"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
pääevä

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja pääevä »

[quote="silli"]Jos joku on luullut että pilkkipuolella kaikki on jo keksitty niin ei pidä paikkaansa. :D Eikä ole vielä tämänkään tuotoksen jälkeen.. Joka vuodelle on jotain uutta pitänyt kehittää ja tässä olisi tämän vuoden tuotos. 10cm Leija-tasuri on valettavasta muovista läpeensä, joten keveyttä riittää. Aikaisemmat saman ajatuksen edeltäjät olivat balsaa/apassia, joka piti painottaa juuri uppoavaksi. Nuo ensimmäiset kokeilut tein kolmisen vuotta sitten kevään pohjoisen reissulle joista tässäkin ketjussa jossain kuvia löytyy. Edellistä versiota ei kovin paljon tullut uitettua, koska oli aika vaikea uitettava. Se malli oli niin kevyt, että tuulisella kelillä ei meinannut edes upota kun tuuli veti siimasta tasuria ylös reiästä.

Tähän malliin sai muovin ansiosta tuon siiman vietyä aihion läpi ja siten koukun irtonaiseksi alle roikkumaan, idea vähän kuin putkiperhoissa. Tartutus saattaa olla ongelma, mutta raudut ollaan ennenkin todettu niin tyhmiksi, että hakkaavat tasuria niin kauan kunnes kiinni siihen jäävät. :D Ja yli 3kg taimenet haukkaavatkin eväät heti vähän syvemmälle suihinsa, joten ei kai nekään ongelma ole. 8-) Reikään voi kalat myös tuolla virityksellä vetää ihan raakana ilman sen kummempia sovitteluja, ei jää koukut jään reunaan.

Tämän pilkkikauden odotetuin reissu starttaa pohjoiseen lauantaina, joten uudet Leijat pääsevät heti hienoille vesille testiin.

Samalla ajatuksella on pitänyt jo vuosia tehdä iso joku 15cm haukiluokan Leija, mutta vielä on jäänyt tekemättä. [quote="silli"]

Meinas mennä ruoka väärään torveen.... autsz On kyllä linjat nyt kohillaan. olen daivaassa
Pistähän sitten reissun jälkeen rapsaa miten tuo pelaa, on kyllä hieno nähä aina välillä muutakin kehitelmiä.
pääevä

Mites tuo tekstin lainaus jäi näyttämään noin hölmöltä.... :mitaviddua:
kjlvaappu

Viesti Kirjoittaja kjlvaappu »

Odotamme mielenkiinnola raporttia sillin retkestä..taas noin äkkiä ajateltuna tuo voi lähteä ihan mihin suuntaan tahansa..voi olla hyväkin juttu..ei kasikon uitto taida onnistua..tuonsuuntainen kirretasuri tais olla jigimuikku nimellä autiolla joskus muinoin..koukut niistä poiki..
"Ainahan sitä nuorta saa,harvoin hyvää wanhaa"
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

kjlvaappu kirjoitti:tuonsuuntainen kirretasuri tais olla jigimuikku nimellä autiolla joskus muinoin..koukut niistä poiki..
Tuolla ei ole kyllä mitään tekemistä tuon jigimuikun kanssa... Ainoa samankaltaisuus tiettyjen jigimuikku-mallien kanssa on tuo siiman läpivienti.

Tuossa on kuvassa alimpana tuo Aution jigimuikku:
Kuva
kalikka

Viesti Kirjoittaja kalikka »

tuota sillin tekelettä tiiraillessa tuli mieleen ,että onkohan kukaan tehny muottia ihan
salakalla :mitaviddua:
onnistuskohan tuo miten jos tuuppais salakin roikkumaa laatikkoo ja sit silikoonit perää.
tarkoitan sitä tyyliä mitä solar käyttää muovi kapuloitten tekoon.tollain 10cm salakka
ois ehkä sopiva ja ekan valun jälkee muokkailis persuksen uintilevylle sopivaks sekä
koukkujen, lenkkien paikat ja tekasis lopullisen muotin.
sorry en mää tiijä noist muotti hommista/valu jutuista mittää :mulko:
kelkku

