"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja silli »

Ekat tasurit tälle talvelle. Tarvitsin pari kuvaa tuonne lampipilkille niin oli pakko nakertaa tuollaiset pari kalannahkaa. Eipä niistä oikein näköisiä tullut sitten kuitenkaan kun tuohon malliin vertaa. eikö kuggaan osaa Tuli niillä kuitenkin kalojakin jo tänään. :D Malli on kevennetyn aihiosta kevennetty (balsa keventeellä) ja lyhennetty versio, koukutus entiseen tapaan.

Kuva
Kuva
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Vision 17
Hamekentän sentteri

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

Huikeeta... =D> =D>
"Jo vain hauki on hyvä kala, varsinkin isompi. Tuollaisen 5-10kg hauen, kun heittää rantaviivalle poikittain, niin kyllä nousee vene liukkaasti rannalle"
juzzi5

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

No voi vittu on kyllä Komeita. Kyllä noi luonnonvärit ainakin omaan silmään tasureissa on ne ainoat oikeat. olen daivaassa
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Mä oisin laittanu timanttiteippii kylkiin, ni ois kalat kaikonnu vieläkin kauemmax noita hirvityksiä :bigboss:

Saada ny kalaakin vielä, ku pilkki on yhtä iso saaliin kans.
Mut komee saalis kuvassa.. :lol:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
River

Viesti Kirjoittaja River »

Sillillä kyllä todella, todella hienoja. :shock:
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Hienoa jälkeä Sillillä ja kiva taas nähdä tuotoksia pitkästä aikaa. :D
taho

Viesti Kirjoittaja taho »

silli kirjoitti:Ekat tasurit tälle talvelle. Tarvitsin pari kuvaa tuonne lampipilkille niin oli pakko nakertaa tuollaiset pari kalannahkaa. Eipä niistä oikein näköisiä tullut sitten kuitenkaan kun tuohon malliin vertaa. eikö kuggaan osaa Tuli niillä kuitenkin kalojakin jo tänään. :D Malli on kevennetyn aihiosta kevennetty (balsa keventeellä) ja lyhennetty versio, koukutus entiseen tapaan.

Kuva
Kuva

:shock: alempi mulle! :-D
oykka

Viesti Kirjoittaja oykka »

Mitenkäs työ tasureitten tekijät lakkaatte nämä? Käytättekö jotain teippiä tms koukkujen suojina vai raaputatteko sitkeästi sen lakan koukuista?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
pääevä

oykka kirjoitti:Mitenkäs työ tasureitten tekijät lakkaatte nämä? Käytättekö jotain teippiä tms koukkujen suojina vai raaputatteko sitkeästi sen lakan koukuista?
Muista en tiedä, mutta itse "raaputan" itse tekemällä työkalulla. On ainakin nopea ja jälki suht koht asiallinen.
Mäkkäri
Gynekologi

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:07:29 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

oykka kirjoitti:Mitenkäs työ tasureitten tekijät lakkaatte nämä? Käytättekö jotain teippiä tms koukkujen suojina vai raaputatteko sitkeästi sen lakan koukuista?
Koukkuihin ja lenkkeihin olen aina pistänyt "maitoliimaa" suojaksi ennnen mitään maalauksia tai lakkauksia. Se on nestemäistä luonnonkumia, joka jää pehmeäksi kumikerrokseksi ja on helppo irroittaa kun maalaukset ja lakkaukset ovat valmiina. Veitsellä vain pyöräyttää koukun tyvestä lakan poikki ja sitten kynnellä pyyhkäisee koukun puhtaaksi. Tuossa on sekin hyöty, että koukun ruosteensuojalakkaus ei kärsi.
TurboSärki

Viesti Kirjoittaja TurboSärki »

Ruskeeta pakkaus teippii pieni pala.
Lähtee sitten vähän lakkaa juuresta rikkomalla ja "pujottamalla" pois
ja kestää cabissa liotukset
-Se o hianoo ku o hianoo-
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Piti omaksi ilokseen kerrankin jottain askarrella.

Kromihilettä ja helmikanaa:
Kuva
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
marko_k

Viesti Kirjoittaja marko_k »

Laitetaas kerrankin tälläinenkin kuva juhlan kunniaksi, mestareille ei mitään nähtävää.
Eli elämäni ensimmäinen tasuri tuli juuri tehtaalta (keittiöstä) ulos. Jälki yllätti itseni kyllä ihan täysin, odotin jotakin ryppyistä könttiä tjsp, kokemusta kun ei aiemmin ole lainkaan. Hieman ehkä tuli yliarvioitua tuo syöttöaukko, kun ei ollut mitään käsitystä miten liruksi tuo lyijy menee. Noo seuraaviin muotteihin tuo korjataan. Tämä runko ilman koukkuja 40mm, toinen 55mm muotti jo valmiina. Eiköhän noita useampaa kokoa tule väännettyä kun onnistui kerrankin kertalaakista muotteja myöten. Pyrstölevyjäkin tuli tuossa jo toisessa hallissa (parvekkeella) sulateltua, seuraavaksi sitten siistimistä, levy valmiiksi ja paikoilleen, ja koeuitto testialtaassa (akvaariossa)..

