Minn Kotasta kalakaveri (Kauko-ohjaus)

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Sähkömoottorimies

Minn Kotasta kalakaveri (Kauko-ohjaus)

Viesti Kirjoittaja Sähkömoottorimies »

Tuli ostettua pari vuotta sitten motonetistä Minn Kota Endura Pro 32.
Vetelen uistinta pienellä järvellä johon tuo sopii enemmän kun mainiosti, mutta sitten ne ongelmat.
Kahdestaan tuolla uistelee ja tuulastaa hyvin mutta yksin kalastus hankalaa. Akku, kuski, moottori, kaikki perässä niin soutuvene kulkee jo niin pystyssä että ohjaaminen ei ole mielekästä. Eikä se sivuttain könöttäminen sauva kädessä tuntunut hyvältä pidemmän päälle. Kalakaverin puuttuessa, koneella ei ole tullut ajettua kuin ehkä pari kymmentä tuntia... :cry:

Halusin niin että voin istuskella keskipenkillä nenä menosuuntaan, vapatelineet etuhankaimissa ja akku takana. Eli pitihän asialle alkaa tehdä jotakin.

Tunnetusti tämän ikäisissä koneissa nopeutta säädellään hukkaamalla virtaa vastuksiin joten pwm säätimen vaati heti aluksi niin että se toimii eteen ja taakse, ja ohjaus pitää saada sähköllä.

Pwm säädin, reilun liikevaran servo, parit rattaat tilaukseen...
Hetken päästä tilanne tämä. :juu:
Kuva

Ja pikku video, Ghostrider kuskina :lol:
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka

Re: Minn Kotasta kalakaveri (Kauko-ohjaus)

Viesti Kirjoittaja weeman »

otappa lähempiä projekti kuvia. mulla on sama moottori ja miettinyt ihan samaa viritystä. tai pistä yvtä
Sähkömoottorimies

Oho, tästä tulikin jo muutamia kyselyitä privalla joten vastaan tasapuolisesti kaikille ja koitan kyhätä osalistaa, ohjetta yms projektikuvaa tänne.
Laitos ei ole kovin vaativa kasattava ja monta asiaa voi tehdä nyt helpommin kun minä. Lähinnä harsin tuon kasaan koeajoa varten ja nyt pikkuhiljaa iltapuhteina teen tätä valmiiksi.

Väsään nyt ohjaimen vielä uusiksi, isompaan koteloon ja suuremmilla karhennetuilla nupeilla.
Samalla vaihdan potikat parempiin, eteen taakse potikassa tuntuva "naksu" keskellä.
(Toisessa testerissä mustaa kuumaliimaa koska oli proto kotelossa.) Kuva
Kuvassa kaikki mitä ohjaimeen tarvitaan.
Kotelo: Noretron oy, mutta mikä tahansa purkki käy.
Servotesterit: eBay
Nupit ja 10k potikat: saa elektroniikka kaupoista, omani tilasin ebaysta.
Ei ole edes pakko vaihtaa näitä.

Idea on simppeli, otetaan radio-ohjattaviin tarkoitettu moottorisäädin, servo kääntämään vartta, pari servotesteriä, ja sähköt alkavatkin olla siinä. Eli valmiita komponentteja tässä yhdistellään.

Moottorin päässä koppa auki, kahva pois ja reikä umpeen.
Kuva

Keltainen ja valkoinen johto jää pois käytöstä joten eristin ne ja pistin kiepille.
Akulta tulevat johdot säätimen inputtiin, ja moottori sille tarkoitettuihin johtoihin.
Säätimessä kytkin ja virran ulosotto johon sopii yksi testeri.
Tein haaroituksen kahdelle testerille joista toisen laitoin servoon.
Kuva

Rattaan 1" reikää piti hieman isontaa ja ruuvasin siihen koroke holkin että nostovipu sopii alle. Rattaassa pystyssä ruuvi joka tulee korkeuden säätöpannan väliin.
Kuva

Servo kiinni kylkeen ja se on siinä.
Kuva
Tämä kone on nyt mahdollista pyöräyttää keulaankiin tai miten päin tahansa.
Synkkaus tapahtuu niin että servo kaaren löysää ja ottaa kauvemmaksi, potikat keskelle, virta päälle, kone haluttuun keskiasentoon, ja servo rattaineen takaisin kiinni.

Jatketaan täällä ketjussa keskustelua.
östi81

Viesti Kirjoittaja östi81 »

Onko tolle servolle suuret vaatimukset? Mulla on jäänyt ylimääräisiä servoja 90 luvun rc harrastuksista meinaan vaan kuinka paljon voimaa tolta servoiltaa vaaditaan? Mites toi nopeuden säädin jos on eri merkkinen s-mottori mulla olis 3 eri s-moottoria mitä vois ruveta tuunaamaan vanhin jostain 90 luvun lopusta ja pari uudempaa.
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka

Viesti Kirjoittaja weeman »

kestääkö toi moottorisäädin isoja virtoja 50A. mistä saa rattaat? servon kiinnitys jäi epäselväksi. olet tehnyt jonkun pannan sen ympäri?
Sähkömoottorimies

Säätimen spekseissä lukee 50A, on se ainakin reilun 30 kestänyt. Kuka noista kiinan tekeleistä tietää. :mulko:
http://www.ebay.com/itm/Marine-50A-Spee ... OC:US:3160

Säädin on helppo valita: sen on oltava mallia "brushed motor ESC", ja virrankesto moottorille riittävä.

Servon mitoitukseen joku muu olisi varmaan viisaampi mikä on riittävä ja kuinka paljon on tarpeeksi.
Käyttämäni vinssiservo on mallia kookas, vahva, ja sen liikevara on normaalia huomattavasti pidempi.
Normi servot kääntyy keskeltä alle 1/4 kierrosta suuntaansa
Tässä vinssiservossa on 1.75 kierrosta suuntaansa.
Vääntöä ilmoitettu 132 Ncm sellaisenaan.
Rattaat otin 16 ja 76 joten välityssuhteeksi tulee 4,75 joten todellinen vääntö on 0,627nm.

Nyt moottori seuraa melkein yksi yhteen potikan nuppia, sen ollessa 90astetta sivulle kone on poikittain.
Potikka ja kone molemmat kääntyvät noin 270 astetta.
Liike saisi olla hitaampikin ettei suoraan ajaminen ja pieni tuulikorjailu olisi niin tarkkaa.
Toisaalta suurempi nuppi paransi tilannetta huomattavasti ja liikevaraa on hyvä olla.

Servoja ja rattaita voi selailla vaikka https://www.servocity.com/
Itse tilasin rattaat sparkfunilta ja servon saksasta eBaysta.

Servo on napakasti kiinni kaaressa joka ei ole ympäriinsä.
Tämä on nopeasti kyhätty latakasta, voisi kai tuohon koneistaa palikan jossa ruuvikiinnitys.
östi81

Viesti Kirjoittaja östi81 »

Olisiko vaikeaa toteuttaa tota moottorin ohjausta joystic mallisella ohjaimella? Kun mulla tulis se tommosen pienen ponttooni veneen ohjaukseen.
Liitteet
20130915_121602 (300x225).jpg
20130915_121602 (300x225).jpg (78.24 KiB) Katsottu 16579 kertaa
Sähkömoottorimies

Ei ollenkaan.

Tinataan molemmista testereistä potikat pois ja tilalle joystick.
Mikä tähansa Joystick 10Kohm potikoilla käy. (mikäli käytät samoja testereitä)

En sitten tiedä miten kätevä tuo olisi käytössä kun potikka keskittää aina kun päästää irti. Eli moottori pysähtyy ja ajaa keskelle. Pieni sivutuulikin aiheuttaa sen että jodaria on kaasun lisäksi pidettävä aavistus kallellaan.
Välitystä tulisi ohjauksessa harventaa huomattavasti, muuten tulee erittäin "yliohjaava".

Hifimpi ratkaisu on korvata servotesterit oikealla 2ch vastaanottimella ja ajella radiokauko-ohjaimella.

Itse tykkään että saan säätää kaasun sopivaksi nupista, ja ohjaus on nurinpäin eli tämän voi laittaa veneen laitaan kiinni ja ohjaus on kuin pulpettiveneessä pienestä ratista.
RikuR

Viesti Kirjoittaja RikuR »

Mulla on vastaavanlainen viritys.

Kuuluuko sulla osakaasulla ajettaessa sellaista korkeaa vinkumista?
Sähkömoottorimies

Kyllähän tuo tinnittää, muttei läheskään kuten torqueedo.

Tämä johtuu pwm tyyppisen säätimen 1khz taajuudesta jolla moottori värähtelee.
Jostain syystä esc säätimiä ei ole tehty korkeammalla taajuudella joka poistaisi tuon.
Lakkasin moottorin käämit ja tukin varren reijän, auttoi hieman.
Teoriassa jos joku osaisi mitoittaa sopivan suotimen (kelan) sarjaan moottorin kanssa saisi tuon taajuuden blokattua.

Moottorin omaan vastuspakettiin verrattuna toiminta aika on kuitenkin niin reilusti parempi etten voi ajatella paluuta entiseen.
RikuR

Mulla se kone on kanootissa kiinni ja oli tarkoitus uistella sen kanssa, jotenkin arveluttaa että jaksaako sitä vinkumista kuunnella.. Tosin en ole muutoksen jälkeen vielä ajanut sillä, eilen sen siihen virittelin. Rakennan sen vielä tupla ohjaukselle, signaalijohdot vaihtokytkimen läpi, jolla vois siis valita ajetaanko perästä langallisella ohjaimella vai keulasta radiolla.

Auttaako käämien lakkaaminen myös jotenkin siihen vinkumiseen? Varren reikään työnsin samantien villaa eristeeksi ja se tosiaan auttoi hieman. Miten siihen itse moottoriin mahtaa päästä käsiksi? Onko se murikka jotenkin kierteillä kasattu vai miten? Mulla on tosin patriot kone, mut kaiketi aika samanlainen rakenne niissä varmaan on.

Jännä nähdä miten häiritseväksi sen kokee kun pääsee merelle testaamaan.
Sähkömoottorimies

Ei sillä lakkauksella niin suurta merkitystä ole, mutta tein kun vieressä on käämintäfirma.
Ääni tulee siitä kun käämit värähtelee säätimen pätkimällä taajuudella.
Tuo ääni poistuisi (siirtyisi korkeammalle taajuudelle) jos rakentaisi pwm säätimen joka käyttää korkeampaa taajuutta.

Moottori avautuu kun otat potkurin irti, alta paljastuu pari ruuvia.
Jos avaat niin merkkaa ensin tarkat paikat, päädyt pyörii rungossa.

Kuvia olisi kiva katsella.
RikuR

Ei se vinkuna ollut ajossa niin häiritsevä, ku odotin.

Nyt vaan kävi niin että savu karkasi Esc:stä... Noin puolen tunnin hitaan ajon jälkeen.

Mikähän senkin mahtoi tappaa kun virrankeston ois pitäny olla 50A.

Veikkaan et tuuletus ei ole konekopan sisällä ole riittävä.. Tai sit kinkki komponentit antautuu ennenaikaisesti..
kotirotta

Viesti Kirjoittaja kotirotta »

Vähän aihetta sivuten. Mulla on Patriotin 80lbs keulamoottori ja haluaisin siihen langattoman kauko ohjauksen. Pitääkö se toteuttaa samaan tyyliin?
Lisä kysymyksenä: Onko taivas ankkuri mahdoton rakentaa itse kyseiseen kapistukseen?
oykka

Viesti Kirjoittaja oykka »

Kiva huomata että täällä on muitakin samanhenkisiä näpertelijöitä. Itsellä tekeillä jotain samansuuntaista, tosin langattomalla ohjaimella ja litiumi akustolla. Kuvia voin laitella joskus kuhan saan etiäppäin, voisi vaikka jonkun projutopikin väsätä. Myös arduinoon pohjautuvaa autopilottia/taivasankkuria olen miettinyt mutta se vaatisi vielä paljon perehtymistä..
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
Sähkömoottorimies

Tämä menee taas pöydälle, meinasin muuttaa välityksiä hitaammaksi.
Nyt välitykset on 16/76, moottori osoittaa tasan samaan suuntaan kuin ohjaus potikka, eli kuten aluksi laskeskelin.

