Nässy 2013

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viesti:

Re: Nässy 2013

Viesti Kirjoittaja kotiainen »

ManseMiäs kirjoitti:H:n itsensä käyttämä hyvin tarkka uistelunopeus, missä kymmenysosatkin ovat tärkeässä osassa(!)
Tästä mä haluaisin kuulla.. Virtaukset, tuulet, siimat, solmut, vedenlämmöt ja varmaan ilmanpainekin.. Nopeuteen (ja ennenkaikkea raksin uintiin) vaikuttavia on aika paljon? Melko mestari joka huomioi nämä kaikki ja samalla olettaa että kymmenys tai jopa kolme sinne tänne vaikuttaa sen raksin uintiin 30m päässä niin paljon että sillä joko tulee tai ei tule.. Vaikuttaako peseekö hampaansa Colgatella vai Pepsodentilla? Solmut tulee kai kuitenkin kostutettua syljellä? Vai meneekö akkuvesihommiksi?

ONNEKSI mä en jaksa säätää ihan näin tarkasti. Ikinä, missään..
Sata vapaa vedossa!
Juhis2

Viesti Kirjoittaja Juhis2 »

Säädithän sä Kotiainen grilliäkin niin tarkasti että meinas kolari tulla!
MOLLUKKAA pintaan ja pohjaan niin kalaa tulee.
www.mollukka.com
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viesti:

No älä sä ny ala.. :bigboss:

Grillisäätö ei vaikuttanut kalantuloon.. Paitsi pakollisen tauon verran. Olikin kuulkaas hässäkkä.

Ja jos joku meinaa kolaroida mun kylkeen / kelkkoihin, ni mä väistän vallitsevista olosuhteista tai väistämisssäännöistä huolimatta. Ni..
Sata vapaa vedossa!
Kalagalle

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

Rillatessa tai rillillä yleensä tulee, riippuu vähä paikasta.. :bigboss:

Mutta on se nopeus siinä aika tärkee et jos raksin saa pyöriin haluamallaan tavalla niin hiljempaa ei välttämättä pyöri ollenkaan ja sitte lujempaa menee niin pirusti..

Ja asiaakin, to oli ok päivä näsimerelläkin. Pari taimenta, isompi 56cm.Pieneen hetkeen molemmat, muuten hiljasta ja kauaa ei pystyny oleen ku näpit jääty sateen takia. Oli kalakeli mut ei osannu hyödyntää kunnolla.
Kala se on pienikin kala....
JakeTheSnake

Viesti Kirjoittaja JakeTheSnake »

Mä kävin kans ostaan Pilkkirukkaset hiljaisien hetkien varalle. :lol:
karimansu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karimansu »

JakeTheSnake kirjoitti:Mä kävin kans ostaan Pilkkirukkaset hiljaisien hetkien varalle. :lol:
Minä kävin tankkaamassa Webaston tankin :)

Viime viikonlopulta jotain jorinoita tuolla:
Hurrikaani

Viesti Kirjoittaja Hurrikaani »

Mä sulatan salakat Webaston alla :D
Jupezku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jupezku »

ManseMiäs kirjoitti: Ainakaan mä en ollut aiemmin miettinyt myöskään plaanarisetin asettelua uimaan joko "koko selän leveydelle" tai "kolistelemaan liki kylki kyljessä" riippuen tietyistä olosuhteista. Selkeäksi tuli myös, jotta miksi pikkuplaanarit, eikä kelkalla soitellen sotaan...
Mielenkiintoista.
Perustuuko pikkukelkkojen "niputtaminen" siihen, että saadaan pienoinen parviefekti? Sotkuvaarahan ainankin moninkertaistuu, jos vedettään samoilla punteilla.

Pikkukelkat ovat kyllä uintien tarkistelun kannalta mukavat. Muissa ominaisuuksissa en keksi mitään syytä, miksi pitäisi vetää pikkulankuilla jos on toimivat isot kelkat.
Ei taidolla, vaan tuurilla!
http://jupezku.blogspot.com/
ruben

Viesti Kirjoittaja ruben »

Jupezku kirjoitti:
ManseMiäs kirjoitti: Ainakaan mä en ollut aiemmin miettinyt myöskään plaanarisetin asettelua uimaan joko "koko selän leveydelle" tai "kolistelemaan liki kylki kyljessä" riippuen tietyistä olosuhteista. Selkeäksi tuli myös, jotta miksi pikkuplaanarit, eikä kelkalla soitellen sotaan...
Mielenkiintoista.
Perustuuko pikkukelkkojen "niputtaminen" siihen, että saadaan pienoinen parviefekti? Sotkuvaarahan ainankin moninkertaistuu, jos vedettään samoilla punteilla.

