Kaunein Ambassadeur?

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta wanhasta kalastukseen liittyvästä. Wanhat uistimet, välineet ja kaiken maailman tunnistuskysymykset.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Nuuska

Kaunein Ambassadeur?

Viesti Kirjoittaja Nuuska »

Omasta mielestäni Ambassadeurien muotokieli on parhaimmillaan 6000-sarjassa. Puola on sopivan leveä, 5-tonninen näyttää ahtaalta ja seiska on vaan liian romuluinen.

6000-sarjassa todellinen helmi on 6500C tuplakammella. Väri on todella tyylikäs gunmetal ja kammen nuppien pyöreä muotoilu hivelee silmää. Ja kyseessä on kampe kultaiselta 70-luvulta.

Millaisia suosikkeja muilla on?
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Re: Kaunein Ambassadeur?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Se the punainen 5000.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

vlasek kirjoitti:Se the punainen 5000.
:juu:

Ja nimenomaan se wanha versio tuosta.

-jouni
diipa daapa
Pilkkikone

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Vanhoissa dööreissä tosiaan on sitä jotain. Omaan värisilmään sopivat parhaiten vihreät ja erityisesti ruskeat mallit. Kaunein ehkä kastanjan ruskea 5500C kromirungolla. Taikka sitten 4000D ennen kuin kampeen tuli lukkolevy. Pienissä yksityiskohdissakin voidaan kauneus pilata...
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Punainen 5000 ryppypäädyillä, mutta uudemmista olen tähän mieltynyt...
Liitteet
DSCF5200[1].JPG
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Hoppiksella on tosi hieno 4000-sarjalainen ...
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Bronssinen cs rocket 5500 on myös melko nätti ja mukava käyttöpeli. Sopivilla säädöillä lentää kohtuu keveätkin kamppeet mielekkyysrajojen sisäpuolella. Noh. se punainen on kuitenkin punainen. Tais olla tovi sitten jollain moinen palstalla kaupattavana, jos en väärin muista. Oisko ollu vielä nahkasella säilytysrasialla?

Hemmetti. Ennen kelat pakattiin muuhunkin, ku pahviin. Nykysin laatikon ohella ite sisältö on pahvia :)

Sen verran perverssi olen, että eon-sarjalaisissa on jotain oudolla tavalla tyylikästä. Lieko sitten olleet toteutukseltaan liian dadaistisia, koska valmistus sakkas? Muovia niissä lienee vähintään yhtä paljon, ku Hasbron leluissa.
Jou40
Hauki - Mään

vlasek kirjoitti:Hemmetti. Ennen kelat pakattiin muuhunkin, ku pahviin. Nykysin laatikon ohella ite sisältö on pahvia :)
Niinpä :wink:

Ensimmäinen oma kela oli punainen Ambassadeuri 5500 vuonna 1978...Siitä se lähti, eikä helpota vieläkään olen daivaassa

-jouni
Liitteet
IMG_0180.JPG
IMG_0180.JPG (42.5 KiB) Katsottu 16020 kertaa
diipa daapa
wee murdoch
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wee murdoch »

Vaikea kysymys, monta on nättiä.
Ehkä sitten kuitenkin tämä... kuitenkin...
5000.jpg
5000.jpg (48.73 KiB) Katsottu 16012 kertaa
"Alle 10-jalkaiset ovat pilkkivapoja"
Jou40
Hauki - Mään

Jaa, jaa...nyt mie peesaan kyl ihan täysillä...Jotenkin tutun oloinen kela 8-)

-jouni
diipa daapa
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Juuri tuo Ween kela se, jota myös tarkoitin.
En vaan ehtinyt kaivaa hyvää kuvaa :-)
jlahti

Viesti Kirjoittaja jlahti »

täältäkin ääni yhdistelmälle 5 tonninen - punainen. valkosilla nupeilla, mutta puhuttelee kyllä viimeiset klassiset joissa musta litteä, vastapainolla.

eli oikeastaan koko ajanjakso 50 - 70 luku. mutta mikä niistä paras, en osaa päättää..

kuvan viistonnisessa kampi otettu 6000;sesta. eli valkoinen vastapainolla.

vänkä väri myöskin 5000 D siis hmm.. "mustanvihreä". kampiratkasu olisi siinä kuitenkin voinut olla jotenkin erilainen..

mutta jos lausutaan sana ambassadeur: niin heti kyllä tulee mielikuva tuosta punasesta valkosin nupein.
Liitteet
ambassadeur 1...JPG
ambassadeur 2...JPG
wee murdoch
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wee murdoch »

jlahti kirjoitti:kuvan viistonnisessa kampi otettu 6000;sesta. eli valkoinen vastapainolla.
Onko tuohon vaihdettu kampi? Siis oletko itse sen vaihtanut?

Minun toinen jäljellä oleva "punikkidöörini" on nimittäin kuvassa oleva, 60-luvun puolivälin ensimmäisiä 5000 B -malleja, joissa tuo vastapainotettu valkonuppinen kampi oli tehdasasennuksena. Ainakaan minun B-mallissani ei poskeen stanssatussa mallinimessä ollut vielä B-kirjainta, mutta puola oli syvempi, isomman siimatilavuuden omaava. Ostin tämän kelan jotain 35 vuotta sitten sen alkuperäiseltä omistajalta, käytännössä minttikuntoisena (kuvan pikku jäljet ovat minun käytössäni tulleita.)

Kela on palvellut aikoinaan minua aika paljon, oli mm. haukihommissa ykköskelanani ja kävi kerran jotain 25+ vuotta sitten kotonaankin, Mörrumin avajaisissa.
P8120006.jpg
P8120006.jpg (38.76 KiB) Katsottu 15916 kertaa
"Alle 10-jalkaiset ovat pilkkivapoja"
Jou40
Hauki - Mään

wee murdoch kirjoitti:Ainakaan minun B-mallissani ei poskeen stanssatussa mallinimessä ollut vielä B-kirjainta, mutta puola oli syvempi, isomman siimatilavuuden omaava.]
Miulla on tuollain tuoreempi B-malli, jossa on mustalla nupilla oleva vastapainokampi...ei senkään kupeessa ole erikseen mainittu kyseessä olevan tuo B-versio...Mintti nahkalootassaan taitaa tuo minunkin vekotin olla 8-)

-jouni
diipa daapa
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Musta 70-luvun 5000C vastapainokammella.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Taisi olla aikoja, ku en ollut vielä edes ensimmäistä kertaa ejakuloinut, kun pääsin hypistelemään moista. Sen jälkeen kaikki oli toisin, mutta ohan tuon punainen nyt Ferrari ja musta t-Fordi. :) Tosin kaukana noista karkkisävytteisis bassivehkeistä, joista sais ehkä ihan ok reservin leijan lennättämiseen.
rekufaari

Viesti Kirjoittaja rekufaari »

Kyllä minusta oma 5000C on kaunein, ja vielä hyvässä vavassa kii.
Tämä yhdistelmä on edelleen aktiivikäytössä, ja tuskin siitä koskaan luovun.
Liitteet
16070030.jpg
16070029.jpg
Jou40
Hauki - Mään

Tässähän aletaan ihan selvästi fiilistelemään !! Toi Faarin Diplomaatti on kyllä hieno, tommosen miekii vielä joskus, nyt vaan mitä on kohalle sattunu, ovat olleet enempi vähempi kuraa.

Tuli tossa sekin mieleen, et tuossa jokunen vuosi sitten, tuo kauniimpi sukupuoli halusi opetella heittään hyrrällä. Oli tuo 5500 kiinni tossa Hellbenderissä. No miehä kerroin kuinka rauhallisesti...ja sitte löysää peukalon puolalta ku alkaa tulla eteenpäin. Häähä löysäs, löysäs koko otteen. Sinne meni Saimaaseen paketti...näki vissiin naamasta, et nyt äijää wähän vituttaa. Onneksi ei ollu vettä ku pari metriä, kävi suklaas ton ylös, eikä ees jupissu.

-jouni
Liitteet
wanhukset.jpg
wanhukset.jpg (72.04 KiB) Katsottu 15827 kertaa
diipa daapa
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Eipä tuota peukkua paljon edes tarvii, jos osaa tehä asetukset oikein. Löytyy mm kohtuu hyvä ohje itse ohjekirjasta.
Jou40
Hauki - Mään

vlasek kirjoitti:

Eipä tuota peukkua paljon edes tarvii, jos osaa tehä asetukset oikein. Löytyy mm kohtuu hyvä ohje itse ohjekirjasta.
Niinno, kuka mitenkin...mie pruukaan pitää tuota puolan jarrua sen verran löysällä, et peukaloo tarvii. Muuten tuo pyöris vallan omia aikojaan. Tosin nykyään on aktiivikäytössä enempi Waivan hyrrä, jossa on tollain peukalolla painettava jutska.

-jouni
diipa daapa
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Mie vejän, ku tuo viteon pro :) Ihan nätisti lentää pieni countdowni kohtuu paksulla piuhalla isolle taimenelle. Eikä tarvii miettiä harakanpesiä juurikaan. Hitusen hassulta ja kankeelta tuntuu, mutta sinne se kouhuihin livahtaa kivasti. Enpä oo pituuksissa huomannu juuri eroa 100 koon mankujarrulliseen lunaan. Pienenä poikasena tuli pijettyä löysällä, koska kyllähän se tuntuu. että siten lentäis, vaan ei.....
jlahti

Viesti Kirjoittaja jlahti »

wee murdoch kirjoitti:
jlahti kirjoitti:kuvan viistonnisessa kampi otettu 6000;sesta. eli valkoinen vastapainolla.
Onko tuohon vaihdettu kampi? Siis oletko itse sen vaihtanut?

Minun toinen jäljellä oleva "punikkidöörini" on nimittäin kuvassa oleva, 60-luvun puolivälin ensimmäisiä 5000 B -malleja, joissa tuo vastapainotettu valkonuppinen kampi oli tehdasasennuksena. Ainakaan minun B-mallissani ei poskeen stanssatussa mallinimessä ollut vielä B-kirjainta, mutta puola oli syvempi, isomman siimatilavuuden omaava. Ostin tämän kelan jotain 35 vuotta sitten sen alkuperäiseltä omistajalta, käytännössä minttikuntoisena (kuvan pikku jäljet ovat minun käytössäni tulleita.)

Kela on palvellut aikoinaan minua aika paljon, oli mm. haukihommissa ykköskelanani ja kävi kerran jotain 25+ vuotta sitten kotonaankin, Mörrumin avajaisissa.
Liitetiedosto P8120006.jpg ei ole enää saatavilla
itse olen vaihtanut. näiden kanssa vaihtanut kammen päikseen (kuva) päälimmäinen syy: 5 tonnisesta toinen nuppi poikki. 6000 koolla ollu vähän käyttöä.

vlasekin linkittämästä hienosta esittelyfilmissä huomio kiinnittyy: heittelee yliolan kela poikittain..
Liitteet
ambassadeurit - 5 ja 6 tonniset...JPG
ambassadeurit - 5 ja 6 tonniset...JPG (52.79 KiB) Katsottu 15730 kertaa
lore

Viesti Kirjoittaja lore »

Kerran olen pyöritellyt kultakelaa käsissäni ja se jäi meleen. wow
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

[/quote]
vlasekin linkittämästä hienosta esittelyfilmissä huomio kiinnittyy: heittelee yliolan kela poikittain..[/quote]

Aikoinaan opetettiin, että laakerit toimivat parhaiten (pienimmällä kitkalla) juuri näin, eli akseli pystyssä.

- e -
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

DC kirjoitti:
vlasekin linkittämästä hienosta esittelyfilmissä huomio kiinnittyy: heittelee yliolan kela poikittain..[/quote]

Aikoinaan opetettiin, että laakerit toimivat parhaiten (pienimmällä kitkalla) juuri näin, eli akseli pystyssä.

- e -[/quote]

Näin annoin myös itseni ymmärtää, kun Döörien kanssa rupesin pelaamaan, ja se oli ennen kun flikat tuli kuvioihin.
Molempiahan muuten arvioidaan otsikon mukaisestikin.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Vastaa Viestiin