1-haaraanen koukku

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

1-haaraanen koukku

Viesti Kirjoittaja riihis »

Eli tuosta 1-haarakoukusta ja kuinka tulin sitä käyttämään pääsääntöisesti.

Runsaat 3vuatta sitte aloin kyllästyä siihen että, aina kun haavittin kalan oli havaksissa sellanen sotku ettei palio naurattanu. Niinpä fiksu kun olin :lol: . Laittelin kaikista koukuista väkäset kasahan ja esim Nisseistä poistin keskimmäisen koukun. Johan rupes helepottamaan mutta, erelleen havaksissa koukut, tosin helepompi selvittää. Tähän kaikkeen kyrpiintyneenä osti muutaman 1-haarasen ja koitin ensin lusikoihin tulos ihan kiitettävä ei juurikaan karkuutuksia. Pikkuhiljaa aloin laitella vaappuihin suurikitaista ja lyhytvartista koukkua. Edelleen varsin tyytyväinen. Vuoroon tuli väkästen poisto kaikista 1-haarasistakin. Kokemuksestani voin mainita ettei väkästen poisto kyseisistä koukuista vaikuta millään lailla kalan irti pääsyyn, kunhan pitää siiman tiukalla niin kuin asiaan kuuluu.

Nykyään kaikissa käyttämissäni uistimissa jerkeistä UL uistimiin on vain ja ainoastaan 1-haaranen väkäsetön koukku.

Ja vielä se kalan vapautus niin simppeliä ette todeksi uskois jos ei ole koittanu :wink: :wink: :wink:
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Onko vaapuissa ja jerkeissäkin vain YKSI sinkku :shock:
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Ei vaan kaksi ja yleensä tarvitaan kaksi rengasta koukun ja jerkin väliin oikean asennon saamiseksi. Itse laitan takakoukun vielä kärki yläspäin. Näin vähenee myös mahdollinen salaatti ruoka uistimessa.

Tuon vielä mainitsen että, tulee käyttää mahdollisimman painavia renkaita jotta pääsemme mahdollisimman lähelle oletus koukutuksen painoa. Myös lyijyn lisäys koukunvarteen tarvittaessa.
pikeye
DR. Philli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Eihän kalojen nostamisessa ole pakko käyttää juuri haavia. Nostokoukku, Boca Gripin tyyliset nostimet ja käsinosto ovat sotkuttomia ja hyvinkin käyttökelpoisia vaihtoehtoja ainakin hauelle.

C&R -hommissa haavin käyttöä puoltaa toisaalta se, että sillä ei tule roikoteltua isoja kaloja pystyasennossa kuten muilla nostotavoilla on ehkä kiusaus tehdä, jos erillistä nosto-/punnituspussia ei ole käytössä.
Viimeksi muokannut pikeye, 17:06:07 31.08.2006. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Tämä nostokoukku ihan kätevä osaavan käres, mutta jos apumies ei osaa käyttä nostokoukkua on jälki rumaa kattottavaa kalassa.

Itse Pyydä ja Päästä linjalla jo vuosia....................
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Tämä OT-kommentti kalan nostosta koskee vain haukikalastusta, muille kalastamilleni kaloille näytän yleensä haavia:

Haavi on mun kokemusten mukaan melko turha väline haukea kalastaessa. Pienet kalat saa helposti kiinni niskan ympäriltä ja vapautus voi tapahtua jo vedessä, varsinkin väkäsettömiä koukkuja käytettäessä, isommat tulee sitten liplockilla. Isompaa kalaa nostaessa toinen käsi pitelee vapaa, kunnes liplock on saatu aikaiseksi. Tässä vaiheessa keppi helvettiin ja vapakäsi kalan vatsan alle. Vaakanosto veneeseen kala valmiina pönökuva -asennossa. Seuraavaksi siis kuvien otto, jonka jälkeen kala yhä samassa asennossa veneen sisälaitaan liimattua mittanauhaa vasten. Mittauksen jälkeen kala sitten punnituspussiin, josta vuorostaan takaisin jorpakkoon.

Helppoa, ellei vene ole liian korkealaitainen, siinä tapauksessa ymmärrän hyvin haavinkäytön tarpeen.

Mitä tulee itse aiheeseen, eli sinkkukoukun käyttöön muissa uistimissa kuin perhoissa: No comment. :wink:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Melkein tuli mieleen jotain, mutta antaa Rukuan todistella hömelöille uskomuksiaantäällä
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
aitohoppis
Veekoon vihreä kakkonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aitohoppis »

ed
Viimeksi muokannut aitohoppis, 16:38:02 04.10.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~sing if you are happy that way~
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Tällä hetkellä koukut pikkuusen kortilla, lisää pitääsi saara.
Niin tua koukku on MUSTAD 95135 koko 4/0 eli haponkestävä, lyhytvartinen, väkäsetön. Kuvaa laitan kun saan aikaaseksi.
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Tuas kyseenen koukku. Kuva sitte hemmetin surkia "kamerapuhelin" :evil:
Liitteet
Mustad  95135.JPG
Mustad 95135.JPG (15.46 KiB) Katsottu 5020 kertaa
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Kerro vielä Riihis, että mistä noita saa
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
markkuj

Viesti Kirjoittaja markkuj »

