Kalastuskortti 2016

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Kaleveli

Kalastuskortti 2016

Viesti Kirjoittaja Kaleveli »

Tuleeko muovikortti postissa tänä vuonna kalastusmaksun jälkeen. Kun se on uudistunut tuo kortti.
Vision 17
Hamekentän sentteri

Re: Kalastuskortti 2016

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

Ei taida tulla.. Näin ainakin muistan jostain lukeneeni..
"Jo vain hauki on hyvä kala, varsinkin isompi. Tuollaisen 5-10kg hauen, kun heittää rantaviivalle poikittain, niin kyllä nousee vene liukkaasti rannalle"
Hermanni

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Eikös se kortti poistunut uudistuksen mukana? Maksukuitti toimii tositteena nykyisin. Sinänsä harmi kortti oli helppo pitää mukana, tai kai tuon kuitin kännykkäänkin saa?
Hota
Ota Hota - Ei pakota

Viesti Kirjoittaja Hota »

Sähköpostiin tulee kuitti.
Kuitin alaosassa on pienenmpi osa mistä saa leikattua luottokortin kokoisen tositeen jonka voi laminoida.
Kuumalaminointia en suosittele voi tekstit häipyä.
Itse laminoin laminointikalvolla käsipelillä.
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Tarviinkohan koko korttia ku nää veet on niii kalasia täällä kotikulmilla.. :lol:
Ruottiin tarviin vain ajokortin.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
jenisei

Viesti Kirjoittaja jenisei »

Hota kirjoitti:Sähköpostiin tulee kuitti.
Kuitin alaosassa on pienenmpi osa mistä saa leikattua luottokortin kokoisen tositeen jonka voi laminoida.
Kuumalaminointia en suosittele voi tekstit häipyä.
Itse laminoin laminointikalvolla käsipelillä.
Tai sitten ottaa siitä valokopion ja laminoi sen , ei häivy mihnään. Mulla on noita laminoituja kopioita molemmissa autoissa, lompakossa, repuissa jne... Eipä unohdu luvat kotiin.
marino61c

Viesti Kirjoittaja marino61c »

Joo tosiaan eipä taida enään saada luottokortin kokosta kalalupaa. Kyselin kalakortticomista et koskas luvat tulee myyntiin ni vastasivat että enään ei heidän kautta kalalupia muoviläpykälle saa. Venemessuillakaan siis ei enään heitä nähdä. Siis jos jotain hyvää ni myös paluuta taakseppäin ja vahvasti. Taas kopio ja laminoi kuten joskus 10 vuotta sitten. Perseestä suoraan sanoen tämmönen touhu. Mentiin takapakkia ihan vitun paljon taas kerran.
arousi

Viesti Kirjoittaja arousi »

Höpsis. Mitäs taaksepäin menoa tässä nyt on? Luvan saa suoraan sähköpostiin, josta voit sen näyttää kalastuksenvalvojalle koska vain. Voit myös siirtää luvan sähköpostistasi johonkin pilvipalveluun, kuten Dropboxiin tms. ja määrittää luvan näkyväksi offline-tilassakin. Tällöin voit näyttää lupasi lupatarkastajalle vaikka lapin kairassa, jossa ei ole edes verkkoa.

Lupa-asioissa on menty aimo harppaus eteenpäin; te vain olette jääneet kauas itselaminointi-, luottokorttikoko- ja lompakkoaikaan.
Riku76

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

Mä otin puhelimella kuvan luvasta. Löytyy vaikka ei yhteyksiä olisikaan. Pari tulostetta vielä niin aina on joku näistä mukana aika suurella todennäkösyydellä.
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Viesti Kirjoittaja Fuso »

arousi kirjoitti:Höpsis. Mitäs taaksepäin menoa tässä nyt on? Luvan saa suoraan sähköpostiin, josta voit sen näyttää kalastuksenvalvojalle koska vain. Voit myös siirtää luvan sähköpostistasi johonkin pilvipalveluun, kuten Dropboxiin tms. ja määrittää luvan näkyväksi offline-tilassakin. Tällöin voit näyttää lupasi lupatarkastajalle vaikka lapin kairassa, jossa ei ole edes verkkoa.

Lupa-asioissa on menty aimo harppaus eteenpäin; te vain olette jääneet kauas itselaminointi-, luottokorttikoko- ja lompakkoaikaan.

Näiden Drop... ym erinomaisuuksien takia suurin ryhmä, eli eläkeläiset, joilta ei voi odottaa näiden hienouksien taitamista (vaikka ovatkin Facebookissa) ilman atk-neuvojan apua, piti jättää luvan ulkopuolelle. Kyseessä on koiraveroon rinnastettavissa oleva maksu, jonka perimiskulut ylittävät sinänsä hyvää tarkoittavan, useita vuosia asiantuntijoiden pohtiman, ja mitenkään kyseenalaistamattomalla lailla tavoiteltavan, vesialueenomistajien menettämän, kalastajan hänen tiluksiltaan ottaman huikean saaliin kompensoivan kalastuksenhoitomaksuin kerättävän korvauksen.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
marino61c

Viesti Kirjoittaja marino61c »

Jeah dropboxi kuullostaa hienolta. Pilvipalvelu? Wau kuullostaa sekin me hommattiin pilvet 70 luvulla perunatorilta ku sillo ei mitään palvelua ollu. Siis kaiketi toi uus kalakortti on oikeen hyvä jos on boxit ja pilvet messissä. Mullaku toi puhelin on niinku soittamista varten mut mähän oonkin kehityksen jarru.
Pilkkikone

Viesti Kirjoittaja Pilkkikone »

Mulla myös on puhelin niinku soittamista varten, tai itse asiassa puhelujen vastaanottamista varten...
Mutta aina löytyy kaveri, jolla on puhelimessaan kamera ja sillä kun näpsäyttää kuvan luvasta ja pyytää sen puhelimeensa, niin jo helpottaa. Testasin tuon juuri ja hyvin toimii. Nykyään ei taida enää olla sellaista puhelinta, joka ei voisi ottaa vastaan kuvatiedostoa? Mulla on puhelimessani kyllä myös kamera, mutta linssi on niin naarmuinen, että kuvasta ei enää saanut selvää... pitäisiköhän päivittää vaikka nykykehitystä vastaan haraan minäkin.
Joskus onnistuu, toisinaan myös paremmin.
VKu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VKu »

Laminointikone kun on töissä, teen muutaman kortin; minulla on luvat aina mukana lompakossa.

Näistä nerd-viisauksista. En kanna erällä älypuhelinta, koska olen loma-aikaan päivätolkulla putkeen ja usein erittäin vaativissa olosuhteissa. Jos minun täytyy soittaa hätäpuhelu, puhelimeni on kyettävä siihen vaikka kahden viikon vaelluksen aikana. Yleensä mukanani on joku Catphone ja sekin suurimman osan aikaa kiinni.

Olen kyllä kerran vaeltanut nörttilauman kanssa Kilpparilla ja Norjassa. Lainasivat lopulta puhelintani, kun piti soittaa kotiin. Voin Helsingissä jutella sen kädettömän diginatiiviporukan kanssa uusista apseista mutta ennen koiralta kusi loppuu kuin heistä tulee kalamiehiä.

Tätä ei pidä käsittää väärin. Käytän itse konttorissa kaikkea mahdollista teknologiaa mutta joissakin asioissa vanhakantainen toimii aika luotettavasti.
Viimeksi muokannut VKu, 14:25:25 28.01.2016. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pike
J. Edgar Hoover

Viesti Kirjoittaja pike »

VKu kirjoitti:minulla on luvat aina mukana lompakossa.
Asiat voi nähdä monella tapaa. Itselläni taas on hyvin harvoin lompakko mukana kalareissulla, sillä en ole vielä vesillä tai metsässä lompakkoa tarvinnut.

Puhelin tai tabletti on aina mukana kalareissuilla. Omassa käytössä siis toimii digitaalinenlupa huomattavasti paremmin ja on aina mukana.
VKu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VKu »

pike kirjoitti: Puhelin tai tabletti on aina mukana kalareissuilla.
On tosiaan hyvä, että jokainen löytää parhaiten sopivan systeeminsä. Minullakin on aina puhelin mukana vaikka ei ehkä päällä. Olen utelias kysymään, mikä kalastusfunktio tabletilla on? Ei kai vain duuniasioita tauoilla? Minä yritän aina katkaista langan maailmaan reissuilla ja siksikin jätän älyvehkeet kotiin tai jos olen mökkimajoituksessa, ainakin mökille. Ilman kukkaroa taas en osaa olla. Mieli voi yhtäkkiä jäädä ylimääräiseksi yöksi merelle ja ajaa Porkala Mariniin ostamaan leipää ja makkaraa.

On varmasti ihan toinen topiikki jo se, että joskus luontoon ja omaan olemiseen keskittyy parhaiten ilman verkkoa. Ettei ala avata yhtäkkiä sataa viestiä ja ala reagoida. Toisaalta joissakin ammateissa kauppa käy koko ajan eikä ole varaa kadota. Ymmärrän sen oikein hyvin, mutta sen täytyy olla raskasta vaikka sitä ei heti huomaakaan. Ihminen tarvitsee aikaa itselleen, joskus täysin ilman muita tai ainakin tuttuja ympyröitä.

Mutta nyt olemme kaukana luvista. Itse pidän uudistuksesta joka tapauksessa.
pike
J. Edgar Hoover

Viesti Kirjoittaja pike »

VKu kirjoitti:Olen utelias kysymään, mikä kalastusfunktio tabletilla on?
Oma kalastus on pääosin uistelua, joten tabletista voi tarkistaa mm. säätietoja sekä käyttää plotterin korvikkeena. Lohenperässä ollessa tärppiväli on sen verta pitkä, että välillä laite toimii myös hupikäytössä (radio, tv, streamit, netti jne...) Puhelimella voi hädän hetkellä ottaa väsytyvideoita tai pönökuvia.
VKu kirjoitti:Ilman kukkaroa taas en osaa olla. Mieli voi yhtäkkiä jäädä ylimääräiseksi yöksi merelle ja ajaa Porkala Mariniin ostamaan leipää ja makkaraa
Tämähän on juurikin kiinni kalastustyylistä. On miullakin lompakko mukana reissussa, mutta harvoin veneessä vaan yleensä majoituksessa. Itseasiassa ainoan kerran kun lupia tultiin uistellessa kysymään olivat ne mökillä lompakossa. Näyttömääräyksellä tuosta selvittiin, mutta tilanteen jälkeen olen säilyttänyt lupamaksu kopioita sähköpostissa, josta ne saa näytille tarvittaessa.
mfroberg

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Oma version on tällainen: Printtaan(ja leikkaan) noita lupia sopivan nipun. Niistä 2 kpl on Ursuitin taskussa, 2 kpl erä-/kalvoasun taskussa, 2 kpl lompakossa, 2 kpl kalalaukussa, 2 kpl veneen työkalupakissa ja mutama kotona varalla. Kalassa kun olen niin olisi suorastaan ihme jos ei lupaa löytyisi näytettäväksi asti.

Itse uudistushan on mielestäni hyvä, ja omalla kohdalla vuotuiset maksut putosivat n. 92€ -> 39€. Uusi hintahan on suorastaan halpa kun sen vanhankin maksoi melkeinpä hymyssä suin.
Vastaa Viestiin