Pikkukelkat ovat kyllä uintien tarkistelun kannalta mukavat. Muissa ominaisuuksissa en keksi mitään syytä, miksi pitäisi vetää pikkulankuilla jos on toimivat isot kelkat.
omasta mielestä isot kelkat repii aivan liikaa jos ei ole aivan tyyni keli, kun vetovauhti on todella hiljainen. tosin torstaina kun viimeksi olin nässyllä niin oli vedossa pienet että isot kelkat samaan aikaan :mitaviddua:
puolen tusinaa lohikaloja kävi veneessä kääntymässä ja hauki. syksyn ensimmäinen reissu jolla ei tullut kontaktia +- 5kg kalaan. edellisellä reissulla 2 ison kalan karkuutusta Touh

onkohan kellään tietoa mistä saisi ostettua hyvälaatuisia salakoita.
pekasta/nipponista ostetuissa nousee suomut pystyyn 2tunnissa. varmaankin on pyydetty lämpöisen veden aikaan. ovat tosin hyvin kelvanneet kaloille niin nässyllä kuin pielisellä.
pike
J. Edgar Hoover

Viesti Kirjoittaja pike »

Tuoltahan ne parhaat täyt saa:

http://www.ottotaky.fi/
Hurrikaani

Tuosta nopeudesta sen verran että jos syötit viritetään tietyssä nopeudessa niin jos nopeus soutaa niin syötit eivät mitenkään voi uida samalla tavalla eri nopeuksisssa. Jos joku osaa tämän että 3,5km/h viritetyyjä syöttejä voi vetää 4km/h ja uinti ei muutu niin tämän minäkin haluan oppia.
Itse pystyn trimmilevyillä säätämään nopeuden 0,20km/h tarkkuudella jos plotterin nopeuteen on uskominen. Tosin se on tarkin mittari nopeuteen veneessä jotenka sillä on mentävä.
kotiainen
Kilpakaappijuoppo
Viesti:

Mutta sitä mä lähinnä mietin että kuka jaksaa kokoajan olla kelissä sen nopeuden kanssa säätämässä. Mun paatilla ainakin nopeudet tuppaa seilaamaan reippaasti kilsankin suuntaan jos toiseen puuskista ja aalloista riippuen. Ja kun siihen päälle viskoo kaikki mainutut muuttujat, ja miettii niiden vaikutusta kalan pyytöihin käymiseen, menee homma taiteeksi varsinkin jos nopeuden mielii pitää mainitun kymmenyksien sisällä. Oikeastaan se on jopa mahdotonta..

Tiettyjä seikkoja voi korostaa vaikka maailman tappiin mutta niiden merkittävyys pitää pystyä kyseenalaistamaan..?

Muuttuuko siinä raksihommassa taajuuden lisäksi joku muukin juttu nopeuden kasvaessa? Pyrstön heilautus?

Ainiin. Tänään kotivesiltä pannutaimen niskalaaki italiakromilla. Sekavedossa. Vastatuuleen nopeuden vaihdellessa kokolailla välillä 2,98 - 4,55 km/h.
Sata vapaa vedossa!
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Tänään vaapun uittoa Nässyllä aikas raikkaasti vaihtelevassa kelissä :) Välillä täysin kirkasta, välillä tuli jalkarätin kokoisia hiutaleita ja välillä rakeita - joskus jotain siltä väliltä. Oli vähän moottoriongelmaakin ja uuden venerillin voi vissiin heittää huisin helvettiin :D No ihan hyvällä huumorilla 110% yritystä ja lopputuloksena yksi lohikalan karkuutus (tuskin mittakala, ainakaan meidän mitoilla). Aika puhuri meikäläisen pikkupikkupulpetille, mutta kyllähän siellä pärjäsi.

Ihan pinnasta vedettiin, ja lähinnä rantoja koluttiin. Tapahtuma 6-8m vedestä, muuten ei mitään. Mitä nyt lokit yritti kovasti syödä meidän vaappuja autsz

Huomiselle vinkkejä? Revanssi nääs :wink:

EDIT: tuohon nopeusjuttuun, 2-tahdilla muuten tosi helppo säätää nopeutta, venekin kun on niin kovin painava lasikuituinen nelimetrinen :lol: Nyt uusi plotteri käytössä, ja näki noita nopeuksia. Yritettiin pitää siinä 3,5-4km/h. Lieneeköhän sopiva vauhti vaapuille (kovasti yleistäen toki)?
jarppa

