Uutta kaiku+plotteri yhdistelmälaitetta etsimässä

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
drwho

Re: Uutta kaiku+plotteri yhdistelmälaitetta etsimässä

Viesti Kirjoittaja drwho »

PärvänKyy kirjoitti:Ite oon viime syksynä testannut lowrancen ja garminin näppivehkeitä taimenhommissa, kun vesi lensi ja pakkasta oli kohtuullisesti.. Ei toiminut. Hanskoja joutui melkein kokoaika käyttämään ja niillä ei toimi.. Lisäksi näyttö oli aika paksulti jääpintainen ilman putsaamista.. Normaali näppäinvehje pelasi oikein hyvin..

Sen takia mun veneeseen ei ainakaan vielä tule kosketusnäyttöä..
Suhailin tossa viimeviikonloppuna Tallinnasta yksin takas Fasterilla. Kun pääsin Tallinann matalalle alko puhaltaa ~8m/s ja nous hernerokkasumu jossa näkyvyyttä oli oikeasti huonoimmillaan 20m ja parhaimmillaankin vaan jotain 100m. Kun siinä ajelin laivaväylän poikki aika isossa aallokossa ja yritin samalla seisten kokoajan tähystää (ja mietin elämää tähänasti) ja piti välillä säätää plotteria (Lowrance LCX-37c) niin totesin, että jossei oo nappeja vaan pitäs jollain sormilla alkaa sohimaan tota niin ei tulis kyllä lasta eikä paskaa.

My 5c.
Samtheman
Pippelsman

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Noh. Mulla on ollu garmin 720 vajaa 2kk käytössä, ajettu on jo yli 1100km. Ja aika monessa kelissä on oltu, paras tais olla 16m/s puuskassa ulkomereltä pois...
Ei toi yhtä hyvä säädettävä ole ku napeilla (kelissä), mutta ei tossa hätää ole tullu. Ja yleensä kun keli on oikeasti kova, ollaan ulkona, jossa ei ole niin väliksi koko laitteen kanssa kuin ilmansuunnan ja summittaisen sijainnin ilmoittamiseen.

Mun 1,20€
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
-haapis-

Viesti Kirjoittaja -haapis- »

Simrad taitaa sitten olla se kompromissiratkaisu, kun sitä pystyy käyttämään niin kosketusnäytöllä kuin näppäimilläkin. Eipähän tule kelissä mahdollisia ongelmia, toki alle 5m avoveneellä nyt ei mihinkään hirmumyrskyyn tai pakkaseen välttämättä lähdetäkään ajamaan. Lauantaina todennäköisesti vene ylös ja zoomailemaan asennuksia. Anturin asennusta täytyy vielä tutkia, kun saan näkyville vanhan anturin asennuskohdan ja tavan. Hieman epävarmalta pohjaltahan tuo asennus lähtee, mutta kaipa se siitä selvinnee.
Hulk75

Viesti Kirjoittaja Hulk75 »

Pitäisi hommat uusi uusi yhdistelmälaite. Käyttö olisi pääsääntöiseti vetohommia Saimaalla joten ainakin omasta mielestäni tärkeintä olisi hyvä periteinen luontain ja plotteri. En oikein osaa kuvitella, että DI ja SI ominisuuksilla olisi valtavasti lisäarvoa (voin toki olla väärässä?). Tätä palstaa lukiessa on vaikutaa siltä, että HB olisi hiukan Lowrancea edellä kaiku puolella. Asiahan on varsin selvä jos annetaan arvoa DI ja SI ominaisuuksille silloin samalla rahalla HB:ltä saa paremman combon.
Laitteen budjetiksi olen suunnitellut noin 900-800€

Mielestäni laite voisi olla jokin seuraavista:

Karttaplotteri/kaikuluotain Lowrance HDS-7 ( ei siis gen2 vaan vanhempi laite)

Raymarine A67 monitoiminäyttö kaikuluotaimella ja kaikuanturilla

Humminbird 788CXI HD DI Combo

Mielipiteitä näistä?
Lisää ehdotuksia saa laittaa ja myös perusteluja siitä mitä etua DI ja SI ominaisuuksista olisi minulle.
lapamato
Mr. KePu

