Eli koneeni on Evinrude 175 v6 VRO (vuosimalli 1991?)
Talven jälkeen kone käynnistyi ilman ongelmia ja sen jälkeen se seisoi pari kuukautta ilman käyttöä. Kun olin menossa ajelulle niin kone ei halunnut lähteä käyntiin, pyöritti kyllä mutta katkaisi aina käynnistyksen. Sahasin siinä niin kauan että akku pääsi loppumaan. Latasin akun ja kokeilin uudestaan, silloin ilmeni ongelma että se ei tahtonu pyörittää konetta tai sitten hyvin hitaasti. Ostin uuden akun ja sama ongelma. Tuntuu siltä että kone ei saa virtaa kunnolla, olisiko jollain ollut saman tyyppinen ongelma tai tietoa mistä voisi johtua?
Evinrude käynnistysongelma
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Evinrude käynnistysongelma
Jos ei pyöritä kunnolla niin syynä voi olla huono akunjohdon ja kaapelikengän liitos. Ne kannattaa tarkistaa ensimmäisenä.
Lis. Siis akunkengän. Meni kengät sekaisin.
Lis. Siis akunkengän. Meni kengät sekaisin.
Mainitut liitokset virran kululla on tosiaan ensimmäinen tarkistettava asia. Joskus hyvältäkin näyttävät tai mittarilla tarkistetut liitokset eivät kuitenkaan toimi suuremmalla virralla. Vakiojuttuja siis näissä hommissa.
Muuten sitten minulla on vain pientä arvailua mahdollisesta tilanteesta. Mikään moottoriexpertti en kuitenkaan ole, mutta monenlaista on vuosien varrella jäänyt mieleen. Minulla ei ole omaa kokemusta perämoottorien starttimoottoreista kuin niukasti, mutta erittäin samanlaisiksi ne katson kuin autojenkin startit.
**arvaus**
Starttimoottori on muuttunut uudenveroisesta jäykemmäksi ja tahmeammaksi. Siinähän on monia liikkuvia osia. Käyttämätön jakso sitä edelleen on edistänyt esimerkiksi hapettumisella. Kun olet sahannut akun tyhjäksi, on siitä palanut hiilet tai käämit. Käämeistä on voinut sulaa eristeet, jolloin se syö akun loppuun erittäin vähällä starttaamisella, eikä pyörityskään ole kunnollista. Osittain läpilyövät käämit siinä on voinut olla jo pitempäänkin.
Starttimoottorit eivät ole tehty kestämään kuin lyhyitä starttauksia.
Muuten sitten minulla on vain pientä arvailua mahdollisesta tilanteesta. Mikään moottoriexpertti en kuitenkaan ole, mutta monenlaista on vuosien varrella jäänyt mieleen. Minulla ei ole omaa kokemusta perämoottorien starttimoottoreista kuin niukasti, mutta erittäin samanlaisiksi ne katson kuin autojenkin startit.
**arvaus**
Starttimoottori on muuttunut uudenveroisesta jäykemmäksi ja tahmeammaksi. Siinähän on monia liikkuvia osia. Käyttämätön jakso sitä edelleen on edistänyt esimerkiksi hapettumisella. Kun olet sahannut akun tyhjäksi, on siitä palanut hiilet tai käämit. Käämeistä on voinut sulaa eristeet, jolloin se syö akun loppuun erittäin vähällä starttaamisella, eikä pyörityskään ole kunnollista. Osittain läpilyövät käämit siinä on voinut olla jo pitempäänkin.
Starttimoottorit eivät ole tehty kestämään kuin lyhyitä starttauksia.
Jos veneessä on pääkatkaisin, niin se kannattaa myös kokeilla ohittaa. Sisältä hapettunut pääkatkaisin voi aiheuttaa tuollaista.
-
hempan venepalvelu
- Viesti:
Vastaava kone oli tuossa alkukesästä itsellä työnalla ja siitä vika löytyi hapettuneesta virtalukon kontakteista, eli käy rauhallisesti liitos kerrallaan läpi ja puhdista hapettumat, niin saattai lähteä sillä toimimaan.