Asiaa paukkuliiveistä
Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
Asiaa paukkuliiveistä
Suositelkaapa laadukkaita paukkuliivejä, haarahihnalla. Onkohan mitkä liivit olleet viime aikoina testimenestyjiä, ja onko kokemus osoittanut mitkä asiat tekevät liiveistä hyvän?
Itsellä useamman vuoden jo käytössä peruspaukut, XM Quickfitit, ja muutamaan otteeseen on tullut jo varasarja noihin hommattua vanhentumisen vuoksi. Kertaalleen kokeilin kesällä soutuveneestä nuo paukauttaa, mutta eipä tuo mikään tositilanteen simulointi ollut. Hyvin pelitti kuitenkin, ja mukavat olleet päällä. Sinänsä ei siis valittamista.
Alkanut mietityttämään lähinnä tuo haarahihnan puute - olisiko se kuinka tarpeellinen, ja tuleeko sitten oikeasti myös vesillä käytettyä? Lisäksi kiinnostaisi lähinnä kai testeissä esiintuleva oikeinpäin kääntäminen eli, että tajuttomankin kääntäisi niin, että keuhkoihin virtaa happi - ei vesi...
Itsellä useamman vuoden jo käytössä peruspaukut, XM Quickfitit, ja muutamaan otteeseen on tullut jo varasarja noihin hommattua vanhentumisen vuoksi. Kertaalleen kokeilin kesällä soutuveneestä nuo paukauttaa, mutta eipä tuo mikään tositilanteen simulointi ollut. Hyvin pelitti kuitenkin, ja mukavat olleet päällä. Sinänsä ei siis valittamista.
Alkanut mietityttämään lähinnä tuo haarahihnan puute - olisiko se kuinka tarpeellinen, ja tuleeko sitten oikeasti myös vesillä käytettyä? Lisäksi kiinnostaisi lähinnä kai testeissä esiintuleva oikeinpäin kääntäminen eli, että tajuttomankin kääntäisi niin, että keuhkoihin virtaa happi - ei vesi...
Re: Asiaa paukkuliiveistä
Mä olen hypännyt altaaseen/veteen n 25kertaa ja pari kertaa käyttänyt kiilaa. En koe sitä mitenkään tarpeelliseksi. Osta hydrostaattiset laukurit, ne on parhaat.
Ja varmista että kostetta on tarpeeksi sun painoiselle +märät kuteet..
Mä olen miettinyt näitä ursuitin 300 N liivejä.
http://www.ursuk.fi/fi/kalastus/tarvikk ... iivi-300n/
Haararemmi, metallilukko ja D rengas, jos tarvitsee joskus vinssata ylös.
http://www.ursuk.fi/fi/kalastus/tarvikk ... iivi-300n/
Haararemmi, metallilukko ja D rengas, jos tarvitsee joskus vinssata ylös.
Ursuitit on varmasti hyvät, Crewsaver (http://www.crewsaver.com/) on "de facto" muissa vakavissa vesiurheiluissa. Crewsaver täyttää kaikki SOLAS/ISAF Offshore vaatimukset ja ne on erittäin laadukkaat, omistan noita useita. Hydrostaattinen laukasu & haararemmit on ihan must.
Ite kalastan aina nää päällä:
https://www.marinekauppa.com/product/18 ... ustaharmaa
ja Balticin etutaskussa on aina VHF (http://www.marinea.fi/navicom_rt-320_vhf) ja velcorossa Leatherman.
Balticit on ns "jollaliivit" jotka ei ole yhtä hyvät kun oikeat pelastusliivit. Hyväksyn ton koska a) noissa on tasku joka takaa sen että mulla on aina VHF mukana, b) jaksan uida & pysyy pinnalla ainakin paritimmaa vaikka olis keliäkin, c) mulla on aina Ursuitti päällä aina jos on yhtään kylmempi vesi.