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Tsek-> http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... d-44-60873

Hulk75 kirjoitti:Pitäisi hommat uusi uusi yhdistelmälaite. Käyttö olisi pääsääntöiseti vetohommia Saimaalla joten ainakin omasta mielestäni tärkeintä olisi hyvä periteinen luontain ja plotteri. En oikein osaa kuvitella, että DI ja SI ominisuuksilla olisi valtavasti lisäarvoa (voin toki olla väärässä?). Tätä palstaa lukiessa on vaikutaa siltä, että HB olisi hiukan Lowrancea edellä kaiku puolella. Asiahan on varsin selvä jos annetaan arvoa DI ja SI ominaisuuksille silloin samalla rahalla HB:ltä saa paremman combon.
Laitteen budjetiksi olen suunnitellut noin 900-800€

Mielestäni laite voisi olla jokin seuraavista:

Karttaplotteri/kaikuluotain Lowrance HDS-7 ( ei siis gen2 vaan vanhempi laite)

Raymarine A67 monitoiminäyttö kaikuluotaimella ja kaikuanturilla

Humminbird 788CXI HD DI Combo

Mielipiteitä näistä?
Lisää ehdotuksia saa laittaa ja myös perusteluja siitä mitä etua DI ja SI ominaisuuksista olisi minulle.
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Metka_Masa
Pakara Kungas

Viesti Kirjoittaja Metka_Masa »

Kuis se haapiksen laite toimii??
-haapis-

Viesti Kirjoittaja -haapis- »

On pitänyt järjetöntä kiirettä viime ajat, joten ei ole kerinnyt paria kertaa lukuunottamatta kalalle saatikka edes plotteria asentamaan... Pyrin kyllä asentamaan laitteen mahdollisimman pikaiseen heti kun on aikaa nostaa vene ylös ja laite pääsee kunnon testiin viimeistään 21.9. Myöhemminkin syksyllä aikaa on paremmin, joten tulee varmasti myös tänne kirjoiteltua kokemuksia.
Herra 47

Viesti Kirjoittaja Herra 47 »

tupe kirjoitti:Topo kartat on Garminiin hyvä lisä ja nykyään saa myös Topo light karttoja, jotka ovat tosi halpoja ja niissä näkyy myös käyrät (samat kuin Topo kartoissa). Käy ainakin 720 sarjan koneisiin.
Mulla on 720s ja Bluechartin huono kattavuus järvialueilla suorastaan ahistaa! Asia korjaantuisi aika hyvin Topo prolla, mutta pro v2 on kallis, pro v3 siedettävämmän hintainen. Hylly.orgin ilmaista karttaa en ole saanut tuossa mun 720s:ssä toimimaan. Topo v3 light kiinnostaa huokean hintanasa puolesta.

Mutta todellako topo v3 lightissä näkyy myös syvyyskäyrät? Nimittäin eräässä erikoisliikkeessä kerrottiin, että light-versiossa nimen omaan ei olisi syvyyskäyriä, jotka topo pro v2:sta v3:sta löytyy. Ja vielä niin, että lisenssiasioiden vuoksi v2:ssa on enemmän käppyröitä kuin v3:ssa.

Pieni vertailu noille kahdelle topo v3:n versiolle eri nettikauppojen sivuilla ilmoitetuista (kiinnostavista) ominaisuuksista:

TOPO Suomi v3 Light:
- Maanmittauslaitoksen maastotietokanta mittakaavassa 1:5 000 - 1:10 000
- Järvialueet Suomen Ympäristökeskuksen SYKE-tietokannasta
- Kiinteistöt, rakennukset ja korkeuskäyrät 5 m välein

TOPO Suomi v3 Pro:
- Päivitetty maanmittauslaitoksen maastotietokanta mittakaavassa 1:5000 - 1:10 000
- Järvialueet Suomen Ympäristökeskuksen SYKE-tietokannasta
- Korkeuskäyrät 5 metrin välein ja digitaaliset korkeusmallit (DEM)
- Merikartat sisältävät merimerkit, poijut, loistot jne
- Sisältää myös veneilykartat

