CR kalastus talvella

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Rocky

CR kalastus talvella

Viesti Kirjoittaja Rocky »

Lueskeltuani jonkin aikaa kyseisen keskustelualueen postauksia, en voinut kuin nostaa katin pöydälle. En tiedä onko asiasta keskusteltu aiemminkin, mutta näillä mennään. Asiaan.

Kysymykseni kuuluu, voiko talvista CR kalastusta perustella millään lailla? Toki, jos asianmukaiset painimatot + altaat löytyy, catch&release kalastuksen ymmärrän jotenkin myös talvisissa olosuhteissa. Mutta. Kuinka monelta CR harrastaja kyseistä arsenaalia oikeasi mukanaan kantaa.

Älkää ymmärtäkö väärin, olen CR kalastuksen vankkumaton kannattaja, mutta talvisissa olosuhteissa on mielestäni vähintäänkin arveluttavaa käsitellä kaloja pakkasessa lumen ja jään päällä. CR: kalastuksen ymmärrä loppupeleissä kuitenkin niin, että tarkoitus on vapauttaa yksilö niin että se pääsee rasituksesta toivuttuaan jatkamaan eloaan "niin kuin aina ennenkin". Tottakai - avovesiaikaan epäonnistumisia kalan käsittelyssä sattuu itsekullekin silloin tällöin, mutta talvella lähtökohta on mielestäni jo valmiiksi CR kalastuksen poissulkeva. Liian usein törmää kuviin, jossa kaloja pyöritellään hangessa vain ja ainoastaan sen takia, että saadaan se yksi kuva jota näyttää muille. On vaikea uskoa, että kyseinen käsittely ei aiheuttaisi pysyviä vammoja kala limapinnalle taikka silmille. Ehkä olen asian ymmärtänyt väärin, kuuluko se vain kalastukseen? Todistusaineistoa pitää saada, jotta henkseleitä päästään taas paukuttamaan...ja kaikkihan tähän sortuu, myös minä.

En halua kuulostaa miltään piipertäjäkitisijältä, mutta mielestäni talvinen CR kalastus on vain väärin - sellaisena jona CR kalastuksen ymmärrän. Talvella pitäisi kesikittyä ruokakaloihin.
munapata
Viherpillu

Re: CR kalastus talvella

Viesti Kirjoittaja munapata »

Pakkasessa avannosta nostettu kala ehtii jo irrottaessa menettää ainakin osittain näkökykynsä ja kun sen tuuppaa joko puoli tai kokonaan sokeana takaisin veteen, niin empä usko tuon jatkossa selviytyvän. Ennen viskelin pienemmät ahvenet pilkkireissuilla takaisin avantoon, mutta luettuani pakkasvaurioista, joita olen tietämättäni kaloille aiheuttanut, olen pistänyt ne pienetkin pussiin. Aina löytyy halukkaita ahvenen nylkijöitä, jotka pistelevät ne ilolla poskeensa.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Ouwi

Re: CR kalastus talvella

Viesti Kirjoittaja Ouwi »

Ihan asiallinen keskustelun avaus, vaikka onhan aiheeseen liittyen jo käytykin keskusteluja.

Olipa sitten kyseessä valikoiva tai c&r kalastus, pitäisi kalastajalla tosiaan olla asianmukaiset alkuvalmistelut ja -varustelut tehtynä. Kalan vapauttamisesta väärän käsittelyn jälkeen ei jää kuin paha mieli. Virheiden kautta voi näissäkin asioissa itse kukin kuitenkin oppia.

Ennen lähtöä omille ahven-, hauki tai kuhareissuilleni, jossa (isoimpien) kalojen vapauttaminen on ollut etukäteen valittu päätös, on tullut tiirailtua lämpötiloja. Pakkaskeleillä ei kannata lähteä. Tai pikkupakkasen vaikuttaessa on tärpistä lähtien oltava selvillä, miten kalan kanssa toimitaan jään yläpuolella.

Rockyn peräänkuuluttama vapautuskalusto pitää myös olla kunossa, ja käden ulottuvilla! Pihdit, ikeakassi, mitta ja kamera sullottuna taskussa eikä pulkassa 100 m päässä. Isoimmat kamat eivät toki taskuun mahdu, mutta porukalla kalastettaessa nekin kulkeutuvat nopeasti paikalle.

Myöskin mentäessä enempi hupireissuille tai keikoille, joilla odotusarvot suurempiin ovat nollissa, on kokemuksen myötä osannut varustautua tarvittavilla välineillä. On aika turhauttavaa tappaa kehukalaa vain painotiedon ja tiskiallaspönön takia, jos se lopulta unohtuu pakastimeen ja päätyy kompostiin.

Eli täältä ainakin löytyy kalustoa ja henkistä etukäteisvalmistelua kalojen talviseen vapauttamiseen. Yhdyn kuitenkin Rockyn epäilyihin, että kaikesta muusta mukana kulkevasta tavarasta (kaiku ym.) huolimatta olisi monilla vapautuskaluston suhteen vielä petrattavaa.
Vastaa Viestiin