tee-se-itse Gummivieheet

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Re: tee-se-itse Gummivieheet

Viesti Kirjoittaja perza »

Nyt alko kyllä kiinnostamaan tämä homma kun tuon videon katsoi. Kiinnostasko jotain tehä mulle muotti jos teen mallin? (en jaksa alkaa ite turaamaan). yyveellä viestiä ja tarjousta jos onnistuu muotin tekeminen. Tämä nyt ei ole kyllä ollenkaan tämän viikon asia eikä vielä seuraavankaan, mutta talvella/keväällä vois kokeilla.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
kotirotta

Viesti Kirjoittaja kotirotta »

Nyt tuli sitten tavarat Kurrelta. Ensimmäinen muotti on tekeytymässä. Jäin tuossa vaan miettimään tota aloitus paketin mukana tullutta pehmittäjää. Mikä sen sekoitus suhde mahtaa olla/ tartteeko sitä oikeasti?
mk74

Viesti Kirjoittaja mk74 »

kotirotta kirjoitti:Nyt tuli sitten tavarat Kurrelta. Ensimmäinen muotti on tekeytymässä. Jäin tuossa vaan miettimään tota aloitus paketin mukana tullutta pehmittäjää. Mikä sen sekoitus suhde mahtaa olla/ tartteeko sitä oikeasti?
Pehmeys vaikuttaa melkoisesti ainakin uintiin/ jonkin verran värien kuultoon.
Esim.perinteinen kevyt pienellä sirpillä varustettu kumilötkö ei tahdo uida kunnolla jos tekee "raakaan" mediumiin.
Sirpin liike lähes olematonta,vaatii taas enemmän uintivauhtia ennen kuin sirppi herää eloon.
Eli seos liian kova.

Isommat ja painavammat lötköt kyllä saa uimaan vaikka ei pehmentäjää käytäkään.

Itte oon laittanu tohon 1dl mediumiin noin 2-4ml pehmentäjää.
20ml lääkeruisku istuu aika tiukasti tohon pehmentäjä-pulloon :wink: ,millä on hyvä annostella.
Eikä kannata ainakaan betonilattialle sitä tiputtaa Touh .
Sen verran vinkkinä, ettei sitten nuo muoviset läpinäkyvät olut-tuopit kestä mitään seoksen sekoittelua,ei raakana eikä kovana silikoniklönttinäkään,pohja katoaa aika nopeasti.
-MLD-
kotirotta

kiitos tiedosta. Mulla noi kumit mallia Hard oli tarttee varmaan ainakin tupla määrän tota pehmentäjää. ainakin kun tarkotus on tehdä myös vertikaali jigejä
mk74

Testailemalla eri annostuksella pieneen määrään (esim.0.5dl) löytyy varmasti oikea suhde,kuinka pehmeän haluaa.

Värejäkin lisätä sitten maltilla,riippuen kuinka vaalean/tumman haluaa,1-2tipalla desiin silikonia aloittaa.

Väriä voi lisätä vielä kun on sopivan notkeaa,mutta jos on liian kuuma värit ei liukene enää kunnolla, vaan jää raidoiksi seoksen sekaan.

Kaikki annostelut merkata ylös ,niin muistaa jatkossakin.

Ja jos muotintekoon sen verran,että se mallinne pitää sitten jynssätä,puunata,kiillottaa,vaikka vahata, niinkuin entisen papin vehkeet.
Muuten jää matta pinta valettuun vieheeseen,mutta kiillon saa uudelleen jos antaa varovasti kuuma-ilma pistoolia.Mutta turhaa ylimääräistä työtä.
Eli muotti toistaa myös kaikki virheet,oli mallinne sitten naarmuinen/kiillottamaton.

