ISOA tasuria
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
ISOA tasuria
Ajatuksissa nyt venepilkintä kotimaassa ja kenties merikalastus muualla.
Nyt kun katselee yli 20cm vertikaalijigejä tai isompia vaappuja, joita kuhalle ja hauelle tarjotaan , niin nuo isoimmat tasurit 10-12cm vaikuttavat huvittavan pieniltä.
Eli onko havaintoa/kokemuksia isoista tasureista yli 15cm kokoluokassa ?
Olisko joku innokas tasurinikkari kokeillut asiaa ?
Nyt kun katselee yli 20cm vertikaalijigejä tai isompia vaappuja, joita kuhalle ja hauelle tarjotaan , niin nuo isoimmat tasurit 10-12cm vaikuttavat huvittavan pieniltä.
Eli onko havaintoa/kokemuksia isoista tasureista yli 15cm kokoluokassa ?
Olisko joku innokas tasurinikkari kokeillut asiaa ?
Re: ISOA tasuria
Tämmösiä rumiluksia olen tehnyt vuonna 2008, näille saa nauraa...
Nuo on kesäongintaan kuhille, ei kuitenkaan ihan sitä 15 senttiä, olikohan tuo toinen joku 12-13 ja sininen tais olla lähelle se 15 senttiä, mutta muuten ovat muhkuja malliltaan. Apassista tehty kuten vaaput, sitten porattu mahapuolelle lyijyä. Kyllä näilläkin vaan kaikesta huolimatta kuhia tuli ja haukia. Ahvenia en muista näillä saaneen.
Tuo toinen lontto-otsanen ois semmosessa käytössä hyvä missä vene liikkuu tuulen mukana, kun se ui samalla kuin vaappu tuon lonton takia, niin vaikka siellä perässä tuleekin.
Ehkä virvelikäytössä nämä menisivät paremmin kuin onkivavalla. Aika vähille käytölle nämä sen takia jäi, mutta kun kaikkea pitää kokeilla...

Nuo on kesäongintaan kuhille, ei kuitenkaan ihan sitä 15 senttiä, olikohan tuo toinen joku 12-13 ja sininen tais olla lähelle se 15 senttiä, mutta muuten ovat muhkuja malliltaan. Apassista tehty kuten vaaput, sitten porattu mahapuolelle lyijyä. Kyllä näilläkin vaan kaikesta huolimatta kuhia tuli ja haukia. Ahvenia en muista näillä saaneen.
Tuo toinen lontto-otsanen ois semmosessa käytössä hyvä missä vene liikkuu tuulen mukana, kun se ui samalla kuin vaappu tuon lonton takia, niin vaikka siellä perässä tuleekin.
Ehkä virvelikäytössä nämä menisivät paremmin kuin onkivavalla. Aika vähille käytölle nämä sen takia jäi, mutta kun kaikkea pitää kokeilla...

https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Ajattelin itse tuollaisia kokeilla:
http://www.normark.fi/tuotteet/storm-doom-bell-vib-e
Kokemusta ei ole vielä minkäänlaista noista. Muodon perusteella näyttäisi siltä, että tuollaisiin voisi itse liimata muovisen tasuripyrstön. Kokeilut esim. kylpyammeessa ja jollain kuumaliimalla asiaa ensin kokeillen. Alkaa epoksi hommiin sitten, kun oikea pyrstö ja sen muoto on ensin löytynyt. Noin kuuden euron ale hinnalla ostettuna tuollaiset vaaput ovat minusta aivan oivallisia aihioita tällaisiin kokeiluihin.