Viesti Kirjoittaja jarppa »

Pitääpä vastata että toi nopeuden soutaminen.. no aikas paljon se vaihtelee jo pakosta.. oli sit
isot plaanarit tai pienemmät.
aallot sen tekee jo.. repimistä vältettävä.. siihen monta kikkaa..
ja raksin uinti.. no mun ei tartte ihmetellä uiko se 3km/h tai 4km/h.. se säädöistä kiinni..hupuissa eroja..:)
pikku plaanareissa juuri se hyvä puoli kun hetkittäen jätättävät.. sit taas menevät eteenpäin..mutta pehmeästi.. elävöittää uintia..
myrkkyä uinneille riuhtasut mitkä tulevat isoilla plaanareilla keskimmäisiin siimoihin...
ja tohon nopeuteen.. ;)
jos plotteri kertoo ja kokoajan pomppii kelissä 3km/h.. 3,5km/h..sitten se oikea nopeus.. pintavesi menee eri nopeutta kuin 5metrissä oleva voda..ja kymmenykset..no toimii pläkä kelissä :)
pienellä varauksella.. ei se vesi oo ikinä paikoillaan.. virtauksia on nässyssäkin..

huomaahan sen tyhmempikin vaikka pläkä keli ja yhtäkkiä takilan vaijjeri menee taaemmaks.. eli virtausvastus nousee vaikka nopeus sama...
mä laitan raksin uimaan veneen vieressä ja jos toteen että ui hyvin.. lisään siimaa muutaman metrin ja vedän vavalla vauhtia, pitkä veto 8 jalkasella vavalle.. kas kummaa uinti ei muutu.
sama kun vaihtaa syöttejä aina katson onko uinti pysyny.. onhan se... tähän pyrin..
ei turhaa säätöä..
Hurrikaani

Mitä minä tästä vänkäämään. Jokainen voi vetää ihan sillä nopeudella kun parhaaksi näkee.
Ymmärrän montaa jotka ovat tänne kirjoittamiseen kyllästyneet.
Palaan takaisin hiljaiseloon.
Aamulla 2 viikoksi vesille.

Kireitä!
jagge86

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Hurrikaani kirjoitti:Mitä minä tästä vänkäämään. Jokainen voi vetää ihan sillä nopeudella kun parhaaksi näkee.
Ymmärrän montaa jotka ovat tänne kirjoittamiseen kyllästyneet.
Palaan takaisin hiljaiseloon.
Aamulla 2 viikoksi vesille.

Kireitä!
Kai nyt asioista saa olla eri mielipiteitä?
Tuskin kukaan täällä on niin pihalla että luulee tietävänsä sen ainoan oikean totuuden?

Meillä nopeus pyritään pitämään niin tarkasti kuin mahdollista mutta nätissäkin kelissä se heittelee äkkiä +-0,5 km/h.
Eli jos vauhti heittelee vaikka 1,8 - 2,8 km/h niin se on keskimäärin hyvä 2,3.

On sellainenkin tapaus kuultu kun tunnin tuuliajolla olon jälkeen kun oli saatu siima pois potkurista ja kun on alettu muita settejä kelaan ylös niin siinä tuuliajon aikana on rakseihin ottanut neljä mitallista lohikalaa, eli eiköhän sitä kalaa voi saada vaikkei ne vauhdit ihan 0,1 tarkkuudella oliskaan just kohdillaan.
Tosissaan muttei totisesti.
ManseMiäs

Viesti Kirjoittaja ManseMiäs »

ManseMiäs kirjoitti:
Hurrikaani kirjoitti:(Raksi-info:) 17.10 Torstaina klo 17-19.30...
Salakan kiinnittämisen + uintisäädön + painotuksen + vapauspituuksien lisäksi selkisi helposti myös mm. hyvin haravoivan raksikuvion luomisen perusniksit ja Mr. H:n itsensä käyttämä hyvin tarkka uistelunopeus, missä kymmenysosatkin ovat tärkeässä osassa(!)
Päivää!

Kun kerran minä olen näköjään tuon tilaisuuden jälkeisen pikku yhteenvetoni em. boldatulla osalla saanut tässä palstalla 'karvat pystyyn' esitelmöitsijä-Hurrikaania(kin) kohtaan, niin lienee paikallaan pikku täsmennys.

