Dal-joki 2006 - 2008
Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
- Hannesvihannes
Möksät on kysyttyjä.. kaveri varas jo viime reissulla, huhtikuussa. 
Japi, toevotaan et ajotus osuu paremmin ku viime vuonna.
Aattelin et jos käväsis Ljunganilla yhtenä päivänä.. about 200km siivu, jos vaan intoa ja ajokuntoa löytyy.
Tapsa, http://www.alvkarleby.nu/default.asp?pageid=324
Japi, toevotaan et ajotus osuu paremmin ku viime vuonna.
Aattelin et jos käväsis Ljunganilla yhtenä päivänä.. about 200km siivu, jos vaan intoa ja ajokuntoa löytyy.
Tapsa, http://www.alvkarleby.nu/default.asp?pageid=324
Niinhän ne tuppaa olemaan... Turisthotellia kysyin silloin viime keväälle kun meinas tulla paniikki. Se on pikkuisen hinnakkaampi, mutta varmaan aika siisti mesta.
Me alettiinkin sitten puuhamaan retkeä Gotlannin suuntaan... Nyt vaan katotaan ja odotellaan ketä Dalin "remmistä" lähtee mukaan.
Me alettiinkin sitten puuhamaan retkeä Gotlannin suuntaan... Nyt vaan katotaan ja odotellaan ketä Dalin "remmistä" lähtee mukaan.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Soon moro!!Asunmaa kirjoitti:Nostellaan ylös.
Kuis moni on keväällä lähdössä mertsaria jallittamaan?
Viikkolle 17 on stuga varattuna. Kolmisen kuukautta vielä odottelemista.
Täällähän on tuttua porukkaa
Meillä on stuga varattuna 21-27.04. Saapas nähä minkälaiset kelit
on tänä vuonna viimevuonna siellä oli paikkapaikoin täys talvi.
Toivottavasti tänävuonna olisi hieman lämpimämmät kelit ja tietysti
paaaljon kalaa
- Hannesvihannes
Tervehdys!
Puntti ja putkiperho kait yleisin. Näkyy osa porukoista viskelevän lusikoitakin punttivermeillä. Perhonheittoon on omat poolinsa, joissa kevään sesonkiaikoina saa jopa joskus heittovuoroaan ootella. Soutualueet on myös hyvin suosittuja ja vuokraveneet täysiä paskoja. Kalaa tulee soutamalla ihan mukavasti. Kalastus- alue on niin suuri, ettei koskaan tarvii ryysiksen takia kiroilla. Keltasävyset tarjoukset on ainakin mulle antannu parhaat saaliit. Kireitä!!!!
-munapata
Puntti ja putkiperho kait yleisin. Näkyy osa porukoista viskelevän lusikoitakin punttivermeillä. Perhonheittoon on omat poolinsa, joissa kevään sesonkiaikoina saa jopa joskus heittovuoroaan ootella. Soutualueet on myös hyvin suosittuja ja vuokraveneet täysiä paskoja. Kalaa tulee soutamalla ihan mukavasti. Kalastus- alue on niin suuri, ettei koskaan tarvii ryysiksen takia kiroilla. Keltasävyset tarjoukset on ainakin mulle antannu parhaat saaliit. Kireitä!!!!
-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Omat kevään reissut on aina ajoittautunut huhtikuulle, joten ei ole tullut oltua avajaisten aikaan. Ennenhän avajaiset olivat jo tammikuussa, nykyisen maaliskuun sijaan..Hannesvihannes kirjoitti: Milläs porukka siellä kalastelee eniten. Puntilla vai lusikoilla vai jollain muulla? Onko siellä keväällä ihan hitollinen ryysis ja lohilampitunnelma vai saako ihan aitoa kalastusfiilistelyä kanssa?
Onko ketään ollut premiärissä koskaan?
Spinfluugalla olen enimmäkseen heitellyt vuosien varrella.. ja tehokkain tapa se tuntuu olevan Dalilla. Välillä on tullut nakeltua lusikkaa ja muutama taimen on peltiinkin purrut. Viime kevät oli eka reissu, kun tuli heitettyä vain ja ainoastaan perhovehkeillä.. helposti mp:t, muutamaa pientä taimenta lukuunottamatta, joten ens reissulla taitaa olla molemmat setit mukana.
Niinkuin Markku edellä sanoi, alue on laaja.. joten ruuhkalta vältytään. Toki "hot spoteissa" on välillä tunkua.. mutta tilaa löytyy mikäli haluaa rauhassa kalastaa.
