"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
jkv77

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Hienoa settiä on porukat väsännyt. Taitaa olla jonkin asteinen kevennetty kausi menossa?

Tässä muutama oma tekele näytille tännekin. Vähän vanhoja ja ihan uutta uimatonta mallia. :shock: oma kevennetty malli on proto-asteella, ja ei siis vielä julkaisu kunnossa...

Uus malli levyllä, ei aavistustakaan uiko ollenkaan noin?
Kuva

Ja uus malli karvalla.
Kuva

Vanhaa ysisenttistä mallia
Kuva

Ja kasisenttiä muikkuväreissä.
Kuva
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
kalarosvo

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Kirpun kanssa samoilla linjoilla ollaan. Näissä on vielä etukoukut erilaisilla asetuksilla kun ovat protoja ja osa eri tarkoituksiin tehty eli muotissa ei ole koukuille uraa van säädetään käsin. Uudess muotissa tuo koukutus on no 1 kita ja väkänen nokan kohdalla eli sen 10 mm
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
kirppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Raudulle tuon ykshaarakoukun kita pitää olla mielestäni tuo 10mm. En sano, että se olisi joku etukoukun kitamitta tasurille.Tämä kannattaa kuitenkin puntarin tekijöiden ottaa huomioon.
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
kalarosvo

Onneksi kamasani on karvan säädettävissä niin jokainen saa mieleisensä. kuha versiohin kuitenkin jätän etukoukun pidemmälle nokasta ja hyvin niillä on ahveniakin noussut. kuha nappaa talvella useimmiten puntarin päähän ja pysyy paremmin kiinni ylös asti avannolle kun syvältä joutuu onkiin. ainakin täälä järvialueella.
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
kalarosvo

Taas on yö vietetty tallissa ja uusin ja lopulinen versio kevennetystä näki päivänvalon. Tarkkaa painoa en vielä tiedä, mutta pituus on 9,9 cm. Toisen puolen nahasta irtos pari suomua ni piti hämyttää :D
Liitteet
IMG_repale.jpg
IMG_repale.jpg (99.81 KiB) Katsottu 5270 kertaa
IMG_salakka.jpg
IMG_salakka.jpg (94.03 KiB) Katsottu 5270 kertaa
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Suurkalastaja

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Omaa silmää miellyttää kovasti tuo Kalarosvon kevennetty! olen daivaassa
hämy lures

Viesti Kirjoittaja hämy lures »

Tässä vähän tasareita tulevalle pilkkikaudelle :)
Liitteet
DSC02242.JPG
DSC02242.JPG (97.96 KiB) Katsottu 5061 kertaa
DSC02297.JPG
DSC02297.JPG (99.09 KiB) Katsottu 5061 kertaa
DSC02301.JPG
DSC02301.JPG (99.18 KiB) Katsottu 5061 kertaa
juzzi5

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Hämyllä selkeää tekemisen meininkiä. :o En jaksanut tarkkaa lukumäärää kuvasta laskea, mutta sen verran kuitenkin että saattaa peukalot olla hellänä. :)

Komeeta jälkeä. olen daivaassa
hämy lures

Viesti Kirjoittaja hämy lures »

Kiitoksia vaan. n.550kpl siinä on. szeko kyllähän siinä joku tovi meni, ja peukalot todella hellinä. :D
River

Viesti Kirjoittaja River »

Hämyllä iso erä hienoja tasureita. Luulis purevan. ;)
sanek

Viesti Kirjoittaja sanek »

Hei onnittelut viimeisen lomien tasaajat 10 cm
Liitteet
d288e090af04f13aef8782e60e0ce766.jpg
d288e090af04f13aef8782e60e0ce766.jpg (38.03 KiB) Katsottu 4799 kertaa
2c08d66b466569ebf99874bf0e69f140.jpg
2c08d66b466569ebf99874bf0e69f140.jpg (63.76 KiB) Katsottu 4799 kertaa
Nocturnal Animal

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal »

Semmosta kysyisin, että montako erilaista versiota teette tasurista koeuitettavaks ennen kuin joku malli menee hylkyyn? Edellyttäen tietenkin, ettei toimivaa versiota löydy ennen sitä.

Tuntuu paljolta tehä esimerkiks tuo seitsemän muottia, että saa toimivan tasurimallin. Ainakin oman järjenkäytön perusteella takakoukun/perälevyn kulmaa, sekä levyn kokoa ja muotoa muuttamalla pystyy vaikuttamaan uintiin todella paljon. Näillä ja evien mahdollisella lisäämisellä luulis saavan tasuriin kohtuu kalastavan uinnin, ellei sitten mallin suunnittelussa/toteutuksessa, jokin ole jo lähtiessä pielessä.