Jollaliivien huonot puolet vs oikeat pelastusliivit onkin sitten jo pidempi lista: oikeet pelastusliivit (Ursuit / Crewsaver) pitää pinnalla vaikka olis mitä, oikeet pelastusliivit kääntää sut pää ylöspäin, et voi valuu niistä pois edes vahingossa, sut voidaan nostaa veneeseen/helikopteriin/muualle lenkistä, noi näkyy pitkälle (kelluke on keltanen), paremmissa malleissa on sekä heijastinpinta että strobovalo niin näyt yölläkin jne.
En suosittele mun jollaliiviratkasua silti kellekkään. Jos joskus käy ns Vitun Pahasti niin joko mun teoria siitä, että VHF on tärkeempi kapine olla mukana kun hyvät liivit päällä pitää kutinsa tai sitten luette lopputuloksesta jossain pikku-uutisessa Iltasanomissa. Lähden siitä, että jos olen yksin, tarvitsen jokatapauksessa apua vitun nopeasti (VHF on tärkeämpi kun haararemmit yms) ja jos olen porukalla niin kyllä ne mut jotenkin saa veneeseen. Jos taas oon yksin ja oon lyöny pääni niin, että tartten Crewsaverin ominaisuutta jossa se kääntää mut oikeinpäin tilanne on niin vitun paha että käytännössä puhutaan enää siitä että raato löytyy joskus.
Ite kalastan aina nää päällä:
https://www.marinekauppa.com/product/18 ... ustaharmaa
ja Balticin etutaskussa on aina VHF (http://www.marinea.fi/navicom_rt-320_vhf) ja velcorossa Leatherman.
Balticit on ns "jollaliivit" jotka ei ole yhtä hyvät kun oikeat pelastusliivit. Hyväksyn ton koska a) noissa on tasku joka takaa sen että mulla on aina VHF mukana, b) jaksan uida & pysyy pinnalla ainakin paritimmaa vaikka olis keliäkin, c) mulla on aina Ursuitti päällä aina jos on yhtään kylmempi vesi.
Jollaliivien huonot puolet vs oikeat pelastusliivit onkin sitten jo pidempi lista: oikeet pelastusliivit (Ursuit / Crewsaver) pitää pinnalla vaikka olis mitä, oikeet pelastusliivit kääntää sut pää ylöspäin, et voi valuu niistä pois edes vahingossa, sut voidaan nostaa veneeseen/helikopteriin/muualle lenkistä, noi näkyy pitkälle (kelluke on keltanen), paremmissa malleissa on sekä heijastinpinta että strobovalo niin näyt yölläkin jne.
En suosittele mun jollaliiviratkasua silti kellekkään. Jos joskus käy ns Vitun Pahasti niin joko mun teoria siitä, että VHF on tärkeempi kapine olla mukana kun hyvät liivit päällä pitää kutinsa tai sitten luette lopputuloksesta jossain pikku-uutisessa Iltasanomissa. Lähden siitä, että jos olen yksin, tarvitsen jokatapauksessa apua vitun nopeasti (VHF on tärkeämpi kun haararemmit yms) ja jos olen porukalla niin kyllä ne mut jotenkin saa veneeseen. Jos taas oon yksin ja oon lyöny pääni niin, että tartten Crewsaverin ominaisuutta jossa se kääntää mut oikeinpäin tilanne on niin vitun paha että käytännössä puhutaan enää siitä että raato löytyy joskus.
Viimeksi muokannut drwho, 20:33:04 01.10.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
Mulla myös kylmällä vedellä Ursuit MPS alla ja paukkuliivit on siis aina vesillä olleet päällä, kesälämpimilläkin ihan letkeissä kuhatouhuissa. Vähän kuten turvavyö autossa, miksei sitä pitäisi kun ei se mitään haittaakaan?
Mutta nyt nimenomaan "worst case scenario" mielessä, eli taju kankaalla veteen (se kellutusasento) tai sitten jostain syystä tosi pahassa kelissä veden varaan, ja pitäis vielä yrittää esim. veneeseen takaisin (se haarahihna).
