Hyvä kaira

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
samppa_75

Re: Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja samppa_75 »

Jou40 kirjoitti:
samppa_75 kirjoitti:Punaisessahan kierre on hitsattu vain sieltä täältä runkoputkeen kiinni, kun vihreessä mielestäni kierre hitsattu koko matkalta kiinni.

Itse jos uutta kairaa hommaisin niin ehdottomasti vihreä 6" UR.
Kuustuumasessa on terä oltava ehdottomasti kunnossa.
Mie olen nyt viis-kuusvuotta menny tuolla Moran vihreellä peruskuustuumasella. Siinähän on kans jenka pätkähitsattu runkoputkeen, on tuo vielä kestänyt. Vaikuttas, että tuo Mora on kevyempi vääntää märkään jäähän kuin vihreä UR, liittynee jotenkin noihin teräkulmiin. Haittana on lyhyt kierre paksuilla jäillä, meinaa tukehtua, kun ei nosta hilettä pois ja tuo viimesten kierrosten jumiminen. Näistä ominaisuuksistahan Sosta jo onkin kirjoitellut paljon. Ja onhan tuo Mora hiukka keveempi kannella, johtunee tuosta 'vajaasta' kierteestä. Tuo vaihtoteräpalajuttu on hyvä.

-jouni
Varmasti pitkälti makuasioita kummasta pitää.
Kummassakin on puolensa.
Espel

Viesti Kirjoittaja Espel »

Viikonloppuna vertailtiin Moran ja UR:n kairoja. Molemmat 6" versioita. Mora huomattavasti kevyempi kairata mutta vastaavasti vaati melkein kolmanneksen enemmän kierroksia reiän aikaan saamiseksi. Itse tykkään Morasta kun ei ole mikään kiire saada reikää jäähän.
pietari

Viesti Kirjoittaja pietari »

Tuo on teroituksesta kiinni. Mulla on toisessa UR6" :ssa pienempi ottonen terä kevät jäälle :)
Aivan sama kunhan se ei estä mun kalalle pääsyä.
kalle86

Viesti Kirjoittaja kalle86 »

Mulla 6" Mora expert pro ja 4"UR-juhlakaira. Tänä talvena molemmat ostettu. Mora tuntuis olevan kevyempi kairata oli millasta jäätä tahansa. Ja kun on kohvaa, ei tolla UR:llä tee yhtään mitään, ku menee niin sitkeäks kairaaminen. Moralla ei suurta eroa oo, oli jää mitä tahansa. Muutenkin tykkään morasta, ku se on kevyt ja siinä teleskooppivarsi. Saa kairausasennon itselleen sopivaks.
Kyllähän toi viimisellä kierroksella tökkää, mut en näe sitä niin kovin suurena ongelmana.
Juhlakaira toimii jos vaan on kuiva jää. Ja sen kairan kahvat vaikuttaa tosi heikoilta.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:56:29 19.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Supilakki

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Tuli ostettua tuo moran expert pro 150mm ja hintaisekseen satunnaiselle pilkkijälle ihan hyvä kaira. Kevyt kairata ja menee jäähän kuin jäähän. Löystymistä en ole huomannut, ei ole tarvinnut kiristellä? Liekö vaikuttaa noiden linkkumekanismin mutterien kireys? Omassa aika kireellä ja saa ihan vääntää kun kairan avaa/niputtaa. Tuo lopuksi jumittuminen tapahtuu tietynlaisella jäällä, mutta kun oppii kairaamaan niin ettei painata lopuksi ja pitää sopivasti vauhtia kairatessa nii ei ongelmaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:56:47 19.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
KIRJO=PULLA

Viesti Kirjoittaja KIRJO=PULLA »

No nyt mää ymmärrän et minkä takia sitä
kairaa pitää painaa reikää tehdessä.. :mulko:
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:57:24 19.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TurboSärki

Viesti Kirjoittaja TurboSärki »

Voi olla että menee hieman ohiaihee, mut onks kellää tietoo mist novaan pelkkiä komposiitti-kruunuja? Tarkotus olis 130mm-->160mm kevätjäille, jos pulttijako natsaa.