Ja kaksosaiselle muotille irroitusainetta väliin ,ettei jämähdä palat yhteen.
-MLD-
Tippuri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tippuri »

Itse käytän 10% seosta noihin omiin hauki shädeihin juurikin tuohon kurren hard plastisoliin pehmentämättömänä kokeilin ja on sitten todellä jäykkää kamaa...
kotirotta

.
Muuten jää matta pinta valettuun vieheeseen,mutta kiillon saa uudelleen jos antaa varovasti kuuma-ilma pistoolia.Mutta turhaa ylimääräistä työtä.
Eli muotti toistaa myös kaikki virheet,oli mallinne sitten naarmuinen/kiillottamaton [/quote]

Eli siis valmiiseen jigiin sitä kuumaa ilmaa?
Toi Oomoo siliconi on kyl helppo käyttöistä tavaraa verrattuna esim:vinalmoldiin mitä kokeilin ensin. Se piti lämmittää kattilassa sulaksi jonka jälkeen oli käyttö kelpoista. Haisi ihan pirun pahalle. Hyvä puoli siinä kyllä on se että sitä voi käyttää uudestaan. Noita 2 komponentti siliconeja ei vissiin uudelleen sulatella?
mk74

kotirotta kirjoitti:
Eli siis valmiiseen jigiin sitä kuumaa ilmaa?
Juuri näin.
Tein yhden muotin tohon oomoo25:n ja mallinne jäi kiillottamata.
Muottipuolelta jää mataksi ,pinta kiiltäväksi.Mutta se ole suurikaan ongelma,kun malli on pieni ja lämmittämällä hiukan,niin johan kiiltää.

Toisen kaksosaisen tein samaan tavaraan,kiillotusta tuli annettua mallinteelle aikalailla,niin johan tulee kerralla kiiltävä ja kunnollinen ,eikä tarvi lämmitellä.

Yks ostomuotti on olemassa,en tiedä mistä aineesta on tehty,mutta muotti
kiiltää reippaasti ja valmiit jigitkin on heti valmiita, ilman lisätöitä.

Ja jos 2-komponentti muottisilikoneja meinasit,niin eipä kyllä sula uudelleen.
Mutta jämät voi pilkkoa pieniksi paloiksi ja lisätä muotti-aineeseen vasta valun loppuvaihees,sinne ne sulaa
Eli tuoretta tavaraa ensin mallin päälle ja sitten jämät kehiin.
-MLD-
kotirotta

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä osa:1001
Mulla tuntuu jäävän ilmaa tonne muottiin. Kuinka kovin totta uskaltaa "vatkata" ja puristella kuivumisen aikana?
Vaikka muotti pursuaa yli niin kuivumisen jälkeen jigin selkä on klommolla.
Nimimerkki: tumpelo
Solarfall

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

kotirotta kirjoitti:Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä osa:1001
Mulla tuntuu jäävän ilmaa tonne muottiin. Kuinka kovin totta uskaltaa "vatkata" ja puristella kuivumisen aikana?
Vaikka muotti pursuaa yli niin kuivumisen jälkeen jigin selkä on klommolla.
Nimimerkki: tumpelo
itse plastisoliin tulee monasti helkatisti noita pieniä ilmakuplia kun sitä lämmittää jotka eivät puhkea jos muotin seinämät eivät riko pinta jännystystä, yksi tapa auttaa rikkomaan tuo pinta jännitys on juhauttaa muotti pinnoille talkkia säännöllisin väliajoin.
mk74

Ei tuo ny hirviästi enää salli puristelua jäähdytys vaihees,mutta jonkin verran kun ei liian voimallisesti sitä tee.

Muottia voi hiukan esilämmittää em. vehkeellä,kylmään muottiin kun kaataa niin,eipä sieltä kuplat enää paljon nouse.

Jonkin verran pystyy kuplia vähentämään ennen muottiin kaatoa,kun ei enää sekoittele millään välineellä ja antaa hetken ns.seoksen seisahtua eli antaa pyöriä pari-kolme kierrosta mikros.

Näkemätä muottia,onko kuinka täysin avomalli vai kaato-aukolla varustettu?Avomallis ,vaikka näyttää olevan kaadettaes täynnä,niin jäähtyessään tuo mössöhän hiukan kuitistuu,eli pieni lommo jää.

Kaato-aukollises vaikuttaa aukon koko ja korkeus .

Omas mallis oli sama ongelma,imaisi keskelle tyhjiön jäähtyesssään.
Suurensin kaato-aukkoa ja kaadettaes täytän sen ensin aihion mitalta täyteen,kippo takaisin mikroon,kevyt puristelu(toisinaan ei),lisää seosta päälle,kippo mikroon ja kolmannen kerran kerralla täyteen.