Miksi muuten hydrostaattinen laukaisu on "must"? Meinaan koskaan ei ole nuo suola-paukulliset vahingossa mulla lauenneet, tosin en niitä veneessä säilytäkään vaan yleensä autossa. Ei tosin vallan mahdottoman pitkiä aikoja kosteassa ole tullut, eli aika usein päivän päälle on päässyt sisätiloihin. Alkujaan itsekin ajattelin, että suola-paukulliset on "huonommat" mutta ei ole pahaa sanottavaa. Ei kai tuossa toimintavarmuudessakaan oikein eroa ole, kyllähän se suola sieltä liukenee väkisinkin - lienee tuo mahdollinen tahoton paukahdus se ainoa ongelma?
Mutta nyt nimenomaan "worst case scenario" mielessä, eli taju kankaalla veteen (se kellutusasento) tai sitten jostain syystä tosi pahassa kelissä veden varaan, ja pitäis vielä yrittää esim. veneeseen takaisin (se haarahihna).
Miksi muuten hydrostaattinen laukaisu on "must"? Meinaan koskaan ei ole nuo suola-paukulliset vahingossa mulla lauenneet, tosin en niitä veneessä säilytäkään vaan yleensä autossa. Ei tosin vallan mahdottoman pitkiä aikoja kosteassa ole tullut, eli aika usein päivän päälle on päässyt sisätiloihin. Alkujaan itsekin ajattelin, että suola-paukulliset on "huonommat" mutta ei ole pahaa sanottavaa. Ei kai tuossa toimintavarmuudessakaan oikein eroa ole, kyllähän se suola sieltä liukenee väkisinkin - lienee tuo mahdollinen tahoton paukahdus se ainoa ongelma?
Spinlock Deckvest 170
Ovat olleet 3 vuotta käytössä ja osoittautuneet erittäin laadukkaiksi. Itse käytän haarahihnaa aina, mutta sen saa tässä mallissa halutessaan helposti pois.
Voisin kuvitella tajuttoman veden varaan joutuessaan luiskahtavan paukkuliiveistä irti. Olen hypännyt nämä päällä veteen, ja kyllä haarahihnaan tuli kelluessa kuormitusta
Tarvetta hihnalle siis mielestäni on.
Ovat olleet 3 vuotta käytössä ja osoittautuneet erittäin laadukkaiksi. Itse käytän haarahihnaa aina, mutta sen saa tässä mallissa halutessaan helposti pois.
Voisin kuvitella tajuttoman veden varaan joutuessaan luiskahtavan paukkuliiveistä irti. Olen hypännyt nämä päällä veteen, ja kyllä haarahihnaan tuli kelluessa kuormitusta
Tarvetta hihnalle siis mielestäni on.
Miulla taas ursuitin päällä nuo linkin paukut ja vesitiivissä taskussa kännykkä sekä tulentekovälineet. En tiedä ovatko parhaat, mutta miulle noita suositeltiin aikanaan mukavuuden ja keveyden takia. Jos paukkuja ei huomaa päällä tulee ne useimmiten heitettyä niskaan. Jos taas ovat epämukavat, lepäävät liivit luultavasti veneen keulassa/laatikossa tositilanteen ollessa päällä.
