Tee-se-itse Ahvenen täyttäminen

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Rhs

Tee-se-itse Ahvenen täyttäminen

Viesti Kirjoittaja Rhs »

Terve, ajattelin rustata tänne pikaisesti ensimmäisen ahvenen täyttämisen ohessa otettujen valokuvien kanssa ohjeet täyttämiseen. Täytyy sanoa että kun pilkkireissun jälkeen tämän suorituksen tekee niin reissu kyllä saavuttaa viimeistään silloin kaikki aspektit, ja nyt voi sanoa että kannatti tehdä ja kokeilla.

Kuvien laatu on mitä on, koittakaa kestää. szeko
Liitteet
Tästä lähdetään, kala pahville ja mittailemaan.
Tästä lähdetään, kala pahville ja mittailemaan.
Kyseisen kalan mitat oli 41cm ja 900gr. Pahviin mittasin työntömitalla noin viiden sentin välein kalan leveyden ja ympärysmitan. Huomaa mitata myös kohdasta josta leikkaat pyrstön poikki - leukaan mitta jolla saat foami rungon pituuden.
Kyseisen kalan mitat oli 41cm ja 900gr. Pahviin mittasin työntömitalla noin viiden sentin välein kalan leveyden ja ympärysmitan. Huomaa mitata myös kohdasta josta leikkaat pyrstön poikki - leukaan mitta jolla saat foami rungon pituuden.
Sivuprofiilileikkaus johon lisätään selkäpuolelle mitatut kalan leveydet, toisin sanoen piirretään kalan profiili ylhäältä katsottuna.
Sivuprofiilileikkaus johon lisätään selkäpuolelle mitatut kalan leveydet, toisin sanoen piirretään kalan profiili ylhäältä katsottuna.
Ja sitten mattopuukkoa ja ahvenen profiili alkaa syntyä. Lopulta profiilia pitää vielä mitatuista mitoista kaventaa joka puolelta melko reilusti, tämän vaiheen voit tehdä kalan nylkemisen jälkeen jotta voit testata kavennuksia välittömästi. Nyt nylkemään.
Ja sitten mattopuukkoa ja ahvenen profiili alkaa syntyä. Lopulta profiilia pitää vielä mitatuista mitoista kaventaa joka puolelta melko reilusti, tämän vaiheen voit tehdä kalan nylkemisen jälkeen jotta voit testata kavennuksia välittömästi. Nyt nylkemään.
Nylkemisen tein siten että avasin ensiksi kalan mahan josta lähdin tylsällä pyöreä kärkisellä voiveitsellä pakottamaan lihaa irti nahasta. Lopulta pääset selkärankaan asti ja siitä sitten pikku hiljaa päätä kohden. Niskassa ja päässä on lähes isoin työ, selkäranka oli aika vaativa ottaa kalaa rikkomatta niskan kohdilta pois, harjotus tekee varmaan mestarin tässäkin. Pään sisältä kaikki saatavilla olevat lihat pois, varo kuitekin pään ohuita ulkopuolen &quot;kalvoja&quot;. Silmät myös raakasti pois.<br /><br />Tässä vaiheessa varmaan huomaatte kuinka kalan selkä on auennut ja siellä on myös yksi filetin &quot;sivuosuma&quot;. Tein sen virheen että poistin selkäevät ennen nylkemistä jolloin kalan selkä pääsee aukeamaan nylkemisen yhteydessä, joten jätä selkäevät paikoilleen ja kostuta niitä välillä nylkiessä. Muut evät voit poistaa ja laittaa vedellä täytettyyn pakasterasiaan jääkaappiin.
Nylkemisen tein siten että avasin ensiksi kalan mahan josta lähdin tylsällä pyöreä kärkisellä voiveitsellä pakottamaan lihaa irti nahasta. Lopulta pääset selkärankaan asti ja siitä sitten pikku hiljaa päätä kohden. Niskassa ja päässä on lähes isoin työ, selkäranka oli aika vaativa ottaa kalaa rikkomatta niskan kohdilta pois, harjotus tekee varmaan mestarin tässäkin. Pään sisältä kaikki saatavilla olevat lihat pois, varo kuitekin pään ohuita ulkopuolen "kalvoja". Silmät myös raakasti pois.