Mitä noista nyt sitten voi päätellä? Onko Lightissa siis samat syvyyskäyrät kuin pro-versiossa, mutta kepit ja taulut jne. puuttuu?
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera
jorkkiporkki

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Herra 47 kirjoitti: Mulla on 720s ja Bluechartin huono kattavuus järvialueilla suorastaan ahistaa! Asia korjaantuisi aika hyvin Topo prolla, mutta pro v2 on kallis, pro v3 siedettävämmän hintainen. Hylly.orgin ilmaista karttaa en ole saanut tuossa mun 720s:ssä toimimaan. Topo v3 light kiinnostaa huokean hintanasa puolesta.
Kyseisestä vehkeestä ei ole kokemusta, mutta tarkistan nyt kumminkin, että laitoit hylly.orgin GMAPSUPP.IMG-tiedoston muistikortille /Garmin-kansioon ja ei pelannut?
Tuliko mitään herjoja?

Mulla Nüvi 500-navigaattorissa saa kaksikin omaa karttaa helposti lisättyä kun GMAPSUPP.IMG-tiedoston voi laittaa sekä sisäiseen muistiin, että muistikortille.

Kattelin Garminin sivuilta, että 720/720s:n topo-tuki on tullut ohjelmistoversiossa 3.00 ja nyt huidellaan jo versiossa 4.10
http://www8.garmin.com/support/ch.jsp?p ... 0-00835-00
Tämä saattaisi olla yksi syy tai sitten kartan määrittelyissä on joku bitti poikittain ja 720 ei sitä tunnista, mutta näiden käpistelyyn on netissä kyllä paljon työkaluja.

Eihän tuo Topo Light kyllä kohtuuttoman hintainen ole jos sisältää tarvittavan datan ja pelittää hyvin.
Herra 47

Viesti Kirjoittaja Herra 47 »

jorkkiporkki kirjoitti:Kyseisestä vehkeestä ei ole kokemusta, mutta tarkistan nyt kumminkin, että laitoit hylly.orgin GMAPSUPP.IMG-tiedoston muistikortille /Garmin-kansioon ja ei pelannut?
Tuliko mitään herjoja?
Juuri noin tein ja kokeilin moneen kertaan. Ei tule mitään herjoja, laite ei tunnista/löydä koko karttaa. Sen voi(nee) päätellä siitä, että laite käynnistyessään ei näytä kartan nimeä kuten se näyttää Bluechartin nimen ja versionumeron vastaavassa kohdassa.

Onkohan muuten väliä, että onko tuossa /Garmin kansiossa muita tiedostoja, kun Bluechartin tapauksessa siellä on gmapsupp.img:n lisäksi myös GarminDevice.xml, gmapsupp.gma ja gmapsupp.unl (.unl = unlock?). Lisäksi samalla tasolla /Garmin -kansion kanssa on kansio /EULA (joka on tyhjä tai sitten tiedostot on piilotettu).

Voisin tietty kokeilla tuota hylly.orgin tiedostoa vertailun vuoksi autonaviin (Nüvi 245W). Saas nähdä mitä se sanoo.
jorkkiporkki kirjoitti:Kattelin Garminin sivuilta, että 720/720s:n topo-tuki on tullut ohjelmistoversiossa 3.00 ja nyt huidellaan jo versiossa 4.10
http://www8.garmin.com/support/ch.jsp?p ... 0-00835-00
Tämä saattaisi olla yksi syy tai sitten kartan määrittelyissä on joku bitti poikittain ja 720 ei sitä tunnista, mutta näiden käpistelyyn on netissä kyllä paljon työkaluja.
Ahaa... ehkä asian pystyisi korjaamaan joku, jolla on kokemusta bittien kanssa kikkailusta, mulla ei. ;)
jorkkiporkki kirjoitti:Eihän tuo Topo Light kyllä kohtuuttoman hintainen ole jos sisältää tarvittavan datan ja pelittää hyvin.
Kyllä. Kun vain tietäis mitä tuo kartta sisältää.
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera
Vastaa Viestiin