla uitollakin, mikä keväällä on avaintekijä. Väreissä sinipeili on ehdoton suosikki, mutta varmaan moni muukin väri kelpaa. Tummemmilla alueilla OrMu ja PuMu ja Papari varmaan kovia.
Kalaa tulee kalastamalla
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Kaappari värissä FT.
Laiskapotkuinen suspi? Pysäytyksillä ryyditettynä. Nopeavälitteisellä kelalla saa vaapun kääntymään n. 90 astetta.
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Jos vaappua pitäisi lähteä tekemään, ottaisin lähtökohdaksi Jarun mainitseman kaapparin uinnin saamisen johonkin kestävämpään runkomalliin. Eli hyvin voimakas potku ja hieman humalaisen näköinen yleisvaikutelma. Melkein kaatuu kyljelleen, mutta ei kuitenkaan.
Varmakäyntinen ja herkästi uivakin se saisi olla. Eli jos tuollaisen uinnin saa taiottua siten, että vaapun saa käyntiin ilman kikkailua ja rauhallisilla liikkeillä, se on hyvä. Helppoa kuin heinänteko... :)

Hitaasti uppoava n. 1,5 metriin sukeltava vaappu, jolla pituutta n. 16cm. Ehdottomasti kaksikoukkuinen.
Make my day- Teemun päivä.
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Uppo Zam on yks mun suosikeista, joskin myös Zalttia, Bombereita ja Nilsujakin tulee jonnin verran uitettua. Zamista tykkään siksi että se on helppoheittoinen, helposti uitettava ja tietty siksi että olen saanut sillä hyvin kalaa. Ei ole antanut kymppejä mutta useampia yli metrisiä, viimeksi menneenä syksynä. Zamin suurin vika lienee siinä että se pyytää myös tolkuttoman tehokkaasti silppua. Niin, ja sen uintilevy katkeaa jossain vaiheessa, ja juurkin tietty sen luottopelin levy. :evil:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
RiWeHe
Muumiopönömies

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Mikey kirjoitti:Uppo Zam on yks mun suosikeista, joskin myös Zalttia, Bombereita ja Nilsujakin tulee jonnin verran uitettua. Zamista tykkään siksi että se on helppoheittoinen, helposti uitettava ja tietty siksi että olen saanut sillä hyvin kalaa. Ei ole antanut kymppejä mutta useampia yli metrisiä, viimeksi menneenä syksynä. Zamin suurin vika lienee siinä että se pyytää myös tolkuttoman tehokkaasti silppua. Niin, ja sen uintilevy katkeaa jossain vaiheessa, ja juurkin tietty sen luottopelin levy. :evil:
Joo tuo levyn katkeaminen on tullut mullekin tutuksi :evil: Yhden ainoan kerran oli keltatiikeri-zam veteen päässy ja sen jälkeen ripustettu tuulilasiin odottamaan uutta yritystä. No, kun olin seuraavan kerran sitä laittamassa siiman päähän siitä oli katkennut uintilevy?! Sitten sellainenkin, että lainasin 10v. serkulleni luotto-zamiani (VIRHE!). No serkku heitti kerran sen kalliolle ja luotto-zamini oli mennyt kahtia rungosta :evil: Eihän vieheen tuollaista paiskomista tarvitse kestää, mutta sapettaa se kuitenkin.
Hyttinen_T

tmu kirjoitti:Jos vaappua pitäisi lähteä tekemään, ottaisin lähtökohdaksi Jarun mainitseman kaapparin uinnin saamisen johonkin kestävämpään runkomalliin. Eli hyvin voimakas potku ja hieman humalaisen näköinen yleisvaikutelma. Melkein kaatuu kyljelleen, mutta ei kuitenkaan.
Varmakäyntinen ja herkästi uivakin se saisi olla. Eli jos tuollaisen uinnin saa taiottua siten, että vaapun saa käyntiin ilman kikkailua ja rauhallisilla liikkeillä, se on hyvä. Helppoa kuin heinänteko... :)

Hitaasti uppoava n. 1,5 metriin sukeltava vaappu, jolla pituutta n. 16cm. Ehdottomasti kaksikoukkuinen.
Tässä mallissa ainakin moisia ominaisuuksia olisi, hitaalla uitollakin menee kuin Nykäsen Masa ja käsialaa käyttämällä mukaan tulee myös Mervi eli keikkumista ja hakua piisaa. Toi alaoikealla oleva on painoitettu rankalla kädellä eli uppoaa kyllä. Olisikohan näissä mitään ideaa?
Kuva
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Nuo yllä olevat vaaput vaikuttaa ihan asiallisilta varsinkin jos ovat tarpeeksi isoja (yli 12 cm) ja lähes suspeja. Eihän niissä tietenkään tarvitse olla noita em. ominaisuuksia mutta niistä on apua.
Nuo isohkot leukalaput voivat olla aika kovilla :? Varsinkin jos oikeen hyvälle syönnille sattuu...
I wish I had ghosts...
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Jeps, Kesistä peesaten, uintilevyt ovat varmasti kovilla.

Toi voi olla haastava projekti, saada aikaan kokonaisuudessaan kestävä uistin jossa on noi halutut ominaisuudet. Ilmeisesti haluttu juopuneisuus kun on juuri tuon satulalevyn ja kevyen perän aikaansaannosta?

Toinen heikko lenkki on ohut perä. Multa löytyy läjä Kaappareita, joista hauet ovat rusikoineet perän ihan solmuun. Haluisko joku paikata...

On hauskaa antaa neuvoja, kun ei ymmärrä uistinten valmistuksesta juurikaan mitään. Sen sijaan uskon kyllä omaavani jonkinlaisen käsityksen siitä, minkälainen on toimiva haukivaappu. :)
Make my day- Teemun päivä.
Hyttinen_T

Samaa funtsin uintilevyjen kanssa. Mutta jos hajoaa,niin korjataan. Kokoa noilla malleilla on 12 cm, koon suurentaminen tuolla levyllä onnistunee 15 cm. Ohuen perän vahvistamiseksi kokeilin 1 mm triplarunkolankaa 5 cm matkalle persuksiin, saas nähdä auttaako mitään. Kaikkea on kokeiltava paitsi Paavo Väyrystä :D
Värimaailman aion kyllä röyhkeästi rosvota kehumistane väreistä :twisted:
Vastaa Viestiin