http://kalastus.hongkong.fi/fi/veneily/ ... p/1127692/
http://kalastus.hongkong.fi/fi/veneily/ ... p/1127692/
- vlasek
- Provoileva muskelipökiö
Hyvä tietää. Vatuttaa tyhjänpäiväiset perseremmit.Emppai kirjoitti:Mä olen hypännyt altaaseen/veteen n 25kertaa ja pari kertaa käyttänyt kiilaa. En koe sitä mitenkään tarpeelliseksi. Osta hydrostaattiset laukurit, ne on parhaat.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Hyvä kysymys jota en oo kyllä ikinä loppuun asti pohtinut. Hydrostaattinen laukasu on mun parhaan käsityksen mukaan jotenkin toimintavarmempi/luotettavampi kun toi suolapatruuna ja noi hydrostaattiset laukasimet mitä on esim Crewsavereissa on vaihdettava tietyin väliajoin + ne osaa ite kertoa onko ne toimivat vai ei (niissä on sellanen ihme indikaattori jonka voi nopeasti tarkistaa). Elän sellasessa (mahdollisesti virheellisessä) käsityksessä, että esim SOLAS (http://en.wikipedia.org/wiki/SOLAS_Convention) ja ISAF Offshore (http://www.sailing.org/specialregs) jotenkin vaatis noita hydrostaattisia laukasimia pelastusliiveille ja pelastuslautoille vähänkään vakavammassa käytössä.Aavikkosammakko kirjoitti:Miksi muuten hydrostaattinen laukaisu on "must"? Meinaan koskaan ei ole nuo suola-paukulliset vahingossa mulla lauenneet, tosin en niitä veneessä säilytäkään vaan yleensä autossa. Ei tosin vallan mahdottoman pitkiä aikoja kosteassa ole tullut, eli aika usein päivän päälle on päässyt sisätiloihin. Alkujaan itsekin ajattelin, että suola-paukulliset on "huonommat" mutta ei ole pahaa sanottavaa. Ei kai tuossa toimintavarmuudessakaan oikein eroa ole, kyllähän se suola sieltä liukenee väkisinkin - lienee tuo mahdollinen tahoton paukahdus se ainoa ongelma?
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
Mun testin perusteella taas liivit nousi tosi ylös ja täten uinti ei ollut kyllä mitenkään helppoa. arousikin meinasi, että haararemmittä voisi tajuton lipsahtaa liiveistä pois, ja itsestäkin tuntuu, että ainakin jotenkin hankalaan asentoon saattaisi joutua. Vaikea kuvitella, että kukaan jättäisi haararemmiä tahallaan pois jos tietäisi, että veteen joutuu kyseisellä reissulla. Eli lienee taas sitä mukavuuskysymystä enemmän?vlasek kirjoitti:Hyvä tietää. Vatuttaa tyhjänpäiväiset perseremmit.Emppai kirjoitti:Mä olen hypännyt altaaseen/veteen n 25kertaa ja pari kertaa käyttänyt kiilaa. En koe sitä mitenkään tarpeelliseksi. Osta hydrostaattiset laukurit, ne on parhaat.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
Edelleen epäilen, että tuossakin tulee kysymykseen enemmän se, etteivät turhaan pauku auki. Koska se tulee ongelmaksi varmasti ammattikäytössä kun temutaan ties missä keleissä, kauankin. Ja säilytyskysymys niin ikään.drwho kirjoitti:Hyvä kysymys jota en oo kyllä ikinä loppuun asti pohtinut. Hydrostaattinen laukasu on mun parhaan käsityksen mukaan jotenkin toimintavarmempi/luotettavampi kun toi suolapatruuna ja noi hydrostaattiset laukasimet mitä on esim Crewsavereissa on vaihdettava tietyin väliajoin + ne osaa ite kertoa onko ne toimivat vai ei (niissä on sellanen ihme indikaattori jonka voi nopeasti tarkistaa). Elän sellasessa (mahdollisesti virheellisessä) käsityksessä, että esim SOLAS (http://en.wikipedia.org/wiki/SOLAS_Convention) ja ISAF Offshore (http://www.sailing.org/specialregs) jotenkin vaatis noita hydrostaattisia laukasimia pelastusliiveille ja pelastuslautoille vähänkään vakavammassa käytössä.
Kun edelleen mun on vaikea nähdä, että se suola ei siellä vedessä kuitenkaan liukenisi. Tässä suhteessa tuo hydrostaattinen laukaisu ei siis ole ihan pakollinen, ainakaan omalla kokemuksella suolapaukuista. Mutta kait se melkein tuossa "laadukkaammassa" päässä liivejä melkein tulee sitten eteen väkisinkin, eikä tosiaankaan haittaa yhtään. Kunhan itsekin asiaa aloin nyt pohtimaan.
Hyrdostaattinen on huolettomampi kun voi pestä vedellä ihan kunnolla. Suolapatille en sitä tekisi. Haarakiilan käyttö voi olla perusteltua, itse en ole vain sitä kokenut tarpeelliseksi, mutta mä tykkään pitää liivit aina aika tiukalla, niin ettei sinne mahdu nyrkki väliin.
