Minulla on tuollainen 2-tahti perämoottori, joka ei oikein käy tyhjäkäyntiä ja joutuu sahaamaan käyntiin etenkin kylmänä.
Monenlaista sille on jo koitettu moottorivene.info palstan ohjeilla (palsta vissiin nurin).
Moottori siis lopulta käynnistyy, kunhan on starttaillut aikansa. Ei siis pamahda käyntiin, niin kuin ennen muutaman kierroksen jälkeen. Kylmänä tilanne pahenee ja joutuu sahaamaan pitempään käyntiin. Lopulta kuitenkin lähtee ja käy.
Sitten kun moottori lämpiää, kierrokset nousee ja alan laskemaan kaasuvipua alemmas, niin moottori sammuu.
Tämän ja 2-tahtimoottorien ennakko yleensä, on tyhjäkäynnillä vähän jälkeen yläkuolokohdan. Muistaakseni 5° jälkeen YKK. Nyt en kuitenkaan ikinä pääse kuin nippa nappa YKK kohtaan moottorin sammahtaessa.
Kaasuvipuhan säätää kolmen kaasarin vipua ensin ja sitten tuota ennakkoa. Kovilla kierroksilla toimii ja mielestäni voimaa on kuten ennenkin.
Tehtyjä toimenpiteitä:
- Tankki vaihdettu. Ei oikein imenyt käsipumppuun bensaa, nyt ok.
- bensaletku tankista mottooriin vaihdettu.
- Kaasarit avattu ja puhalleltu puhtaaksi, myös molemmat suuttimet.
- Sytytystulpat vaihettu
- Yksi puola vahdettu (yksi tulppa näytti kostealta, mutta ei sitten vissiin ollutkaan)
- sytysboxi vaihdettu ja ennakkolampun perusteella se näyttäisi toimivan ok.
Koitin säätää kaasuttajan vivun asentoa, mutta ei sillä sen parempi tullut. Huonommaksi sen sai, mutta ei kyllä paremmaksi.
Bensapumpun kalvoja en tutkinut, koska käsipumpulla pumpattaessa, moottori käyttäytyy ihan samalla tavalla. Oletan sen siis toimivan.
Onko ideoita mistä moinen voisi johtua? Mitä voisi vielä koittaa.
Yamaha 40hv -91 Käyntiongelmia
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Yamaha 40hv -91 Käyntiongelmia
Minulla on sen käynnistä pieni videokin jos joku haluaa diagnosoida sitä ääntä yms.
Kokeilin tuossa illalla sitä sun tätä. Olin siis aiemmin jo tarkistanut, että jokaiselle pytylle tulee kipinä.
Nyt tuskissani vetelin tulpanhattuja irti, niin kakkospytyn irroittaminen ei vaikuttanut mitenkään.
Koitan nyt vaihtaa puolat 1:stä ja 2:sta keskenään ja katsoa miten menee sen jälkeen.
Vähän kuitenkin epäilen, että sen ajoituksen tunnistaminen ei onnistu. Staattoriko se on nimeltään...
Nyt tuskissani vetelin tulpanhattuja irti, niin kakkospytyn irroittaminen ei vaikuttanut mitenkään.
Koitan nyt vaihtaa puolat 1:stä ja 2:sta keskenään ja katsoa miten menee sen jälkeen.
Vähän kuitenkin epäilen, että sen ajoituksen tunnistaminen ei onnistu. Staattoriko se on nimeltään...
-
jupasierra
Onko tuossa -91 mallissa sähköinen ryyppy eli alimassa kaasuttimessa (vai oliko keskimmäinen) on sellainen mötikkä johon tulee johdot. Sen pitäisi toimi niin että käytännössä koneessa on kokoajan ryyppy päällä kun se on kylmä, kun käynnistää koneen niin siinä mötikässä vahapatruuna lämpenee ja rupeaa vetämään ryyppyä pois päältä. Jos tämä vahapatruuna ei toimi niin ryyppy ei mene päälle. Siellä kaasuttimien luona alhaalla on pieni punainen muovivipu, sen kun kääntää toiseen asentoon (pakkosyöttö) niin silloin pitäisi lähteä hyvin käyntiin ja jos lähtee niin luultavasti se vahapatruuna on tullut tinsä päähän.
