"Tee se itse" tasurit
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Re: "Tee se itse" tasurit
Kuoreen karvat onnistuin sitomaan, mutta sen jälkeen loppu lanka...niin piti tyytyä vetämään kuparilangalla kiinni pienempään tasuriin karvat. 
- Liitteet
-
- tasureita.JPG (85.89 KiB) Katsottu 5768 kertaa
Ajattelin tehdä uudenvuoden tinasta ensimmäisen tasurin. Pitäs vaan muotti värkätä ja koukkuja hommata. Muotin tekoko onnistui plastic padding tökötistä?vetorauta kirjoitti:Komeita tasureita taas porukka vääntänyt!
Satunnaisille pilkinvalajille vinkki, että valumetallia ovat nyt kaupat puolillaan. Uudenvuoden tinoista (tina-lyijy-antimoni-tiesmikä seos) saa ihan kelvollista valumetallia pilkkeihin, eikä hintakaan ole yleensä kovin kallis.
Onnistuu, ainakin sillä PP100:lla. Elastisesta plastic paddingista ei kokemusta.Tervasta kirjoitti:
Ajattelin tehdä uudenvuoden tinasta ensimmäisen tasurin. Pitäs vaan muotti värkätä ja koukkuja hommata. Muotin tekoko onnistui plastic padding tökötistä?
Oletko uittanut noita tasureita tuolla karvamäärällä ? Näyttää kovin heppoiselta tupsulta, riittääkö antamaan uintiliikkeen ?jamael kirjoitti:Kuoreen karvat onnistuin sitomaan, mutta sen jälkeen loppu lanka...niin piti tyytyä vetämään kuparilangalla kiinni pienempään tasuriin karvat.
Puukkoesan aihio päällystettynä,
- Liitteet
-
- Blogiin 001.JPG (99.9 KiB) Katsottu 5505 kertaa
Lyhyenläntä hoikkapoika hirpparilta..
En ole kerennyt vielä uittamaan, mutta pienemmällä tasurilla on kalastustuttuni saanut ahventa. Annoin sille vastaavanlaisen, mutta ilman tarrasilmiä, sekä normaalisti karvat sidottuna langalla. Siinä mallissa oli hitusen pidempi ja ohuempi tupsu. Hyvin kuulema toiminut.
Luulisin noiden tasureiden toimivan matalissa vesissä. Painoahan niillä ei ole kauheasti.
Luulisin noiden tasureiden toimivan matalissa vesissä. Painoahan niillä ei ole kauheasti.
Missä noita Rysä-tasureita myydään?!
Kiitän.
work in procress, oman kevennetty tasurin valumuotin muotti
proto. numero uno
mittaa koukusta-koukkuun 10cm ja kamasan B-800 N.1 koukut...
[url=htps://imagehack.com/i/b5tjwcj][img]htp://imagize.imageshack.us/v2/150x100q90/401/tjwc.jpg/img][/url]
vähä parempi kuva..
[url=htps://imagehack.com/i/mzwr1rj][img]htp://imagize.imageshack.us/v2/xq90/827/wr1r.jpg/img][/url]
valumateriaalia olis jo jonkin verran tossa, pitäs vaan odotella vähä että on varaa ostaa sulatusmasiina
(helmikuulle menee
)...no eipähää noita jäitä ainakaan täällä etelässä vielä löydy...
[url=htps://imagehack.com/i/b5tjwcj][img]htp://imagize.imageshack.us/v2/150x100q90/401/tjwc.jpg/img][/url]
vähä parempi kuva..
[url=htps://imagehack.com/i/mzwr1rj][img]htp://imagize.imageshack.us/v2/xq90/827/wr1r.jpg/img][/url]
valumateriaalia olis jo jonkin verran tossa, pitäs vaan odotella vähä että on varaa ostaa sulatusmasiina
Viimeksi muokannut JPC, 15:00:52 19.01.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kevennettyjä ja kuva testiä
- Liitteet
-
- muikku.jpg (8.94 KiB) Katsottu 4930 kertaa
Millä Ton kuvan saa kelpaamaan sallitussa koossa ????
Pistin tuonne juutuupiin muutaman uittovideon jos joku haluaa katella.
