Tasuriahvenia
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Re: Tasuriahvenia
Itse olen siinä mielessä mukavassa tilanteessa että ahkion pohjalle löytyy kotijärveltä lähes aina muutamia varttikiloisia. Aina järvelle suunnatessa on kuitenkin mielessä on ne "hiukan" isommat, mutta toistaiseksi ne ovat pysyneet jään alapuolella. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään ison ahvenen järvi, joten se 800 grammanen olisi pilkillä jo hyvä saavutus. Toisaalta ison ahvenen etsiminen on jäänyt tällä kaudella vähemmäksi kun lähes puolet reisuista ovat kohdistuneet alkutalvesta löytämäni kuhapaikan "tutkimiseen".
Täälläkään ei voi jäälle enää kohta mennä tällä menolla. Paikat joissa kuljin viime vuonna vielä huhtikuun alussa ovat jo sulana.
Täälläkään ei voi jäälle enää kohta mennä tällä menolla. Paikat joissa kuljin viime vuonna vielä huhtikuun alussa ovat jo sulana.
Tänään pitkästä aikaa kerkis järvelle (roineeelle) ja teemana oli uuden kaiun testaus ja muutama uusi värityskin oli puntareihin viime yönä mukaan valmistunut. Aamun poulituntinen meni kaiun säätöjä hakiessa ja kun löyty niin nääkyy kyllä liikaakin! Ekana koeuittoon pääsi uusi hybridi kuva, eli toisella puolen ahvenen ja toisella särjen nahka uusilla sävyillä. lupaava raita ampui pohjasta puntarille ja hetken kuvaa katseltuaan putosi pieni katkoviiva kalan alta alas. Tulkitsin asian niin että se väänsi paskat! Ihan niin tarkkaa infoo en kaiulta olis halunnut!!! Mieli kuitenkin parani kun appi päätti kelpuuttaa omituisen koitoksen suuhunsa, eli taisi vaan tehdä tilaa tulevalle appeelle. Hyviä olivat kumpikin! kaiku ja kuva.
- Liitteet
-
- IMG00kaiku.jpg (93.61 KiB) Katsottu 6854 kertaa
-
- IMGapit.jpg (91.69 KiB) Katsottu 6854 kertaa
Uutuutena tuli kokeiltua luistelua sauvojen kanssa ahkioperässä. Matka taittu mukavasti ja kohteeseen saapumisen jälkeen kumpparit jalkaan, kovin vauhti tais olla 10 kmh. Nättiä nättiä.
Ahvenkin avasi pitkästä aikaa vähän suupieliään ja sai muutaman kalan kotiin viemisiksi, isoin 580gr luomu tasurilla.
Ahvenkin avasi pitkästä aikaa vähän suupieliään ja sai muutaman kalan kotiin viemisiksi, isoin 580gr luomu tasurilla.
Sawolaxit Ry
Braven kirjoitti:Jos ei kelit ala muuttua, ei tarvitse jäille enää mennä huhtikuussa. Etelän myräkkä viikko sitten vei mereltä jo jäät tästä Kokkolan edustalta. Lahdet enää jäässä.
Jos ennusteet pitää paikkansa ja samanlaisen tulee säät jatkumaan, niin kyllä alkaa kuun lopulla oleen kausi taputeltu Etelä-Saimaallakin.
-jouni
diipa daapa
- Pro-Rapala
Haukivedellä taas tämä päivä aamu seitsemästä ilta viiteen.
Ekalla paikalla ei ollut elämää, yksi särki vain kevennetyn kruunussa mahakoukussa.
Ajelin toiselle ison ahven paikalle ja toisesta reiästä jo nappas. Irti parin metrin jälkeen...
Viisi reikää porasin vielä siihen jokaisen tarjottua tyhjää, kaiussa vaan muutama viiva pohjassa.
Kolmas paikka oli itselle uusi, mutta tiesin että siinä on isoa ahventa alla ja ehkä kuhiakin. Siitäkään ei mitään.