Käytäntö osoitti että pieni vene menee aika helposti mutkille pienilläkin liikkeillä, eikä se aina johdu virvokkeista. szeko

Tilasin 12/84 ja samalla mietin servon kiinnityksen uudelleen...
avokki

Viesti Kirjoittaja avokki »

Tämä kiinnostaa itseänikin. Tilasin jo vastaavan säätimen, mutta mitä pitää ottaa huomioon kun tilaa servotesteriä? 12v kestävyys? en elektroniikasta ymmärrä sitäkään vähää mitä erotiikasta, joten rautalangasta kiitos..... :D
Sähkömoottorimies

Testeri tulee säätimen perään joten jännite on oikea.
avokki

Eli käykö mikä tahansa testeri? ja kiitos pikaisesta vastauksesta.
Sähkömoottorimies

Pitäisi käydä, minulla tällaiset.
http://www.ebay.com/itm/3-channel-Servo ... OSweW5VONd~

Jos hommasit vastaavanlaisen säätimen kuin minulla, siinä on kolmejohtoinen liitin vastaanotinta varten, testeri tökätään tähän.
Huomioi että tulee oikein päin + ja -.

Kytkin asentoon manual.
Potikka puolessa välissä kone on seis, siitä suuntaan ja toiseen kone vaihtaa suuntaa.
Toinen suunta on hitaampi, mikäli kone kulkisi pakilla kovempaa, vaihda MOOTTORIIN menevät johdot ristiin.

Ole varovainen kun testailet ettei tule varpaista silppua. :soo soo:

Ilmeisesti meinasit tehdä vain nopeudensäätimen?
Siinä olisi hyvä olla toisenlainen potikka, sellainen "balance" malli jossa keskellä tuntuva naksu kun kone on seis.
avokki

Kiitos taas vastauksesta. Joo pelkkä nopeudensäädin on tulossa. Itsellä ei hirveästi edes tule hyötyä akunkeston kannalta, kun uistellessa käytän nyt 4 ja 5 vaihteita. 4 vaihde on vähän hidas ja 5 nopea.
Viiksimonni

Viesti Kirjoittaja Viiksimonni »

Mulla on tällainen säädin Zebcon isoimman motin kaverina:
http://www.ebay.com/itm/DC-10-50V-60A-M ... SwD0lUdXJh

On toiminut ongelmitta tähän mennessä ehkä n. 30h. Olen sijoittanut sen erilliseen rasiaan moottorin virtajohtoon. Säädintä jäähdyttää pieni pc-tuuletin (jonka nopeus muuttuu ajonopeuden mukaan). Rasiassa on myös pari tuuletusreikää. En tiedä kestäisikö ilman ylimääräistä jäähdytystä. Kokeilin alkuun ilman tuuletinta, ja säädin oli kovalla teholla melko lämmin.
Satunnaiskalastaja

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Sähkömoottorimies kirjoitti:¨... niin soutuvene kulkee jo niin pystyssä että ohjaaminen ei ole mielekästä. ..
Laita akku keulaan 2 x 16 mm kaapeleilla.
Sähkömoottorimies

Satunnaiskalastaja kirjoitti:
Sähkömoottorimies kirjoitti:¨... niin soutuvene kulkee jo niin pystyssä että ohjaaminen ei ole mielekästä. ..
Laita akku keulaan 2 x 16 mm kaapeleilla.
Akun painolla ei ole mitään merkitystä ihmisen painoon verrattuna.
Sitä paitsi ongelmaa ei enää ole ja yksin ajettavuus on paras keskellä venettä.
avokki

Vielä avuttoman varmistelua, tökätäänkö tuo säätimen liitin testerin out napaan ( yhteen kolmesta) ja homman pitäisi pelittää ilman muita kommervenkkejä? Eikö in puolelle tule testeriin mitään?
Aikas heppoisille vaikuttavat nämä vehkeet.
Vastaa Viestiin