Vähän pimeä päivä vaan ja amatööri asialla...
http://www.youtube.com/channel/UCTlnflhcYc9OQ-u1aZbVoVQ
Vähän pimeä päivä vaan ja amatööri asialla...
http://www.youtube.com/channel/UCTlnflhcYc9OQ-u1aZbVoVQ
Mikä toi on, käytä hellaa ja tinakauhaa kuten me muutkin köyhätJPC kirjoitti: valumateriaalia olis jo jonkin verran tossa, pitäs vaan odotella vähä että on varaa ostaa sulatusmasiina(helmikuulle menee
)...no eipähää noita jäitä ainakaan täällä etelässä vielä löydy...
muitakin valuhommia mielessä ni helpompi ostaa sopiva vehje heti alussaMikä toi on, käytä hellaa ja tinakauhaa kuten me muutkin köyhät
No nyt alkaa kuvan lisäys onnistuun.
Kuukausi on asuttu tallissa ja nyt alkaa tuleen valmista kevennettyä ja uintikin on saatu kohdilleen. Viime vuonna pari onnistunutta kapulaa onnistuin vahingossa tekeen ja nyt sama uinti saatiin kaikkiin. Tuhoisia välineitä isoille apeille! mitat 10.5 cm 8.5 cm ja 5cm karvapersus
Kuukausi on asuttu tallissa ja nyt alkaa tuleen valmista kevennettyä ja uintikin on saatu kohdilleen. Viime vuonna pari onnistunutta kapulaa onnistuin vahingossa tekeen ja nyt sama uinti saatiin kaikkiin. Tuhoisia välineitä isoille apeille! mitat 10.5 cm 8.5 cm ja 5cm karvapersus
- Liitteet
-
- salakka.1.jpg (92.88 KiB) Katsottu 4757 kertaa
siis siinähän ei ole kerrassaan mitään uutta että pilkin kyljet on valkosta hilettä
enempikin mua hämmästyttää se että sain maalit pysyyn kohtalaisesti paikallaan

enempikin mua hämmästyttää se että sain maalit pysyyn kohtalaisesti paikallaan

-
vonKALETON
Pakko kysäistä Kalarosvolta, että oletkos sinä tehnyt just tuon näköistä tasuria, joita sulla nois yllä-olevissa kuvissa on? Pituus 8,7 cm koukusta koukkuun ja paino 32g.Perälevy oli kyllä erilainen. Ostin tuolta yheltä kioskilta kolme sellaista perjantaina. Koe-uitettukin on jo. Tuntui aika hyviltä. Ja hinta oli halpa.
punnitseen en ole vielä kerinnyt ja kyllä nää on ihan ensimmäiset tätä kevennettyä mallia. noin 50 ekaa on vielä visusti kaikki tallin seinällä. ainakin vartti sitten. myyntiin voi tulla myöhemmin mut hinta ei kyllä ole halpa, sen verran työläitä on tehdä. ja näitä on siis 3 kokoa
- Liitteet
-
- IMG_100.jpg (92.2 KiB) Katsottu 4430 kertaa
Hienoja puntareita taas porukoilla.
Paljonko on J. Rysän ja Kalarosvon tasureissa mitta etukoukun kärjestä tasurin "leuan" kärkeen? Itseä on mietityttänyt, että jos tuo mitta on liian iso, niin ahvenen on vaikea saada kuva suuhun.
Kyselen tätä ihan kehitys mielessä, en arvostellakseni.
Paljonko on J. Rysän ja Kalarosvon tasureissa mitta etukoukun kärjestä tasurin "leuan" kärkeen? Itseä on mietityttänyt, että jos tuo mitta on liian iso, niin ahvenen on vaikea saada kuva suuhun.
Kyselen tätä ihan kehitys mielessä, en arvostellakseni.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Hienoja on tasurit.
Saattaa olla, että jos etukoukku on liian pitkällä, viittaa kirpun kysymykseen, kun ahvenella saattaa "vaikeuksia" saada kuva suuhunsa, jos etukoukku on liian pitkällä. Ahvenen kuono jos tökkää tuohon liian pitkällä olevaan etukoukkuun, niin ahven ottaa ritolat esim. huonolla syännillä, näin olen asian itse pähkäillyt. Olikohan se Svk kalastuslehti, jonka artikkelissa käsiteltiin puntarointia, ja siinä haastateltiin merellä kalastavia kokeneita puntariukkoja. Huonolla syännillä ahvenet lyö pääosin takakoukkuun, eivätkä edestä.