Kolmella uudella kartasta katsotusta paikassa vielä kävin, mutta ei.
Huomenna jos menis jo puoli seiskaks aamulla jäälle.
Nopee on liikkua tuolla yhdistelmällä...

Ekalla paikalla ei ollut elämää, yksi särki vain kevennetyn kruunussa mahakoukussa.
Kolmas paikka oli itselle uusi, mutta tiesin että siinä on isoa ahventa alla ja ehkä kuhiakin. Siitäkään ei mitään.
Kolmella uudella kartasta katsotusta paikassa vielä kävin, mutta ei.
Huomenna jos menis jo puoli seiskaks aamulla jäälle.
Nopee on liikkua tuolla yhdistelmällä...

Tänään oli erikoinen päivä. Kotivesillä oltiin ja potkurilla mentiin. Ei kehannut kelkkaa vinguttaa kirkkailla jäillä. Ahvenen syönti oli sanoisinko heikkoa, mutta tästäkin voi olla monta mieltä:
Kaveri sai kymmenkunta ahventa, joista 4 oli puolosen ylittäviä, paras yli 700g. Vaimokin nykäs monta kalaa ja yhden yli puolikkaan. Itse vedin tyylipuhtaan MP päivän. Sitä pitää ensi yönä miettiä, mikä meni pieleen, ei vaan ottanut vaikka kuina viputin, nostin ja täristin. Välillä kyllä kalaakin näkyi, mutta ne vaan kävivät katsomassa ja painuivat takaisin alas.
Kyllä se syö miestä, mutta nyt jo helpottaa, kun on kotona ja maha itsellä täynnä.
Jospa se ensi reissulla edes nykäsisi.
Kaverilta tuli punnitustiedot 710g, 700g,650g ja 530g. Onnitteluni
Kaveri sai kymmenkunta ahventa, joista 4 oli puolosen ylittäviä, paras yli 700g. Vaimokin nykäs monta kalaa ja yhden yli puolikkaan. Itse vedin tyylipuhtaan MP päivän. Sitä pitää ensi yönä miettiä, mikä meni pieleen, ei vaan ottanut vaikka kuina viputin, nostin ja täristin. Välillä kyllä kalaakin näkyi, mutta ne vaan kävivät katsomassa ja painuivat takaisin alas.
Kyllä se syö miestä, mutta nyt jo helpottaa, kun on kotona ja maha itsellä täynnä.
Jospa se ensi reissulla edes nykäsisi.
Kaverilta tuli punnitustiedot 710g, 700g,650g ja 530g. Onnitteluni
Tänään tuli käytyä. Isän pystyt vastaan minun tasapainot, voitto mulle 26-19. Mun kaloista suurin oli 118 grammaa, joka on samalla oma tasapainoenkka
Isäni suurin oli 68 grammaa. Kaikki painoivat yhteensä 1530 grammaa, joten keskipainoksi muodostui huima 34 grammaa. Kaksitoista suurinta näistä otin kotiin ja harjoittelin hieman filerointia. Ei hyvin mennyt, tarkempaa en edes kehtaa kertoa 
-
HallaMaster
- Viesti:
Noni! Siitä se sitten lähtee
Tommosia 100g ahvenia on muutenkin vaikee fileoida. Homma on 100x helpompaa semmosen +300g ahvenen kanssa. Ja muutenkin ahvenelle on ainakin omasta mielestä aika tärkeä tuo veitsi. Ei saa olla jäykkä ja pitkä. Kyllä se sillainkin onnistuu, mutta helpottaa huomattavasti jos on lyhyt ja suht. löysä.
