"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
HOOK

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja HOOK »

päevää kirjoitti:

Näihin kokeilin kahteen alimmaiseen vähän uutta väritystekniikkaa, tavoitteena oli saada vähän 3D:tä pintaan

Kuva
No toihan näyttää ainakin kalamiehen silmään paremmalta kuin aito nahka =P~
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Kiitoksia arvon herrasmiehille mukavasta palautteesta... :hattu:
Ihan mieltä rupesi lämmittämään. :D

Noista mitoista vielä, niin pienempi oli koukusta koukkuun 9 senttiä ja painoa 18g ja isompi 10 senttiä, profiililtaan paksumpi, myös painoa 18g.
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
sanek

Viesti Kirjoittaja sanek »

hi 10см 23g
Liitteet
IMG_0223_resize_resize.JPG
IMG_0223_resize_resize.JPG (60.59 KiB) Katsottu 6968 kertaa
IMG_0244_resize_resize.JPG
IMG_0244_resize_resize.JPG (50.84 KiB) Katsottu 6968 kertaa
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Moi.
Harjoitukset jatkuu.
Muikkuloista ja papukaijaa tällä kertaa.
Lisäsin vatsaan evän, kun tasuri tuli kiepiltään sladissa.
Kokeillaan auttaako, vai onko pysyvä ominaisuus.
Liitteet
img20140219_221918.jpg
img20140219_221849.jpg
img20140219_212053.jpg
Viimeksi muokannut kkk, 08:57:07 23.02.2014. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mäkkäri
Gynekologi

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:19:17 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Joo.
Kyllä omista ostokuvista jotkut sladin tekee ja niillä on joku kalakin saatu, mutta oli pakko koittaa vaikuttaako tuo evä kuinka paljon tuohon uintiin tässä mallissa.
Vai onko vain koriste..
SamiK.

Viesti Kirjoittaja SamiK. »

Kuva Jotain hätäseen suihkittua :lol: 11cm n.15g.
Viimeksi muokannut SamiK., 20:45:45 21.02.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SamiK.

Viesti Kirjoittaja SamiK. »

Kuva
Ja siinä hieman eri kulmasta.
JPC
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JPC »

oli täs keikka kämpillä tylsää..."kevennetty"?...koukust koukkuun 105mm...tehty balsasta sisällä vähä lyijyä ja kasaan kemiallisella metallilla et vois jopa kestää kasas....paria lakkakerrosta ja levyä vailla...ei mitään käsitystä miten mahtaa uida :D

Kuva

huomenna tilipäivä...valumasiina ja muottisiliconit tilaukseen vihdoinkin!!! :)

edit: nuo valmiit silmät einäköjään kestä sit cab:iä...no maalasin sitte omat :)...
San_Ooj

Viesti Kirjoittaja San_Ooj »

Hei te konkarit! Olen tuossa yrittänyt väsäillä omalla muotilla tasapainoja, mutta pieleen meinaa mennä... Onko teillä antaa ohjeita, miksi tasapaino "hyppää" liian jyrkkään ylöspäin sitä uitettaessa. Tasapaino on mallia kapea korkea. Oletteko oppineet jotain perussääntöjä tuon pyrstölevyn asentamisesta? Olisiko tuossa pinta-alaltaan liian iso perälevy? Liian leveä/pitkä? Parhaan uinnin sain kun tein erittäin jyrkän V:n siitä, mutta ampuu silti turhan paljon ylöspäin.

Tuli tehtyä tuonne järvelle avanto, missä hyvä käydä aina testailemassa, mutta tuntuu, etten saa uintia millään kohilleen... :/

-Joonas
marko_k

Viesti Kirjoittaja marko_k »

Voisiko olla, että selkälenkki on väärässä kohtaa ? Roikkuuko tasapainossa ?
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jos se hyppää pystyyn, niin perälevy on liian leveä suhteessa rungon leveyteen. Myös etäisyys selkälenkistä pyrstöön vaikuttaa, eli mitä pidempi välimatka, niin sitä pienempi perälevy. Runkoa leventämällä ja/tai enemmän keulapainoiseksi tekemällä tuota voi muuttaa, mutta silloin koko konsepti menee uusiksi. Kovin kapeassa profiilissa ei ole minkäänlaista virtausvastusta, joten laakeauintista siitä ei saa muuten kuin liimaamalla evät kylkiin.
Nocturnal Animal

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal »

Uintia voi säätää myös muuttamalla takakoukun kulmaa, jos kyse on vain pienestä keulimisesta niin silläkin voi selvitä. Omasta mielestä ehkä helpoin tapa löytää uinti on tehä pari esim kokonaan valkoista kuvaa eri takakoukun kulmilla. Näihin sitten liimaat ylisuuret pyrstölevyt joistain helpostityöstettevästä pehmeästä muovista. Sitten vain sakset mukaan ja uittelemaan. Pikkuhiljaa ja VÄHÄN kerrallaan leikkaat levyä pienemmäksi kunnes keuliminen on kurissa ja uinti lähestyy haluttua. Kun sopiva levyn muoto ja koko löytyy niin otat sen irti protosta ja piirrät siitä sapluunan jolla teet sitten varsinaiset levyt. Jos haluat pelata varman päälle niin teet vielä kerralla useamman proton jossa tuo perälevyn "v-kulma"on eri.

