Kalapaikat ja sukelluskalastuksen EM- Helsingissä

Alueen säännöt
Tälle palstalle kaikki uistelu-, onki-, pilkki-, perho-, ym. kilpailuihin, messuihin ja KMC-treffeihin liittyvä keskustelu.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
divehunter

Kalapaikat ja sukelluskalastuksen EM- Helsingissä

Viesti Kirjoittaja divehunter »

Moi,
Ensi kesänä helsingin edustalla käydään Sukelluskalastuksen EM-kisat ja paikalle tulee paljon kalastajia ulkomailta. Kerään nyt kalatietoja kyseiseltä alueelta(kauempaa merellä, Harmaja ja Rysäkarin ympäristöt), kiinnostaa mm. ahvenpaikat ja taimenpaikat, ja säynävä, hauki, kampela jne. kaikkia et varmasti tiedä, mutta jos edes joitain paikkoja, mistä kyseisiä lajeja löytyy. Jos et halua paljastaa paikkaasi, niin sekin on ok, mutta toivottavasti joku osaisi kertoa edes jotain. Voi laittaa myös tekstarilla numeroon:0449432398 ja vielä parempi jos paikasta on koordinaatit. En jakele tietoja julkisesti kaikille.

Kiittäen

DH
HOOK

Re: Kalapaikat ja sukelluskalastuksen EM- Helsingissä

Viesti Kirjoittaja HOOK »

Onko C&R kisa ? Jos ei,niin en paljasta parhaita mertsaripaikkojani nokkapysty
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Harppuunakisa? Suosittelen lämpimästi jättämään taimen pois listalta, sen uhanalaisuuden takia. Stadin vesillä on ainakin keväällä runsaasti kampelaa, ahventa ja siikaa. Haukia on turha hakea.
Ulkoa löytynee kampelaa ja ahventa lähinnä.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
selenius
Yliliimapää

Viesti Kirjoittaja selenius »

Suosittelen myös meritaimenen poistamista kisasta.
http://www.ely-keskus.fi/fi/tiedotepalv ... della.aspx

Lisäksi nopeasti lukaisin kalastussäänön läpi ja siinä ei mainittu sanallakaan sukelluskalastusta, tuulastus olisi sallittua 1.7. alkaen. Onko kaupungin taholta selvitetty rinnastetaanko sukelluskalastus tuulastukseen vai kukamitähäh? Itse kun en moisesta nippelitiedosta ole perillä...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
divehunter

Helsinki myy kyllä lupia sukelluskalastukseen ja kalakannan säilymisestä on turha murehtia, kymmenen vuoden aikana kisoissa on saatu vain muutama taimen. Kalansaaliis ei ole niin huima kuin vapakalastajilla, jota itsekin olen vuosikymmeniä harrastanut ja CR kalastajat tappavat kaloja enemmin kuin niitä harppuunoidaan, sillä koukun irroittelu varsinkin taimenesta ei aina pelasta koko kalaa, joten huoli on kyllä turhaa.

Ahvenpaikat ovat aina vähän vaikeita löytää ja mihin ne aina välillä katoavat. Kun sukelletaan (siis vapaasukellusta ilman pulloja) ja kalastetaan, näkee kyllä, mitä pinnan alla on. Lähinnä kaljapulloja, tölkkejä ja muuta roskaa ja uimalla kulkevat sukelluskalastajat eivä niitä kyllä ole paikalle raahanneet.

Mutta kuten sanoin, laittakaa kalapaikkaa tulemaan, niin saa Italian pojatkin kokeilla hurjankokoisten ahvenien pyyntiä. Turha kateus pois ja kevättä rintoihin.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Eli tuo taimenen harppuunointi on yhtä vaikeata kalastusmuotona, kuin meritaimenen tuulastus. Meritaimenen tuulastus vaatii samalla tavalla asianmukaiset luvat.
Siis huoli on turhaa, että meritaimenia lahdattaisiin kymmenittäin kisassa.