Tämä olikin varsin järkevä aloitusaihe Renforsin pienistä sabotointi yrityksistä huolimatta. Itse olen ebaystä löytänyt 2/0- 4/0 järkevän näköisiä koukkuja vain eagle Claw:ta(malli 085). Heti eka reissu nämä katkorapalassa ja taimen ylös. Vaapun salaisuus taitaakin piillä kiiltävissä koukuissa, ottaahan se silakkakin pelkkään koukkuun ;) Hinnaksi tuli alle vanhan markan kappale ja jos kestokin on luokkaa useita vuosia, niin halpaa on. Jari Rannistohan käyttää Mustadin 9510 SSSX koukkua taimenen vedossa sekä pelleille, että vaapuille 2/0- 4/0, mutta ei ainakaan ebaystä ole löytynyt...
Zen valaistuminen ehkä jo tässä elämässä
markkuj

Noita Riihiksen koukkujahan ebaystä löytyy nytkin, tosin vain 6/0 koossa. Toimitus myös Suomeen
markkuj

Ja pikku tarjous perään ;) eli jos joku haluaisi noita, niin voisin huutaa noita ja toimittaa 20 kpl 6 eurolla posteineen halukkaille, niille joilla ei ebay huutohalua..... Kannan myös toimitusriskin, joka on huomiotu hinnassa :D
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Itse ostin kyseiset koukut Salakalasta.....No nyt en ole sitten mistään löytänyt. Markku J. OTANHAN MINÄ.......6/0 varmaankin kokona toimivampi kuin tuo 4/0 isoihin jerkkeihin.

Markku J. ilmoittele kun koukkuja saatavilla...... :evil:
markkuj

Selvä, katotaan tuleeko huudosta mitään. Jos tulee, niin palataan asiaan parin viikon päästä.
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Hyvä niin. muutama viikkohan tässä meneeki ennen kuin haukisessio alakaa varsinaisesti :twisted:
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Koukutus minun tyyliini..ja niin kuin asiaan kuuluu kuvan laatu on mitä on :evil:
Liitteet
Esimerkki.JPG
Esimerkki.JPG (22.35 KiB) Katsottu 4865 kertaa
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Renfors kirjoitti:Melkein tuli mieleen jotain, mutta antaa Rukuan todistella hömelöille uskomuksiaantäällä
Tämä kommenttini EI ollut ollenkaan tarkoitettu Riihikselle, valveutuneet ymmärsi yskän. Tulipa mieleen Gurun jutut toisaalla. :wink:

Markkuj; Elä nyt ota herneitä nenään, neuvoja palstan "touhusta" otetaan tietysti vastaan.

Anteeksi markkuj, että sabotoin :oops:
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
markkuj

Jahas lisää herjoja, etten ole valveutunut, heh,heh. No se oli vitsi :wink:
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Mä olen laitellut yksihaaroja peräkoukuiksi jerkkeihin. Ja täytyy myöntää, että hyvin on pelittänyt. Toistaiseksi etupäässä slidereissa on sinkut, ja 4/5 kalasta roikkuu peräkoukussa. Ja tuntuu, että kalat pysyvät kiinni paljon paremmin. Myös irroittaminen on todella helppoa, kuten Riihis jo mainitsikin.

Tosin koukku jota olen käyttänyt (ei hajuakaan merkistä, mutta koko luokkaa 5-6/0) painaa sen verran että haittaa hieman ainakin pigien uintia. Nyt onnistuin hankkimaan pienempiä, joten kunhan saan silmän käännettyä oikeaan asentoon niin täytyy koikeilla pigeihinkin.

Tuon silmukan vääntämiseen tarvii koukun vartta hieman lämmittää, ettei se katkea, mutta tällä konstilla säästää ylimääräisen uistinrenkaan.
Toissa päivänä virittelin tuohon väliin myös leikarin, mutta en ole vielä kerinnyt koittamaan. Toisaalta kala pysyy niin hyvin kiinni ilmankin, että epäilen leikarin olevan turha.

Vaikka aluksi olinkin epäileväinen, en löydä noista yhtäkään huonoa puolta. Täytynee koukuttaa muutama uistin myös pelkillä sinkuilla.
Make my day- Teemun päivä.
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Oman kokemuksen mukaan leikari pilaa joissakin vaapuissa uinnin, koska koukku pääsee pyörimään ja aiheuttaa näin ollen epätasapainon.
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

Tupla sinkku sylkee melko varmasti. Aikoinaan koukutin tanttu/ kirrevaappuja kuten yllä ja pelkkien osumien määrä kasvoi. Voisi kuvitella haagikamalla käyvän samoin (tosin 4/5 roikkuu kolmihaaroillakin takakoukussa.. tarvii vissiin vain takakoukun ;)).
Walto
X - filée

Viesti Kirjoittaja Walto »

Kyllä olisi eilisenkin mamman ylössaanti mietityttänyt ykshaarasilla, huulista kiinni parilla haaralla, tiedä häntä :roll:
Liitteet
koukutus.JPG
koukutus.JPG (59.49 KiB) Katsottu 4756 kertaa
Ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa!
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Paha mennä sanomaan, hiukan arvailun varaan jää.

Veikkaan kuitenkin että olisi ollut paremmin kiinni. :wink:
Make my day- Teemun päivä.
Vastaa Viestiin