Saattaa olla, että jos etukoukku on liian pitkällä, viittaa kirpun kysymykseen, kun ahvenella saattaa "vaikeuksia" saada kuva suuhunsa, jos etukoukku on liian pitkällä. Ahvenen kuono jos tökkää tuohon liian pitkällä olevaan etukoukkuun, niin ahven ottaa ritolat esim. huonolla syännillä, näin olen asian itse pähkäillyt. Olikohan se Svk kalastuslehti, jonka artikkelissa käsiteltiin puntarointia, ja siinä haastateltiin merellä kalastavia kokeneita puntariukkoja. Huonolla syännillä ahvenet lyö pääosin takakoukkuun, eivätkä edestä.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Tarkka havainto! En tiedä näkyykö kuvasta, mut osassa on etukoukku lähempänä ja pitkällä olevat on tehty omaan käyttöön kuha hommiin. Eilen tuli uusi 10 cm muotti jyrsijältä jossa etukoukku on vielä lähempänä ja muoto muuttuu vähän. Tähän asti oon keskittynyt tyystin oikean uinnin löytymiseen ( 7 muotti menossa)
Minä tarkoitin sitä, että paljonko on tasurin alaleuasta koukun kärkeen?
Ahven pyrkii ottamaan tasurin silleen, että helposti8-10cm tasurista on sen suussa niin iso osa, että vatsakoukkulenkki tulee vastaan.
Jos tuo koukun "kita", tässä tapauksessa mitattuna leuan alta kauimmas alle vs. koukun kärki on liian suuri, niin silloin nieleminen vaikeutuu.
Kysyisin kuvasta, että paljonko tuo mitta on?
Tuo koukun kita asia on tärkeä juttu. Rautupilkilla koukun kidan tulee olla n. 10mm, jotta koukku ei ota leukaluuhun vaan pehmään kudokseen ja jolloin kala tarttuu.
Ahven pyrkii ottamaan tasurin silleen, että helposti8-10cm tasurista on sen suussa niin iso osa, että vatsakoukkulenkki tulee vastaan.
Jos tuo koukun "kita", tässä tapauksessa mitattuna leuan alta kauimmas alle vs. koukun kärki on liian suuri, niin silloin nieleminen vaikeutuu.
Kysyisin kuvasta, että paljonko tuo mitta on?
Tuo koukun kita asia on tärkeä juttu. Rautupilkilla koukun kidan tulee olla n. 10mm, jotta koukku ei ota leukaluuhun vaan pehmään kudokseen ja jolloin kala tarttuu.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Ahaa. Eli tätä asiaa kirppu tarkoittikin.
Nuissa kalarosvon tasureissa koukku on "ronkkimisasennossa". Tämä on varmasti tärkeä asia, jos koukun asento vaikeuttaa nielemistä, jos koukku on liian pystyssä Tasurin alaleuan ja koukun kärjen väliin jää liian iso tila. Jotkuthan tykkää, että koukku on kevyesti taivutettu ylöspäin ja tai sitten koukku on linjassa selkälenkin kanssa. Etukoukun ja rungon väliin kuitenkin pitää jättää riittävästi tilaa, että koukut tarttuu kalan suuhun, tämä on minun mielipiden.
Väkäsettömät tasurit ovat sitten asia erikseen. Näissäkin koukun asennolla ja materiaaleilla on vissi merkitys.
Nuissa kalarosvon tasureissa koukku on "ronkkimisasennossa". Tämä on varmasti tärkeä asia, jos koukun asento vaikeuttaa nielemistä, jos koukku on liian pystyssä Tasurin alaleuan ja koukun kärjen väliin jää liian iso tila. Jotkuthan tykkää, että koukku on kevyesti taivutettu ylöspäin ja tai sitten koukku on linjassa selkälenkin kanssa. Etukoukun ja rungon väliin kuitenkin pitää jättää riittävästi tilaa, että koukut tarttuu kalan suuhun, tämä on minun mielipiden.
Väkäsettömät tasurit ovat sitten asia erikseen. Näissäkin koukun asennolla ja materiaaleilla on vissi merkitys.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.