Viesti Kirjoittaja kelkku »

kalikka kirjoitti:tuota sillin tekelettä tiiraillessa tuli mieleen ,että onkohan kukaan tehny muottia ihan
onnistuskohan tuo miten jos tuuppais salakin roikkumaa laatikkoo ja sit silikoonit perää.
tarkoitan sitä tyyliä mitä solar käyttää muovi kapuloitten tekoon.tollain 10cm salakka
ois ehkä sopiva ja ekan valun jälkee muokkailis persuksen uintilevylle sopivaks sekä
tarttis saada ny heti salkki jostai :nuija: eihän tommone mitenkään mahdotonta ole
kalikka

Painotustakin varmaa tartteis.pitäis varmaa tehä kevennetyn tyylillä.
Muotti sisuksille ja toinen päälysteelle.tai sit kiertää tina lankaa runko langan
ympäri/helpompi ehkä lyjy painoilla.
Pitäsköhä ihan itte ruveta kokeilee.vi...u en mää ittekkää enää ymmärrä.
pääevä

kalikka kirjoitti:tuota sillin tekelettä tiiraillessa tuli mieleen ,että onkohan kukaan tehny muottia ihan
Mulle ku umpimetalli valajana löytys ihan pientä neulamuikkua, ni tuohan ois ihan kokeilemisen arvoinen juttu, pitäs varmaan käsitellä jotenkin, että sais sen pysymään kovana, lakalla... ? Sais kidukset olla vähän auki.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Kuulostaa ihan tutulta hommalta :roll: Eli juuri noin on tuo malli tehty. Älä kopioi, malli on jo omittu. :bigboss:
Ne on ilosia ne alle kiloset.
pääevä

silli kirjoitti:
Kuulostaa ihan tutulta hommalta :roll: Eli juuri noin on tuo malli tehty. Älä kopioi, malli on jo omittu. :bigboss:
No ilmankos oli niin hyvännäkönen.... :D
kalikka

Jotenkin vaan arvelin tään menevän taas puihin,mutta....
Saattaapi olla et kokeilen kuitenkin.no ens talvena sen näkee.
pitänee käyvä kyselee parillta äijältä miten tuo muotti homma ois tehtävä
kai se ois opeteltava tekee ihan vaa sillin kiusaks :twisted:
kelkku

nyt on ihan oikeesti laitettava pillit pussiin
Kuva
ainootakaan tasaria ei näille jäille enään tehdä :roll:
qwerty_88
KMC käkikello

Viesti Kirjoittaja qwerty_88 »

Tuota salakasta muotin tekemistä on täälläkin mietitty, kunhan vaan joskus saa tilat missä askarrella.
"Ihmiset aina moittivat olosuhteita ja ympäristöä. Minä en usko olosuhteisiin. Pystyvät ihmiset tässä maailmassa ovat niitä, jotka etsivät toiminnalleen oikeita olosuhteita, mutta elleivät löydä, tekevät ne" (Shaw)
hämy lures

Viesti Kirjoittaja hämy lures »

ei se kelkkukaan malta lopettaa :wink: nättiä settiä.
kelkku

hämy lures kirjoitti:ei se kelkkukaan malta lopettaa :wink: nättiä settiä.
josko viä jotain erikoista.... pojan liskon sapuskat siis kuoriaiset ja sirkat näyttää ihan siltä että
ne suarastaan haluaa pilkin kylkeen :mulko:
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

qwerty_88 kirjoitti:Tuota salakasta muotin tekemistä on täälläkin mietitty, kunhan vaan joskus saa tilat missä askarrella.
Eikös se kannattais tehä muikusta. Enemmän kait ahvenet muikkua syö kun salakkaa. Ite en oo koskaan löytäny ahvenen mahasta salakkaa. No tosin muikutkin mitän sieltä masusta on löytyny voi laskea yhden käden sormilla. Kuoretta sitten enemmän. Ylivoimasesti eniten kuitenkin pikkuahventa, semmosta 3-5cm mittasta.
tommosesta luikero kuoreesta vois olla tosin aika haasteellista tehä muottia.
:D
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Supilakki

kevennetyt tasurit

Viesti Kirjoittaja Supilakki »