Tässä vaiheessa varmaan huomaatte kuinka kalan selkä on auennut ja siellä on myös yksi filetin "sivuosuma". Tein sen virheen että poistin selkäevät ennen nylkemistä jolloin kalan selkä pääsee aukeamaan nylkemisen yhteydessä, joten jätä selkäevät paikoilleen ja kostuta niitä välillä nylkiessä. Muut evät voit poistaa ja laittaa vedellä täytettyyn pakasterasiaan jääkaappiin.
Valmisnahka joka on lopuksi sipaistu asetooni rätillä rasvojen poistamiseksi. Nyt eikun virittelemään foami muotin päälle!<br /><br />Jos seuraavan kalan teen niin tässä vaiheessa poistaisin selkäevät ja sinne jääkaappiin vesiastiaan. Ison evän poistossa kannattaa käyttää vahvoja saksia ja yrittää leikata evän alareuna &quot;linjaan&quot;. Myös sivuleikkurit ei ole pahitteeksi jos on oikea kyrmyniska :)
Valmisnahka joka on lopuksi sipaistu asetooni rätillä rasvojen poistamiseksi. Nyt eikun virittelemään foami muotin päälle!

Jos seuraavan kalan teen niin tässä vaiheessa poistaisin selkäevät ja sinne jääkaappiin vesiastiaan. Ison evän poistossa kannattaa käyttää vahvoja saksia ja yrittää leikata evän alareuna "linjaan". Myös sivuleikkurit ei ole pahitteeksi jos on oikea kyrmyniska :)
Nyt tässä vaiheessa voit vaikka avata jo toisen säätö keskiketterän tai muun mehun, paperossikin sallitaan. Reilusti mattopuukkoa ahtaisiin paikkoihin ja siitä se lähtee, kalan aivolohkon kohdilta saa ottaa melko reilusti muottia pienemmäksi jotta pää &quot;istuu&quot; hyvin.
Nyt tässä vaiheessa voit vaikka avata jo toisen säätö keskiketterän tai muun mehun, paperossikin sallitaan. Reilusti mattopuukkoa ahtaisiin paikkoihin ja siitä se lähtee, kalan aivolohkon kohdilta saa ottaa melko reilusti muottia pienemmäksi jotta pää "istuu" hyvin.
Aihioon erikeepperiä reilusti ja sitten nahkaa niskaan ja kasa nuppineuloja.
Aihioon erikeepperiä reilusti ja sitten nahkaa niskaan ja kasa nuppineuloja.
Nyt alkaa jo helpottaa, nahkan laittamisen aloitin selästä kohden mahaa ja loppu fiksailua voit tehdä vielä jälkeenkin päin. Laitoin myös pyrstön päätteen väliin hammastikusta palan ettei nahkat kurtsahda kuivuessa yhteen, arvioi sopiva väli. Sitten koko komeus vaikka saunaan kuivamaan pariks päiväks.
Nyt alkaa jo helpottaa, nahkan laittamisen aloitin selästä kohden mahaa ja loppu fiksailua voit tehdä vielä jälkeenkin päin. Laitoin myös pyrstön päätteen väliin hammastikusta palan ettei nahkat kurtsahda kuivuessa yhteen, arvioi sopiva väli. Sitten koko komeus vaikka saunaan kuivamaan pariks päiväks.
Tässä vaiheessa aihiolle on hyvä tehdä jonkinlainen teline, itse tökkäsin cocktail tikut kalan mahaan ja näille reiät lankun pätkään. <br /><br />Maalauksen lähdin tekemään cabin maaleilla. Aluksi pohja väritys uudella tumman oliviilla, yritin välttää liikaa maalaamista. Tämän päälle heitin katajaa hiukan ja enemmän yläkylkeen. Kataja on muistaakseni aika kirkkaan vihreää. Lopuksi raidat valokuvien ja kuivuneen raidan perusteella oikeille kohdilleen ja viimeiseksi selän tummennus. Mahan maalaus valkealla coatilla johon sekoitettu mukaan hiukan keltaista coattia. Poskissa tirat cabin purple hazea.<br /><br />Lakkana käytin LV1 jonka levitin ruiskulla, ei muuten tiivisteet tykänny.
Tässä vaiheessa aihiolle on hyvä tehdä jonkinlainen teline, itse tökkäsin cocktail tikut kalan mahaan ja näille reiät lankun pätkään.