Toinen 100% varma juttu on kaasuttimien likaisuus, nykybensat on huonoja ja tukkii kaasuttimet ja kaikki koneessa olevat kumitiivisteet ja bensaletkut sekä lutkuttimet. Kaasuttimet irti ja atomeiksi ja pesu ultraäänipesurissa, mikään puhaltaminen ja rassailu ei auta ainoastaan ultraäänipesu. Olen purkanut ja pessyt useita kaasuttimia ja on lähtenyt toimimaan.
Toinen 100% varma juttu on kaasuttimien likaisuus, nykybensat on huonoja ja tukkii kaasuttimet ja kaikki koneessa olevat kumitiivisteet ja bensaletkut sekä lutkuttimet. Kaasuttimet irti ja atomeiksi ja pesu ultraäänipesurissa, mikään puhaltaminen ja rassailu ei auta ainoastaan ultraäänipesu. Olen purkanut ja pessyt useita kaasuttimia ja on lähtenyt toimimaan.
Jos moottori sammuu aivastamalla ja vingahtelee, on kampiakselin alapuoleiset stefat luultavasti sököt. Huoltomies sanoi että niiden kestoikä on noin kymmenen vuotta.
Varaosanumerot ovat 93101-16M36, näitä tarvitaan kaksi.
Sitten vielä motin tiiviste 6H4-445113-A0
Netistä saat tilattua noi osat muutamalla kympillä.
Lis. Tiivisteiden vuotamisen oireisiin kuuluu myös se että kone käynnistyy huonosti kylmänä, lämmitessään tiivisteet laajenevat ja kone toimii auttavasti.
Lis.2 Stefoja tuli kolme, se yksi on vähän isompi. Varaosanumeroa en löytänyt kun olen sen pussukan hukannut.
Varaosanumerot ovat 93101-16M36, näitä tarvitaan kaksi.
Sitten vielä motin tiiviste 6H4-445113-A0
Netistä saat tilattua noi osat muutamalla kympillä.
Lis. Tiivisteiden vuotamisen oireisiin kuuluu myös se että kone käynnistyy huonosti kylmänä, lämmitessään tiivisteet laajenevat ja kone toimii auttavasti.
Lis.2 Stefoja tuli kolme, se yksi on vähän isompi. Varaosanumeroa en löytänyt kun olen sen pussukan hukannut.
^ Se vähän isompi tiiviste on juuri se tiiviste joka rupeaa kuluneena päästämään ilmaa kampikammioon ja aiheuttaa monenlaista oiretta. Alla kuva oman koneen vanhasta tiivisteestä jonka vaihdoin uuteen ja johan rupesi moottori pelittämään.
http://aijaa.com/Es0lWu
Näin siis jos moottori on mallia 6H4. Muistaakseni vuosimallit 84-91.
http://aijaa.com/Es0lWu
Näin siis jos moottori on mallia 6H4. Muistaakseni vuosimallit 84-91.
Vaikka tulpat on vaihdettu, on niissä yllättävän usein huonoja joukossa. Mulla oli vastaava kolmipyttyinen eikä pienillä kierroksilla ollut hyvä. Olin juuri hankkinut moottorin ja edellinen omistaja oli juuri uusinut tulpat. Täysin uusilta tulpat näyttivätkin. Bongasin ettei yhden hatun irrotus vaikuta tyhjäkäyntiin. Siirsin sen tulpan toiseen paikkaan ja kas: häiriö siirtyi.eikäy kirjoitti:Kokeilin tuossa illalla sitä sun tätä. Olin siis aiemmin jo tarkistanut, että jokaiselle pytylle tulee kipinä.
Tulppa voi siis olla sitenkin uutena huono, että se ei sytytä kuin kierrosten kasvaessa. Mun Yamaha 30 parani vaihtamalla yhden tulpan kolmesta! Ei ehkä kuitenkaan tällä kertaa osu, kun kerran sanoit tarkistaneesi kipinät jokaisesta. Tuplatsekkaus on kuitenkin aina paikallaan.
Toinen tulppavika, mikä voi tulla uuteenkin tulppaan tai olla valmiina uudessa tulpassa on että se lakkaa sytyttämästä kuumana. Tämäkin on koettu. Mutta oli siis vaikea paikallistettava tuo vika, kun tosiaan se tulppa lakkasi toimimasta vasta oikein kuumana, esim selän ylityksen aikana täysillä pitkään ajaessa. Ja sitten taas se parani jäähtyessään. Moottori oli 2-pyttyinen.