Liimoista

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Wanhushauki

Liimoista

Viesti Kirjoittaja Wanhushauki »

Onko kukaan testannut uhu-Hart liimaa allplastin sijaan? Tekstien mukaan tehty erityisesti balsaa varten. Hinta sama mutta Hart:ia saatavana myös isommassa tuubissa -> suhteessa halvempaa.
Roy
Even bytes feel lonely a little bit.
Mikko_-Procyon-
Ich Liebe HH

Viesti Kirjoittaja Mikko_-Procyon- »

Olen käyttänyt. Runkolanka ei tartu sillä kovin kummoisesti (tarttuu kuitenkin), mutta suosittelen käyttämään balsaviilun kiinnittämiseksi lankauraan.
Propilkki 2 - jo 10 vuotta virtuaalipilkintää. www.kalassa.net/propilkki2
Wanhushauki

Onko se hart samanlaista tahmeeta nopeasti kovettuvaa mömmöö vai erilaista allplastiin verrattuna?
Mikko_-Procyon-
Ich Liebe HH

Viesti Kirjoittaja Mikko_-Procyon- »

No vaikea verrata, kun mun allplast on toistaiseksi korkkaamaton tuubi :P

Seuraavassa erässä aion sitä testata. OStan todnäk. myös uuden tuubin tuota balsaliimaa. Tuo liima on suht juoksevaa ja kirkasta, kuivettuu melko pian, muttei sentään mitään pikaliimaa. Kuivuu kovaksi sidokseksi, mutta irtoaa "naksahtaen". Itse arvostan langan kiinnityksessä tuollaista venyvää ja sitkeää liimaa (esim. casco universal, violetti tuubi), silloin lanka on ja PYSYY siellä urassa. Balsaviilun taas voi kiinnittää kovalla liimalla, jolloin se myös vahvistaa rungon rakennetta.
Propilkki 2 - jo 10 vuotta virtuaalipilkintää. www.kalassa.net/propilkki2
antza861

Viesti Kirjoittaja antza861 »

Tuota uhu hart:ia en ole kokeillut, mutta tällä hetkellä itselläni on uhun poweria joka on juuri tuollaista Mikon mainitsemaa venyvää ja sitkeää. Sillä on ainakin toistaiseksi langat pysynyt paikoillaan. Itsekkin kyllä kannatan jotain kovempa liimaa tuon balsaviilun liimaamiseen, jolloin se on parempi hioakkin.
Meinaatko äijä saada kalaa?
Valve
Mr. Warma

Viesti Kirjoittaja Valve »

Kaikista halvemmaksi tulee ostaa puuliimaa semmonen 750ml purkki... :roll:
jogeli

Viesti Kirjoittaja jogeli »

Valve kirjoitti:Kaikista halvemmaksi tulee ostaa puuliimaa semmonen 750ml purkki... :roll:
Niin, pysyy aivan hyvin tuolla. Itse en nyt käytä kuin erikoisempaa elektroniikkaan ilmeisesti tarkoitettua pikaliimaa lyijyn ja langan päiden kiinnityksessä. Lakka hoitaa muut ja jos yrittää irti ~6 dippauskerran jälkeen, niin ei runko ehjänä pysy...
Mikään ei anna yhtä suurta varmuuutta, kuin täydellinen tietämättömyys.
Valve
Mr. Warma

jogeli kirjoitti:
Valve kirjoitti:Kaikista halvemmaksi tulee ostaa puuliimaa semmonen 750ml purkki... :roll:
Niin, pysyy aivan hyvin tuolla. Itse en nyt käytä kuin erikoisempaa elektroniikkaan ilmeisesti tarkoitettua pikaliimaa lyijyn ja langan päiden kiinnityksessä. Lakka hoitaa muut ja jos yrittää irti ~6 dippauskerran jälkeen, niin ei runko ehjänä pysy...
Kestää todellakin, mielestäni jopa paremmin kuin epoxilla. Eihän kaikki isommatvalmistajat edes laita uraan mitä liimoja/lastuja, hyvin tuntuu pysyvän ilman liimoja. Itse kuitenkin käytän puuliimaa ja langat eivät kyllä lähde kotinmaisten kalojen kanssa irti...
Wanhushauki

Valve, laitatko siis uraan ensin puuliimaa, ja viilut kiinni millä? Mä olen laittanut molemmat allplastilla, siinä vaan on se huono puoli kun kuivuu niin nopeasti ja että on niin sitkeää ettei hakeudu paikkoihin..
Roy
Valve
Mr. Warma

Teen näin: Lääkeruiskulla puuliima uraan, sen jälkeen lanka + painotus päälle. Noiden jälkeen toinen kerta puuliimaa tuon ruiskun kanssa siihen päälle ja sitten vain lastua perään. Niin helppoa se on, ja kyllä kestää :wink:
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

Täällä käytetään Soudalin liimoja.
Oli mikä tahansa asia kyseessä, niin Soudalilta löytyy sopiva.