Jos näitä protoja jaksaa vääntää useamman niin yhden uitelusession aikana on mahollista löytää siihen tasarimalliin sopiva perälevy. Plus kun vetelee ne kuvat vaikka esim valkosella propilla, niin se on kohtuu helppoa ja säästyy siltä toimimattoman kuvan viimeistelyltä. Toki sen proton tulee vastata paksuudeltaan eli käytännössä lakkakerrosten määrältä lopullista tuotetta, koska ohuissa kuvissa muutamakin lakkakerros saattaa vaikuttaa siihen uintiin jonkun verran.
San_Ooj

Viesti Kirjoittaja San_Ooj »

Kiitoksia neuvoista! Itsellä käytössä nuo vaapputarvikkeesta tilattavat valmiit perälevyt. Nyt kokeilin vuolla siitä pienimmästäkin versiosta vielä muutaman millin leveyttä pois ja taitoin niin kapelalle, kuin mahdollista. Lisäksi laitoin tasurin alle pienen evän. Uinti parani jo kohtalaiseksi, mutta täysin tasaiseksi en tuota uintia vielä saanut. Välillä kaartoi nätisti, mutta välillä hypäsi vain voltin :lol: .

Tasapaino on ilman perälevyä täysin vaaterissa, perälevyn kanssa hivenen takapainoinen. Ja tosiaan melko pitkä matka selkälenkistä tasapainon peräpäähän. Katsotaan miten uinti muuttuu, kun laitetaan pari kerrosta lakkaa ja maalia.
kalarosvo

Viesti Kirjoittaja kalarosvo »

Tommosia tällä kertaa
Liitteet
IMG_länkky.jpg
IMG_länkky.jpg (84.72 KiB) Katsottu 5560 kertaa
IMG_salakka.jpg
IMG_salakka.jpg (88.4 KiB) Katsottu 5560 kertaa
IMG_haavasalakka.jpg
IMG_haavasalakka.jpg (91.71 KiB) Katsottu 5560 kertaa
IMG_särki.jpg
IMG_särki.jpg (93.53 KiB) Katsottu 5560 kertaa
IMG_haavasärki.jpg
IMG_haavasärki.jpg (89.04 KiB) Katsottu 5560 kertaa
IMG_tummasärki.jpg
IMG_tummasärki.jpg (90.03 KiB) Katsottu 5560 kertaa
IMG_yxkuorre.jpg
IMG_yxkuorre.jpg (92.31 KiB) Katsottu 5560 kertaa
IMG_migreeniappi.jpg
IMG_migreeniappi.jpg (78.16 KiB) Katsottu 5560 kertaa
Uinti video löytyy tuolta http://youtu.be/sddwRIodaYU
Facebook/kalarosvo
Facebook/teamkoukkuniemi
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Pari tekelettä. Pakko alkaa nykyään hifistelemään vielä enemmän ettei jää tuon nuorison jalkoihin. :D Monilta tulee nättiä tasureita nykyään, peukut siitä. Pieni miinus siitä että useammallakin jannulla ei tunnu olevan omaa ajatusta tasureihin vaan ideoita ja jopa mallit kopioidaan hyvinkin suoraan muiden malleista.

Kuvista näkyy nyt ensimmäistä kertaa kevennettyjeni idea, joka on noissa ollut alusta asti. Pitkään sitä pääsi panttaamaan, mutta se on selvinnyt jo niin monelle että kerrotaan nyt lopuillekin. :D Vanhan Sillanpään protokevennetyssä tuo sama idea oli joskus 60-luvulla, meni vain pitkään ennen kuin aloin tuota eteenpäin viemään. Alussa kevennetyissäni selkä oli kaikissa balsaa tai fumaa, nykyään riippuen mallista muovitettu tai joissakin käytän puuta edelleen. Kyljiltä keventämistä en ole nähnyt koskaan tarpeelliseksi. Tosin nykyään jos haluan saada 3d efektiä maalauksiin on teippien tai folioiden päälle laitettava kirkasta pintaa paksummin tavalla tai toisella.

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Kuva
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Iha jees...
+10 hauille :lol:

No on ne oikeesti ihan hienojakin jos ei muuta :oops:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
kirppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Kysytäänpäs Silliltä, että onko tuo kevennetyn runko leveys suunnassa tasurin levyinen?