Kuva
J.Rysä

Viesti Kirjoittaja J.Rysä »

Vanha malli koki päivityksiä ja uudet valumuotit tuli jälleen valmistettua. Pikkuhiljaan alkaa pakintäytettä kertymään itelle ja kavereille. Tuossa tuota 18grammasta joka on mukavasti merellä pelittänyt.
Kuva
Kuva
oykka

Viesti Kirjoittaja oykka »

Markolla hyvän näköinen "esikoinen". Mistä teit muotit? Valukanava saa tosiaan olla reilusti pienempi, semmoinen 3-4mm aukko riittää hyvin. Ilmakanavatkin voisi olla ohuemmatkin. Tuo näyttäs vähän siltä että valuaines ei ole ollut hirmu kuumaa, kun on pysähtyny ilmakanaviin nuin äkkiä. Hyvin on silti täyttynyt.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Mun mielestä se Markon tasurin valukanava on oikein hyvän kokoinen. Valukanavan joutuu mitoittamaan aika paksuksi, jotta ei käy niin, että siinä metalli kovettuu ennen kun tasurin runko on kovettunut. Jos se on kovin kapea, niin valukanavan kohdalla metalli "katkeaa" helposti ja runkoon jää siihen kohdalle epämääräinen reikä, jota on hankala saada siistittyä. Riippuu osin metalliseoksestakin, että millainen kanava pitää olla. Mulla tinaseoksilla jokin 4mm on ollut tasurille melkein minimikoko, isommille rungoille on saanut olla jo 5mm luokkaa.
marko_k

Kiitos vaan vihjeistä, ne on aina tervetulleita. Muotit tein "metal plastic" polyesteripakkelista. Vähän jäi mietityttämään kun paketissa luki kuumankestoksi 150'C, mutta hienosti näyttää kestävän toistaiseksi, 9 valua tehty. Muotit olen kuumentanut ennen valua reiluun sataan asteeseen. Tokihan se tina jäähtyy todella nopeasti muotin sisällä.
Aavistuksen pienempi aukko saisi olla, tuo on aika raju purse siistiä aihioista. Ilmakanavilla sama juttu. Näin sitä viisastuu ja seuraavat paremmin!
J.Rysä

Viesti Kirjoittaja J.Rysä »

Muutamat uudet Rysä-tasurit.
Muikkuja
Kuva
Kuva
Kivinilkkoja
Kuva
Kuva
pääevä

Hienoja tuotoksia Piatulla, J.Rysällä ja Markollakin hyvä aihio.

Tässä tullu taasen sumplittua jotain vähän uutta välillä ja pitää laitella protokuvia sitten tänne muillekkin taas ihmeteltäväksi.

Tässä tämmöinen perus lyijymalli 20g.

Kuva

Sitten se ihan ensimmäinen koskaan valmistettu kevennetty tasuri myös näkee nyt päivänvalon.... :oops:
Painoa 18g ja 9 senttiä mittaa, pitää vähän tuota vielä parannella, pituuden, lenkkien ja koukkujen osalta. Jospa se siitä sitten onnistuisi. Paljon hankalampi hahmoitella mittasuhteita kuin perinteisissä lyijykuvissa.

Kuva
Viimeksi muokannut pääevä, 21:56:46 26.12.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
marko_k

Ilmenikö päevää kevennetyssä sitten jotain ongelmia ? Näyttäähän tuo ainakin pirun hyvälle.
pääevä

marko_k kirjoitti:Ilmenikö päevää kevennetyssä sitten jotain ongelmia ? Näyttäähän tuo ainakin pirun hyvälle.
Ei tuossa ollut kuin nuo mitä laitoinkin tuohon viestiin, katotaan jos seuraavat ois parempia.
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Joutessani leikittelin vanhoilla väreillä:
Kuva

Ja jottain uuttakin viritelmää.
Kuva
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
pekule71

Viesti Kirjoittaja pekule71 »

Ekat nahka kokeilut. "Kaveri" sai kirren ja silakan takit.
Liitteet
IMG_2813.JPG
IMG_2813.JPG (87.4 KiB) Katsottu 2763 kertaa
IMG_2815.JPG
IMG_2815.JPG (91.56 KiB) Katsottu 2763 kertaa
pääevä

Pekulella käsittämättömän hieno tuo töyhtöhyyppä. :D Ootko uitellu tuota ?

Itellä perusväriharjoituksia ja kuvien sommittelua... :mitaviddua:

Kuva
Vastaa Viestiin