peto666 kirjoitti:konkareille pari kyssäriä karvapersuuksien maalailusta!
ensimmäisekseen pohjamaalaatteko lyijyt ennen ns "pintavärejä"? ja vedättekö lakan lyijyn päälle vai suoraan maalia vaan kehiin?
toisekseen kun persekarvoja sidotte niin liimaatteko sidoksen viä paikalleen jotenkin?
nimimerkillä ekoja tulossa...
Kiitoksia etukäteen vastauksista!
Periaate sama, kuin vaapuissa ja kaikissa muissakin uistimissa, eli pohjalle olisi hyvät saada jokin lakka. Kaikille metallipintaisille uistimille olisi kuitenkin suotavaa laittaa pohjalle ennen ensimmäistä lakkausta jokin tartuntalakka/maali ja sitten peruslakkaus ennen maalausta. Näitä tartuntamyrkkyjä on monensorttisia ja itse olen käyttänyt rautakaupasta saatavaa ferrexiä ja otexia, riippuen siitä mitä nyt on tarjolla ollut. CAB:ilta on ilmeisesti tullut myös jokin tähän tarkoitukseen sopiva vesiohenteinen tavara, jota en ole koittanut, mutta ilmeisesti ihan toimivaa tavaraa?
Pohjalakkauksien jälkeen maalaus ja jokunen kerros lakkaa päälle, riippuen siitä kuinka ohutta lakkaa käytät. Persekarvojen sitomisessa itse käytän sellaista taktiikkaa, että leikkaan tikulta tai takulta hännästä kasan karvoja ja sidon niitä pieni nippu kerrallaan koukun varteen kiinni. Tapoja on tässäkin varmasti monia, jotkut taitavat tekijämiehet tökkäävät nipun karvoja kerrallaan kiinni ja sitovat. Sitomisen jälkeen sidos on syytä vahvistaa jollain. Itse käytän sidonnan vahvistamiseen samaa lakkaa kuin tasapainon pintalakkaukseen, tämä mahdollistaa sen, että pintalakkaus ja pyrstökarvojen sidosten lakkaus ikään kuin sulautuu toisiinsa kiinni. Tämä sidonnan lakkaus on helppo suorittaa esimerkiksi kastamalla rautalangan pätkä lakassa ja sivelemällä sillä sidos märäksi. Joku voi tästäkin asiasta olla eri mieltä, mutta itse olen tällä tavalla saanut kestäviä sidoksia.
Toivottavasti nämä ohjeet auttoivat!