Laittakaa videoita joskus tuosta kalastusmuodosta, pari kaveria tuota harppuunakalastusta harrastaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
liberte
haspeliheiton opettaja

Viesti Kirjoittaja liberte »

Lauttasaaren sillan alta saa silakkaa.....
devas

Viesti Kirjoittaja devas »

Ei varmaan kannata pilata kalastusmudon mainetta jahtaamalla meritaimenia? Valveutuneilta kalamiehiltä ei ainakaan propseja heru. Itse kalastusmuodossa ei ole mitään paheksuttavaa, mutta kilpailut joissa _UHANALAISESTA_ meritaimenesta saa pisteitä... Tässä mennään metsään ja kovaa. Ihan sama mulle, montako kalaa saatte, vaikka ette saisi yhtään taimenta, niin silti tuo on jo ajatuksena vastenmielinen.

Tähän väliin voin vielä tunnustaa, että mä en kalasta taimenta joten kateus kortin voit jättää sinne povariin.

Lauttasaaressa on tosiaankin silakoita, näytä niitä italialaisille! :lol:
selenius
Yliliimapää

Itse kalastan taimenta, valikoivasti ja sen tiedon valossa mitä nykyisin on saatavilla omalla kohdalla alamitta on kalapaikan säännöistä riippuen 60-65cm ja ehdottomasti kaikki rasvaevälliset takaisin. Oikein suoritettuna vapavälinein cr ei vaaranna kalaa, tästä löytyy paljonkin faktaa ja tutkimusta jos asia kiinnostaa.
Jos asenne on sukelluskalastajilla moinen en voi mitenkään pitää lajia kannatettavana saati toivoa sille mitään positiivista julkisuutta. eikö kuggaan osaa
------------------------

Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Olen antanut itseni tuntea yhden Suomen maajoukketason sukelluskalastajan kanssa.Tämä kohtaaminen tapahtui menneenä vuonna 2012 Inkoon pienvenesatamassa.

Käymiemme keskustelujen jälkeen, en missään tapauksessa tunne Suomen alkuperäisten meritaimenkantojen tulevan uhanalaisiksi näiden EM-kisojen johdosta.

Olen valmis jatkamaan keskusteluja aiheesta yv:n välityksellä asiasta.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
selenius
Yliliimapää

Kyse ei mun kohdalla ainakaan ole siitä että vaarantaako yksi kalastusmuoto tai -tapahtuma meritaimenkantaa. Tokkopa juuri taimenia saaliiksi saadaan. Kyse on julkisuuskuvasta, imagosta sukelluskalastuksen (ja kalastuksen ylipäätään) suhteen - pitääkö kalastusmuodossa jossa cr on vaikeaa mutta saaliin voi helposti valita jahdata ylipäätään taneja?
En teidä kannetaanko kisoissa kameroita mukana mutta jos kannetaan niin voisiko ampumatta jätetystä tanesta saada henkisen plussan?
------------------------

devas

Viesti Kirjoittaja devas »

Aika pitkälti samoilla linjoilla seleniuksen kanssa. Niinkuin aikaisemmin jo kirjoitin, saatujen kalojen lukumäärällä ei ole mitään merkitystä. Koko jutussa eniten ihmetyttää se, että miksi ihmeessä haluatte antaa itsestänne piittaamattoman kuvan? Eikö olisi paljon hienompaa ilmoittaa, että meritaimenet jätetään rauhaan ja kerätä mahdolliset irtopisteet medialta?
kalakannan säilymisestä on turha murehtia

ja

Lähinnä kaljapulloja, tölkkejä ja muuta roskaa ja uimalla kulkevat sukelluskalastajat eivä niitä kyllä ole paikalle raahanneet.
Näitä en kyllä käsitä. Saa sellaisen kuvan, että sinun mielestäsi vapakalastajat ovat roskastaneet itämeren ja tappaneet kalakannat? :mitaviddua:
Jami-

Viesti Kirjoittaja Jami- »

Fuso kirjoitti:Olen antanut itseni tuntea yhden Suomen maajoukketason sukelluskalastajan kanssa.Tämä kohtaaminen tapahtui menneenä vuonna 2012 Inkoon pienvenesatamassa.