Eli valuun luodaan lisää painetta koko-ajan niin kauan että muotti on täynnä kaato-aukkoa myöden, jopa ylipursutenkin ja ennenkuin koko seos ehtii jäähtyä.
Nyt kun aukko on tarpeeksi korkea muotissa,niin mahdollinen syntyvä tyhjiö ei yllä valmiiseen kappaleeseen vaan jää aukon kohtaan.
Kaikki pitää tapahtua aika nopeesti,mutta eipä enää ongelmaa ole.
Ja ylimääräinen purse katkaistaan kuumennetulla katkoteräveitsellä.
-MLD-
jani2013

Viesti Kirjoittaja jani2013 »

Meinaan kokeella näit kumilotteroita ja tos olis tulos mallii mistä muotti.olisko jollaki neuvoja mitä pitääs parantaa ennenku teen muotin tosta.pyrstön laitoon jo enemmän vinoon taakse päin sen takii siin näkyy vähä pakkelii.koko 21cm
Liitteet
20141020_182423.jpg
20141020_182423.jpg (72.36 KiB) Katsottu 11862 kertaa
mk74

Hyvältä näyttää mallinne :juu:
Evät tuo mukavasti näköä vieheeseen.

Ongelma kohtia noissa on ,että evät pitää olla sopivan paksut ja pyrstön ala-osa.
Plastisol vaan ei aina tahdo mennä joka koloon toivotulla tavalla jo ilmakuplien poistumisen vuoksi.
Kaato-aukon paikka miettiä huolella,kaadetaanko päästä, pyrstöstä vai selkäpuolelta,kuinka symmetrisen muodon haluaa selkäpuolelle.

Sivukuvasta päätellen,jos jää selkäpinta lähes suoraksi eikä kyljet kaarru selkään nähden,symmetrisesti, niin sittenhän tuon voi jättää selän puolelta 1osaiseksi- avomuotiksi ja homma helpottuu huomattavasti .

Vielä ehtii lisäillä vaikka silmille upotukset/kohotukset,kylkiin suomukuvioo yms.lisukkeita,mutta hyvä on kyllä noinkin.
-MLD-
jani2013

Kiitoksia..joo niit silmien upotusta suunnittelin jokku 13mm 3D mollot..ja se ylä osa olis tarkotus jättää suoraksi.pitääkö ne suomu kuviot upottaa tohon malliin..jos sellasii kokeelee..
mk74

Aika haastavaa on kyllä suomujen teko,mutta antaa kyllä ilmettä vieheelle.
Tarkkaa ja kärsivällistä hommaa,että saa kaiverrettua tasalaatuisia.

Itte kokeilin dremelillä kaivertaa ,mutta jäi sikseen ja oikaisin täs vaihees. Mallinteen tein kokonaan Super Sculpey:stä ja metalliverkolla painelin kuviot pintaan.

Eihän ne pakollisia klikkeet ole,mutta samalla muotinvalulla tulis koko hoito.
Mutta teet vaan ihan omanmieleisen ja saahan niitä yksityiskohtia jatkos sitten miettiä lisää.
-MLD-
jani2013

Joo jos myöhemmäs vaihees tekis haastavamman pitääs tämäki lottero saada ekana uimaan ja oikee tyyli..hakisin sellast et se näyttää kylkensä hyvin ja pysäytykses perä heiluus kunnolla..silloon olis aika varma otti kelaukses ja pysäytykses..mut jää nähtäväksi.
kotirotta

no niin nyt ois sitten se ensimmäinen ihan itse tehty malli valmiina ja muutama jigikin valettu.
Kuva

Kuva

Kuva

Jos tota muottia kannattaa jotenkin parannella niin siitä ois kiva kuulla.
hablator

Viesti Kirjoittaja hablator »

Tännehän on tippunu mukavasti tekstiä kun on ollut poissa hetken.

Tuosta Muottisilikonista kun oli puhe, Me päätettiin tuohon aloituspakkaukseen valita OOMOO juurikin sen helppokäyttöisyyden takia. Jonkun euron halvempaa tavaraa olisi ollut tarjolla, mutta sekoitussuhteella 2:10 ja pienemmällä repeytymislujuudella.

Tuosta pehmentäjän suhteesta, Strongiin sopiva sekoitussuhde on suurinpiirtein 5-10%. Itse olen kokeillut jopa 15%, vieheestä tulee super herkkä mutta on pitkälti kertakäyttöinen, kerran kun napsuu kala niin se on kuin perunamuusia. Mediumia me ei olla vielä suomeen otettu, se on omalla tavalla hieman väliinputoja, haukimiehet suosivat Strongia ja kuha/vertsujäbät Softia.

Joku kysyi jos saisi muotin tehtyä. Onnistuu! Laita masteri postitse meille Kurreen niin tehdään pelkillä materiaalikustannuksilla sulle muotti!

Itse pääsin tänään firman naapurissa olevaan hotellin uima-altaaseen kuvaamaan uittovideota.. laitan sen tänne johka kerkeen upata tubeen.
kotirotta

kävin eilen koe uittamassa noita omia tekeleitä ja nyt näyttää siltä että ovat roskis kamaa. eikö kuggaan osaa :mitaviddua: pyrstö ei meinaa heilua sitten millään. pitää käydä toi yksi vielä uittamassa missä on 15% pehmentäjää.
kotirotta

Vertailin huvikseni tota omaa ja SZ kumia toisiinsa niin kyllä noissa on aika paljon vielä tota jäykkyys eroa vaikka omassa pitäis olla 15% tota pehmennintä.Oonkohan mä laskenu sen ihan oikein :übergeek:

Kuva
JackDaniels

Viesti Kirjoittaja JackDaniels »

Joku on laskenut väärin.Oma 10% testikappale vaikuttaa aavistuksen notkeemmalta kuin mcrubber.Ihan suoraan ei pysty vertaamaan kun on ohuempi runkomalli.
hablator

Viesti Kirjoittaja hablator »

Kotirotta, ennenkuin pistät kierrätykseen nuo niin kokeile leikkailla hieman ensin. tuossa kuvassa ainakin miten itse leikkaisin ennen kokeilua, herkistää pyrstöä ja antaa sille liikkumavaraa paremmin, samalla jos pyrstön saa liikkumaan se pakottaa shadin belly-rolliin...

Kuva
mk74

Tuota leikkausta kannattaa ensin kokeilla mistä "hablator" mainitsi.
Muuten näyttää lötköt onnistuneilta.

Mutta jos ei ui,niin ei kuitenkaan roskiin itse viehettä.
Uudeelleen sulatukseen,väri aina jonkin verran tummuu kun uudelleen lämmitellään seosta.
Tuosta sekotussuhteesta,vertailu pehmeydestä menee aika haastavaksi,
kun ei tiedä onko täysin samasta tavarasta verrokki tehty.

Muottiahan ei enää oikeastaan muutella eikä muotoilla ,kun se on valettu.
Pieniä koloja voi täyttää samalla tavaralla,samoin suurennella katkoteräveitsellä,valitettavasti vaan toistaa valmiiseen tuotteeseen korjausjäljet.
Pienellä dremelin kivilaikalla saa varovasti hiottua muottia aika huomaamattomaksi,kaksosaisella muotilla helpompaa mutta yksosasella aika toivotonta.
-MLD-
jani2013

Nyt olis eka lottero valmis..ei tullu maha eviin kuplia ne onnistu hyvin ja keskiosa selkäkin suhkot jees mut jää kyl aika suoraksi et pitää saksille vähä pyöristää..ja sit toi keski osan väri jää aika mattapintaseksi..uittoo pitääs kokeella viä. Ja silmät 16mm täl hetkel 13mm liika pienet.
Liitteet
20141025_115111.jpg
20141025_115111.jpg (50.32 KiB) Katsottu 11151 kertaa
Temppaelmeri

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

Jos olette tehneet muotin esim Oomoosta ja valmiista jigistä, niin oletteko pesseet ton masterin jollain ennen muotin tekoa? Ajattelin vaan noita pehmittimiä että estääkö muottisilikoonia kovettumasta?
Idiootit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen
Vastaa Viestiin