Haararemmit tuli mun mielestä pakollisiks joskus 2000-luvun alussa ISAF Offshore kategorian avomeripurjehduskilpailuihin vuoden 1998 Sydney-Hobart katastrofin jälkeen kun jengii kuoli juuri siihen, että ne lipsu liiveistä pois. Remmejähän voi pitää aika löysällä, kunhan mies ei pääse lipsumaan liiveistä pois.Aavikkosammakko kirjoitti:Mun testin perusteella taas liivit nousi tosi ylös ja täten uinti ei ollut kyllä mitenkään helppoa. arousikin meinasi, että haararemmittä voisi tajuton lipsahtaa liiveistä pois, ja itsestäkin tuntuu, että ainakin jotenkin hankalaan asentoon saattaisi joutua. Vaikea kuvitella, että kukaan jättäisi haararemmiä tahallaan pois jos tietäisi, että veteen joutuu kyseisellä reissulla. Eli lienee taas sitä mukavuuskysymystä enemmän?
http://www.youtube.com/watch?v=GIdTBwxDseI (hässäkkä alkaa 30sec kohdalla)
Vedän kyllä sanani takaisin tuon haararemmin kanssa. En halua että joku hukkuu mun mutujen takia..
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
Juu kyllähän jokainen päättää liivit päälle heittäessään mitä remmejä kiinni laittaa, eipä siinä. Mää uskon kans, että liivit kyllä pelaa kun ovat tarpeeksi kireällä, ilman haararemmiäkin, mutta kuinka usein ne sitten on just sopivasti eikä liian löysällä? Sitä on oikeasti aika paha sanoa. Ja vaikuttaako haararemmin käyttämättömyys esim. siihen kellunta-asentoon tajuttomana?
Eihän noihin mitään yleispätevää voida varmasti sanoa, mutta kuitenkin semmonen hihna vaikuttaisi ihan asialliselta kapistukselta. Tuosta kellunta-asentohommasta on myös paha mennä sanomaan mitään, joten siinä lienee testejä uskominen.
Eihän noihin mitään yleispätevää voida varmasti sanoa, mutta kuitenkin semmonen hihna vaikuttaisi ihan asialliselta kapistukselta. Tuosta kellunta-asentohommasta on myös paha mennä sanomaan mitään, joten siinä lienee testejä uskominen.
- vlasek
- Provoileva muskelipökiö
Jaha. Pakko kait se on jatkossakin toi perseremmi viritellä.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Oliko viime keväänä, kun Vene-lehti testasi taas.
Viking 275N taisi olla 'paras'.
Mallinimi ei jäänyt mieleen.
Pointti oli, että useimmat norminosteiset ei jaksa kääntää
normimittaa pitempää ja paksumpaa selälleen.
Viking 275N taisi olla 'paras'.
Mallinimi ei jäänyt mieleen.
Pointti oli, että useimmat norminosteiset ei jaksa kääntää
normimittaa pitempää ja paksumpaa selälleen.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
Tämmöset löytyi, pitääpä lukaista:
Paukkuliivit vene-lehden ja Meriturvan suurtestissä: Koko ratkaisee
http://venelehti.fi/product?file=024ve0113l16.pdf
Sadeasut ja paukkuliivit vaikea yhdistelmä
http://venelehti.fi/product?file=185203316.pdf
Parhaassakin puutteita
http://venelehti.fi/product?file=050ve0411l16.pdf
Paukkuliivit vene-lehden ja Meriturvan suurtestissä: Koko ratkaisee
http://venelehti.fi/product?file=024ve0113l16.pdf
Sadeasut ja paukkuliivit vaikea yhdistelmä
http://venelehti.fi/product?file=185203316.pdf
Parhaassakin puutteita
http://venelehti.fi/product?file=050ve0411l16.pdf
Muutama kommentti aiheesta:
Jokaisen paukkuliivin käyttöohjeissa on, että liivien täytyy olla oikein toimiakseen niin kireällä kuin mahdollista. Haararemmin käyttämisellä voit pitää itse liivejä hieman löysemmällä koska haararemmi estää paukkuliivien nousun pään yläpuolelle. Jos putoaa tajuttomana veteen niin löysästi kiinnitetetyt paukkuliivit nousevat pään päälle ja hukut! Jos olet tajuissasi niin uit takaisin pintaa kohti => liivi painuu alaspäin ja kannatat käsilläsi paukkuliiveistä kun liivit täyttävät niin pää luultavasti jää liivien päälle. Jokaisen paukkuliivin täyttymisessä on viivettä ja pään työntäminen lauenneen liivin läpi on erittäin vaikeaa.
Suolapanos on oikeasti selluloosasta tehty panos joka liukenee todella nopeasti veteen kosketukseen jouduttuaan. Hydrostaattisella laukaisimella valmistetut liivit ei laukea kastuttuaan veneen säilytyslaatikossa mutta kummat laukeavat varmemmin kun tiput veteen? Ne jotka laukeaa jo "vahingossa" veneessä vai ne toiset? Makuasia...itse suosisin selluloosapanoksella valmistettuja.
Ei ole tarkoitus jeesustella vaan herättää vähän ajatuksia kuinka paljon jokainen arvostaa omaa turvallisuutta.
Jokaisen paukkuliivin käyttöohjeissa on, että liivien täytyy olla oikein toimiakseen niin kireällä kuin mahdollista. Haararemmin käyttämisellä voit pitää itse liivejä hieman löysemmällä koska haararemmi estää paukkuliivien nousun pään yläpuolelle. Jos putoaa tajuttomana veteen niin löysästi kiinnitetetyt paukkuliivit nousevat pään päälle ja hukut! Jos olet tajuissasi niin uit takaisin pintaa kohti => liivi painuu alaspäin ja kannatat käsilläsi paukkuliiveistä kun liivit täyttävät niin pää luultavasti jää liivien päälle. Jokaisen paukkuliivin täyttymisessä on viivettä ja pään työntäminen lauenneen liivin läpi on erittäin vaikeaa.
Suolapanos on oikeasti selluloosasta tehty panos joka liukenee todella nopeasti veteen kosketukseen jouduttuaan. Hydrostaattisella laukaisimella valmistetut liivit ei laukea kastuttuaan veneen säilytyslaatikossa mutta kummat laukeavat varmemmin kun tiput veteen? Ne jotka laukeaa jo "vahingossa" veneessä vai ne toiset? Makuasia...itse suosisin selluloosapanoksella valmistettuja.
Jos joudut onnettomuuteen Suomessa niin pintapelastaja käyttää aina EFA-lenkkiä hekonostoon. D-lenkki on tarkoitettu lähinnä ns. henkiliinan kiinnittämiseen veneen rakenteisiin.sursill kirjoitti:D rengas, jos tarvitsee joskus vinssata ylös.
Ei ole tarkoitus jeesustella vaan herättää vähän ajatuksia kuinka paljon jokainen arvostaa omaa turvallisuutta.
Mulla on nuo Venelehden testeissä hieman haukkuja saaneet Baltic Winner -liivit. Sulake (suola) oli menossa vanhaksi, ja päätin testata liivit rantavedessä Ursuitin kanssa. Pelkkä puku kellutti niin hyvin, että selällään kelluessa liivi ei lauennut. Kierähtämällä sain liivin laukeamaan lähes välittömästi. Liivi käänsi samantien takaisin selälleen. Testeissä moitittua puristusta tai huonoa kellunta-asentoa en huomannut, tosin pelastuspuku itsessäänkin kelluttaa jo aika lailla. Haararemmi oli kiinni. Kannatti testata ihan vaan oman fiiliksenkin vuoksi.
Erilaista tietoa ja kommenttia noista paukkuliiveistä on, omaan kokemukseen perustuen kaikkein parhaimman tiedon ja ymmärryksen omista liiveistään saa kun kokeilee niiden toimivuutta vaarattomassa ja hallittavassa tilanteessa.
Itsellä oli tavalliset simppelit ja hyvänoloiset liivit joilla hyppäsin kesällä tutun mökkirannan laiturilta järveen, ihan vaan kokeilumielessä kun en ole moisia ikinä käytännössä kokeillut. Tämä on hyvä tehdä esim. silloin kun laukaisupatruunaa on muutenkin päivittämässä.
Tuolla kokeilulla selvisi itselle että A) mitään ihmeellistä räjähdyksenomaista panoksen laukeamista ( selluloosalaukaisija kyseessä) B) liivit täyttyivät kyllä ihan OK mutta noste ei ollut oikein kummoinenkaan vaikka päälläni oli pelkät uimahousut. Loppusyksyllä ei ilman Ursuittia ja sen tuomaa nostetta tulisi mieleenkään noita käyttää ja C) laiturilta hyppääminen tietenkin varmaan vielä tehosti asiaa, mutta ilman haararemmiä olevat liivit nousee kyllä liian helposti kaulalle.
Nykyään nuo kyseiset liivit on veneessä vara/ vierasliiveinä ja ittelle kävin sitte aika pian tuon testini jälkeen hommaamassa nosteeltaan paremmat haararemmilliset liivit, joita tulee veneessä myös joka kerta päällä pidettyä, oli niiden alla sitte mitä tahansa.
Ja katkerana kokemuksena, hölmö kun on, tiedän kertoa että esim. rivitalon kylmävarasto ei ole oikea/hyvä paikka paukkuliivien talvisäilytykseen...tai ainakin pitää olla patruunavarasto kunnossa jos noin säilöö...
Juha
Itsellä oli tavalliset simppelit ja hyvänoloiset liivit joilla hyppäsin kesällä tutun mökkirannan laiturilta järveen, ihan vaan kokeilumielessä kun en ole moisia ikinä käytännössä kokeillut. Tämä on hyvä tehdä esim. silloin kun laukaisupatruunaa on muutenkin päivittämässä.
Tuolla kokeilulla selvisi itselle että A) mitään ihmeellistä räjähdyksenomaista panoksen laukeamista ( selluloosalaukaisija kyseessä) B) liivit täyttyivät kyllä ihan OK mutta noste ei ollut oikein kummoinenkaan vaikka päälläni oli pelkät uimahousut. Loppusyksyllä ei ilman Ursuittia ja sen tuomaa nostetta tulisi mieleenkään noita käyttää ja C) laiturilta hyppääminen tietenkin varmaan vielä tehosti asiaa, mutta ilman haararemmiä olevat liivit nousee kyllä liian helposti kaulalle.
Nykyään nuo kyseiset liivit on veneessä vara/ vierasliiveinä ja ittelle kävin sitte aika pian tuon testini jälkeen hommaamassa nosteeltaan paremmat haararemmilliset liivit, joita tulee veneessä myös joka kerta päällä pidettyä, oli niiden alla sitte mitä tahansa.
Ja katkerana kokemuksena, hölmö kun on, tiedän kertoa että esim. rivitalon kylmävarasto ei ole oikea/hyvä paikka paukkuliivien talvisäilytykseen...tai ainakin pitää olla patruunavarasto kunnossa jos noin säilöö...
Juha
http://yle.fi/uutiset/puumalassa_kadonn ... aa/7571200
Yks syy miks kannattaa pitää niitä pelastusliivejä päällä on se että raato löytyy. Osanotto omaisille, ei ole tarkotus kettuilla yhtään vaan todeta faktat. +5C vedessä ei selvii kauaa hengissä ilman kuivapukua mutta ne liivit kannattaa pitää silti aina päällä.
Yks syy miks kannattaa pitää niitä pelastusliivejä päällä on se että raato löytyy. Osanotto omaisille, ei ole tarkotus kettuilla yhtään vaan todeta faktat. +5C vedessä ei selvii kauaa hengissä ilman kuivapukua mutta ne liivit kannattaa pitää silti aina päällä.