Vaappuliimana PRO 10D - vedenkesto 2D
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Dilnen kirjoitti:Täällä käytetään Soudalin liimoja.
Oli mikä tahansa asia kyseessä, niin Soudalilta löytyy sopiva.

Vaappuliimana PRO 10D - vedenkesto 2D
Mistäs tommottista liimoo, rautakaupoista?
Dilnen

mutteri kirjoitti:
Dilnen kirjoitti:Vaappuliimana PRO 10D - vedenkesto 2D
Mistäs tommottista liimoo, rautakaupoista?
Jaa-a, mahtaakohan huonomman puoleinen "rautakauppa" edes myydä.
Hyvin varustelluista työkaluliikkeistä "pitäis" löytyä.

Soudalilta löytyy sellasia liimoja ja massoja, että kaikenmualiman sikaflexit ja muut merkkimerkit tuntuu amatöörien kamoilta.
Kun vaan tietäisitte mitä kaikkea niillä liimoilla laitetaankaan kiinni :wink:
Wanhushauki

Permanenttikaalilehti-peruukkeja? :D

Valve:
Mä taas oon luullu ett pitäis kikkailla ainakin kahden eri liiman kanssa ja silleen :shock: , multa ei löydy muuta kuin bilteman :oops: puulimaa, eli käykö ihan perus vai pitääkö olla joku vedenkestoluokka niinkuin Dilnen mainitsi?
Valve
Mr. Warma

Wanhushauki kirjoitti:Permanenttikaalilehti-peruukkeja? :D

Valve:
Mä taas oon luullu ett pitäis kikkailla ainakin kahden eri liiman kanssa ja silleen :shock: , multa ei löydy muuta kuin bilteman :oops: puulimaa, eli käykö ihan perus vai pitääkö olla joku vedenkestoluokka niinkuin Dilnen mainitsi?
No tuota hyvähän tuota vedenkestoa olisi vähän olla, ei tosin pakollinen jos on huolellinen lakkaus vaiheessa. Itsellä taitaa olla D3 liimaa ja viellä ei ole ainakaan ongelmia ollut. Ei siinä kahta eri liimaa tarvitse, yhdellä pärjää aivan hyvin... :wink:
Paccio

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Dilnen:

Onko tuo vedenkestävää tuo Soudalin liima? Tuoteselosteessa ei mainita asiasta mitään, liimauslujuuden sanotaan olevan D2.

D3 puuliima luokitellaan joissain lähteissä vedenkestäväksi, joissain kosteudenkestäväksi.
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
Dilnen

Paccio kirjoitti:Dilnen:

Onko tuo vedenkestävää tuo Soudalin liima? Tuoteselosteessa ei mainita asiasta mitään, liimauslujuuden sanotaan olevan D2.

D3 puuliima luokitellaan joissain lähteissä vedenkestäväksi, joissain kosteudenkestäväksi.
Lainaanpa tässä nyt Thalmen sanoja hieman soveltaen - Thalmehan käyttää Erikeepperiä. :wink:
Kunhan liima on kosteuden kestävää, niin se riittää.
Vaappu on jo paskana siinä vaiheessa, kun se on päässyt vettymään.

Omasta mielestä puuliimat on silloin hyviä, kun säilytyksen aikana purtilossa ei tapahdu nahoittumista.
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Pedantti Pekka liimaa aina runkolangan epoksilla, alkanu miettiin et miks :?:
Yhden selityksen oon jo keksiny, eli kestää säätöä=nokkalenkin vääntöä. Kestääkö erikeepperit? Olis vaan niin paljon helpompaa jos ei tarvis epoksin kans pelata... Sen verran tänään joustin et pistin epoksia vain kaks senttiä nokkalenkistä taappäin, sen säädon tähden siis.
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
tomtom

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Mulla käytössä erilaisia 2 komponenttisia pulyuretaani liimoja. Olen myös käyttänyt 2k epokseja jotka ovat lujuudeltaan parhaita, mutta melko hintavia jos joutuu ostamaan. Leukalaput liimaan jäykällä propionaatilla. Puuliimoista kannattanee käyttää juuri noita aiemmin mainittuja PVAc pohjaisia liimoja, Polyuretaani pohjaiset puuliimat ei mun mielestä oikein sovellu vaappu käyttöön.
"Kosteuslujuus" määritetään asteikolla D1-D4, jossa D4 parhaiten kestävä.
tomtom

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Nostetaanpa tätä ylöspäin, kun näyttää tuota liima keskustelua kertyvän useamman otsikon alle.
nyyra

Ruokasoodaa

Viesti Kirjoittaja nyyra »

Liimaa runkolanka ruokasoodalla ja pikaliimalla. Kuivuu sekunnissa ja täyttää lanka uran ja kovempaa liimaa saa hakea on kuin lasikuitua. Olen korjannut kyseisellä seoksella tytön skootterin muoviosat ja kestää. Uistimissa olen käyttänyt tuota menetelmää jo vuosia. Siis ensin runkolanka vaappuun ja hieman pikaliimaa ja sitten lusikalla siroita vaapunlankaura täyteen ruokasoodaa, sitten taas päälle lisää pikaliimaa ja liimaus on valmis. Aluksi saattaa tuntua hankalalta mutta jos uistimia haluaa tehdä esim 100kpl/päivä on tämä nopein tapa koska kuivumisaikaa ei ole.
Paccio

Mielenkiintoista. Mites tuon ruokasoodan käy, jos runkoon pääsee vettä?

Dilnen

Paccio kirjoitti:Mielenkiintoista. Mites tuon ruokasoodan käy, jos runkoon pääsee vettä?
Edelleenkin - jos runkoon pääsee vettä, on vaappu pilalla.
Aivan sama miten tehty :wink:
Paccio

Dilnen kirjoitti:
Edelleenkin - jos runkoon pääsee vettä, on vaappu pilalla.
Aivan sama miten tehty :wink:
Tästä asiasta en kyllä ole samaa mieltä eikä se mielestäni ole ehdoton totuus toisin kuin täällä palstalla tunnutaan helposti viljelevän. Jotkut ensimmäisistä vaapuistani, jotka tein kauan sitten, alkoivat kalastaa parhaiten, kun hieman vettyivät päivän mittaan. Eli olivat alkuunsa kelluvia ja jonkin ajan kalastuksen jälkeen niistä tuli uppoavia. Olisi aikamoinen läjä haukkea jäänyt saamatta, jos runkolangat yms. olisi lentäneet kapulasta pihalle sen takia, että runko on vettynyt ja liimattu millä sattuu. Vaikka kapula on vettynyt ja jos lanka pysyy paikallaan, niin sillä voi saada vaikka kuinka pirusti kalaa ennen kuin se on totaalisesti finaalissa. Kyseinen vettynyt kapula on vieläkin iskussaan, tosin historia osastolla sen tunnearvon takia.

Ja tästä asiasta päästäänkin siihen, että sain käsiini muuan "suhteellisen hintavan" taimenvaapun viime kesänä. Oli aivan uusi ja priima kunnossa. Kesän aikana tunnustan liottaneeni sitä kaksi kertaa ehkä puolisen tuntia-tunnin kerrallansa. Syksyllä ihmettelin kun pakista alkoi lempata kusi enkä ainakaan tunnusta että se olisi ollut minusta johtuvaa. Pakkia tonkiessani huomasin ko. taimenpalikan, jonka kylki oli jonkin valkoisen smäidän peitossa ja haisevan kuselle. Palikasta oli tullut todennäköiset erikeepperit pihalle, vaikka kapula oli muuten täysin priimakunnossa. Aika pirun kalliiksi tulee, jos tälläiset vaaput kestävät käyttöä puolisen tuntia ilman saalista. Mieluummin minä sen reissun ainoan kalan otan ylös asti ja totean sitten vaapun olevan vettynyt pilalle kuin että katson kalan uivan vaapun runkolanka leuoissaan toiseen suuntaan.

:lol: :wink:

nyyra

Viesti Kirjoittaja nyyra »

Ei se lasikuitukaan liukene veteen, jos teet sen oikein niin tuosta seoksesta voit tehdä vaikka veneen. Tuo ruokasooda muuttuu pikaliiman kanssa tosi kovaksi aivan kuin lasiksi ja on lujaa. Kemiaa pojjaat tämä on kemiaa. kokeilkaa jos epäilette.
Vastaa Viestiin