Itse olen tähän saakka arvaillut, että tuo lyijytys olisi korkeus suunnassa tasuria myötäilevä.

Miksi pyrstölevyn malli on muuntunut? Vai onko tuo kokeilua?
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
Suurkalastaja

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Silliltä jälleen kerran todella nättiä tasuria! olen daivaassa
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Lyijyrunko paksuimmalta kohdaltaan lähes yhtä leveä kuin itse tasurikin. Hyvin tuntui uivan tuollakin pyrstöllä. Tuo painavampi alaosa tekee tasurista varmauintisen eikä se käänny missään vaiheessa liikettä selälälleen. Yleensähän v-pyrstöt kääntää tasuria selälleen liikkeen käännöksen kohdalle.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Hienoja käikäleitä on ukot veistelly. Mutta erityisen hienoa nähä Sillin tuotoksia, nuo läpikuultavat on tosi hienoja. Mun täytyy tunnustaa ainakin ite että noista koukuista mää oon niin kateellinen että.... :-D
On ne vaan hienoja on ne. :shock:
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Onpas hienoja tasapainoja valmistunut ja mestarit antaa neuvoja meille kokemattomille aloittelijoille. Hienoa tekemistä.
Itse rakentelen vain omaan käyttöön tota omaa mallia , eli kalantulo silmissä.
Kireitä siimoja ja hyviä valuja kaikille.
Tämä viikko lomaillaan, mutta ensi viikolla harjoitukset jatkuu..
Nocturnal Animal

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal »

silli kirjoitti:Pari tekelettä. Pakko alkaa nykyään hifistelemään vielä enemmän ettei jää tuon nuorison jalkoihin. :D Monilta tulee nättiä tasureita nykyään, peukut siitä. Pieni miinus siitä että useammallakin jannulla ei tunnu olevan omaa ajatusta tasureihin vaan ideoita ja jopa mallit kopioidaan hyvinkin suoraan muiden malleista.
+1 tästä.
Omasta mielestä tuntuu omituiselta, ettei läheskään kaikilla tunnu olevan omaa näkemystä lopullisesta ulkomuodosta ja uinnista. Pikemminkin pidetään kilpailuja siitä kuka pääsee lähimmäs Sillin tekeleitä. Niitä henkilöitä arvostan joilla on intoa ja halua luoda jotakin uutta.

Ainakin oma innostus tasureiden rakenteluun lähti siitä, ettei saatavilla ollut sen kaltaisia ja värisiä tasureita kuin oma mieli halusi. Tottakai niissä on vaikutteita muiden tekeleistä, mutta ei niitä kyllä mielestäni kopioiksi voi sanoa. Mm. minä kevennän omani kyljistä ja aijon tehdä niin jatkossakin. Syy tähän on,että uskon pienen kyljen väläytyksen liu'un lopussa olevan vain hyvä asia.

Minä olen ehkä väärä ihminen neuvomaan Tonia, mutta siitä huolimatta on pakko huomauttaa, että kun alat taas kuvia myymään, niin hinta kannattaa valita huolella. Minä en tarvi ainuttakaan sinun tekemää kuvaa, mutta mielestäni yleistyvä trendi jossa nuo sinun tekemäsi taideteokset päätyvät rahamiesten vitriiniin/tasurikoteloon on huolestuttava. Varsin ikävää, jos iso osa kuvista on semmosten miesten pakeissa, jotka käy pilkillä 0-2 kertaa talvessa ja haluaa, että vehkeet on parasta mahdollista.
krisse

Viesti Kirjoittaja krisse »

Mun mielestä tarpeetonta rutinaa tommonen, jossa arvostellaan toisen tasurien hintaa. Kannattaa laittaa hinta semmoseksi että viittii toisille tehdä. Ostajapuolella jollekin 10€ on liikaa ja toisille 100€ sopiva.
kkk

Viesti Kirjoittaja kkk »

Pistetääs ny hieman kevennystä näinkin vakavaan asiaan..
Seuraava oma malli on tehty puisesta pyykkipojasta (merkkiä en kerro)
Tinaa väliin, liimaa, lenkit ja levyt kiinni ja eikun kalaan..

Ja sitten asiaan.
Onko keposen tasurin teko verrattavissa lohiperhon sitomiseen?
Omasta mielestä kyllä, kun on niin salatiedettä, että oikein pistää hymyilemään.
Otetaas vielä Perhokalastuksesta toinen esimerkki:
Surffilauta, kaikilta löytyy askista itsetehtynä ja samannäköisenä kuin monella muulla, mutta kukaan ei valita kopioinnista..ihmejuttu?

Muitten myyntihinnoista en niin välitä, kun käytössä omat tekeleet.
Timarit ja Sillanpäät jäi rasioihin, mutta muut on myyty ja uusia en osta.
Viimeksi muokannut kkk, 11:05:39 25.02.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin