Halpa kaira satunnaiselle pilkkijälle -joo olen tosissani
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Halpa kaira satunnaiselle pilkkijälle -joo olen tosissani
Vanhemmiten sitä kaipaa kalalle myös talvella. Pilkittyä on tullut
elämän aikana kolmisen kertaa (olen >50v ukkeli).
Kalaa en kyllä ole saanut pilkkimällä koskaan. Onget, pystypilkit ja haalarit on ostettu. 8v muksun kanssa olis tarkoitus lähijärvillä käydä kokeilemassa.
Tiedän, mitkä ovat hyviä merkkejä kairoissa ja jolla tekee kymmeniä
reikiä päivässä, useana päivänä viikossa.
Mutku:
* käyttö on muutamana (1-5) päivänä talvessa muutama reikä
* Käytettyjä ei oikein oo (vai onko)
* kalastan sisävesillä, joissa kalansaanti on enemmän epävarmaa. Tarkoitus on pyytää, en tiedä annetaanko
* Biltema kiinnostaisi, mutta 6" tuntuu aika isolta avannolta, pienikokoiselle ukolle
* Puuilo myy Augieria joka on 5", vois olla parempi
* Tokmannilla on jokin 39€...
Pliis kommentoikaa asiallisesti. Jos minunkaanlaisen ei kannata ostaa
40-50€ kairaa missään tapauksessa, kertokaa se sitten. Sitten pihistellään ja ostetaan halvin laatupeli, joka taitaa olla Motonetin Abu Rocket Racer 69€.
elämän aikana kolmisen kertaa (olen >50v ukkeli).
Kalaa en kyllä ole saanut pilkkimällä koskaan. Onget, pystypilkit ja haalarit on ostettu. 8v muksun kanssa olis tarkoitus lähijärvillä käydä kokeilemassa.
Tiedän, mitkä ovat hyviä merkkejä kairoissa ja jolla tekee kymmeniä
reikiä päivässä, useana päivänä viikossa.
Mutku:
* käyttö on muutamana (1-5) päivänä talvessa muutama reikä
* Käytettyjä ei oikein oo (vai onko)
* kalastan sisävesillä, joissa kalansaanti on enemmän epävarmaa. Tarkoitus on pyytää, en tiedä annetaanko
* Biltema kiinnostaisi, mutta 6" tuntuu aika isolta avannolta, pienikokoiselle ukolle
* Puuilo myy Augieria joka on 5", vois olla parempi
* Tokmannilla on jokin 39€...
Pliis kommentoikaa asiallisesti. Jos minunkaanlaisen ei kannata ostaa
40-50€ kairaa missään tapauksessa, kertokaa se sitten. Sitten pihistellään ja ostetaan halvin laatupeli, joka taitaa olla Motonetin Abu Rocket Racer 69€.
Re: Halpa kaira satunnaiselle pilkkijälle -joo olen tosissan
Moro,
Kyllä noita huuto.netissä esim http://www.huuto.net/kohteet/heinola-ur ... /392637747
Kairanterän terotus esim nokian kalakaapu oy:ssä 12e.
Kairankoko ihan oman käytön mukaan, mutta kyllä tuolla 4" kairallakin jo pärjää.
Kyllä noita huuto.netissä esim http://www.huuto.net/kohteet/heinola-ur ... /392637747
Kairanterän terotus esim nokian kalakaapu oy:ssä 12e.
Kairankoko ihan oman käytön mukaan, mutta kyllä tuolla 4" kairallakin jo pärjää.
Bilteman laadusta en tiedä, huono 6" on varmasti epämukava. Mutta ei tuo Abu ole käsittääkseni hirveästi laadulla loista. Motonetin verkkokaupassa näyttäisi ollevan vielä Heinolan Jubileeta 4,5" 59€ ja kanta-asiakkaalle 0€ nouto liikkeestä. Voisi olla parempi valinta.
E: Kurkkasin netissä minkä näköinen tuo biltema on, Moraa siinä on kopioitu, joten kopioinnin laatu sanelee sen kuinka hyvä/huono se on. Malli on ollut hyvä.
E: Kurkkasin netissä minkä näköinen tuo biltema on, Moraa siinä on kopioitu, joten kopioinnin laatu sanelee sen kuinka hyvä/huono se on. Malli on ollut hyvä.
Viimeksi muokannut 1518964, 14:33:26 28.01.2016. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Siinä on:
http://www.tori.fi/keski-suomi/Kalastuv ... 221384.htm
Mukana tulee mielenkiintoista härpäkettä. Kun tuota veettävää pilkkipönttöä duunaa, niin voi olla hankkimisen arvoinen setti. Ehkäpä tuo ei ole viimeinen hinta.
Käytettyjä kairoja löytyy huuto.netistä, tori.fi, kannattaa katsoa Ur-kairoja tai veto-kairoja, (entinen vanaja-kaira), moria. Muistaakseni vitostuuman vetokaira on 125 mm, runko on sähkösinkítty. Mora Expert (vanha malli) hyvä ostos, jos löytyy kutostuumaisena niin kannattaa ostaa. Onhan sillä moralla omat huonot puolensa, mutta plussia löytyy niin paljon, että jos edullisesti löydät ja suhtkoht hyväkuntoisena, niin osta pois. Itse olen porannut mora expertillä tuhansia reikiä ja noin 17 vuotta on mora-tuttavuus kestänyt.
http://www.tori.fi/keski-suomi/Kalastuv ... 221384.htm
Mukana tulee mielenkiintoista härpäkettä. Kun tuota veettävää pilkkipönttöä duunaa, niin voi olla hankkimisen arvoinen setti. Ehkäpä tuo ei ole viimeinen hinta.
Käytettyjä kairoja löytyy huuto.netistä, tori.fi, kannattaa katsoa Ur-kairoja tai veto-kairoja, (entinen vanaja-kaira), moria. Muistaakseni vitostuuman vetokaira on 125 mm, runko on sähkösinkítty. Mora Expert (vanha malli) hyvä ostos, jos löytyy kutostuumaisena niin kannattaa ostaa. Onhan sillä moralla omat huonot puolensa, mutta plussia löytyy niin paljon, että jos edullisesti löydät ja suhtkoht hyväkuntoisena, niin osta pois. Itse olen porannut mora expertillä tuhansia reikiä ja noin 17 vuotta on mora-tuttavuus kestänyt.
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 21:51:49 28.01.2016. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Voisin tuosta kuvauksesta tunnistaa itseni, mutta iästä saa onneksi vielä nipistää jonkun verran pois.Marvinen kirjoitti:* Käytettyjä ei oikein oo (vai onko)
Sitten asiaan. Jonkin verran tulee muuta kalastusroinaa seurattua torista (tori.fi) ja tuntuu, että tuolla kairoja kiertää todella runsaasti. Kannattaa vilkaista tarjontaa.
Multa löytyisi ur juhlakairan(nykyinen heinola jubilee) 4 tuumainen runko. Kyllä siinä teräkin on kiinni, mutta se on valitettavasti siinä kunnossa että siitä ei enää kalua saa. Tuossa juhlakairassa on ns. Musta terä joka on todella meltoa tavaraa verrattuna heinolan punaiseen terään. Uudella terällä on kuitenkin hintaa n 40e joten saappaissasi harkitsisin uuden kairan ostoa, hintaeroa jää niin vähän(huom heinolan punainen terä ei käy mustan runkoon ja toisinpäin ilman pientä modausta). Jos tuo kuitenkin kiinnostaa ja saat vaikka terän jostain sopivasti niin tuo kaira lähtee postikulujen hinnalla.
Ostat vain Heinolan kutosen tai nelosen ja sitten lahjoitat sen muksulle että pääsee kärpäsentoukan puraistua itekki pilkille.
- Sostakovits da Silva
Muokkasin tekstiäni yläpuolella ja täsmensin.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Suurkiitokset !Sostakovits da Silva kirjoitti:Muokkasin tekstiäni yläpuolella ja täsmensin.
Sinun laittamasi linkki aukesi kotona, työpaikalla etsin ja ihmettelin, että eipä oo tarjontaa, mutta kotona hakiessa ihan eri juttu. Jokin sisällönsuodatus, kuulemma.
Tuon linkin takaa sitten löytyi se minun kairani
Taitaa mokoma olla jo aika vanha laite.
Josko viikonloppuna pääsis jo kokeilemaan.....
- Sostakovits da Silva
Hyvä, että kaira löytyi. Nimittän tuossa setissä oli jo 80 euron edestä tavaraa...
Tuota veettävää pönttöjakkaraa suksilla kun duunaa ja tasapainottaa, tekee kairalle telineen, niin hyvällä kelillä mukava vedettävä. Huonolla kelillä paska vedettävä. On varmaan venäjältä tai omavalmiste.
Suosittelen vielä ostettavaksi ahkiota: tarjontaa riittää. Liitteenä yksi esimerkki.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... k-45-ahkio
Näitäkin lienee tarjolla tori.fi ja huuto.netissä kohtuuhintaan.
Tuota veettävää pönttöjakkaraa suksilla kun duunaa ja tasapainottaa, tekee kairalle telineen, niin hyvällä kelillä mukava vedettävä. Huonolla kelillä paska vedettävä. On varmaan venäjältä tai omavalmiste.
Suosittelen vielä ostettavaksi ahkiota: tarjontaa riittää. Liitteenä yksi esimerkki.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... k-45-ahkio
Näitäkin lienee tarjolla tori.fi ja huuto.netissä kohtuuhintaan.
Ja käytetyn kairan kun ostaa niin kannattaa ennen ensimmäistä pilkkiretkeä käydä kokeilemassa pureeko se ollenkaan jäähän, muuten voi tulla tylsä pilkkiretki..
Kairan terä on herkkä kapistus ja on saattanut huonolla tuurilla ottaa iskua säilytyksen aikana, varsinkin jos on pitempään säilytetty. Teroitus ei paljoa maksa, vaikka teroittaisi ennen ensimmäistäkään reissua.
Kairan terä on herkkä kapistus ja on saattanut huonolla tuurilla ottaa iskua säilytyksen aikana, varsinkin jos on pitempään säilytetty. Teroitus ei paljoa maksa, vaikka teroittaisi ennen ensimmäistäkään reissua.
PELASTAKAA SALAKAT Ry.
- Sostakovits da Silva
Jooja joo, ei paljon tarvii osua, kun teräkulmat menee. Olisko 7 v lomareissulla, kaira oli kattoboksissa. Empä sitten käynyt testaamassa, ku lähdin pilkkireissulle. Ajelin joutenlahteen ja sieltä kävellen. Huomasin, että ompa tylsä kaira. Päivän aikana 45 cm teräsjäähän kuuven tuuman moralla 25 reikää. Reijän tekeminen vei noin 5 min per reikä.
Kieltämättä oli hitaanpuolenen kaira, päivän reissusta meni noin 1,5 tuntia pelkkään porailuun.
Joskus matikkapilkkireissulla 60 cm teräsjäähän veivaat tylsällä moralla (ei viittinyt takaisinkaan lähtee), reijän tekeminen vei reilu 5 min, kun 15 reikää teit reissun aikana, niin vei kuivan kesän oravasta loputkin mehut.
Samoin kuin erään lomareissun ohessa vedit heti alkajaiseksi jään sisässä olevaan hiekanjyviin, mutta kaira puri jotenkuten. 65 cm kerrostuneeseen jäähän veivasin verennaku suussa parikymmentä reikää.
Samoin kuin pilkkireissun ohessa poraat jään sisässä olevaan pullonkorkkiin heti alkajaiseksi.
Että onhan näitä sattunut. Smakinelta hyvä vinkki. Myöskin ehkäpä kaira kannattaa testata, jos aikoo pidemmälle lähteä. Tietysti yksi tapa on pitää varapaloja mukana,tai teroituslaitetta tai molempia.
Kieltämättä oli hitaanpuolenen kaira, päivän reissusta meni noin 1,5 tuntia pelkkään porailuun.
Joskus matikkapilkkireissulla 60 cm teräsjäähän veivaat tylsällä moralla (ei viittinyt takaisinkaan lähtee), reijän tekeminen vei reilu 5 min, kun 15 reikää teit reissun aikana, niin vei kuivan kesän oravasta loputkin mehut.
Samoin kuin erään lomareissun ohessa vedit heti alkajaiseksi jään sisässä olevaan hiekanjyviin, mutta kaira puri jotenkuten. 65 cm kerrostuneeseen jäähän veivasin verennaku suussa parikymmentä reikää.
Samoin kuin pilkkireissun ohessa poraat jään sisässä olevaan pullonkorkkiin heti alkajaiseksi.
Että onhan näitä sattunut. Smakinelta hyvä vinkki. Myöskin ehkäpä kaira kannattaa testata, jos aikoo pidemmälle lähteä. Tietysti yksi tapa on pitää varapaloja mukana,tai teroituslaitetta tai molempia.
OT. Tosta Sosta tarinasta tuli mieleen eräs henkilö, joka aikanaan into pinkeenä lähti pilkille. Tieltä katteli, jotta ompas hyvän näköinen lammikko, ja ei reikiä missään. Kaveri pukkas matkaan, ja alko vääntää kairalla reikää, ihmetteli, jotta nyt oli jotain outoa. Multaa pukkas ylös, oli porailemassa keskellä peltoa.
Ja hiukka asiaakin. Aikanaan oli tapana aina kolauttaa kairalla jäähän, ja alkaa veivaamaan. Eihän nuo teräkulmat siitä oikein pitäneet. Nykyään Moraillessa, oon pitänyt mukana terän varapaloja ja ruuveja. Menee pieneen tilaan, eivät paina paljoa ja ovat joskus jopa pelastaneet päivän.
-jouni
Ja hiukka asiaakin. Aikanaan oli tapana aina kolauttaa kairalla jäähän, ja alkaa veivaamaan. Eihän nuo teräkulmat siitä oikein pitäneet. Nykyään Moraillessa, oon pitänyt mukana terän varapaloja ja ruuveja. Menee pieneen tilaan, eivät paina paljoa ja ovat joskus jopa pelastaneet päivän.
-jouni
diipa daapa
Kiitti hyvistä vinkeistä! Kaikki vinkit tulee tarpeeseen !
No, lauantaina sitten intoa pinkeenä järvelle. Ensin piti Leppävedelle lähteä, mutta
suunnitelma muuttui. Siis eikun lähijärvelle muksun ja sen parhaan kaverin kanssa.
Mukana välttämättömät kalastuvermeet ja hirveä määrä evästä, mehut, leivät, karkit,
pullat, makkarat, nuotiopuut makkaranpaistoon yms...
Kalaa en odottanut ees saavani, tuo on sellanen, että en usko että siinä kalaa ees on.
Kaira pelasi varsin mallikkaasti, puri ihan ok. Kairakuski oli aika huonossa hapessa,
kun piti porata äkkiseltään aika monta reikää. Meinas jo hyytyä.
Viisi tuntia tuolla hienossa aamun auringonpaisteessa kykittiin. Ihan mahtavaa
Hitonmoinen tuuli puhalteli iltapäivästä, mutta senkin piti loitolla haalari.
Ainiin, saldo... joo - oli hieno, kaksi pienen pientä affenta.
Sunnuntaina sitten toisella lammella nopee käynti, sieltä tuplasaalis, nimittäin neljä pientä affenta
Nyt se sitten vaan pitää pikkuhiljaa etsiä ja koittaa löytää niitä järviä ja paikkoja,
joista sais sen kokoista että kehtais ees kotiin viedä.
No, lauantaina sitten intoa pinkeenä järvelle. Ensin piti Leppävedelle lähteä, mutta
suunnitelma muuttui. Siis eikun lähijärvelle muksun ja sen parhaan kaverin kanssa.
Mukana välttämättömät kalastuvermeet ja hirveä määrä evästä, mehut, leivät, karkit,
pullat, makkarat, nuotiopuut makkaranpaistoon yms...
Kalaa en odottanut ees saavani, tuo on sellanen, että en usko että siinä kalaa ees on.
Kaira pelasi varsin mallikkaasti, puri ihan ok. Kairakuski oli aika huonossa hapessa,
kun piti porata äkkiseltään aika monta reikää. Meinas jo hyytyä.
Viisi tuntia tuolla hienossa aamun auringonpaisteessa kykittiin. Ihan mahtavaa
Hitonmoinen tuuli puhalteli iltapäivästä, mutta senkin piti loitolla haalari.
Ainiin, saldo... joo - oli hieno, kaksi pienen pientä affenta.
Sunnuntaina sitten toisella lammella nopee käynti, sieltä tuplasaalis, nimittäin neljä pientä affenta
Nyt se sitten vaan pitää pikkuhiljaa etsiä ja koittaa löytää niitä järviä ja paikkoja,
joista sais sen kokoista että kehtais ees kotiin viedä.
- Sostakovits da Silva
Ot vol 2: Kalakaverini 74 v, oli 70-luvulla etsimässä jotain lampee kaverinsa kansa umpimettästä. Noh, lampee ei löytynyt, mutta siinä junaradan varressa oli luminen pelto, johon pysähtyivät, nostivat kairat pystyyn hankeen, ja rupesivat evästämään. Tuli veturi muutamine vaunuineen, kuski hiljenti ja pää ikkunasta ulos toljotti tyyliin monttu auki. Peltopilkkimistä 
Ot: tähän samaan liittyen.
Tuossa nuorempana kun hiihdin ahkeraan erästä ajettua latua ja ihmettelin
siinä lammen jäällä hiihtäessä, että kovin on korkealla vedenpinnasta tuon
rantasaunan laituri.
Sitten yhtenä sienireissuna osuttiin niille hoodeille. Siinä mitään lampea ole,
kun kynnetty pelto ... mutta se sauna ja laituri siinä on yhä.
Tuossa nuorempana kun hiihdin ahkeraan erästä ajettua latua ja ihmettelin
siinä lammen jäällä hiihtäessä, että kovin on korkealla vedenpinnasta tuon
rantasaunan laituri.
Sitten yhtenä sienireissuna osuttiin niille hoodeille. Siinä mitään lampea ole,
kun kynnetty pelto ... mutta se sauna ja laituri siinä on yhä.