Maalauksen lähdin tekemään cabin maaleilla. Aluksi pohja väritys uudella tumman oliviilla, yritin välttää liikaa maalaamista. Tämän päälle heitin katajaa hiukan ja enemmän yläkylkeen. Kataja on muistaakseni aika kirkkaan vihreää. Lopuksi raidat valokuvien ja kuivuneen raidan perusteella oikeille kohdilleen ja viimeiseksi selän tummennus. Mahan maalaus valkealla coatilla johon sekoitettu mukaan hiukan keltaista coattia. Poskissa tirat cabin purple hazea.

Lakkana käytin LV1 jonka levitin ruiskulla, ei muuten tiivisteet tykänny.
Viimeksi muokannut Rhs, 23:03:29 08.03.2014. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sawolaxit Ry
Rhs

Re: Tee-se-itse Ahvenen täyttäminen

Viesti Kirjoittaja Rhs »

Jatkuu.. Kysykää ihmeessä jos keksitte jotain.
Liitteet
Näillä main voit kaivaa evät jääkaapista ja laittaa ne kuivumaan. Tämän tein kirjojen ja leivinpapereiden välissä, varmistat vain että evät jää haluttuun asentoon. Ota myös kuva jos haluat joitain erikois piirteitä maalaukseen.
Näillä main voit kaivaa evät jääkaapista ja laittaa ne kuivumaan. Tämän tein kirjojen ja leivinpapereiden välissä, varmistat vain että evät jää haluttuun asentoon. Ota myös kuva jos haluat joitain erikois piirteitä maalaukseen.
Evien kuivumisen jälkeen seuraa kiva vaihe jossa pääset liimaamaan ne paikoilleen. Apuna voit käyttää pikaliimaa jonka jälkeen liimat vielä esimerkiksi epoksilla evät kunnolla kiinni, pakkeloit ja hiot huonot paikat hyväksi. Tässä hommassa jokin dremel vekotin on hyvä. <br /><br />Pyrstöön joudut luultavasti tekemään pakkelista välipalan. Tein sen itse siten että tökkäsin kaksi nuppineulaa kalan puolelle ja toisiin päihin evät kiinni haluttuun mittaan. Täytät tämän välin pakkelilla ja työstät hyväksi.
Evien kuivumisen jälkeen seuraa kiva vaihe jossa pääset liimaamaan ne paikoilleen. Apuna voit käyttää pikaliimaa jonka jälkeen liimat vielä esimerkiksi epoksilla evät kunnolla kiinni, pakkeloit ja hiot huonot paikat hyväksi. Tässä hommassa jokin dremel vekotin on hyvä.

