"Tee se itse" tasurit
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Re: "Tee se itse" tasurit
Varmaankin helpoin tapa tehdä kevennetty tasuri lyijystä valetun sijaan on valaa samalla muotilla puhtaasta tinasta. Ominaispainoista johtuen täysin identtiset pilkit uivat aivan eri tavalla.
Ainoa huono puoli hommassa on tinan kalleus verrattuna romulyijyyn. Mutta ei se kirpase, kun itelleen tekee. Näin meillä.
Ainoa huono puoli hommassa on tinan kalleus verrattuna romulyijyyn. Mutta ei se kirpase, kun itelleen tekee. Näin meillä.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Miten tuo kevenne toimii tai miten sen on tarkoitus toimia pilkissä? Tai oikeastaan mikä merkitys sillä on?
Taimenlusikassahan kevenne tuo nostetta vedessä. Näin kevennetyn lusikan paino on sama kuin normaalin lusikan, mutta se ui keventeen ansiosta pinnemmassa. Selkeä peruste.
Taimenlusikassahan kevenne tuo nostetta vedessä. Näin kevennetyn lusikan paino on sama kuin normaalin lusikan, mutta se ui keventeen ansiosta pinnemmassa. Selkeä peruste.
Pilkin koon ja nosteen suhteen saa tehtyä kyllä räätälöintiä, eli isomman pilkin saa uppoamaan hitaammin, kuin jos se olisi kokonaan metallia.
Kevennys tasureissa saa aikaan hitaamman paluun tasurille takaisin lähtö asentoon. Tämä antaa aikaa kalalle iskuun. Myöskin nämä pompotukset ja sivuliikkeet ovat hitaampia kuin lyijykuvalla. Lyijykuva on kuin luoti.
Kyllä, vastasinkin jo itse, eli noste kasvaa ja liikkeet hidastuvat, tottakai, kun uppoamisnopeuskin hidastuu.
Moro taasen kaikille nikkareille.
Vähän pieniä virityksiä tullu askarreltua ei mitään sen ihmeempiä. Nyt alkaakin vähän verstaalla hiljenemään, näyttää niin hyviä onkikelejä tulevalle viikonlopulle tai siis jäitä... ja jos pääsis vihdoinkin jo tositoimiin. Uusia leluja on nurkat täynnä, joten polte on kova.
Einoa pikkasen tuunattu uusilla koukkukokeiluilla, samoin vähän erimallista perälevyä myös.

Sitten muutamia "puoli" keventeitä ja harjoitukset näissä jatkuu.
Kuvassa alimmassa kapulassa näkyy mahakoukun paikka takaosassa ja ois kiva kuulla mielipiteitä asiasta. Oma ajatus oli tuohon ideaan että se jäisi siima akselin takapuolelle, jolloin kuva kääntyisi paluumatkalla nopeammin suoraan, oisi jarruna mahakoukku. Samoin kun kala ottaa mahakoukkuun niin pilkki on melkein pystyasennossa kalaa nostaessa tällöin ja jäänlaitaan tarttuminen vähenee kun on kyse kuitenkin isosta tasurista. Ainoa on sitten kun ei ole vielä kokemusta, että miten kala tarttuu kun se koukku ei ole "suoraan" siiman jatkeena. No kohta näitä pääsee sitten testailemaan ihan ajan kanssa.

Kireitä kaikille hemmoille.
Vähän pieniä virityksiä tullu askarreltua ei mitään sen ihmeempiä. Nyt alkaakin vähän verstaalla hiljenemään, näyttää niin hyviä onkikelejä tulevalle viikonlopulle tai siis jäitä... ja jos pääsis vihdoinkin jo tositoimiin. Uusia leluja on nurkat täynnä, joten polte on kova.
Einoa pikkasen tuunattu uusilla koukkukokeiluilla, samoin vähän erimallista perälevyä myös.