Toisekseen, kuinka paljon mallit yleensä saa peliaikaa, ennen kuin hyllytystuomio tulee? Meinaan vaan, että moni todella kalastava pilkki ei ainakaan minun silmään ui mitenkään kummosesti ja toisaalta moni "hienosti" uiva pilkki ei anna kovinkaan kummosesti kalaa. Eli hylkäättekkö malleja jo koeuiton perusteella, sen kummemmin testaamatta niitä kaloilla ja jos hylkäätte niin millä perusteella? Tuntuu turhalta työltä hylätä mahdollinen huippupilkki vain sen perusteella, ettei tämä nyt ui täsmälleen sillälailla kuin etukäteen oli ajatellu.
juzzi5

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Nocturnal pureutuu hyvään aiheeseen, itse myöskin samoissa mietteissä monesti ja yhtä usein lopputulema ollut ettei ns. oikeaa uintia ikinä löydykkään. Mieluummin kääntäisin asian silleen että on erilaisia uinteja/uittotyylejä, jotka sopivat eri järville,syönneille,keleille ja eri uittajille.

Tuohon jonkun pilkkimallin hylkäämiseen, itse yleensä tulee kokeiltua paria eri levyä/asentoa jos ei tuolla haluamaani uintia tahdo saada, joutaa pilkki ns.harrastelua osastoon ja siellä niitä protoja riittää.

Pidemmälle päässeillä malleilla, usein tulee joku hetki kalasteltua ja sitten niitä koittaa vielä hienosäätää joitain asioita muuttelemalla, jopa mallin muotoa/tasapainopistettä.

Mielestäni noissa tasurimalleissa yhtä tärkeää jos ei tärkeämpääkin kuin tuo pyrstölevy on myös tuo kuvan muoto,painopiste ja selkälenkin sijoitus.

Tuossa nyt jotain pohdintaa asiaan, varmaan mielipiteitä on yhtä monia kuin tasurien tekijöitäkin ja kaikilla joku ässä aina hihastaan löytyy. :)

Värikokeiluja (osittain apinoitua) :oops:
Liitteet
1.jpg
1.jpg (49.74 KiB) Katsottu 4638 kertaa
2.jpg
2.jpg (48.46 KiB) Katsottu 4638 kertaa
3.jpg
3.jpg (47.51 KiB) Katsottu 4638 kertaa
4.jpg
4.jpg (46.53 KiB) Katsottu 4638 kertaa
kirppu
Viesti:

Myöskin tasurin uitettavuus on huomioon otettava asia. Varsinkin kevennettyjä uitettaessa tulee tasurin uintiliikkeeseen ainakin itsellä pomputus, jolloi tehdään useita uittoliikkeitä peräjälkeen , ennenkuin tasuri palaa lähtökohtaan. Jos tasuri on raskas uittaa, en tarkoita painoa vaan jos se ns. kyntää, niin kyllä siinä onkinautinto katoaa.

Sitten taas hyvin uiva kevennetty tasuri hyppii eloisasti siiman päässä.
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Tasurin hyvä tai huono uinti taitaa olla aika hankala määritellä. Hyväkin tasuri saattaa toimia huonosti jonkun pilkkimiehen kanssa, ja päinvastoin, joten varsinkin kaupalliseen käyttöön pilkkejä tehdessä voi olla tarpeen hankkia mielipiteet usealta kalastajalta ennen lopullisen tuomion antamista, jotta tietää tekevänsä sopivan yleiskäyttöistä tavaraa.
Nocturnal Animal

Näinhän se menee. Itse olen kohtuu tuore tapaus tasapainopilkkijänä ja vahvempi näkemys löytyykin pystyjen parista. Samat asiat pätee kuitenkin sielläkin, jossei jonkun pilkin uinti sovi omalle käsialalle/pilkkityylille, ei sillä ole pakko pilkkiä.

Nyt kuitenkin kun alotin omien tasuri mallien kehittämisen, niin alkoi vain mietityttää että paljonko väki on valmis näkemään vaivaa saadakseen jonkun mallin uimaan. Esim oma kevennetyn kehitys tulee etenemään kaavalla: tehää yhtä mallia kasa ja jaetaan ne koeonkijoille ja pilkitään niillä aikansa. Kerätään palaute, tehään muutokset ja alotetaan alusta.