Hyvä kaira muuten mut aina pitää olla klapi mukan ku jäätyy iha uskomattomasti.
Kynttilä steariinii välil hinkannu siihe kruunuu ni menee pari reissuu paremmi.
-Se o hianoo ku o hianoo-
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:57:41 19.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KIRJO=PULLA

Viesti Kirjoittaja KIRJO=PULLA »

Pitääkös sitä vanajaakin painaa vai uppooko jäähän
ihan pyörittämällä niinkun UR:kin..?? :?
perttilee

Viesti Kirjoittaja perttilee »

Mulla on 150 mm. UR-kaira 78 leimalla, uutena aikoinaan ostin ja kovasti hyvä on ollut, huolella pidetty, eikä lainailtu, (edellistä kerran poijjille lainasin ja paskanahan tuo sen jälkeen oli). :cry:

Tuota ei tarvitse painaa, vetää hyvin itsekseen, menee aika kyytiä jäähän, esim 40 cm jää puhkeaa 16 - 17 kierroksella ja aikaa menee n. 7 sek rannekellolla mitattuna, tuo on ollut ihme kaira, paljon on porattu ja vieläkään, siis koskaan ei ole teroitettu!
Aina on merihommien jälkeen viruteltu ja suihkittu öljyä.

Kierrettä tarvitsee ehkä ensikaudeksi hitsarin hiukan alapäästä varmistaa ja kait sitä pitää hiukan maalatakin.
Tuo Sillin idea mustaksi värjäämisestä on varmaan minunkin vaihtoehto!
Viimeksi muokannut perttilee, 17:57:11 16.03.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
samppa_75

Viesti Kirjoittaja samppa_75 »

Saisikohan noita parempia esim. Moran kahvoja asennetua UR:ään?
Ne nyt ainakin on paljon mielyttävämmät. Jos rupeis ittekkin tuunailemaan. :D
Ja saako noita kahvoja ylipääsä mistä?
Örmötin

Viesti Kirjoittaja Örmötin »

Saapa nähdä tuleeko Rapalan kairatuutista jotain uutta laatutavaraa, kun satsaavat Korpilahdelle tyhjiksi jääneisiin tiloihin. Ihan aluksi sinne kuitenkin siirtyy UR-kairojen valmistus. Ilmeisesti suomalaisuutta ja laatua pyritään korostamaan tällä siirrolla. Tähtäimessä valmistaa 50 000 kairaa/vuosi tuolla. Onnea Korpilahdelle, kymmenen ihmistä työllistyy.

http://yle.fi/uutiset/rapala_perustaa_k ... le/6539795

Rapalahan osti tässä hiljattain Moran - tai ainakin oikeudet sen tuotemerkkiin. Talvikalastukseen näemmä panostetaan oikein isolla kädellä.

Itse olen tykästynyt Mora Expertin 5-tuumaiseen tasurihommissa, vaikka sydämentykytyksiä ja ahdistusta pienehkö reikäkoko on välillä aiheuttanut. Kaira on kuitenkin muilta osin suorastaan täydellinen omiin tarkoituksiini. Alkuperäiset terätkin on hienossa kunnossa kolmen talven jälkeen (en tosin kairaa kymmeniätuhansia reikiä/kausi). Jotkut sanovat että 6-tuumaisessa Expertissa kaira takertuisi/tökkäisi aivan viimeisellä ennen kuin puhkaisee jään. Kokemuksia täällä kellään, onko ominaisuus totta ja siedettävissä? Ensi kaudeksi olen kuitenkin päättänyt vaihtaa 6-tuumaiseen.
Fobe

Viesti Kirjoittaja Fobe »

Millasiahan kairoja ne alkaa siellä vääntämään? Vanhat UR:t tekee kuitenkin edelleen sama pulju kuin ennenkin, nimi ja tukkuri vain muuttunut. http://www.konsaku.fi/tuotteet.html

Varsinaiseen aiheeseen, niin hommasin tänä talvena 8" Heinolan (UR) ja olen ollut todella tyytyväinen. Reikää syntyy lähes yhtä vaivattomasti kuin 6" Ur:llä. Toki vastus en pikkasen kovempi, mutta yllättävän pieni se ero omasta mielestäni on. Painaa ei tartte yhtään.
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Fobe kirjoitti:Millasiahan kairoja ne alkaa siellä vääntämään? Vanhat UR:t tekee kuitenkin edelleen sama pulju kuin ennenkin, nimi ja tukkuri vain muuttunut. http://www.konsaku.fi/tuotteet.html

Varsinaiseen aiheeseen, niin hommasin tänä talvena 8" Heinolan (UR) ja olen ollut todella tyytyväinen. Reikää syntyy lähes yhtä vaivattomasti kuin 6" Ur:llä. Toki vastus en pikkasen kovempi, mutta yllättävän pieni se ero omasta mielestäni on. Painaa ei tartte yhtään.
Kuvio on ymmärtääkseni siis se, että "vanha UR" on ja nykyään Heinola. UR-tuotemerkki on myyty ja nykyään homma toimii yhteistyössä OPM:n kanssa.