Koitin yhteenvedossa pääsääntöisesti käydä kepeästi pikana läpi, mitä kaikkia asioita Mr. H infossa kertoi - sen kummemmin paljastamatta ihan kaikkia 'salaisuuksia' ;)

Ehkä tuo boldattu osa oli sit lauserakenteeltaan vähän väärin kirjoitettu. Mr. H siis kertoi, että hän on mieltynyt tiettyyn raksivetonopeuteen, mikä pyritään pitämään samana muutamien kymmenysten sisässä. Tämähän ei sit tietenkään tarkoita, että toteutuma on aina juuri se, mitä mainitaan haettavan...

Kireitä naruja ja toivottavasti Mr. H jatkaa raportointejaan normaaliin tapaan! 8-)
Räiskis

Viesti Kirjoittaja Räiskis »

Harmi kun unohdin koko meetingin, olis ollu mukava kuunnella ja varmaan jotain jäänyt korvan taa. Eilen haasteellinen keli, silti vesillä pimeestä, pimeeseen. Hyvät eväät, grillissä paistu ja soppaa termarista. Muutama kala saatiin, eka lohikin, hyvässä kunnossa, syömään oppinut ja toivottavasti jatkaa samaan malliin. Siis kaikki kasvamaan. Sama tuunattu huppu antoi 3 kalaa, viikko sitten 4? Itselle ekat tapahtumat, kippari tuntuu olevan suvereeni säätäjä. Ootellaan tuleeko parempaa, mitä noista sinteistä. Eilen muikkuja uimassa, isohkoja. Uinti kyllä hieno omasta mielestä ja kesti vetoakin hyvin. Yhdessä käyty maistamassa, koukku ei ylttynyt leukaan, tais olla pieni. Myykö joku Ottotäkyjä Tampereella? Keväällä ongittu aika hailun väristä ja ruskee selkäistä.
AAOO

Viesti Kirjoittaja AAOO »

Ihan pakko nyt pieni komentti heittää tähän vetonopeusasiaan... "Jarppalla" ja muillakin hyvät pointit siihen. Jos vaan tuijotetaan plotterista veneen kulkemaan nopeutta, niin sillähän ei nyt ole mitään tekemistä sillä (suhteellisella) nopeudella jolla pyydöt likkuu esim. vasemalla puolella ja oikealla puolella plaanareissa tai painotettuna 10 m syvyyteen tai 2 m syvyteen yms...

Pyydön nopeus voi olla optimiolosuhteissa täsmälleen sama kuin veneen nopeus kuljettaessa luotisuoraan pitkään jatkuneessa tyynessä kelissä ja pyytö on niin kaukana veneestä ettei potkurivirta aiheuta häiriötä. Jokainen voi ihan itsekseen miettiä hetken mitä esim. aallokko ja siitä syntyvät veden virtaukset tai pienikin kaartaminen puoleen ja toiseen vaikuttavat eri puolilla venettä ja eri syvyyksissä uiviin pyytöihin vaikuttavat.

Ihan yksinkertainen ja kärjistetty esimerkki on koskella/virtaavassa vedessä kalastettaessa. Jokainen on varmaan huomannut että viehe ei ui samalla kelausnopeudella samoin tavoin sekä myötä että vastavirtaan...
Ei kannettu oppi ojassa pysy ja ahven on kala myös
www.näsijärvi.fi

Viesti Kirjoittaja www.näsijärvi.fi »

Syyskuun komeimman jalokalan nappasi Mikko Rajala. Taimenen strategiset mitat 4,85kg/75cm.

Mikko palkitaan yhteistyökumppanimme ravintola Pancho Villan lahjakortilla.
Lohikunkku-uistelutreffit Näsijärvellä pyhäinpäivänä 4.11.2017 - reenipäivä illanviettoineen jo perjantaina! Tervetuloa rentoon tapahtumaan Maisansaloon. Lisätietoa: http://www.nasijarvi.fi/lohikunkku
www.näsijärvi.fi

Viesti Kirjoittaja www.näsijärvi.fi »

Tervehdys,

Lohikunkkukisan alue on saatu sovittua ja se on nyt saatavissa ao. osoitteista. Paina linkin kohdalla oikeaa näppäintä ja paina "tallenna nimellä" nappia.

http://www.nasijarvi.fi/lohikunkku2013/ ... 2013_e.pdf

http://www.nasijarvi.fi/lohikunkku2013/ ... 2013_p.pdf

Jos järvelle ei ole lähtemässä, niin illalla voi tulla pelkästään syömään ja saunomaan 17 € hintaan. Maksu tulisi kuitenkin suorittaa etukäteen yhdistyksen tilille, ja ilmoittautuminen alempaa löytyvään sähköpostiin jotta keittiö osaa varautua ruokailijamäärään!