Edit: myyntipuolella olikin kelkun kepeitä
Viimeksi muokannut Supilakki, 23:00:47 27.03.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”
qwerty_88
KMC käkikello

Viesti Kirjoittaja qwerty_88 »

perza kirjoitti:
qwerty_88 kirjoitti:Tuota salakasta muotin tekemistä on täälläkin mietitty, kunhan vaan joskus saa tilat missä askarrella.
Eikös se kannattais tehä muikusta. Enemmän kait ahvenet muikkua syö kun salakkaa. Ite en oo koskaan löytäny ahvenen mahasta salakkaa. No tosin muikutkin mitän sieltä masusta on löytyny voi laskea yhden käden sormilla. Kuoretta sitten enemmän. Ylivoimasesti eniten kuitenkin pikkuahventa, semmosta 3-5cm mittasta.
tommosesta luikero kuoreesta vois olla tosin aika haasteellista tehä muottia.
:D
Ei liene niin paljon väliä, että onko se kala muikku vai salakka. Toimii se salakka ainakin syöttikalalla onkiessa todella hyvin ahvenelle. Talvella ei ole salakoita mahasta löytynyt, mutta kesällä kyllä. Muikkua on melko usein puruveden ahvenilla mahassa. Salakka ois vähän kiinteempi, niin saattas olla helpompi tehdä muotti siitä.
"Ihmiset aina moittivat olosuhteita ja ympäristöä. Minä en usko olosuhteisiin. Pystyvät ihmiset tässä maailmassa ovat niitä, jotka etsivät toiminnalleen oikeita olosuhteita, mutta elleivät löydä, tekevät ne" (Shaw)
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Vanaha juttu, mut jostain syystä ei ole pariin vuoteen kuvaakaan tullu laitettua :wink: Eli onnistuuhan se mut helepompiakin keinoja on.
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
SamiK.

Viesti Kirjoittaja SamiK. »

Onko kellään kokemusta valettavasta kaks komponentti muovista,esim.tuollaisesta tuotteesta: http://www.silcom.fi/fi/Polyuretaanihar ... ear+200/31 Itse pähkäillyt monet kerrat talven mittaan että kuinka onnistuis kevennettyjen valmistus tuolla tavaralla,vai vaatisiko kuitenkin laitteet että onnistuisi?
SamiK.

Viesti Kirjoittaja SamiK. »

Tais mennä kyssäri osioon"salatiedettä"?
kalikka

eikös solar käytä jotai tontyylistä tököttiä.selaile nuo solarin viestit läpi
vaappu puolelta niin saattaa jotain aueta.
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Ostoaihioon kasattuja.

Pullasuteja
Kuva

Ja levyperiä
Kuva
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Suurkalastaja

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Komeita tasureita ovat palstalaiset taas tehneet! olen daivaassa

Lasketaanpa nyt tasoa sitten reilusti. Itse värkkäsin muutaman tasurin puukkoesan aihioon. Nyt ei ollut mahdollisuutta maalata ruiskulla joten aseina toimivat musta ja punainen tussi. :oops:

Kuva
hämy lures

Viesti Kirjoittaja hämy lures »

muutama uusi luomuväri taas pajalta. :)
Liitteet
DSC01959.JPG
DSC01959.JPG (87.92 KiB) Katsottu 4012 kertaa
DSC01964-1.JPG
DSC01964-1.JPG (88.74 KiB) Katsottu 4012 kertaa
Vastaa Viestiin