Minulla on muodostunut tässä vuosien varrella selkeä kuva millaisen vavan haluan kahvan osalta. Vetovavat olen löytänyt ihan tehdasvalmisteena. Shakespeare GT 7 ja 8. Oikea takakahvan mitta, pitkä etukahva ja peräristikko. Heittovavat ovat sitten ongelmallisia ja minun kielitaidolla en ole löytänyt sopivia ulkomailtakaan valmiina. Kahvat olen saanut säädettyä oikeisiin mittoihin mutta mistä löytäisi peräristikoita irto-osana. Kaikenmaailman perhovavan butteja löysin mutta en vetovavan ristikko butteja. Liimaisin heittovapojen perään että istuisivat putkissa hyvin. Putkessa ristikkoperäinen vapahan pysyy kohtuu hyvin vaikka kajakin kaataa eikä lennä heilahteluista. Löytyisikö vinkkiä.
T: M
Kajakkikalastajan vapa
Re: Kajakkikalastajan vapa
Näköjään mudholesta löytyy. Löysin rakentelu ketjusta. Muutetaan kysymystä. Löytyykö suomesta.
Hi-Levlillä on pari mallia.
http://www.hilevel.se/fighting-buttar-a ... ga-buttar/
http://www.hilevel.se/fighting-buttar-a ... ga-buttar/
JaskaA
Vetovavat ei haittaa vaikka on kiinnitetty kajakkiin. Heittovapana olisi optimi kelluva vapa. Bass prossa oli vapakellukkeita ja omavalmisteina meinasin kokeilla putkieristettä. Ihannehan olisi valmistuttaa jollakulla vavanrakentajalla kelluva vapasarja. Max 7 jalkaisina, ehkä 8, jigi, taimen/pikkuhauki, jerkkivavat yksiosaisina kelluttavilla kahvoilla ja peräristikoilla. Kun kela olisi tiedossa niin kelluttavuus olisi helpompi tehdä ilman että kahvasta tulisi yli tönkkö.pitkä ohuehko etukahva antaisi siistimmän ulkomuodon kuin paksu takakahva ja kellunta asennon saisi niin että vapa on pystyssä. Kattellaan innostunko, ihan perusaihioon ei kehtaa pyytää rakentaa ja itse olen yhden vavan tehnyt ja todennut että ei ole minun laji.
Leikkasin lämmitysputkien ympärille tulevasta eristeestä pätkät (25-30) Halkaisin pätkät ja leikkasin siivut pois että istuu nätisti vavan päälle. Sijoitus kelan eteen ja mustalla rakennusteipillä kiinni. Kelat kiinni ja vehkeet mereen ja sitten kalaan. Kellui hyvin ja eivät haitanneet kalastamista. Enää ei tarvi kalastella vehkeitä pohjasta. Hyrrät on pyöreäpäätyisiä joten siimalinja on ylhäällä. Takakahvat jätin ilman lisäkellutusta koska siellä se haittaa tuntumaa ja asettumista putkiin, tavara on niin kevyttä että tasapaino ei muutu. Kuvia ei tule, ei ole kaunista mutta toimivaa. Heitin mereen myös vetosettini jossa on pitkät kahvat että josko kelluisi. Ei kellunut, kahvan foami on kovaa eikä näköjään kelluta tarpeeksi. Vetovavassa vavankarkunaru ei kuitenkaan haittaa. T: M