Kunnolliset jäänaskalit - mistä löytyis?

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
tapmar
Viesti:

Kunnolliset jäänaskalit - mistä löytyis?

Viesti Kirjoittaja tapmar »

Tekeeköhän kukaan semmoisia wanhan kansan jäänaskaleita, joissa olis piikillä pituutta ja paksuutta tarpeeksi myös kevään puikkojäille?
Tapiolan Takamailla.com
Ulkoilmaelämän Tunnelmapaloja
pääevä

Re: Kunnolliset jäänaskalit - mistä löytyis?

Viesti Kirjoittaja pääevä »

En ole itsekkään löytänyt tekijää erikseen, niin itse olen jokusen tehnyt. 8mm rst tangosta, kierre päähän ja korkkikahva.
Nuo sisukset ei ois kyllä kalliita jossain metallipajassa tehdä ja sitten vaan tekisi kahvat kuin puukossa itse.
Piikillä saa olla vahvuutta ja pituutta se 50 milliäkin helposti.
Jos ihan valmiit haluaa niin kannattaa kyllä kysellä noilta puukkojenkin tekijöiltä innostuisivatko tekemään.

Niin ja voin minäkin hinnan selvittää noille perusnaskaleille jos semmoset kiinnostaa.
tapmar
Viesti:

Olen kyllä kiinnostunut :)
Tapiolan Takamailla.com
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Hyvä avaus ja mua kiinnostaa pääevän kunnolliset naskalit myös!

Mulla on semmoset vihreät muoviset, ja ne on varmasti jo 10v vanhat. Taitavat perhana murentua käsiin tositilanteessa, joten uudet vois hommata. Korjaan; uudet PITÄÄ hommata. Tää oli jo viime vuonnakin mielessä, mutta jäi vaan.
tapmar
Viesti:

Hyvä juttu, että muitakin kiinnostaa tämä teema =D> .

Mietin tuossa vähän speksejä. Piikin pituus on varmaan hyvä olla tosiaan sen 50 milliä ainakin. Kahva voisi olla tosiaan hyvä tehdä puusta ja se sitten pitäisi suojata hyvin jollain puunsuoja-aineella, kun kuitenkin kastuvat pilkkiboksissa, lumessa tms, vaikkei jäihin vajoaisikaan. Korkki olisi varmasti kahvamateriaalina ylellisempi, mutta ehkä tarpeeton ja kallis? Tarvittaessa kahvaan voisi laittaa vaikka erkkaria tms mailagrippiä.
Tapiolan Takamailla.com
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Joo selvittelin tuota hintapolitiikkaa, niin yhdeltä pajalta saa noin 25e noita rst sisuksia ja tavallisesta raudasta vähän edullisemminkin. Onhan nuo jämäkät ja niihin voi sitten itse tehdä vaikka minkälaisen kahvan haluaa.

Viime talvena tein jonkinverran osia ja oli ajatus tehdä hiukan semmosia "hienompia" naskaleita, sorvasin rst helojakin jonkinverran, mutta on vaan jäänyt ajanpuutteen vuoksi tekemättä. :oops:

Tämä menee vähän rakentelupuolelle niin tuossa viime talven kötöstyksiä ja kuva minkälaisista osista on kyse.

http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... -ite-56846

Mutta silti minusta olisi paras ja halvin ratkaisu ostaa laadukkaat meisselit joissa jämerä kumimainen kahva ja reilusti sitä iskutukea, eli muotoa kahvassa, teräskin niissä on laadukasta ja kestävää, sekä taitaapa olla naruillekkin lenkit valmiina.

Kuvassa on hyvän oloinen kahva, tämmöisistä syntyy kyllä naskalit nopeasti.

Kuva
joupe

Viesti Kirjoittaja joupe »

Naskaleiden olisi hyvä myös kellua.Veden varassa räpiköidessä saattaa naskalit livetä kädestä,eikä niistä ole enää apua järven pohjassa.Eli Kahvoissa pitäis olla riittävästi kelluttavaa ainetta.Täytyykin pistää mietintään.
Kyl niit siel on...
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Nyt löyty pojjaat hyvät naskalit, ei tartte ruuvareista väkästellä.

Rapala Soft Grip jäänaskalit, vissiin uutuus-tuote, en ainakaan viime kaudella ole noita nähnyt.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/563793/R ... aanaskalit

Kuva
Kuva a'la Motonet

Aikas hyvän otteen noista saa kun on vähän sormille tehty koloa, ja materiaali on tuollaista kovaa kumimaista matskua mustalta osalta. Peukalon tai etusormen saa tuonne koloon tukemaan lyöntiä. Piikit ovat lyhyet mutta melko terävät jo valmiiksi. Hintakin oli aivan passeli.
EDIT: saisi ne piikit kyllä inasen pidemmät olla uudelleen tuumattuna, juuri noita kevätjäitä ajatellen.

No on näissä huonotkin puolensa; tuo joustava naru on aivan onnettoman ohut, ja vielä käsittämättömämmin on nuo narut viritetty kiinni jotenkin tuonne kahvan sisälle... Samalla tavalla ei siis uutta narua katkenneen tilalle saa. Tosin tuossa on kyllä toiset reiät joihin korvaavan naru saa helposti laitettua, onneksi näin. Nimim. joupella oli tuossa edellä hyvä huomio, että naskalien soisi kelluvan, mutta sitä nämä Rapalat eivät tee. Siitäkin siis miinusta.

All-in-all markkinoilla yleisesti tarjolla olevista naskaleista nämä on mielestäni selkeästi parhaimman tuntuiset, mitä minun silmiini on sattunut, ainakin näin ensituntumalta. Toivottavasti ei tarvitse ikinä todeta toimintaa tosipaikassa!
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Niinku aavikkosammakko sanoi, että piikit saisi olla pitemmät(yleensä naskaleissa aika lyhyet). Ku menee narut kahvan sisään, niin niitä ei pysty itse vaihtamaan. Kun menee kahvan sisään narut/joustinnauhat, niin mielestäni joustinnauha pitäisi olla npin 2,5 mm(että kestää rispaantumista ja vääntämistä), joustinnauhat liukuu mustan pompulan lävitse vaivatta, tuollahan pystyy säätämään millä korkeudella jäänaskalit olisivat.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
viliperi

Viesti Kirjoittaja viliperi »

pääevä kirjoitti:En ole itsekkään löytänyt tekijää erikseen, niin itse olen jokusen tehnyt. 8mm rst tangosta, kierre päähän ja korkkikahva.
Nuo sisukset ei ois kyllä kalliita jossain metallipajassa tehdä ja sitten vaan tekisi kahvat kuin puukossa itse.
Piikillä saa olla vahvuutta ja pituutta se 50 milliäkin helposti.
Jos ihan valmiit haluaa niin kannattaa kyllä kysellä noilta puukkojenkin tekijöiltä innostuisivatko tekemään.

Niin ja voin minäkin hinnan selvittää noille perusnaskaleille jos semmoset kiinnostaa.
Samanlaisia naskaleita olen ittekin miettinyt. 6-8 millisiä rst kierretankoja ois jokunen joutilaana niistä ajattelin kokeilla tehdä naskalit. Korkkirenksuista meinasin tehdä kahvat. Kahvojen päihin ajattelin laittaa kumikorkkia.
malli.jpg
malli.jpg (45.58 KiB) Katsottu 4839 kertaa
Vastaa Viestiin