Oltiin muuten tasuroimassa hauhonselällä. Ahven oli siirtyny kutupaikkojen lähettyville jo. Noin 4m vedestä nousi kalat. Itse sain noin 7x semmosta +300g, isoin oli 430g. Ainoa huono puoli, että kaloista vain kaksi tuli tasurilla, muut otti sitten isoon hopeasiipeen. Tuolla paikassa muutenkin tasurilla ei ole nyt kolmena reissuna tullut kuin yksi yli 400g, muut tullu pystärilla. Ja isoin ollut noi 600g. Painavia tällejä tullut paljon ja karkuutuksi. Tiistaina uudestaan vielä koittamaan.
Oltiin muuten tasuroimassa hauhonselällä. Ahven oli siirtyny kutupaikkojen lähettyville jo. Noin 4m vedestä nousi kalat. Itse sain noin 7x semmosta +300g, isoin oli 430g. Ainoa huono puoli, että kaloista vain kaksi tuli tasurilla, muut otti sitten isoon hopeasiipeen. Tuolla paikassa muutenkin tasurilla ei ole nyt kolmena reissuna tullut kuin yksi yli 400g, muut tullu pystärilla. Ja isoin ollut noi 600g. Painavia tällejä tullut paljon ja karkuutuksi. Tiistaina uudestaan vielä koittamaan.
Jäällä se mieli lepää, vaikka kalaa ei tulisikaan. On tää niin hienoa!
-
Kattokassinen
Eilen ensimmäinen reissu Keski-Suomen puolella. Viisi ahventa reppuun suurin jotain 300g pinnassa. Hirvee liikkua jäällä. Ei tullu liukuesteitä mukaan. Päivällä sato vielä pienen lumihärmän jäälle ni olipahan liukasta.
Ens viikonloppuna sitten uudetaan.
Kalakerho JäykkäVapa ry.
-Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä
-Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä
Aposen koolla ei oo merkitystä ku filettä tekee, kunhan tekniikka tulee haltuun. Siis nopeastihauki000 kirjoitti:Tänään tuli käytyä. Isän pystyt vastaan minun tasapainot, voitto mulle 26-19. Mun kaloista suurin oli 118 grammaa, joka on samalla oma tasapainoenkkaIsäni suurin oli 68 grammaa. Kaikki painoivat yhteensä 1530 grammaa, joten keskipainoksi muodostui huima 34 grammaa. Kaksitoista suurinta näistä otin kotiin ja harjoittelin hieman filerointia. Ei hyvin mennyt, tarkempaa en edes kehtaa kertoa
Tosin sintturoista ei kummosia fileitä tee, mut johonkin ahvenpataan yms. oivaa kamaa varsinkin kersoille
Kala pöydälle maha avaamatta, leikkaus niskasta raakaasti viistöön aina kalan mahan takaosaan asti,- ja file irti.
Samma po toinen puoli ja sit kylkiruodot ja nahka irti.
Jos kalaa enemmän, ni vaihe kerrallaan on mun tyyli ja tavaraa tulee kuin "liukuhihnalta"..
Ja filetin tulee olla terässä tietty. Muuten toivotonta hommaa.
Mahan aukaseminen on muutoinkin oikeestaa turha toimenpide kalalle kuin kalalle kun filettä tekee.
Enintään aukasu persreiästä vatsaeviin asti jotta suolia voi hallita fileen teolta.
Sit vaa raato suolineen tikun nokkaan näytille
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Onko kokemuksia tasurin perään jigistä. Lähden itse Soilahdelle kokemaan ....