Jatkan nyt sitten samaan syssyyn kylähulluilua... olen miettinyt pienten supermagneettien käyttämistä ja niiden liimaamista koukun pitimiksi. (Ja näin siis monissa muissakin heinikko ja muissa vastaavissa virityksissä.) Hintaa noilla on sopivasta paikasta ostettuna vain parikymmentä senttiä, ja noiden avulla voisi pitää koukkuja kiinni pilkin kyljessä tai päissä. Ohut kevlar peruke sitten ulko- tai sivukautta selkälenkkiin tai tietenkin myös vatsalenkkikin käy, riippuen siitä missä koukku sijaitsee. Näin tuollaiseen vaappu pilkkiin saisi esim. kätevästi etukoukun kiinni leuan alle kyljelleen, koskapa petokala tuntuu tähtäävän päähän sen iskunsa. Ei sen koukun ole pakko olla siinä pilkissä kiinni muuta kuin perukkeen avulla, jos sen koukun heilumisen estää magneetilla. Jos magneetin vielä upottaa pieneen poraukseen, niin lopputulos on kyllä hyvinkin siistin näköinen.
Ja siis selvyyden vuoksi: en puhu mistään tiimarin jääkaappimagneeteista, vaan noista tuollaisista:
http://www.supermagnete.de/eng/disc-magnets-neodymium
Minulla on autotallin teräskalusteissa jopa isoja lamppuja kiinni noilla, samoin pylväsporakoneen kohdevalaisimet olen tuollaisilla isoilla magneeteilla kiinnittänyt paikoilleen. Näin ne saa aina tarvittaessa pois tieltä. Tehokkaat magneetit ovat tolkuttoman käteviä esineitä hyvin moniin paikkoihin käytettynä, mikseivät myös siihen, että kiinnittää koukkuja uistimien kylkeen?
Vielä kerran: kokemusta ei vielä ole, mutta asia on kyllä hankkeilla.
Kaimaani tasurista voisi lainata sen ajatuksen sirppipyrstö jigistä tai siitä pelkästä sirpistä tuollaisen vaapun hännäksi. Yksi värikäs höyhenkin voisi kevlarlanka lenkkiin sidottuna olla hyvin elävän oloinen pyrstö.
T -.-
Samoilla magneeteilla tekee sitten siihen hyrräkelaan itse sen magneettijarrunkin todella näppärästi.
http://www.normark.fi/tuotteet/storm-doom-bell-vib-e
Kokemusta ei ole vielä minkäänlaista noista. Muodon perusteella näyttäisi siltä, että tuollaisiin voisi itse liimata muovisen tasuripyrstön. Kokeilut esim. kylpyammeessa ja jollain kuumaliimalla asiaa ensin kokeillen. Alkaa epoksi hommiin sitten, kun oikea pyrstö ja sen muoto on ensin löytynyt. Noin kuuden euron ale hinnalla ostettuna tuollaiset vaaput ovat minusta aivan oivallisia aihioita tällaisiin kokeiluihin.
Jatkan nyt sitten samaan syssyyn kylähulluilua... olen miettinyt pienten supermagneettien käyttämistä ja niiden liimaamista koukun pitimiksi. (Ja näin siis monissa muissakin heinikko ja muissa vastaavissa virityksissä.) Hintaa noilla on sopivasta paikasta ostettuna vain parikymmentä senttiä, ja noiden avulla voisi pitää koukkuja kiinni pilkin kyljessä tai päissä. Ohut kevlar peruke sitten ulko- tai sivukautta selkälenkkiin tai tietenkin myös vatsalenkkikin käy, riippuen siitä missä koukku sijaitsee. Näin tuollaiseen vaappu pilkkiin saisi esim. kätevästi etukoukun kiinni leuan alle kyljelleen, koskapa petokala tuntuu tähtäävän päähän sen iskunsa. Ei sen koukun ole pakko olla siinä pilkissä kiinni muuta kuin perukkeen avulla, jos sen koukun heilumisen estää magneetilla. Jos magneetin vielä upottaa pieneen poraukseen, niin lopputulos on kyllä hyvinkin siistin näköinen.