Sitten muutamia "puoli" keventeitä ja harjoitukset näissä jatkuu.
Kuvassa alimmassa kapulassa näkyy mahakoukun paikka takaosassa ja ois kiva kuulla mielipiteitä asiasta. Oma ajatus oli tuohon ideaan että se jäisi siima akselin takapuolelle, jolloin kuva kääntyisi paluumatkalla nopeammin suoraan, oisi jarruna mahakoukku. Samoin kun kala ottaa mahakoukkuun niin pilkki on melkein pystyasennossa kalaa nostaessa tällöin ja jäänlaitaan tarttuminen vähenee kun on kyse kuitenkin isosta tasurista. Ainoa on sitten kun ei ole vielä kokemusta, että miten kala tarttuu kun se koukku ei ole "suoraan" siiman jatkeena. No kohta näitä pääsee sitten testailemaan ihan ajan kanssa.

Kireitä kaikille hemmoille.
-
meanoldman
Mielenkiintoinen kokeilu tuo alakoukun siirto likelle perää. Hyviä ajatelmia. Kerrohan lisää, kunhan pääset tositoimissa testailemaan.
hi 8cm
- Liitteet
-
- prototip2_resize_resize_resize.jpg (44.44 KiB) Katsottu 6726 kertaa
-
- prototip_resize_resize_resize.jpg (48.56 KiB) Katsottu 6726 kertaa
Hyvännäköistä settiä pukkaa Päeväältä
Hyvä noita eri virityksiä on testailla, kokeilemalla oppii. Täytys jaksaa itsekin välillä jotain viritellä ettei ihan jässähdä kaavoihin.
Toi mahakoukun siirto on kyllä hyväntuntuinen ajatuksena, tuntuu että Päeväältä vielä jossain vaiheessa putkahtaa jotain "maata mullistavaa"
Hyvä noita eri virityksiä on testailla, kokeilemalla oppii. Täytys jaksaa itsekin välillä jotain viritellä ettei ihan jässähdä kaavoihin.
Toi mahakoukun siirto on kyllä hyväntuntuinen ajatuksena, tuntuu että Päeväältä vielä jossain vaiheessa putkahtaa jotain "maata mullistavaa"
Wow, these looks fabulous!sanek kirjoitti:hi 8cm
Ajatuksena mahakoukun sijoittaminen taakse on hyvä ja avantoon nousussa homma toimii. Voi olla, että ongelmia syntyy ja mahakoukku tarttuu siimaan turhan usein, jos tasuri jossain vaiheessa uittoa kääntyy selälleen.juzzi5 kirjoitti:Hyvännäköistä settiä pukkaa Päeväältä![]()
Ite oon kokeillut moista rakennetta ja alussa oli ongelmia, joihin kyllä löysin ratkaisut.
Onnea kokeilulle, parasta tasuria ei vielä ole tehty, sitähän vasta etsitään. Saa nähdä löytyykö koskaan.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Hyviä kommentteja.
Toivottavasti kukaan ei koskaan keksikkään sitä valmista tasuria, menee muuten pohja tältä touhulta...
No joo, pitää välillä vaan rassailla jotain jos niistä sitten jäis joskus jotain...

Toivottavasti kukaan ei koskaan keksikkään sitä valmista tasuria, menee muuten pohja tältä touhulta...
No joo, pitää välillä vaan rassailla jotain jos niistä sitten jäis joskus jotain...
Oliko sulla minkämoisia ongelmia tämän idean kanssa ?AriSalo kirjoitti: Ite oon kokeillut moista rakennetta ja alussa oli ongelmia, joihin kyllä löysin ratkaisut.
Well done Sanek... and lure head looks like marvellous.sanek kirjoitti:hi 8cm
Laitetaanpa sitten omiakin , vaatii vielä harjottelua.
- Liitteet
-
- särkin1.jpg (90.99 KiB) Katsottu 6294 kertaa
Latella hienoa puntaria, malli on erityisen hieno. 
Hei kaikille muillekkin hölmöille. Hienoja pilkkejä porukka vääntää, kyllä foorumin taso nousee kohisten. Jää kaupan kuvat todella kauas työnjäljessä ja komeudessa.
Laitetaan nyt itseltäkin vähän kuvaa, kun tuli kuvattua yksi kuudenkymmenen kuvan setti pajalla. Väreissä hyväksi todettua, uutta ja jotain lainattua mutta näinhän se värivalikoima laajenee ja paranee.
kuvia seteistä.

Ja ehkä vähän väärään topicciin. Tuli tuollaisiakin vähän tehtyä.
Koukkuna Ownerit.