-
HallaMaster
- Viesti:
Juu mutta kyllähän se fileointi on paljon helpompaa isommalla ahvenella kun pienellä. Pienellä on tietysti hyvä reenata, että ei mene sitten isot ahvenet pilalle. Ja sen veitsen tarvii oikeesti olla terävä
Ite kusin just 500g ahvenen toisen fileen. Heti veitsikaupoille lähdin.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 20:40:02 03.03.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
On kyllä ollut hankala talvi ahventen suhteen, parhaalla reissulla 9 kalaa 100-570gr ja normi reissulla on tullu 2 kalaa, joista toinen yleensä 700-800gr ja toinen 200gr, tosin yhdellä reissulla kävi vahinko ja kilo meni rikki
Viimeisin reissu näytti jo sellaisia merkkejä että ehkä pitää laittaa tasurit kaappiin ja keskittyä pilkkikisoihin. Päivän ainoa tärppi nimittäin painoi 2630gr, eikä ollut hauki.. Mukavasti kaiussa näkyi kun isohko kala kävi nousemassa monta kertaa tasarille, ikäänkuin hamuten sitä altapäin.. Mukava tärppi ja painoista päätellen ajattelin että nyt siirrytään uusille kiloille ahvenen suhteen...
No lahnahan se.
Viimeisin reissu näytti jo sellaisia merkkejä että ehkä pitää laittaa tasurit kaappiin ja keskittyä pilkkikisoihin. Päivän ainoa tärppi nimittäin painoi 2630gr, eikä ollut hauki.. Mukavasti kaiussa näkyi kun isohko kala kävi nousemassa monta kertaa tasarille, ikäänkuin hamuten sitä altapäin.. Mukava tärppi ja painoista päätellen ajattelin että nyt siirrytään uusille kiloille ahvenen suhteen...
No lahnahan se.
Kyllähän minäkin sen ehkä joskus vielä opin kun harjoittelen tarpeeksi. Veitsi on pitkä ja taipuisa, kyllä sillä varmaan harjoiteltua saa. Sitten kun löytäisi vielä niitä isompia ahvenia jotka olisi helpompi fileroida. Tuo sadan gramman ylityskin on ollut tähän asti aika tiukkaa. No, ehkä siitäkin järvestä löytyy vielä hyvä ison ahvenen paikka... Olen tehnyt aina muuten samalla lailla kuin tuossa yläpuolella kerrottiin, mutta olen myös aukaissut mahan ja ottanut suolet pois. Nyt ainakin tiedän että sen turhan vaiheen voi jättää pois. Sain muuten menemään noihin kahteentoista ahveneen aikaa melkein kaksi tuntia, ja sain aikaiseksi neljä filettä joihin olin tyytyväinen
No eikös se niin mene että harjoitus tekee mestarin 
-
HallaMaster
- Viesti:
http://www.youtube.com/watch?v=LyM_Z78dsIQ
Tossa on hyvä tekniikka. Melko näppärästi ja nopeesti käy kun homman alkaa oppimaan.
Tossa on hyvä tekniikka. Melko näppärästi ja nopeesti käy kun homman alkaa oppimaan.
Kappas vain jo toinen MP perätysten Länkyllä, olipahan aikasmoista räntäsadetta ja nyt on taas vaihteeks lumipeite jäällä... pari kertaa syvästä nousi oikein vauhdilla kohti tasuria vähä paksumpaa viivaa, mutta kun viivat kaiun näytöllä yhtyivät ja itse puristin vapaa kädessä tiukempaan niin mitään ei kuitenkaan tapahtunut... ilkeetä käytöstä ahvenilta, eikö ne mieti ollenkaan miltä tommonen puntarionkijasta tuntuu?... huomenna uusiks 
Ziisus mitä tunarointiaHallaMaster kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=LyM_Z78dsIQ
Ja kyllä ne suolet kannattaa oikeasti siirtää syrjään sieltä vattasta, vai tykkäättekö kierittää ruokanne paskassa ennen syömistä
Ja harjoitus tekee todellakin mestarin.
Ensin perseestä viilto ihan nahan sisäpuolta pitkin eviin saakka, siihen se tökkää, sitten kala poikittain ja yhdellä viillolla evien alta evät ns. pystyyn. Sitten niskasta kiduskannen luuta nuollen puukko selkärankaan ja siitä file irti veitsen kärki vatsa ruotojen tasalla siten että vatsaruodot menevät poikki mutta terän kärki ei ole suolissa asti. Peräaukon kohdalla sitten terä pitkäksi loppu file irti. jne..