Pyrstöön joudut luultavasti tekemään pakkelista välipalan. Tein sen itse siten että tökkäsin kaksi nuppineulaa kalan puolelle ja toisiin päihin evät kiinni haluttuun mittaan. Täytät tämän välin pakkelilla ja työstät hyväksi.
Sitten taas maalataan pakkeloidut paikat sekä evät. Eviin yritin olla taas laittamatta liikaa maalia, oranssina oli cabin perus coat oranssi. Lakkaa päälle.<br /><br />Silminä käytin H20 moon eye 12mm värissä rainbow moon. Silmien teko hoitui siten että aluksi täytät esimerkiksi pakkelilla kalan silmät ja otsalohkon, tasoitat mieluisaksi ja maalaat mustaksi. Lakkaat taas välissä ja liimaat silmät, ja lakkaa. Näitä silmiä löytää esimerkiksi suomalaisista perhonsidonta nettiliikkeistä.
Sitten taas maalataan pakkeloidut paikat sekä evät. Eviin yritin olla taas laittamatta liikaa maalia, oranssina oli cabin perus coat oranssi. Lakkaa päälle.

Silminä käytin H20 moon eye 12mm värissä rainbow moon. Silmien teko hoitui siten että aluksi täytät esimerkiksi pakkelilla kalan silmät ja otsalohkon, tasoitat mieluisaksi ja maalaat mustaksi. Lakkaat taas välissä ja liimaat silmät, ja lakkaa. Näitä silmiä löytää esimerkiksi suomalaisista perhonsidonta nettiliikkeistä.
Sawolaxit Ry
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Olipa hieno ohje ja työn tuloskin sen mukainen.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
konepyorailija
Porakonepyöräilijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Todella komia täytettynä ja erinomainen ohjeistus!!!!
Mäkkäri
Gynekologi

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Vau! Saa näyttämään helpolta mitä ei varmaankaan ole!!
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

:juu: =D>
kingarthur

Viesti Kirjoittaja kingarthur »

Upeaa työtä. Jäisi itseltä tekemättä.(pitäisi ensin saada tarpeeksi suuri affena ja sehän ei onnistu)
I don't want to talk to you no more, you empty headed animal food trough wiper. I fart in your general direction. Your mother was a hamster and your father smelt of elderberries.
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

No jopas on asialliset ohjeet. :D Tämmösiä kun näkis enemmän, hienoa työtä. :shock:
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
anssi

Viesti Kirjoittaja anssi »

Hieno kuvasarja, aikanaan itsekin kokeilin ahvenen täyttämistä. Nuo poskilihat on se hankala juttu, kuivuessaan kutistuvat ihan älyttömästi. Yritin injektioneulalla ruiskuttaa kuivumisen aikana täyteainetta kalan poskiin, silti pää tahtoi jäädä luonnottoman pieneksi. Ammattilaiset ilmeisesti käsittelevät nuo evät jollain aineella, että niistä saadaan joustavat ja kestävät. Omasta ahvenesta tuli parin muuton jälkeen evätön, sen verran hauraita oli nuo kuivuneet evät.
Rhs

Viesti Kirjoittaja Rhs »

Jeh, toivottavasti joku intoutuu kokeilemaan kans täyttämistä!

Sellainen jutska jäi tuolta välistä pois että voit laittaa myös tuon nyljetyn kalannahkan vesiastiaan jääkaappiin ja jatkaa projektia seuraavana päivänä. Muutenkin tämän projektin kanssa ei tarvitse kiirettä pitää, sen puolesta mukavaa näpertelyä. Jos olet vaappuja tai muita kuvia maalaillut niin tälläisen oikean kalan maalaaminen oli kyllä jo naatinto sinänsä.