Käymiemme keskustelujen jälkeen, en missään tapauksessa tunne Suomen alkuperäisten meritaimenkantojen tulevan uhanalaisiksi näiden EM-kisojen johdosta.

Olen valmis jatkamaan keskusteluja aiheesta yv:n välityksellä asiasta.
Miksi et julkisesti, jolloin kaikki saavat tiedon?
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Helsingin edustan paskat pohjassa ovat pääosin peräisin rannoilta ja risteilijöiltä. Täysin oma lukunsa on sitten Puolustusvoimien skeidat, jotka eivät mene ihan samaan kategoriaan. Tapahtumarikasta harppuunakisaa ja antakaahan tekin tanttujen kasvaa. Veteen niitä on hankala punnita ja vielä vaikeampi mittailla. Olkoot kelit teille suotuisat.
divehunter

Itse en voi vaikuttaa kalalajien valintaan kisoissa, eri organisaation hommia. Ja mitä tulee siihen kuka rosvokalastaa ja miten, niin itse vedin 90-luvulla uistinta ja Airistolta tuli taimenia noin kymmentä päivässä ja keskipainokin oli yli puolitoista kiloa. Ja kun veneitä oli satoja, niin jokunen kala sieltä nousi. Toki oli myös tyhjiä paiviä ja taas päiviä, jolloin tuli kolmekin nelostärppiä jne. Nyt ei tule mitään.

Kuka ne kalasti, tuskin me ainakaan, mutta osamme saatiin. Nyt on heikko kanta ja puolestani ne voisi jättää rauhaan ja olla niitä kiusaamaattakin, jos kaikki suostuvat lopettamaan kalastuksen yhteistuumin, vapakalastajat, harppuunakalastajat ja ammattikalastajat. Jos ei niin kukin kalastakoon jos se on sallittua, näin se menee. Toki kukin voi tehdä oman rauhoituspäätöksen ja sitä kunnioitan.

Itse syö kalat joita kalastan, en siis huvikseni revi kaloja ylös ja jne. Metsästän myös, enkä vain ammu reikiä hirviin ja laita paikkalappuja :wink:

Mutta oliko niitä kalapaikkoja vielä?
jester burk 2

Viesti Kirjoittaja jester burk 2 »

Herra on näköjään varsinainen viisauden majakka tietämättömyyden synkällä merellä.
greenalgae

Viesti Kirjoittaja greenalgae »

heh divehunter!
pistä mulle viestiä niin kerron kalapaikat...t:se inkoon kalasataman sukeltelija
ps.. pilkkiä veteen niin affenat löytyy :wink:
SYP

Viesti Kirjoittaja SYP »

Urheiluruudussa juttua kisoista. Kuvissa vilkkui pelottavan pienen näköinen mertsari. Mitä tapahtuu jos kilpailija ampuu alamitan? Sulkeminen kisoista kuten uistelukisoissakin?

Kohdassa 13.30 näkyy tammukka...
http://areena.yle.fi/tv/1927865
Suurkalastaja

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

SYP kirjoitti:Urheiluruudussa juttua kisoista. Kuvissa vilkkui pelottavan pienen näköinen mertsari. Mitä tapahtuu jos kilpailija ampuu alamitan? Sulkeminen kisoista kuten uistelukisoissakin?

Kohdassa 13.30 näkyy tammukka...
http://areena.yle.fi/tv/1927865
Itse myös huomasin Urheiluruudussa tuon mertsarin, ei todellakaan näyttänyt mittakalalta. :D
Vastaa Viestiin