Varsinkin näitten kevennettyjen kanssa mahdollisuudet on melkein rajattomat, yhdenkin runkomallin kanssa,kun pelkällä keventeen muodolla, paksuudella ja materiaalilla pystyy vaikuttamaan melko paljon, puhumattakaan sitten pyrstölevystä. Rungon tulee totta kai olla kehityskelpoinen.
kalarosvo

:D Hyvät ominaisuudet syntyy yleensä vahingossa, mutta niiden kopioiminen ja ymmärtäminen onkin sit toinen juttu. varsinkin käsityönä tehdyille kevennetyille joissa muuttujia riittää, eikä yleensä sitä ainokaista hyvää ottikuvaa raaski räjäyttää ja katsoa mitä se on syönyt. Tällä kertaa niitä oli onneksi kaksin kappalein ja toinen koki purkutuomion. silti vasta seisämäs muotti antoi nuo kahta ottikuvaa yhdistävät tekijät helposti tehtävään tai helpommin ja tasaisemmin tehtävään muotoon. Mutta kukin tekee tavallaan, minä olen jukuripää joka istui kuukauden yötäpäivää verstaalla uittoalttaalla. Ja nyt on mieleisiä puntareita.
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
Nocturnal Animal

Tuolla menttaliteetilla pystyy suurinpiirtein mihin tahansa :D . Kaikki myös tiivistyy varsin hyvin tuohon viimeiseen lauseeseen "Ja nyt on mieleisiä puntareita", eipä nuita omasta mielestä huonoja pahemmin tuu siiman jatkona roikutettua.
kirppu
Viesti:

Mitäs olette mieltä, kuuluuko siiman olla koko ajan kireällä tasurin uidessa?
Varmaan olisi hyvä juttu jos näin pystyisi tasurilla onkimaan. Voisko löytyä sellainen tasuri/uinti, jolloin näin pystyisi onkimaan? Olen kokenut puntarin kanssa sellaisia hetkiä, että väitän tunteneeni, kun iso ahven ui tasurin ohi.Olen myös onnistunut tämän varovaisen kalan joskus saamaan.

Tämä pätee miestäni myös jigaukseen. Viime kesänä pintajigauksessa pääsin mielestäni lähellä sitä.
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
kalarosvo

Nyt ollaan Kirppu hyvin lähellä kyseistä tasuria, oikealla käsialalla käy ylhäällä kyljellään ja värisee alas mennessä. ns löysän siiman aika on häviävän pieni. Tähän varovaiseen uittoon sain viimetalvena monia 6-0 reissuja huonolla otilla. joka isolla apilla on valitettavan usein. ja kuhia
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
kirppu
Viesti:

kalarosvo kirjoitti:Nyt ollaan Kirppu hyvin lähellä kyseistä tasuria, oikealla käsialalla käy ylhäällä kyljellään ja värisee alas mennessä. ns löysän siiman aika on häviävän pieni. Tähän varovaiseen uittoon sain viimetalvena monia 6-0 reissuja huonolla otilla. joka isolla apilla on valitettavan usein. ja kuhia
Värisee alas tullessaan :hattu: ja liukuu sivulle. 8-)
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
kalarosvo

Ei liu,u
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
pekule71

Viesti Kirjoittaja pekule71 »

"Kehitys keskusteluun" liittyen. Ei itelläkä enää tiatoo, et monesko versio kyseisestä omasta kevennetystä. Oikeestaan ei haluakka tiätää, vois mennä yöunet.....ja päikkäritkin. Vaik proto onkin, ni olihan se viime sunnuntaina fongattu säyneen takki johonkin laitettava. Hyllyyn menee tämäkin muistoks, kun sattus meneen virittelys nuo koukut hieman heikkoon happeen :) . Kehittely jatkuu
Liitteet
IMG_2882.JPG
IMG_2882.JPG (82.85 KiB) Katsottu 4314 kertaa
marko_k

Viesti Kirjoittaja marko_k »

kalarosvo kirjoitti:Nyt ollaan Kirppu hyvin lähellä kyseistä tasuria, oikealla käsialalla käy ylhäällä kyljellään ja värisee alas mennessä. ns löysän siiman aika on häviävän pieni. Tähän varovaiseen uittoon sain viimetalvena monia 6-0 reissuja huonolla otilla. joka isolla apilla on valitettavan usein. ja kuhia
kalarosvo kirjoitti:Ei liu,u
Otahan videota tuosta uinnista, tuo täytyy nähdä.
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Vaikka itsekkin olen tässä vasta tutustumassa kevennettyjen tekoon tänä kevennettyjen muotivuotena, niin sellaisen pistin huomioon kun niistä puhutaan kaikista vain kevennettynä, mutta ison osan määrä keventeen määrä suhteessa painotukseen, eli sekin ois monasti hyvä mainita niin saa sitten jonkin käsityksen. Esim, tuo oma tekele on ehkä muihin kevennettyihin verrattuna semmonen "semi-kevennetty" koska on kooltaan aavistuksen pienempi ja keventeen määrä ei loppujen lopuksi ole suuri.
Hienointa ois jos voisi laskea prosenteissa painon määrä (tilavuus) ja samoin keventeen määrä. Veikkaan että tekijöiden välillä on eroa paljon, tämä on yhtä tärkeä tieto onkijoille kuin koko pilkin paino myös ja siitä ilmenee aika paljon pilkin uinnista.
Vastaa Viestiin