"Tee se itse" tasurit
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
-
turponieminen
Re: "Tee se itse" tasurit
siinä olisi elämän ensimmäiset prototyypit

Tämmöstä pukkaa
mallia kepeä 10cm
koukusta koukkuun
mallia kepeä 10cm
koukusta koukkuun
Tyhjän saa pyytämättäkin
Uusia 30g tekeleitä

Komeita Kelkulla.....
Tänne ei kehtaa enää omia räpellyksiään laittaa edes esille. Hienoja kapistuksia kyllä kaikilla!
t. Paccio
t. Paccio
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"
Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
Melko hiljaista ollut omalla pajalla, jotain kuitenkin tullut tehtyä omaan pakkiin ja myyntiinkin. Tässä viimeisin veljelle tehty lahja. Toivotaan että kelpaa.
Tämä siis oma uusin malli, mittaa se 74mm/16g

Tämä siis oma uusin malli, mittaa se 74mm/16g

Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Oykkalta erittäin herkullinen tuotos 
Luulisi Jounille kelpaavan ja appuralle myös
Tässä omia ensimmäisiä nahkatakkisia PeLi-koneita kannibaaleille. Pituudet 100 mm ja paino 15 gr lukuun ottamatta tuota mörköä vasemmalla alhaalla sekä noita pienemmälle avannolle tarkoitettuja "sivutissiprotoja". Yksi "taidepläjäys" PIATU:n hienojen purastujen innoittamana.
Tässä omia ensimmäisiä nahkatakkisia PeLi-koneita kannibaaleille. Pituudet 100 mm ja paino 15 gr lukuun ottamatta tuota mörköä vasemmalla alhaalla sekä noita pienemmälle avannolle tarkoitettuja "sivutissiprotoja". Yksi "taidepläjäys" PIATU:n hienojen purastujen innoittamana.
Moro! Hienoja tasureita täällä tosiaan valmistuu! Ja olisin todellakin tyytyväinen saadessani tuollaasen lahjan. Saakos semmosta kysellä, että miten/millä taivutatte nuo tasureiden lenkit? Jos tulee alakoukku, tuleeko lenkit yhdestä rinkulasta? Itse kokeillut nauloilla tehdä "penkkiä", mutta en ole täysin tyytyväinen :/
Ite olen ihan vaan pyöreäkärkisillä pihdeillä väännellyt. Ennen tein samasta langasta ylä ja ala lenkin mutta sitten huomasin että paljon helpompi mitottaa kun tekee kaks erillistä. Jos paljon tekee samaa mallia niin joku tuommonen taivutusjigikin vois olla hyvä.
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Valmistusmäärät tosi pieniä ja taivuttelen langat pöytään pystyyn poratun 3,5 mm poranterän ympärillä tavallisilla kärkipihdeillä -
Älä ruokapöytään kuitenkaan .....tai voi
Älä ruokapöytään kuitenkaan .....tai voi
Koukkukokeiluja. Kuka tietäis mistä saa laadukkaita ruostumattomia pitkävartisia koukkuja ?
Näissä vähän mitä sattuu ihan kokeiluna. Kuten kokeiluna myös pakollinen "liikennevalo"
Näissä vähän mitä sattuu ihan kokeiluna. Kuten kokeiluna myös pakollinen "liikennevalo"
- Liitteet
-
- Koukkukokeiluja.JPG (95.77 KiB) Katsottu 6881 kertaa
Hienoa jälkeä täällä kaikilla, kuten aina!
En tiedä kuuluvatko nämä uudet omani tänne mutta menköön koska mielestäni tasureita ovat ja niin aion niitä käyttää. Pahoittelut hätäisesti napatusta kuvasta mutta eivätpä nämä aivan ekat prototkaan mitään kukkasia ole.

Kyseessä siis projekti kuten kuvasta näkyy, jossa lähdin tutkiskelemaan vertikaalijigin ja kevennetyn tasurin yhdistelmää ja kuinka sellaisen saisi aikaiseksi. Mutkia, vastuksia, kiroilua, onnistumista ja innostumista on riittänyt aivan liian pitkäksi ja kalliiksi venyneeseen projektiin. Vieläkin riittää teknisiä ongelmia ratkottavaksi mutta jotain sentään syntyi näinkin.
Pituutta 130mm ja painoa 27-28g. Koukun mutkasta mutkaan n. 100mm niin teoriassa uskoisin toimivan vielä 6" reiässä. Näihin ensimmäisiin sutataan jigitusseilla hieman luomuvärejä ja katsotaan kohdeyleisön reaktioita.
Saa nähdä kuinka ui ja käytännössä toimii ylipäätään mutta mietitään sitä sitten. Jos homma toimii, jatketaan kehittelyjä ja parannellaan viimeistelyä.
En tiedä kuuluvatko nämä uudet omani tänne mutta menköön koska mielestäni tasureita ovat ja niin aion niitä käyttää. Pahoittelut hätäisesti napatusta kuvasta mutta eivätpä nämä aivan ekat prototkaan mitään kukkasia ole.