Rapala osti aiemmin UR-tuotemerkin ja siirtyy nyt siis itse valmistamaan kairoja. Näyttävät nykyään markkinoivan tuota "RAPALA-UR-jääkairana".

Rapalalla on ollut tässä kyllä aika loistava strategia kun ovat ostaneet UR-tuotemerkin, ja jonkin aikaa näitä on siis valmistanut "alkuperäinen UR" = Heinola. Nyt kuitenkin siirtävät tuotannon itselleen. Jännä nähdä millainen ero kairojen laadussa, ominaisuuksissa ja hinnoissa tulee olemaan? Erittäin positiivista on kuitenkin se, että Rapala ei ole siirtänyt kairojen tuotantoa ulkomaille, vaan jatkaa Suomessa - hyvä!
kitkaton

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Aiheesta innostuneena päätin tsekata kaira arsenaalin , sekä tarkistaa , onko aihetta huolloille , kun pilkki aika alkaa kohta oleen parhaimmillaan , joku kaira on mökillä ja muutaman annoin tyttären pojille .
yks laatikollinen kunnostettuja teriä on "Hukka" nimisessä paikassa, mutta noissa kuvan kairoissa on melkein kaikissa teroituksen jäljiltä terät.
Aikanaan kun tuli emännän kans kisoissa kuljettua , niin tuli hommattua noita veivejä. Kapulasta väännettävä lusikkakaira oli ensimmäinen millä oon kairannut reikiä , joskus 50 luvulla. Touh
Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Vilokas

Viesti Kirjoittaja Vilokas »

No nyt minäkin kyllästyin tuohon Mora expertin tynkäkierteeseen sen verran paljon että hommasin turkoosin 6" UR:n. Oranssia Suomi-mallia lähdin ostamaan mutta kun sain tuon turkoosin kutosen nelituumaisen hinnalla niin valinta oli selvä. Liekö mennyt hintalaput sekaisin, ei tullut kysyttyä..

Nyt kysymys kuuluukin että passaako Suomi-mallin sininen terä tuohon turkoosiin runkoon..? Tai saako sitten jostain loivemmin teroitettuja punaisia teriä..? Kevätjäitä ja vesikelejä odotellessa...
Jou40
Hauki - Mään

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Örmötin kirjoitti:Jotkut sanovat että 6-tuumaisessa Expertissa kaira takertuisi/tökkäisi aivan viimeisellä ennen kuin puhkaisee jään. Kokemuksia täällä kellään, onko ominaisuus totta ja siedettävissä? Ensi kaudeksi olen kuitenkin päättänyt vaihtaa 6-tuumaiseen.
Totta ja siedettävissä, riippuen tietty sietokyvystä.

-jouni
diipa daapa
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:58:23 19.08.2013. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:58:49 19.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:59:08 19.08.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Örmötin

Viesti Kirjoittaja Örmötin »

Kiitokset vastanneille.

Moran taittomallin (Expert) kompaktius (ei vie tilaa tila, kestävä nivellys, kevyt, tasapainoinen kantoasento jne.) on kyllä itselleni sitä luokkaa, ettei nuo luvassa olevat pari nihkeämpää kierrosta paina vaakakupissani sittenkään paljon. Ainakaan tässä hintaluokassa. Kohta joku tietenkin sotkee kuvioni kertomalla, että joltain kilpailijaltakin löytyy vähintään yhtä hyvä taittomalli.
Sasseli_

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Sostakovits da Silva kirjoitti: - ei ole tehty perinteistä virhettä, että kairaa käytetään "sohjokauhana" ja pumpataan avanto tyhjäksi sohjosta(upotetaan kaira tappiin asti, ja pumpataan sohjo ylös). Joskus on tullut tehtyä tämä virhe, mutta ei viimeiseen 20 vuoteen.
Tästä kyllä kuulisin mielelläni lisää. Itse olen kova "pumppumies". Nykyinen 6" UR on nyt kolmatta kautta käytössä noin 30 reissun vuositahdilla. Mitään heikkenemistä terässä en ole huomannut vaikka pumppailenkin niin perhanasti :) Ei tulisi mieleenkään lapata sitä kaikkea sohjoa kauhalla pois.
Vastaa Viestiin