Ja siis selvyyden vuoksi: en puhu mistään tiimarin jääkaappimagneeteista, vaan noista tuollaisista:
http://www.supermagnete.de/eng/disc-magnets-neodymium
Minulla on autotallin teräskalusteissa jopa isoja lamppuja kiinni noilla, samoin pylväsporakoneen kohdevalaisimet olen tuollaisilla isoilla magneeteilla kiinnittänyt paikoilleen. Näin ne saa aina tarvittaessa pois tieltä. Tehokkaat magneetit ovat tolkuttoman käteviä esineitä hyvin moniin paikkoihin käytettynä, mikseivät myös siihen, että kiinnittää koukkuja uistimien kylkeen?
Vielä kerran: kokemusta ei vielä ole, mutta asia on kyllä hankkeilla.
Kaimaani tasurista voisi lainata sen ajatuksen sirppipyrstö jigistä tai siitä pelkästä sirpistä tuollaisen vaapun hännäksi. Yksi värikäs höyhenkin voisi kevlarlanka lenkkiin sidottuna olla hyvin elävän oloinen pyrstö.
T -.-
Samoilla magneeteilla tekee sitten siihen hyrräkelaan itse sen magneettijarrunkin todella näppärästi.
- Kaimaani
- Viesti:
Tässä näitä isoja tasureita. 8-tuuman jigi pilkin perässä molemmissa.
- Liitteet
-
- Kaimaani Jättiläinen.jpg (43.35 KiB) Katsottu 13455 kertaa
-
- Kaimaani Suurhauki.jpg (74.38 KiB) Katsottu 13455 kertaa
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44
- Varo halpoja kopioita -
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viesti:
Tässä kesän aikana pitäisi rakennella joku reilumpi tasuri kun talvisille ahvenillekin saa olla yli 15cm tasurit. Jos vaikka joku 17cm olisi seuraava malli niin olisi vielä talvella kasin reiästäkin ongittaessa.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
- Kaimaani
- Viesti:
Aika huimaa, nälkä kasvaa syödessäsilli kirjoitti:Tässä kesän aikana pitäisi rakennella joku reilumpi tasuri kun talvisille ahvenillekin saa olla yli 15cm tasurit. Jos vaikka joku 17cm olisi seuraava malli niin olisi vielä talvella kasin reiästäkin ongittaessa.
Isolle kalalle isot eväät.
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Ahvenkin on opportunisti.Kaimaani kirjoitti:Aika huimaa, nälkä kasvaa syödessäsilli kirjoitti:Tässä kesän aikana pitäisi rakennella joku reilumpi tasuri kun talvisille ahvenillekin saa olla yli 15cm tasurit. Jos vaikka joku 17cm olisi seuraava malli niin olisi vielä talvella kasin reiästäkin ongittaessa.![]()
Isolle kalalle isot eväät.
Mitä isompi eväs ja mitä pienemmällä vaivalla se on saatavilla, ni kyllä kelpaa.
Selkävesille siirtyvät ahvenet alkaa jo ~200g painoisina käyttämään pääsääntösenä ravintonaan 10cm ja yli muikkua/kuoretta.
Se minkä kokosta evästä todelliset jätit sitten syö, niin varmaan on vain lähes taivas rajana.
Kunhan silli saa noita isoja jonkun valmiiks ni täältä löytyy vapaaehtoinen koeuittaja
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
Samaten täältä, ei tuo tämän hetken monsterikaan liian iso ollu nii vieläkin isompi menis! : )
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viesti:
Nyt on vielä tilauksia tulossa, mutta sitten alan hieromaan uutta isoa mallia. Eiköhän sillä useampi iso kuha ehditä onkimaan kesätesteissä vielä.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
-
tuomotapani
Kiinnoistaisi kovasti saada ostaa muutama kappale noita tulevia monstereita lähinnä ahvenelle meriväreissä.
Aika montaa muutakin kiinnostaisi ostaatuomotapani kirjoitti:Kiinnoistaisi kovasti saada ostaa muutama kappale noita tulevia monstereita lähinnä ahvenelle meriväreissä.