Kyseessä siis projekti kuten kuvasta näkyy, jossa lähdin tutkiskelemaan vertikaalijigin ja kevennetyn tasurin yhdistelmää ja kuinka sellaisen saisi aikaiseksi. Mutkia, vastuksia, kiroilua, onnistumista ja innostumista on riittänyt aivan liian pitkäksi ja kalliiksi venyneeseen projektiin. Vieläkin riittää teknisiä ongelmia ratkottavaksi mutta jotain sentään syntyi näinkin.
Pituutta 130mm ja painoa 27-28g. Koukun mutkasta mutkaan n. 100mm niin teoriassa uskoisin toimivan vielä 6" reiässä. Näihin ensimmäisiin sutataan jigitusseilla hieman luomuvärejä ja katsotaan kohdeyleisön reaktioita.
Saa nähdä kuinka ui ja käytännössä toimii ylipäätään mutta mietitään sitä sitten. Jos homma toimii, jatketaan kehittelyjä ja parannellaan viimeistelyä.
Viimeksi muokannut Säärä, 14:23:18 17.01.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
No huh huh.... ei oo menny pakkaspäivät Säärällä hukkaan.
On kyllä jo noin todella hyvän näköistä ja linjakasta mallia. On kyllä hienoja.
Onko tuo ihan kokonaan silkkaria ?
Onko tuo ihan kokonaan silkkaria ?
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Ei sentään, sisällä on lyijyrunko, ns. kölikevennetty malli.pääevä kirjoitti:Onko tuo ihan kokonaan silkkaria ?
Mutta ulkokuori on ilmeisesti kauttaaltaan ?Säärä kirjoitti:Ei sentään, sisällä on lyijyrunko, ns. kölikevennetty malli.pääevä kirjoitti:Onko tuo ihan kokonaan silkkaria ?
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Kerkesit
hyvältä näyttää. Täälä painitaan vielä noiden murheiden kanssa
. Josko sit ens suvena. Toimivuudesta ei ole epäilystäkään. Sen verran on liimalla kasattuja päässyt kokeileen!
Jep, ulkokuori kauttaaltaan.pääevä kirjoitti:Mutta ulkokuori on ilmeisesti kauttaaltaan ?
Ootko Säärä päässyt jo uintia kokeileen? Omissa protoissa tarvinnut pyrstön elävyyden takia hiukka käsialaa käyttää. Mut sitäkin makoisammat kun oppii.
En vielä, nämä protot valmistuivat kirjaimellisesti viime yönä. Mutta eiköhän tässä mahdollisimman pian täydy päästä kokeilemaan. Noissa ekoissa on pieniä eroavaisuuksia selkälenkin paikassa testimielessä. Katsotaan mikä toimii ja mikä ei. Jos toimii ollenkaankalarosvo kirjoitti:Ootko Säärä päässyt jo uintia kokeileen? Omissa protoissa tarvinnut pyrstön elävyyden takia hiukka käsialaa käyttää. Mut sitäkin makoisammat kun oppii.
Pyrstön pituudella suuri merkitys. Puoli cm lisää mittaa tekee ihmeitä. Liimalla pysyy sen verran kiinni et pääsee testaan.
Samantyyppistä systeemiä ollut suunnitteilla kuin säärällä, mutta ei ole edennyt viimeiseen vuoteen kiireiden ja perustasureiden rassailujen vuoksi paperilta toteutukseen saakka. Ulkonäöllisesti Säärä onnistunut toteutuksessa kyllä mahtavasti! Cabilla oli jossain vaiheessa jotain juttua jigimaaleista, mutta eivät taida olla vielä markkinoilla?
Sanos muuta...kalarosvo kirjoitti:Kerkesit![]()
Hienoa, että Säärä sait vedettyä tuon projektisi kasaan. On muuten pirun komeita. Hienosti olet saanu pidettyä Säärä maisen ilmeen noissa. Heti tunnistaa tekeleiksesi.
Noilla silikonin kovuuksilla voi pelata potkun kovuutta suuntaan tai toiseen. Näin ainakin ite oon oman projektini tiimellyksessä mietiskelly.
Cabilta kertoilivat, että pehmomaalit ovat piakkoin tulossa myyntiin. Pitää niitä sitten kokeilla.
Yllättävän monimuotoinen ja haastava projekti on tämä ollut ja kuten sanoin pari juttua vaatii vielä hiomista mutta ratkaisut ovat näin insinöörismiehenä jo ehkä takaraivossa.
Onpahan tullut opittua monta uutta juttua joita voi käyttää sitten suoraan muissa uusissa hankkeissa. Tekemällä oppii. Hyvä projekti siis kaiken kaikkiaan.
Rungon "kovuutta" voi tosiaan säätää vahventimen avulla. Saa hyvinkin jämäkkää. Ensimmäiset tein ihan perusaineilla, jotta saa selvän vertailupohjan toiminnasta mihin verrata tulevia "reseptejä".
Arvelinkin, että vastaavia projekteja on muillakin muhimassa ja mielenkiinnolla jäänkin odottamaan uusia tuotoksia.
Yllättävän monimuotoinen ja haastava projekti on tämä ollut ja kuten sanoin pari juttua vaatii vielä hiomista mutta ratkaisut ovat näin insinöörismiehenä jo ehkä takaraivossa.
Rungon "kovuutta" voi tosiaan säätää vahventimen avulla. Saa hyvinkin jämäkkää. Ensimmäiset tein ihan perusaineilla, jotta saa selvän vertailupohjan toiminnasta mihin verrata tulevia "reseptejä".
Arvelinkin, että vastaavia projekteja on muillakin muhimassa ja mielenkiinnolla jäänkin odottamaan uusia tuotoksia.