Tuosta evien kestävyydestä niin tuntuisi tuo LV-1 lakka olevan myös tähän melko hyvä, nyt noissa evissä on n. 4 kerrosta ruiskulla levitettynä ja elastisuutta löytyy myös jopa vähän.
Sawolaxit Ry
Koukku

Viesti Kirjoittaja Koukku »

Wau,, todella hieno ohje!! hienoa kun joku osaa.
River

Viesti Kirjoittaja River »

Todella komea jälkeä! Ja ohjeet ovat myös!
jpk75

Viesti Kirjoittaja jpk75 »

Hienoa työtä. Näin eläintentäyttäjän aspektista katsottuna kiinnostaa,että täytteletkö enemmänkin vai oliko tää sellanen kokeilenpas juttu? Jokatapauksessa hyvää jälkeä! Pää kannattaa valaa ottamalla silikonilla muotti päästä ja tekemällä se polyesteristä ja autopakkelista. Jää melkoinen putsaus homma ja ei taatusti kutistu. Muottia voi sitten käyttää samankokoisille kaloille vaikka kuinka monesti kun yhden hyvin tekee... Ei se ole rakettitiedettä eläintentäyttö,mutta kyllä se aika tavalla perehtymistä ja vihkiytymistä asiaan vaatii. Huolella kun tekee niin hyvää tulee! Toivottavasti jatkat täyttöhommia!!
jpk75

Ai juu... Evät kannattaa käsitellä kuivuttuaan erikeeperillä,niillä niistä saa jokseenkin elastiset. Usein evät myös valetaan kuten päät. Ja liimaamiseen itse käytän laattaliimaa nahan ja kropan väliin,toimii siinä hommassa paremmin ku toi erikeeper... ;)
Ja nahan voi nylkemisen jälkeen laittaa 50/50 sinol-vesi seokseen jossa säilyy vaikka ens jouluun.... Ei tartte kiirehtiä esim. kropan kanssa.
jpk75

Tossa yks mun appuroista..
Liitteet
541012_10151449976415340_1740147952_n (Copy).jpg
541012_10151449976415340_1740147952_n (Copy).jpg (72.85 KiB) Katsottu 12655 kertaa
Rhs

Viesti Kirjoittaja Rhs »

Kiitos hyödyllisistä vinkeistä jpk75, noita vinkkejä pitäs melkein päästä kokeilemaan.

Tämän tekeminen tuli aivan päähänpistona kun ajeltiin kalarepussa pilkiltä pois, kiva muistohan tuosta jäi.

Minkä merkkistä silikoonia olet jpk75 käytellyt?

ps. komia ahven!
Sawolaxit Ry
jpk75

Eipä mitään! Mun mielestä sun kannattaa ehdottomasti jatkaa...sulla selvästikin on lahjoja hommaan! Kalan täyttäminen ku ei ole ihan helppoa...edes niin helppoa miltä kuvissa näyttää. Jatka ihmeessä! Ahven ja kuha on oikein loistavia aloituskohteita,niissä suomut ei lähde ku dynamiitilla ja nahka on muutenkin melko kestävä ja anteeksi antava. Myös hauki on ok. Päästä ja evistäkin saa muotin ihan saniteetti silikonilla. Ensimmäisen kerroksen ohennan reilusti xyleenillä jotta pienemmätkin yksityiskohdat tarttuisivat hyvin muottiin. kun se kerros on kuivunut,sekoitan reilun satsin ihan pelkkää silikonia ja puristan akryylimaalia tuubista silikonin joukkoon. Tämä vauhdittaa silikonin kuivumista koska sitä tulee paksu kerros ja kaiken kukkuraksi muoteista tulee kivan värisiä!! ;) Kaikista paras olis alginaatti,mut se on turhan kallista tuohon tarkoitukseen eikä kestä kuten silikoninen muotti...
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Hieno kuvasarja ohjeineen.

Myrkyt ittellä jonkunverran tahtoo vaihdella, mutta edellämainitut on vallan mainioita eli tekiessä aina jokin muuttuu :wink:
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
Rhs

Viesti Kirjoittaja Rhs »

jpk75, meniskö tuo muotin tekeminen suurinpiirtein näin. Ensin sivellään tuo ohennettu silikooni pintoihin vaikka pensselillä ja annetaan kuivaa. Sitten toinen veto siten että pää on vaikka nokka alaspäin mukissa ja täytetään astia?
Sawolaxit Ry
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Onpas hyvä setti kalan täyttämisestä =D>

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
jpk75

Rhs....teen sen niin että pää on kokoajan suu ylöspäin. Onnistuu hyvin kun katkaisee nyljety vartalon senverran pitkältä pään takaa että sen saa tukevasti kiinnitettyä vaikka laudan läpi lyötyyn pitkään naulaan. Ohut kerros ensin pensselillä ja vielä vaikka toinen kerros sen päälle kuivumisen jälkeen. Sitten vaan se akryylimaalilla sekoitettu ohentamatonn silikoni vaikka lastalla siihen päälle ja saippuaisella sormella siloittelu. Toi akryylimaalilla sekoitettu silikon kuivuu sitten melko nopeesti vaikka paksun kerroksen laittaisikin..Jos haluaa suun hieman auki niin suuhun vaan kanssa ennen ensimmäisiä kerroksia silikonia. Jos todella auki aikoo tehdä niin sitten voi olla viisaampaa käyttää omaa päätä niinkuin ole tossa kuvasarjassakin tehnyt.
SYP

Viesti Kirjoittaja SYP »

Kerrassaan mainio aihe. Itselläkin on yksi ahvena tuolla pakkasessa odottamassa vastaavan projektin aloittamista.
jpk75 kirjoitti:Ai juu... Evät kannattaa käsitellä kuivuttuaan erikeeperillä,niillä niistä saa jokseenkin elastiset. Usein evät myös valetaan kuten päät. Ja liimaamiseen itse käytän laattaliimaa nahan ja kropan väliin,toimii siinä hommassa paremmin ku toi erikeeper... ;)
Ja nahan voi nylkemisen jälkeen laittaa 50/50 sinol-vesi seokseen jossa säilyy vaikka ens jouluun.... Ei tartte kiirehtiä esim. kropan kanssa.
Millaisia maaleja ja lakkoja jpk75 käytät? Mietin vaan omaa projektia silmällä pitäen, että miten tuo erikeepperi mahtaa reagoida noihin liuotinpohjaisiin lakkoihin? Jenkkilässä näyttäs olevan paljon erilaisia silikooneja saatavilla noiden evien elastisuuden säilyttämiseen, mutta turha kai niitä on ruveta tilailemaa, kerta erikeepperi ajaa saman asian...
jpk75

SYP...maalailen kaloja etupäässä createxin maaleilla ja muilla jauheilla ym vahoilla sitten lisäilen sävyjä kuten kultaa ym. sävyjä joita mm päästä löytyy. Nyt kyllä hommasin CAB:in maaleja myös ja aion seuraavaksi niitä koittaa. En usko että keepperi kuivuttuaan ottaa siitä nokkiinsa,en ole ainakaan kuullut. Lakkana käytän suurimmaksi osaksi vaan spray-lakkoja... En oikeastaan halua kaloihini liian kimaltavaa,"märän" näköistä lakkaa...ei tule niin muovisen näköisiä... ;)
Rhs

Viesti Kirjoittaja Rhs »

Tuli semmonen justka mieleen että jos saatte ahvenen jonka meinasitte täyttää niin kolkatkaa kala varovasti kun tahtoo tuon ahvenen kallo haljeta helposti silmän reunasta. Verestys kannattaa tehdä sen jälkeen kiduksista joten kurkku jää ehjäksi tulevaa skalpeerausta silmällä pitäen :wink:

Joo jokin mattalakka vois vamaan olla kans hyvä? jos sellasta nyt on olemassa.. szeko
Sawolaxit Ry
SLN
sinttivintturi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SLN »

Hyvät ohjeet on kyllä :juu:
Pitää varmaan itekin joskus kokeilla täyttää joku sintti...
Vinkkinä toppareille, tuolta löytyy hyvännäkösiä kalansilmiä.
http://www.tayttotarvike.fi/silmat/kl/kalat-kl.html
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
Vastaa Viestiin