Kilpailumaksu sisältää aamukahvit/sämpylän kipparikokouksessa joten ilmoittautukaa etukäteen jotta osataan varautua tarjottavien suhteen:

kari.mansukoski(at)gmail.com

Isoimmat lohikalat palkitaan Nokia Lumia älypuhelimilla, jaossa Lumia 820 ja Lumia 920.

Kilpailukutsu:

http://www.nasijarvi.fi/lohikunkku-2013/

Tervetuloa treffihenkiseen kisaan sekä jälkilöylyihin Maisan upeisiin puitteisiin!

Kari Mansukoski
Näsijärven Lohikalayhdistys ry
Lohikunkku-uistelutreffit Näsijärvellä pyhäinpäivänä 4.11.2017 - reenipäivä illanviettoineen jo perjantaina! Tervetuloa rentoon tapahtumaan Maisansaloon. Lisätietoa: http://www.nasijarvi.fi/lohikunkku
jjs^^

Viesti Kirjoittaja jjs^^ »

Hei Kari, onko treffeillä joku vapa rajoitus? Kun ei osunut silmiin..
karimansu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karimansu »

Säännöt tulee pikapuoliin nettisivuille.
Käytännössä samat kuin viime vuonna (löytyy sivuilta) mutta nyt mennään ajan hengen mukaisesti 10 vavan rajoituksella.

Maisassa laiturissa sähköt ja WC:t käyössä jos joku haluaa mennän jo perjantaina rakseja virittelemään :)

Myös pelkkään illanviettoon on mahdollista osallistus jos ei kalalle syystä tai toisesta pääse lähtemään:
Illallinen + illanvietto saunalla 17e.
lapset 10-15v 10e
lapset alle 10V ilmaiseksi

Yhdistyksen mittatarrat veneisiin saatavilla myös Maisasta kisan aikaan, hinta 10e ja tuotto luonnollisesti lohikalaistutuksiin.

Jälleen muistutus että ilmoittakaa etukäteen tulostanne jotta osataan varautua kipparikokouksen sekä illanvieton tarjoilujen suhteen, ilmoittautuminen:

kari.mansukoski(at)gmail.com
Teamwerner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teamwerner »

Takila- asiaan kommentoin hieman, kun yleinen käsitys tuntuu olevan että takilat ja Näsijärvi eivät sovi yhteen. Mutta kun olen tutustunut takilauisteluun ja nähnyt miten esimerkiksi Itä- Suomessa niitä käytetään menestyksekkäästi, niin mielenkiinto heräsi aikanaan. Itse olen saanut takilalla kohtuullisen mukavasti 3-4kg kaloja Näsijärvestä. Mutta seuraavat asiat olen havainnut takilan osalta Näsijärvellä:

- Lähes kaikki Näsijärven takilakalat ovat tulleet siten, että vettä on ollut alla 10-15 ja kuula on mennyt hyvin pohjan tuntumassa. Pohjassa olevan kalaparven alapuolen kohdalta. Vain satunnaisia kaloja olemme saaneet syvän veden päältä. Nämä ovat puolestaan tulleet yllättävän pinnasta noin 20 jalkaa.

- Takiloita joutuu säätämään ja nostamaan paljon Näsijärvellä. Niitä ei kannata vain jättää päiväksi johonkin syvyyteen olemaan, tämä harvoin tuottaa tulosta.

- Aloin käyttämään noin 3v sitten systeemiä, jossa käytän takilankuulan perässä houkutinlevyä, joka on tapsilla kuulassa kiinni. Tämän yläpuolella on välilaukaisijalla täkyraksi, joka on joskus levystä vain metrin päässä, joskus useamman. Tämä systeemi on antanut useamman nelosen kalan viime vuosina.

- Takilassa on hyvä käyttää isoa syöttiä, joka kestää paremmin virtauksia joita esiintyy syvällä. Lisäksi Näsijärven muikut ovat hyvin isoja, joten kala näyttää ottavan isoon syöttiin. Tarkoitan tuollaista 14-15cm syöttiä.

Käytämme kahta takilaa, joissa on 2/3 vapaa per takila. Haravan täytyy olla tiheä eri syvyyskerroksiin.

Nässyn kausi vielä avaamatta, mutta paras vielä edessä;)

Kireitä!

ps. Lohikunkussa nähdään.
Fish with Drago Boats
www.tr-products.com
punkka

Viesti Kirjoittaja punkka »

Tänään oli pikainen ysistä yhteen veto koljolla. Yksi taimen ylös ja useampi tälli. Kävipä siellä yksi maastopukuinenkin morjestamassa.

Onkos perjantaina Maisassa mahkuja päästä saunaan illalla ?

/s
Vastaa Viestiin