-
tuomotapani
MrAhti !MrAhti kirjoitti:Aika montaa muutakin kiinnostaisi ostaatuomotapani kirjoitti:Kiinnoistaisi kovasti saada ostaa muutama kappale noita tulevia monstereita lähinnä ahvenelle meriväreissä.nimim. Luovuttanut
Ikinä ei kannata luovuttaa.
Saatta se päivä joskus paistaa "risukasaankin".
Kommenttisi kuvastaa turhautunesaisuuttasi.
Käsittääkseni minun esittämäni toive ei kuulu Sinulle Hiton hatun humppaa.
Toivottavasti pääsen jonossa askeleen eteenpäin kun Sinä ilmeisesti turhautuneena siitä luovut.
Nimim. Luovuttaneelle kireitä toivottaa Ei vielä Luovuttanut.
silli kirjoitti:Nyt on vielä tilauksia tulossa, mutta sitten alan hieromaan uutta isoa mallia. Eiköhän sillä useampi iso kuha ehditä onkimaan kesätesteissä vielä.
Onkohan jättiläinen kehittyny mihinkään suuntaan?
Ei ole huonoa kalakeliä, on vain huonoja varusteita.
8":n kanssa täälläkin odotellaan 15cm+ malleja markkinoille.
Ja Kaimaanista 400g mallia.
Ja Kaimaanista 400g mallia.
Hulluja työ ootte
Ahven syö max. 5cm kalaa
Ahven syö max. 5cm kalaa
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Alakoukkuunhan ahven enimmäkseen ottaa. Ja nimenomaan sitä koukkua hamuten. Että ei sillä välttämättä edes ole merkitystä, että minkä kokoista ja mitä kalaa ahven syö. Onko se nyt 11cm tuo pisin Rapalan tasuri, tai oli joskus jos ei enää ole tuotannossa. On aivan hyvä kukkokalapilkki. Useasti saanut sillä pilkin itsensä mittaisia ahvenia.
Tuommoisia sikoja olen tehnyt, mutta kun puhut isoista tasureista, taidat kaivata myös pituutta etkä vain paksuutta 
- Liitteet
-
- AtRQTxJu-zGa-prIc85KFZd3sJ41gEZT1UT0EsjZXwLr.jpg (53.32 KiB) Katsottu 7977 kertaa
Hassuja "mosareita"
Alakoukusta oon luopunu kokonaan sen saatanan silpun takia.
Tasurin koolla ei tosiaan oo väliä ahvenen kokoon ku sitä kilkutinta siellä alla helisyttelee.
Ooon mä isolla Rauhalalla jossa törkee alakoukku (pilkin sillo haukee) saanu samasta reiästä 16 lattariaki
Pienempiin vehkeisiin ei koskeneetkaan
Siispä sopevan kokosta (karvapersettä) vetehen ilman alakoukkua, ni aina on sit melki ottikala pussissa ku kopsahtaa.
Jos syä huonosti, ni si vaa pienentää tyyliin Aution karvaperse, se pienempi malli.
Näin puhuu tod.ammattilainen, guru, vai mitä Silli?
Alakoukusta oon luopunu kokonaan sen saatanan silpun takia.
Tasurin koolla ei tosiaan oo väliä ahvenen kokoon ku sitä kilkutinta siellä alla helisyttelee.
Ooon mä isolla Rauhalalla jossa törkee alakoukku (pilkin sillo haukee) saanu samasta reiästä 16 lattariaki
Siispä sopevan kokosta (karvapersettä) vetehen ilman alakoukkua, ni aina on sit melki ottikala pussissa ku kopsahtaa.
Jos syä huonosti, ni si vaa pienentää tyyliin Aution karvaperse, se pienempi malli.
Näin puhuu tod.ammattilainen, guru, vai mitä Silli?
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari