Matikkaa
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
-
superleets
Re: Matikkaa
Mä sain tehtyä sen made haaran lopujen lopuksi vaikka alussa oli ongelmia. Ja laitoin siihen 6 koukkua. Ilmassa roikuen se näyttää olevan ihan balansissa.
vaaka ei taida olla ihan tikissä
4,680 ja 75cm
toine kohtalaine äitee kävi ryästäjää ronuamassa mutta se jäi saamatta

toine kohtalaine äitee kävi ryästäjää ronuamassa mutta se jäi saamatta

Mahtava kala! Pitää omaakin uskoa yllä että tuommonen voi joskus tulla...
hirvee sika, täytyy tulla viikolla hakeen se karannu pois happanemasta 
Tosissaan muttei totisesti.
jep kyllä mää sut viä opetan pilkkiinjagge86 kirjoitti:hirvee sika, täytyy tulla viikolla hakeen se karannu pois happanemasta
-
Temppaelmeri
Komee kala!! Vähän mietityttää nuo kokosuhteet.. Käy jossain varmistamassa paino. Tuntus vähän lyhkäselle.
Mä sain joskus 81 cm läskipossun täydessä mätilastissa, se paino 4820g Mutta on han noissa kaloissa eroja toki..
Mä sain joskus 81 cm läskipossun täydessä mätilastissa, se paino 4820g Mutta on han noissa kaloissa eroja toki..
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Hirveitä kaloja ukot nostelee.
Mistä päin tollaisia körmyjä nousee.? Ite taas vaan tänäänkin tyhjää pyytäny etelä päitsiltä. 
Ps. täällä olis halukas ukko mukaan tollasille apajille.
pistelkääs poijjaat yvtä, et pääsee tyhjänpyytäjä mestoille joskus..

Ps. täällä olis halukas ukko mukaan tollasille apajille.
juuh nyt o tarkasteltu eikä se mihkä muuttunuTemppaelmeri kirjoitti:Komee kala!! Vähän mietityttää nuo kokosuhteet.. Käy jossain varmistamassa paino. Tuntus vähän lyhkäselle.
pikkuse harmittaa kun aikanaa ei punnittu kutematonta kollia yli 90cm
sitte oli kutenu äitee joka oli kans yli 90cm
ikinä ei mun kamppeisiin tommosia enää rojahda niin painoja voi vaan arvailla
tai siis oha niitä tossa rapakossa mutta äijien narut ei kestä/vapa lipsahtaa lapasesta
-
Temppaelmeri
Pikaliimatuubi on repussa.. Tuon sulle sitä lankaa joka kestää 92kg, jos sen vedät poikki ni sit ei mahda mitään..kelkku kirjoitti:juuh nyt o tarkasteltu eikä se mihkä muuttunuTemppaelmeri kirjoitti:Komee kala!! Vähän mietityttää nuo kokosuhteet.. Käy jossain varmistamassa paino. Tuntus vähän lyhkäselle.
tai siis oha niitä tossa rapakossa mutta äijien narut ei kestä/vapa lipsahtaa lapasesta
Kaveri mittas 6930g matikan, se oli 93 cm.
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Temppaelmeri kirjoitti:Pikaliimatuubi on repussa.. Tuon sulle sitä lankaa joka kestää 92kg, jos sen vedät poikki ni sit ei mahda mitään..kelkku kirjoitti:juuh nyt o tarkasteltu eikä se mihkä muuttunuTemppaelmeri kirjoitti:Komee kala!! Vähän mietityttää nuo kokosuhteet.. Käy jossain varmistamassa paino. Tuntus vähän lyhkäselle.
Kaveri mittas 6930g matikan, se oli 93 cm.
isoista pölleistä millä kasvaa naavaa ja sammalta niskassa
isoista pölleistä millä kasvaa naavaa ja sammalta niskassa
Eiköhän niistä vanhoista "hyvistä" ajoista oo kuultu tälle talvee jo ihan tarpeeks
Ei tiedolla ei taidolla vaan TUURILLA!
Eiköhän niistä vanhoista "hyvistä" ajoista oo kuultu tälle talvee jo ihan tarpeeks
[/quote]
jäärä mikä jäärä
jäärä mikä jäärä
Puruvedeltä yrittänyt muutaman vuoden ajan etsiskellä kutumatikkapaikkoja heikoin tuloksin. Täälläpäin ko. lajia ei tietääkseni paljoakaan harrasteta. Viime perjantaina sain sitten muutaman pikkulieron ja sunnuntaina useiden lierojen lisäksi 2.5 kg mätimamman. Puolen kilon mätipallojen lisäksi vatsasta löytyi reilu 20 cm pitkä lajitoveri ja pieni kolmihaara koukku. Mikähän tuonkin koukun tarina mahtaa olla.
Maanantai iltana ottireikä oli aivan tyhjä. Eli kysymys kuuluu onko matikoiden aktiivisuus näin kutuaikaan erittäin vaihtelevaa vai ovatko mahdollisesti siirtyneet toiseen paikkaan.
Perjantaina muuten erätulilla ohjelmassa (klo 19.30) tarjolla keväistä puruveden maisemakuvaa sekä matikan oottoongintaa
Maanantai iltana ottireikä oli aivan tyhjä. Eli kysymys kuuluu onko matikoiden aktiivisuus näin kutuaikaan erittäin vaihtelevaa vai ovatko mahdollisesti siirtyneet toiseen paikkaan.
Perjantaina muuten erätulilla ohjelmassa (klo 19.30) tarjolla keväistä puruveden maisemakuvaa sekä matikan oottoongintaa
- Liitteet
-
- WP_001340puristetttu.jpg (65.42 KiB) Katsottu 4791 kertaa
-
- WP_001339puristettu.jpg (59.21 KiB) Katsottu 4791 kertaa
Eilen p-päijänteellä 18-19.00 pomputtelemassa, 10 kalaa ylös, keskipaino päijänteelle sopivasti kirkkaasti yli 250g, varmaan lähemmäs 260... mutta koosta huolimatta mukavaa puuhaa. Mielettömän hyvä paistikala silti. Viikonloppuna uudelleen.
Strumffia strumffaava strumffi...
-
superleets
tarviko tähän vuoden aikaan syöttiä made haaraan?
Jos sitä nyy vklp uittas haraa... Paikat tiedossa ja hyviä on. Erätulilla joku Jari muute sai matikkasopan, Jari oliko se sauna muute lämmin? Kommeet oli ne maisemat.
Laita ihmeessä.superleets kirjoitti:tarviko tähän vuoden aikaan syöttiä made haaraan?
-
superleets
ok ja pari kysymystä:
-mihin kohtaan se syötti kannataa laitaa
-käykö pakastettu ahven(HUOM perkaamaton)
-onko sen pakko olla kokonaisen syötti
nii ja välineenä on narua ja made haara(6kpl koukkuja)
Morjensta.
Nyt on ihme juttu/ongelma. Oon pari vuotta jo madetta harannu ja saalista on tullu vaihtelevasti. Mutta nyt olen Päijänteellä Korpilahdella kärkisissä ja viime tiistaina sain noin klo22.00 yhden kilosen made kollin ryöstajällä ja iski viellä syöttikoukkuihin. Nyt olen kolmena iltana käyny haralla ja ryöstäjällä kokeilemassa. Laskujen mukaan noin 50 reikää alueelle tikannu 0.5-4metriin. Ja tulos pyöreän soikea nolla. Missä vika? Vieressä on kahdet katiskat ja ukot nostaa parin päivän välein useita mateita. Ja jos joku haluaa paremman paikan paljastaa täältä niin olen enemmän kuin kiitollinen.
P-N
Nyt on ihme juttu/ongelma. Oon pari vuotta jo madetta harannu ja saalista on tullu vaihtelevasti. Mutta nyt olen Päijänteellä Korpilahdella kärkisissä ja viime tiistaina sain noin klo22.00 yhden kilosen made kollin ryöstajällä ja iski viellä syöttikoukkuihin. Nyt olen kolmena iltana käyny haralla ja ryöstäjällä kokeilemassa. Laskujen mukaan noin 50 reikää alueelle tikannu 0.5-4metriin. Ja tulos pyöreän soikea nolla. Missä vika? Vieressä on kahdet katiskat ja ukot nostaa parin päivän välein useita mateita. Ja jos joku haluaa paremman paikan paljastaa täältä niin olen enemmän kuin kiitollinen.
P-N
Erän numerossa 2-2000 on kunnon artikkeli Päijänteen mateenpilkinnästä ja jopa kartta ottipaikkoineen (reilu 10 paikkaa mainittu).
-
superleets
jotenkin tuntuu siltä että toi mun kysymys meni ihan ohi porukalta
superleets kirjoitti:ok ja pari kysymystä:
Vähäisen kokemuksen suomalla loputtomalla itsevarmuudella vastaan:superleets kirjoitti:jotenkin tuntuu siltä että toi mun kysymys meni ihan ohi porukalta![]()
- itse laitoin syötit suoraan haran koukkuihin
- pakastettu kelpaa, mutta tuore on tietenkin aina tuore
- itselläni toimi parhaiten kaksi pikkuahvenen pyrstöä (noin 5cm pätkät) haran vastakkaisissa koukuissa. Liika syötti heikentää mielestäni tuntumaa.
Yhtään matikkaa ei tullut kyllä sillai, että tuo syötitetty koukku olisi ollut kalan suussa, vaan leuan alta ne kaikki oli kiinni, mistä koukusta milloinkin.
Joka kaiket suvet onkii, sitä talvella nälkä tonkii.
Jotkut kiinnittää sen haran juureen kumilangalla, toiset haran yläpuolelle omaan (2-tai 3-haara)koukkuunsa. Mä laitan syötin niin, että katkasen muikun tai silakan kahteen osaan. Toinen pää haran koukusta läpi ja toinen kumilenkillä lyijymötikkään kiinni siten, että kumilangat sitoo sen syötin toisen pään koukkujen varassa kiinni. Yleinen tapa.superleets kirjoitti:jotenkin tuntuu siltä että toi mun kysymys meni ihan ohi porukalta![]()
Eiköhän kaikki syötit käy, kunhan tuoksuu tarpeeks ja aika tuore pitäis olla. Kuore ja muikku taitaa olla parhaat ja suosituimmat. Mä ainakin aina pilkin kalan kahteen osaan ennen haraan kiinnittämistä. Jos taas kiinnität syötin haran yläpuolelle omaan koukkuunsa, riittää pieni pyrstöpalakin.
-
superleets
ok no pitääpi leikata niiltä pakastetuilta ahveninta pyrstot mukaan kun menee made pilkille