Aloittelijan perhokamat...
Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Loop ehdottomasti noista. Kts. http://www.perhokalastajat.net/?action=arvostelut&id=78
Itse en Komaa vapaani kiinnittäisi.
Luokaksi ottaisin #5. Mielipidekyssärihän tuo on, mutta itse tykkään keveistä&herkistä välineistä. Koskikaloja yleensä jahtaan #4 kepillä, kun pienemmillä ei painojen heittäminen oikein onnistu, jos niitä tarvii. Muuten menee #3:kin.
Itse en Komaa vapaani kiinnittäisi.
Luokaksi ottaisin #5. Mielipidekyssärihän tuo on, mutta itse tykkään keveistä&herkistä välineistä. Koskikaloja yleensä jahtaan #4 kepillä, kun pienemmillä ei painojen heittäminen oikein onnistu, jos niitä tarvii. Muuten menee #3:kin.
Team Don't Push The River Member #1
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Eliikkä ymmärsinkö oikein, että Visionilla on hyvä takuu? Ja mitä tarkoittaa hyvä takuu ja millä lailla se on parempi kuin Loopilla tai muilla? Ja onko Visionilla maahantuojan varasto Suomessa?
Ja miksi pitää olla raskaammat vehkeet jos haluaa järvellä huidella kaislikoiden vieriä? Onhan se hapselillakin kivempaa kevyillä... Eikö vaikka 4-luokan vehkeillä ole mitään asiaa järvelle? Ei ymmärrä miten parikiloisen taimenen saa ylös joesta, mutta parikiloista haukea ei saa järvestä.
Minen sitten tiedä perhosteluista mitään, mutta ajattelin hommata kesälomaksi jonkun setin ja kahluuvermeet. Ja syksyksi penkin ja jouluksi ehkä jo lierihatun.
Ja miksi pitää olla raskaammat vehkeet jos haluaa järvellä huidella kaislikoiden vieriä? Onhan se hapselillakin kivempaa kevyillä... Eikö vaikka 4-luokan vehkeillä ole mitään asiaa järvelle? Ei ymmärrä miten parikiloisen taimenen saa ylös joesta, mutta parikiloista haukea ei saa järvestä.
Minen sitten tiedä perhosteluista mitään, mutta ajattelin hommata kesälomaksi jonkun setin ja kahluuvermeet. Ja syksyksi penkin ja jouluksi ehkä jo lierihatun.
-
Mikey
- Herr Doktor
Visionin takuun pitäis toimia. Tosin mä EN ole rikkonut yhtäkään Vissua (varmaan ainoa merkki jota en ole tappanut), mutta kyllähän se takuu toimii. Visionhan on kotimainen brändi, eli kyllä luulis varastosta tavaraa löytyvän.spiido kirjoitti:Eliikkä ymmärsinkö oikein, että Visionilla on hyvä takuu? Ja mitä tarkoittaa hyvä takuu ja millä lailla se on parempi kuin Loopilla tai muilla? Ja onko Visionilla maahantuojan varasto Suomessa?
Raskaammat kamat sen takia, että nelosen pullasudilla et heitä mitään edes haukiperhoa muistuttavaa esinettä. Haukiperho on iso, painava, ja omaa melkoisen ilmavastuksen. Nelosen vapa joko: a) ei heitä sitä sutia pidemmälle kuin että se lävistää sun korvan, b) menee poikki heti ekan voimavedon aikana jos laitat siihen raskasta siimaa/perhoa. Lisäks järvellä pääsee tuulemaan enemmän kuin pikkujoella yleensä, mikä myös puoltaa raskaamman vavan/siiman käyttöä, jotta jaksavat halkoa tuulta. Eli: VOIT toki ostaa sen nelosen ruoskan ja kalastaa sillä pläkäpäivinä kaislikosta, mutta mitään 3cm pituisia liitsejä isompia perhoja et pysty sillä heittämään, etkä niitäkään kovin kauas. Toki joku tumppihauki sellaisenkin kelpuuttaa, mutta yli kilon kaloja jos haluat, tarviit kyllä raskaampaa settiä...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Jepjep. Ajatuksena on ollut hommata Loopin Adventure 2 tai Visionin Attack setti 5-luokkasena. Eikö noilla seteillä mielestäsi saa mitään haukea kiinnostavaa heitettyä?
Kesäloma tulee vietettyä pienen ja matalan joen varressa ja veikkaisin siellä mukavimman olevan aika kevyt ja pieni paketti. Puskaa on ihan kiitettävästi. Kalasto on harjusta (osa istareita), taimenia (osa istareita, suurin itse uistimella ylös saatu oli 2kg), haukea (max 2kg) ja ahventa. Muutenkin pääpaino tulisi varmasti olemaan etelän joilla heittely. Sikäli joku 4-settikin voisi kiinnostaa. Olisko huono hankinta?
Ja jos olisi vinkata jotain kirjaa, nettisivua tai (netti)videota, josta saisi vähän vinkkejä heittotekniikoihin. Kävisin mieluusti jonkun kurssin, mutta aika ei enää ennen lomaa riitä, enkä aio pelkkää uistinta enää lomalla heittää. Mulla ei siis ole just mitään käsitystä heitoista, enkä tunne ketään jolla olisi...
Edit: löysin youtubesta koomisia mutta ehkä hyviä heittovideoita. Jos jotakuta kiinnostaa niin hakusanalla Fly Fishing Lessons löytyy kolmisenkymmentä klippiä.
Kesäloma tulee vietettyä pienen ja matalan joen varressa ja veikkaisin siellä mukavimman olevan aika kevyt ja pieni paketti. Puskaa on ihan kiitettävästi. Kalasto on harjusta (osa istareita), taimenia (osa istareita, suurin itse uistimella ylös saatu oli 2kg), haukea (max 2kg) ja ahventa. Muutenkin pääpaino tulisi varmasti olemaan etelän joilla heittely. Sikäli joku 4-settikin voisi kiinnostaa. Olisko huono hankinta?
Ja jos olisi vinkata jotain kirjaa, nettisivua tai (netti)videota, josta saisi vähän vinkkejä heittotekniikoihin. Kävisin mieluusti jonkun kurssin, mutta aika ei enää ennen lomaa riitä, enkä aio pelkkää uistinta enää lomalla heittää. Mulla ei siis ole just mitään käsitystä heitoista, enkä tunne ketään jolla olisi...
Edit: löysin youtubesta koomisia mutta ehkä hyviä heittovideoita. Jos jotakuta kiinnostaa niin hakusanalla Fly Fishing Lessons löytyy kolmisenkymmentä klippiä.
-
Mikey
- Herr Doktor
Sorry, mutta vastaus on jyrkkä ei. Vähintään seiskaluokkaista, mielummin kuitenkin kasia.spiido kirjoitti:Jepjep. Ajatuksena on ollut hommata Loopin Adventure 2 tai Visionin Attack setti 5-luokkasena. Eikö noilla seteillä mielestäsi saa mitään haukea kiinnostavaa heitettyä?
4-5 jopa 6 sopii mun mielestä kuvaamasi hommaan ihan hyvin. Itse en nelosella alottais, vaan ehkä se 5-6 olisi fiksumpi veto. Nelosluokka on mun mielestä jo todella kevyt ja ei-niin-voimakas, eli ei ehkä se helpoin aloittelijan vapa.spiido kirjoitti:Kesäloma tulee vietettyä pienen ja matalan joen varressa ja veikkaisin siellä mukavimman olevan aika kevyt ja pieni paketti. Puskaa on ihan kiitettävästi. Kalasto on harjusta (osa istareita), taimenia (osa istareita, suurin itse uistimella ylös saatu oli 2kg), haukea (max 2kg) ja ahventa. Muutenkin pääpaino tulisi varmasti olemaan etelän joilla heittely. Sikäli joku 4-settikin voisi kiinnostaa. Olisko huono hankinta?
www.perhokalastajat.net. Sieltä löytyy sekä aloittelevien perhokalastajien osio, että myäs heittotekniikka-osio. Sieltä kun kyselet, saat alaan oikeasti paneutuneilta paljon enemmän neuvoa kuin tällaiselta minunlaiseltani kesämieheltä.spiido kirjoitti:Ja jos olisi vinkata jotain kirjaa, nettisivua tai (netti)videota, josta saisi vähän vinkkejä heittotekniikoihin. Kävisin mieluusti jonkun kurssin, mutta aika ei enää ennen lomaa riitä, enkä aio pelkkää uistinta enää lomalla heittää. Mulla ei siis ole just mitään käsitystä heitoista, enkä tunne ketään jolla olisi...
Kyllä #5 pärjää ihan hyvin tuollaisessa vesistössä, mutta jos todella haluat yrittää sitä haukea, etkä vain saada muutamia sattumakaloja, niin kannattaisi harkita 7-8 luokkaa. Mutta siinä sitten kärsii mielestäni harjusten, taimenten ja ahvenien kalastaminen.
Olen itsekin aloitteleva perhokalastaja, ja tähän pitäisi vastata joku enemmän tietävä, mutta #4 tai #5 kamat ei jaksa heitellä haukiperhoja. Tosin luultavasti niillä pystyy heittelemään tinseleitä, joilla voi myös haukea saada.
Mikey kerkes edelle
Olen itsekin aloitteleva perhokalastaja, ja tähän pitäisi vastata joku enemmän tietävä, mutta #4 tai #5 kamat ei jaksa heitellä haukiperhoja. Tosin luultavasti niillä pystyy heittelemään tinseleitä, joilla voi myös haukea saada.
Mikey kerkes edelle
itellä nyt alkaa olemaan paketti silleen kalassa että pärjää kaikissa niissä vesistyöissä missä kalastan #3 7´6" #6 10´ #8 9´8 ja kahden käden 12`3 " luokan vermeet löytyy kaapista ja jokaiselle on oma aika ja paikka .#3 on kiva härnätä harria,taimenta ja kirjoja tietosesti riskistä että vermeet voi käydä keveiksi #6 sitten ku larvastellaan ja nakotaan isompaa ja painavempaa perhoa tai kun tarvii pikkasen pitempiä heittopituuksia
#8 9´8" tarkotus oli hauen ja sen isomman taimenen pyyntiin ja 2kätinen sitten jos pääsis joskus kokeileen lohta ... näillä mennään ja päivitetään jos tarvetta löytyy
#8 9´8" tarkotus oli hauen ja sen isomman taimenen pyyntiin ja 2kätinen sitten jos pääsis joskus kokeileen lohta ... näillä mennään ja päivitetään jos tarvetta löytyy
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
-
Mikey
- Herr Doktor
Jep, kyllä se niin vain menee, että yhdellä vavalla ei voi kaikkea kalastaa. Ja jos kompromissi on pakko tehdä, niin se on sitten mun mielestä melkeinpä #7 9' vapa. Sillä kalastaa purollakin vaikkei touhu olekaan nautinnollista, ja sen kanssa heittää myös kevyehköt haukisudit, heikohkossa tuulessa. Nautinnollista ei ole kyllä sekään.
Pari settiä kun hankkii, kevyen (vaikka #5) ja raskaamman (esim. #8 ), niin pärjää jo pitkälle.
Edit&OT: Seitanas, että on hanurista tuo 8). Eli jos kirjoittaa kasin ja sen perän sulku kiinni-merkin, niin se tekee ton typerän silmälasipäisen hipin tuohon. Joku jolla on oikeuret noiden kuvioden näppäinyhdistelmämuokkaukseen vois tehdä asian eteen jotain?
Pari settiä kun hankkii, kevyen (vaikka #5) ja raskaamman (esim. #8 ), niin pärjää jo pitkälle.
Edit&OT: Seitanas, että on hanurista tuo 8). Eli jos kirjoittaa kasin ja sen perän sulku kiinni-merkin, niin se tekee ton typerän silmälasipäisen hipin tuohon. Joku jolla on oikeuret noiden kuvioden näppäinyhdistelmämuokkaukseen vois tehdä asian eteen jotain?