Tälläistä settiä tällä kertaa.
Laitetaan nyt itseltäkin vähän kuvaa, kun tuli kuvattua yksi kuudenkymmenen kuvan setti pajalla. Väreissä hyväksi todettua, uutta ja jotain lainattua mutta näinhän se värivalikoima laajenee ja paranee.
kuvia seteistä.

Ja ehkä vähän väärään topicciin. Tuli tuollaisiakin vähän tehtyä.
Koukkuna Ownerit.

Tälläistä settiä tällä kertaa.
Mun rasat jäi jopparille.
Näkimet naulaantus noihin väreihin. Makee setti!lauri455 kirjoitti:Laitetaanpa sitten omiakin , vaatii vielä harjottelua.
Lisää kevennettyjä. nahkojen sävyillä tuli leikittyä ja hyppynen hileillä. kuvaaja vaan on perseestä! elekroniikka ja minä ei sovita yhteen!
- Liitteet
-
- IMG_kevennettyjä.jpg (97.42 KiB) Katsottu 5743 kertaa
-
- IMG_särki.jpg (95.9 KiB) Katsottu 5743 kertaa
-
- IMG_haavasalakka.jpg (92.42 KiB) Katsottu 5743 kertaa
-
- IMG_lilamuikku.jpg (98.77 KiB) Katsottu 5743 kertaa
-
- IMG_kuorre.jpg (94.91 KiB) Katsottu 5743 kertaa
Ajattelin jos maalailisi kevääksi ja kesäksi joitakin tasapainoja kunhan saa eka aihioita ostettua. Toimii CAB lyijyn päällä hyvin vai millä nuo lakkaukset kannattaisi tehdä?
Muutamia kokeiluja, vähän uusia maalaustapoja, levyjä, jne...
Testaillaan näitä nyt sitten tämä talvi ja katotaan kuollaanko nälkään.
Yhden uuden mallin meinasin vielä ideoida tälle talvea tässä kevennetyn maailmassa, jos vaan intoa piisaa. Ei viiti kaikkea aikaa verstaallakaan möllöttää, pitää välillä käyä siellä ongellakin.
Kireitä kaikille onkijoille ja rakentelijoille.

Testaillaan näitä nyt sitten tämä talvi ja katotaan kuollaanko nälkään.
Yhden uuden mallin meinasin vielä ideoida tälle talvea tässä kevennetyn maailmassa, jos vaan intoa piisaa. Ei viiti kaikkea aikaa verstaallakaan möllöttää, pitää välillä käyä siellä ongellakin.
Kireitä kaikille onkijoille ja rakentelijoille.

alkaa uudet maalit vähitelle toimii

Kelkulla komea tuo violetti.
Onko kukaan käyttänyt peurankarvaa karvaperseen sitomiseen ? Tuollaista olisi pussukka. Aika jämäkän oloista, ettei olisi jopa liian. Myymälän kuvauksessa luki, että pintaperhoihin, toisaaltahan tuo voisi tasurin persettä kelluttaa sen verran että saa uinnin aikaiseksi. Kokeilemallahan tuokin selviää..
Onko kukaan käyttänyt peurankarvaa karvaperseen sitomiseen ? Tuollaista olisi pussukka. Aika jämäkän oloista, ettei olisi jopa liian. Myymälän kuvauksessa luki, että pintaperhoihin, toisaaltahan tuo voisi tasurin persettä kelluttaa sen verran että saa uinnin aikaiseksi. Kokeilemallahan tuokin selviää..
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Ontto karva valitettavasti eli kelluu hiton hyvin ja ei taida kestävyyskään olla oravankaan veroinen.
Ainahan sitä joutessaan voi kokeilla, mutta kurrenhäntä ei montaa euroa maksa.
Okei, pitänee hakea sitä oravaa. Onhan sitä suositeltu paljon. Tuota peuraa sattui olemaan melko kaistale pariin euroon, joten tarttui mukaan. Peura saa kuitenkin yhteen runkoon mennä koekappaleeksi, katsotaan mitä se tuumaa..Piatu kirjoitti:Ontto karva valitettavasti eli kelluu hiton hyvin ja ei taida kestävyyskään olla oravankaan veroinen.
Huomaat lankaa kiristäessä miksi peuran karva ei siihen sovi.