"Det börjar bli en tradition, vi lottar ut ett säsongskort på A-sektionen bland de som fiskar där på premiären." Käyhän kokeilemassa tuuria.
- Hannesvihannes
Tjaah, olenhan tuota pohtinut et jos vaikka kävisi hakemassa kausarin pois. Pörhelöitä tekisi mieli heitellä, mut kun tuo puntin uitto ei oikein ole hallussa. Täytyy tsekkailla säitä ja mietiskellä millai muijan harhauttaisi.. Syttyy kauhea taisto jos kalakausi alkaakin jo ennen jäiden lähtöäAsunmaa kirjoitti: "Det börjar bli en tradition, vi lottar ut ett säsongskort på A-sektionen bland de som fiskar där på premiären." Käyhän kokeilemassa tuuria.
Niin, mä olen kerran käynyt siellä nopsasti ja silloin vain A-osuudella. Kyllä mä ylpeästi forellia uitin vaikka paikalliset vähän pyörittelivät silmiään.
- Hannesvihannes
harhautus suoritettu ja sain vielä illallisen teon tytsyn piikkiin, jotkut ne vaan osaa
Nyt vaan toivotaan että säät ovat siedettävät niin hurautan Dalille lauantaina.
apropoo.. minkäs painoisia puntteja kannattaa ostaa Dalille? Riippuu tietenin virtauksesta jne, mutta jotain rangea kehiin.
EDIT: Paikka varattu lauantaiksi. Jiihaa!!
Nyt vaan toivotaan että säät ovat siedettävät niin hurautan Dalille lauantaina.
apropoo.. minkäs painoisia puntteja kannattaa ostaa Dalille? Riippuu tietenin virtauksesta jne, mutta jotain rangea kehiin.
EDIT: Paikka varattu lauantaiksi. Jiihaa!!
Vaikea sanoa, riippuu niin juoksutuksesta, joka saattaa vaihdella päivän aikana huomattavasti.Hannesvihannes kirjoitti: apropoo.. minkäs painoisia puntteja kannattaa ostaa Dalille? Riippuu tietenin virtauksesta jne, mutta jotain rangea kehiin.
Huhtikuun reissuilla range on ollut about 40-100gr, vähän riippuen paikasta.
Campingillä ja fiske kontorissa myydään rautamurkuloita, suht edullisia ja laadukkaita letkupainoja, tarkkoja hintoja en nyt muista.
Kireitä ja laitahan reissusta rapsaa fotojen kera!
Dodii, siellä taas nähdään. 8)[Jones] kirjoitti: Iltaa! Viikko 17. ollaan myös liikenteessä mutta tälläkertaa tullaan asuntoautolla.
- Hannesvihannes
Tjenare!
Aamulla 0630 lähdin Uppsalasta ajelemaan kohti Dalia ja kauden avausta. Ilma oli nollan paikkeilla ja sää suht kirkas koko päivän.
Olin hankkinut kasaan puntteja ja ajattelin kokeilla spinnflugaa kuten Dalilla kovasti tunnutaan syystäkin suosivan. Ainoa mikä vähän mietitytti oli systeemin heittäminen 8-jalkaisella vavalla, mutta ei kai se nyt ihan mahdotonta ole. Jos homma ei toimi niin upotan taimenlusikoita veteen.
Ensimmäinen virhe oli kuitenkin se, että unohdin ottaa käteistä mukaan ja fiskecampilla ei kortti käynyt ja kahvila oli vielä kiinni. Olin sen verran luotettavan näköinen että sain tilinumeron mukaan.
Ok, kalastusaika oli siis 0800-1600 joka alkoi ja päättyi ilotulitteilla kalastajille merkkeinä. Arviolta 140 kalastajaa (huhu) oli saapunut paikalle ja jotkut menneet parhaimmille paikoille jo seitsemän aikaan, mikä itseäni vähän ärsytti, koska mitään paikkojen varaamisia ja pysäköintejä ei alueella tietääkseni suositella.
Aloitin itse heittämällä forelleja ja Ismoja, koska virtaus sen salli (~400m3), mutta aamu oli hiljainen. Jostain syystä suurin osa kalastajista kansoitti Notörenin itäpuolen ja Kanalen oli melkein tyhjä. Itse aloitin Korallenin itäpuolta, mutta ei tärppejä. Länsipuolella tuli siniseen forelliin tärppi, mutta kovin pieneltä tuntui. Siirryin kanaleniin koska siellä oli hiljaisempaa. Aluksi jatkoin samaa lusikkataktiikkaa, mutta koska tulosta ei tullut päätin kokeilla puntteja. 8-jalkaisella vavalla heittäminen sujui yllättäen hyvin, mutta ohjailu vedessä oli hiton vaikeaa. Ensimmäinen kovempi tärppi tuli pinkkiin tuubiin, mutta ylös asti saatika näkyville ei tullut.
Kävin kahvilla ja menin kalastelemaan taas Korallenin itäpuolelle. Sitten alkoi isokato ja menetin kaikki puntit, pari putkiperhoa, wäylän, forellin, team eskon ja ismo salzan, ja lopuksi meinasin kuolla vitutukseen. Itketti helvetti oikein tosissaan, yhtään näköhavaintoa kalasta ja kaikki lempivieheet pohjassa.
Soppaa tarjottiin premiärin kunniaksi Korallenin laavun vieressä ja pidin paussin siinä, jotta viehemenetys haihtuisi mielestä. Sitten taas heittelemään sen länsipuolelle, jossa ilman puntteja tuli heitettyä viimeistä sinistä Ismo Salzaa. Jos se menee pohjaan niin sitten ei ole yhtään luottopeliä jäljellä. Tässä vaiheessa sitten päivä pelastui ja kaksi kirkasta taimenta pääsi rannalle mitattavaksi. Hemmetin nättejä kaloja, mutta vain hieman yli 45cm eli takaisin kasvamaan. Innostuin sen verran paljon siinä mitatessani, että unohdin kuvata kalat
Viereinen kaveri Jimmy siinä 10m päässä sitten alkoi keuhkoamaan jostain isosta ja menin itsekin seuraamaan mikä siellä päässä on. Eikä siinä varmaan 5 min kauempaa mennyt kuin rannalla sätki vajaa 4-kiloinen taimen. Isoin mitä olen itse livenä nähnyt ja saattoi olla ihan päivän isoimpia, ainakin mitä myöhemmin muilta kuulin. Jimmy oli yksi niitä harvoja jotka heittivät jotain muuta kuin punttia tai perhostelivat.
Itse kalastelin iltapäivän Kanalenissa ja tuloksena muutama tärppi ja yksi 35cm kala ylös asti. Ihan onnistunut päivä loppujen lopuksi vaikka se raskas viehehävikkikki harmittikin. Kello neljä raketit paukkuivat ja kalastus loppui. 62 taimenta sai premiäärissä erehtyä vieheeseen.
Muutama risu loppuun: Porukkaa oli paljon, mutta kyllä siellä tilaa useimmiten löytyi. Siitä huolimatta alkoi kyrsimään se, että paikallinen porukka parkkeeraa/leiriytyy parhaille paikoille ja pitää huolta ettei siihen kukaan tule. Heti kun itse lähestyi rantaa jonkun leirin lähellä singahtaa sieltä joku paikallinen karvareuhka päässä heittämään rantsuun. Sitten ohitettuani paikan palaa hän takaisin leiriin. Ja kyllä siellä tilaa on muuallakin ei siinä mitään, mutta vaikka on jengiä paljon niin täytyykö möykätä ja mölöttää niin että koko saakelin jokilaakso raikuu. Eikö kalassa kuulu olla suht rauhassa ja muiden fiilistelyä kunnioittaen.
Lopputarina:
Kanalenin länsipuolella sillan lähellä heittelin taas sinistä Ismo Salzaa, kun noin 3 metrin päässä rannasta tärähti vavassa oikein kunnolla. Pari kovaa nykäystä ja sitten lähti siima luistamaan rullalta hiton vauhdilla. Hitto kun kala veti. Sitten taas pari kovaa riuhtaisua ja pinnassa pärskähti jossain joen puolivälissä. Alaspäin oli pakko lähteä kun alkoi siima loppua rullalta. Sitten veto loppui ja luulin että irtosi, mutta tasaisesti lähti vetämään joen poikki jälleen. Siinä kohtaa sitten kirkastui; vastarannalla, juuri siiman suunnassa vetää puntin heittäjä siimaa sisään ja heiluttelee minulle. Meikäläisen isoinkoskaanikinämissään taimen oli ruotsalainen puntti-Palle joka vastarannalta viskoi punttia jalkojeni juureen.
Aamulla 0630 lähdin Uppsalasta ajelemaan kohti Dalia ja kauden avausta. Ilma oli nollan paikkeilla ja sää suht kirkas koko päivän.
Olin hankkinut kasaan puntteja ja ajattelin kokeilla spinnflugaa kuten Dalilla kovasti tunnutaan syystäkin suosivan. Ainoa mikä vähän mietitytti oli systeemin heittäminen 8-jalkaisella vavalla, mutta ei kai se nyt ihan mahdotonta ole. Jos homma ei toimi niin upotan taimenlusikoita veteen.
Ensimmäinen virhe oli kuitenkin se, että unohdin ottaa käteistä mukaan ja fiskecampilla ei kortti käynyt ja kahvila oli vielä kiinni. Olin sen verran luotettavan näköinen että sain tilinumeron mukaan.
Ok, kalastusaika oli siis 0800-1600 joka alkoi ja päättyi ilotulitteilla kalastajille merkkeinä. Arviolta 140 kalastajaa (huhu) oli saapunut paikalle ja jotkut menneet parhaimmille paikoille jo seitsemän aikaan, mikä itseäni vähän ärsytti, koska mitään paikkojen varaamisia ja pysäköintejä ei alueella tietääkseni suositella.
Aloitin itse heittämällä forelleja ja Ismoja, koska virtaus sen salli (~400m3), mutta aamu oli hiljainen. Jostain syystä suurin osa kalastajista kansoitti Notörenin itäpuolen ja Kanalen oli melkein tyhjä. Itse aloitin Korallenin itäpuolta, mutta ei tärppejä. Länsipuolella tuli siniseen forelliin tärppi, mutta kovin pieneltä tuntui. Siirryin kanaleniin koska siellä oli hiljaisempaa. Aluksi jatkoin samaa lusikkataktiikkaa, mutta koska tulosta ei tullut päätin kokeilla puntteja. 8-jalkaisella vavalla heittäminen sujui yllättäen hyvin, mutta ohjailu vedessä oli hiton vaikeaa. Ensimmäinen kovempi tärppi tuli pinkkiin tuubiin, mutta ylös asti saatika näkyville ei tullut.
Kävin kahvilla ja menin kalastelemaan taas Korallenin itäpuolelle. Sitten alkoi isokato ja menetin kaikki puntit, pari putkiperhoa, wäylän, forellin, team eskon ja ismo salzan, ja lopuksi meinasin kuolla vitutukseen. Itketti helvetti oikein tosissaan, yhtään näköhavaintoa kalasta ja kaikki lempivieheet pohjassa.
Soppaa tarjottiin premiärin kunniaksi Korallenin laavun vieressä ja pidin paussin siinä, jotta viehemenetys haihtuisi mielestä. Sitten taas heittelemään sen länsipuolelle, jossa ilman puntteja tuli heitettyä viimeistä sinistä Ismo Salzaa. Jos se menee pohjaan niin sitten ei ole yhtään luottopeliä jäljellä. Tässä vaiheessa sitten päivä pelastui ja kaksi kirkasta taimenta pääsi rannalle mitattavaksi. Hemmetin nättejä kaloja, mutta vain hieman yli 45cm eli takaisin kasvamaan. Innostuin sen verran paljon siinä mitatessani, että unohdin kuvata kalat
Itse kalastelin iltapäivän Kanalenissa ja tuloksena muutama tärppi ja yksi 35cm kala ylös asti. Ihan onnistunut päivä loppujen lopuksi vaikka se raskas viehehävikkikki harmittikin. Kello neljä raketit paukkuivat ja kalastus loppui. 62 taimenta sai premiäärissä erehtyä vieheeseen.
Muutama risu loppuun: Porukkaa oli paljon, mutta kyllä siellä tilaa useimmiten löytyi. Siitä huolimatta alkoi kyrsimään se, että paikallinen porukka parkkeeraa/leiriytyy parhaille paikoille ja pitää huolta ettei siihen kukaan tule. Heti kun itse lähestyi rantaa jonkun leirin lähellä singahtaa sieltä joku paikallinen karvareuhka päässä heittämään rantsuun. Sitten ohitettuani paikan palaa hän takaisin leiriin. Ja kyllä siellä tilaa on muuallakin ei siinä mitään, mutta vaikka on jengiä paljon niin täytyykö möykätä ja mölöttää niin että koko saakelin jokilaakso raikuu. Eikö kalassa kuulu olla suht rauhassa ja muiden fiilistelyä kunnioittaen.
Lopputarina:
Kanalenin länsipuolella sillan lähellä heittelin taas sinistä Ismo Salzaa, kun noin 3 metrin päässä rannasta tärähti vavassa oikein kunnolla. Pari kovaa nykäystä ja sitten lähti siima luistamaan rullalta hiton vauhdilla. Hitto kun kala veti. Sitten taas pari kovaa riuhtaisua ja pinnassa pärskähti jossain joen puolivälissä. Alaspäin oli pakko lähteä kun alkoi siima loppua rullalta. Sitten veto loppui ja luulin että irtosi, mutta tasaisesti lähti vetämään joen poikki jälleen. Siinä kohtaa sitten kirkastui; vastarannalla, juuri siiman suunnassa vetää puntin heittäjä siimaa sisään ja heiluttelee minulle. Meikäläisen isoinkoskaanikinämissään taimen oli ruotsalainen puntti-Palle joka vastarannalta viskoi punttia jalkojeni juureen.
- Liitteet
-
- Kanalen oli rauhallinen aamulla.JPG (51.14 KiB) Katsottu 4232 kertaa
-
- Jimmyn vajaa nelikiloinen.JPG (51.67 KiB) Katsottu 4235 kertaa
-
- Kello neljä, homma seis.JPG (38.12 KiB) Katsottu 4232 kertaa
Hmm, kuulostaa niin tutulta... Ainakin siinä Korallenin yläpäässä suht keskellä jokea on joku helvetillinen rytö missä olen kokenut saman moisia fiiliksiä! Muutenhan tuo vaikutti ihan mukavalta päivältä. Meidän porukalla jää tänä keväänä Dali väliin, lähetään kattelemaan uusia kuvioita uuteen paikkaan.Hannesvihannes kirjoitti:Kävin kahvilla ja menin kalastelemaan taas Korallenin itäpuolelle. Sitten alkoi isokato ja menetin kaikki puntit, pari putkiperhoa, wäylän, forellin, team eskon ja ismo salzan, ja lopuksi meinasin kuolla vitutukseen. Itketti helvetti oikein tosissaan, yhtään näköhavaintoa kalasta ja kaikki lempivieheet pohjassa.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Hyvä rapsa!
Tuo paikallisten ja myös muidenkin linnoittautuminen on ihan normaalia toimintaa. Eihän tuo mikään hyvä tapa ole, mutta näin se vaan useasti menee. Mikäli ei vierasta ruuhkaa, niin sekaan vaan, morjens ja terve, niin se tuolla ja monessa muussakin paikassa toimii. Spinflugan perinteisiin kuuluu, että heitellään porukassa olkapäät yhdessä.
Aikasemmilla reissulla on nähty myös sellaista toimintaa, että pienemmiltä taimenilta vetästään heti pää poikki. Vaikea mitata.

Tuo paikallisten ja myös muidenkin linnoittautuminen on ihan normaalia toimintaa. Eihän tuo mikään hyvä tapa ole, mutta näin se vaan useasti menee. Mikäli ei vierasta ruuhkaa, niin sekaan vaan, morjens ja terve, niin se tuolla ja monessa muussakin paikassa toimii. Spinflugan perinteisiin kuuluu, että heitellään porukassa olkapäät yhdessä.
Aikasemmilla reissulla on nähty myös sellaista toimintaa, että pienemmiltä taimenilta vetästään heti pää poikki. Vaikea mitata.

- Hannesvihannes
Kiitti kommenteista kaikille. Jimmyhän se sitten sen isoimman näköjään otti. Siellä joku Lennart veti sitten ylös 18 taimenta päivän aikana, mikä on jo suht kova suoritus.Asunmaa kirjoitti:Premiären 3/3 2007!! 62st (15st flugspö) öringar under premiärendagen är det klart bästa resultatet på många år!
Största öringen för dagen vägde 3,8kg och fångades av Jimmy Östman, Västerås.
Kai sitä uudestaan lähdetään käymään huhtikuussa joskus ja sitten kesäkuussa lohta kokeilemaan. Nuo lumiset ja jäiset rannat ovat muuten aika pahoja lyhytvartisen haavin kanssa, kuten tuosta Kanalen kuvasta huomaa. Hirveän lähelle reunaa ei uskaltanut mennä haaveilemaan kun ei tiedä onko enää rantaa alla.