Sopivalla terällä huomattavasti helpompaa kuin sopimattomalla ja satagrammanen menee siinä kuin nelisatanenkin..
Noin minulle homma on koulussa opetettu..
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
-
HallaMaster
- Viesti:
Aijaa, itse en ole koskaan kuullut mitään että ahven alkaisi maistua paskalle jos fileoinnin yhteydessä sappirakon puhkasee. Ja ei kai tossa nyt ihan hirveesti hukkaan mene? Noin mä olen nähnyt lihatiskilläkin tekevän kun pyytänyt fileoimaan ostamat ahvenet.
Tasurilla onkimista kolme päivää takana.
Päivä 1: 6 tuntia jäällä, 2 ahventa.
Päivä 2: 6 tuntia jäällä, 5 ahventa 200-320g + jonkun verran pientä sinttiä
Päivä 3: 7 tuntia jäällä, 5 ahventa 100-300g
Lomasta jäljellä 6 päivää. Saa nähdä alkaako kala oikeesti jossain vaiheessa syömään ja tärppejä tulemaan vähän useammin
Päivä 1: 6 tuntia jäällä, 2 ahventa.
Päivä 2: 6 tuntia jäällä, 5 ahventa 200-320g + jonkun verran pientä sinttiä
Päivä 3: 7 tuntia jäällä, 5 ahventa 100-300g
Lomasta jäljellä 6 päivää. Saa nähdä alkaako kala oikeesti jossain vaiheessa syömään ja tärppejä tulemaan vähän useammin
Tosta vileerauksesta viälä,jos ei oo kymmeniä aapoja työn alla ni kyllä maun puolesta kannattaa ilman muuta rapsuttaa ne kalat.
Einari se ei narise..
-
HallaMaster
- Viesti:
Okei, no täytyypä koittaa huomenna jos sais filekalat.
Kyllä sen keltaisen kohdan siinä lihassa näkee ja maistaa, ainakin minä, kyllä mä lumestakin sen valkoisen kohdan pyrin valkkaamaan jos pakko sitä syödä onHallaMaster kirjoitti:Aijaa, itse en ole koskaan kuullut mitään että ahven alkaisi maistua paskalle jos fileoinnin yhteydessä sappirakon puhkasee. Ja ei kai tossa nyt ihan hirveesti hukkaan mene? Noin mä olen nähnyt lihatiskilläkin tekevän kun pyytänyt fileoimaan ostamat ahvenet.
Kalan mikrobiologinen laatu kärsii jos suolen sisältö pääsee kalan lihaan kosketuksiin ja pilaantuminen tapahtuu huomattavasti nopeammin kylmäketjusta huolimatta..
Eikä tätä niin vakavasti kannata ottaa jos ei myyntiin kala mene, mutta kyllä minä silti pyrin kalani syömään ilman ylimääräisiä "makuvivahteita"
Ja jos jos hommaa alkaa opettelemaan niin samalla vaivalla sen opettelee heti kunnolla.. vaikeaa sitä omaa tekniikkaa on myöhemmin alkaa muuttamaan.
Mutta kuten sanottu makunsa ja tyylinsa kullakin. En todellakaan halua moralisoida ja tämä on vain oma mielipiteeni eikä välttämättä ole oikea
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
Kun siinä on 8h päivätakana, kuljettu 10km pikku lumihangessa, kairailtu riittävästi ja lopuksi niskalimassa sitten kannettu Ahdin antama kymppisäkki kotiin, niin ei jostain syystä huvita perkuuhommissa hirveempiä hifistellä. 200g ja pienemmät menee niin että kyljet suoraan irti etu evien kohdalta. Isoimmilta kannattaa vatsa puhkaista jolloin tulee kaksi samanlaista filettä. Lopuksi fileet voi kevyesti HUUHTOA vedellä ylimääräisestä perkuu jätteestä. Veitset aina mahd.teräviä.