Taimen ja tammukka
Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
- potsi
- Luku- ja laskutaidoton naarasporo
Taimen ja tammukka
on parhaita kaloja mitä on tänne vesistöihin on tullut/ ollut.
Viimeksi muokannut potsi, 17:14:59 17.06.2007. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
"yritin poliisia harhauttaa, mutta poliisilla tietenkin, poliisilla tietenkin parempi kunto oli kuitenkin..."
- Royal Trude
- Koko Kansan Tenaleidi
- Viesti:
Re: Tammukka ja Taimen...
Kaikille tietämättömille tietäjille:
Tammukka on taimenen vaellusvietitön muoto, joka elää lähinnä puroissa, mutta myös joissa, koskissa, lammissa ja järvissä
Ja
Järvitaimen elää järvissä, joissa, koskissa, lammissa ja meritaimen meressä ja joissa ja molemmat näistä vaeltavat kutemaan syönnöspaikasta A kutu- eli naintipaikkaan B.
Tammukka on taimenen vaellusvietitön muoto, joka elää lähinnä puroissa, mutta myös joissa, koskissa, lammissa ja järvissä
Ja
Järvitaimen elää järvissä, joissa, koskissa, lammissa ja meritaimen meressä ja joissa ja molemmat näistä vaeltavat kutemaan syönnöspaikasta A kutu- eli naintipaikkaan B.
Piiloteksti
Ihan yleisesti kaikille:
Tammukkaa ei ole olemassakaan. Älkää siis tappako niitä 25cm taimenia tammukoina.
Eikä pliis aleta vääntää. Tää on vain mun mielipide ja tätä myös itse noudatan.
Tammukkaa ei ole olemassakaan. Älkää siis tappako niitä 25cm taimenia tammukoina.
Eikä pliis aleta vääntää. Tää on vain mun mielipide ja tätä myös itse noudatan.
Team Don't Push The River Member #1
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Tämä kuva kiteyttää mielestäni aika hyvin sen, miksi on typerää erotella puro-, järvi- tai meritaimenet toisistaan: http://www.perhokalastajat.net/kuvagall ... 10-026.jpg
Kuva on otettu kutuaikaan (ei ole minun ottama).
Lajin helppous viehättää.
Tuolta saa luntata http://www.rktl.fi/kala/tietoa_kalalajeista/taimen/
-
Mikey
- Herr Doktor
Huippukuva! Käviköhän tuossa niin, että isompi söi pienemmän lastin lennettyä?tinca kirjoitti:Tämä kuva kiteyttää mielestäni aika hyvin sen, miksi on typerää erotella puro-, järvi- tai meritaimenet toisistaan: http://www.perhokalastajat.net/kuvagall ... 10-026.jpg
Tammukkahommasta oon samaa miältä Tatuun kanssa.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
- Royal Trude
- Koko Kansan Tenaleidi
- Viesti:
- Royal Trude
- Koko Kansan Tenaleidi
- Viesti:
Vielä tänä päivänäkin osalla ihmisistä tuntuu olevan niin nälkä, että kaikki joesta yli 20 cm harrit pitää saada ruokapöytään. Ei jymmärrä... Valvontaa, sakkoja, linnaa P..kele!Royal Trude kirjoitti: Äläs ny, harjuksen alamitta oli pitkälle 90-luvulla 25 zenttiä... ja kaikki otettiin jotka mitan yli oli. Ja muita venytettiin.
mitä tehdä kalalle joka on 15-20 cm kutukypsä kitukasvuinen ,joka vuosi vuodelta onnistuu kutemaan purossa ja lisäämään populaa niin että kala kooltaan vain pienenee ja pienenee eli kääpiöityy... onko nämä kalat jos tikulla reissussa tai kotona pannulla käräyttää keltään pois? ei ainakaan minusta ... itellä useasta purosta 10-15v kokemus ja tutulla samoista vesistä yli 30v ja kala ei näissä vesissä ole pyydettynä ylittäny hällä eikä mulla 45 cm .
ps eihän se muikkukaan ole iso saaliskala mutta sitä suurempi herkku

Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
-
Mikey
- Herr Doktor
Niin, paitsi jos tuo oja/puro on jossain vaiheessa vuotta kytköksissä mereen/järveen. Tammukoituneen kalan jälkikasvusta kun joku sitten voikin yhtäkkiä omata vaellusvietin, ja silloinhan se on ko. purolle palatessaan äärettömän arvokas kala nimenomaan tuossa purossa, ei pannulla. (Vrt. tincan kuva).J.a.M kirjoitti:mitä tehdä kalalle joka on 15-20 cm kutukypsä kitukasvuinen ,joka vuosi vuodelta onnistuu kutemaan purossa ja lisäämään populaa niin että kala kooltaan vain pienenee ja pienenee eli kääpiöityy... onko nämä kalat jos tikulla reissussa tai kotona pannulla käräyttää keltään pois? ei ainakaan minusta ... itellä useasta purosta 10-15v kokemus ja tutulla samoista vesistä yli 30v ja kala ei näissä vesissä ole pyydettynä ylittäny hällä eikä mulla 45 cm .
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
- potsi
- Luku- ja laskutaidoton naarasporo
Uusi otsikko? ai Taimen ja Tammukka?tinca kirjoitti:Kylläpäs tämä uusi otsikko sopii hyvin tähän keskusteluun. Potsi voisi vähentää jatkossa tällaista toimintaa, vai oliko tähän joku hyvä syy?
"yritin poliisia harhauttaa, mutta poliisilla tietenkin, poliisilla tietenkin parempi kunto oli kuitenkin..."
Suurimmat yksilöt jäävät purokalastajilta huomaamatta, koska ne käyvät melko nopeasti kutemassa (rauhoitusaikana) sellaisissa ympyröissä, missä tulee ahdas olo pidemmän päälle.J.a.M kirjoitti:mitä tehdä kalalle joka on 15-20 cm kutukypsä kitukasvuinen ,joka vuosi vuodelta onnistuu kutemaan purossa ja lisäämään populaa niin että kala kooltaan vain pienenee ja pienenee eli kääpiöityy... onko nämä kalat jos tikulla reissussa tai kotona pannulla käräyttää keltään pois? ei ainakaan minusta ... itellä useasta purosta 10-15v kokemus ja tutulla samoista vesistä yli 30v ja kala ei näissä vesissä ole pyydettynä ylittäny hällä eikä mulla 45 cm .
Heh! Meille koulussa kun opetettiin noita ihmisen biologia juttuja niin ope tuumas vaan "et ei se koko, vaan se taktiikka..." Taitaa tohon kuvaan päteä se oppi?Jäpäkyörä kirjoitti:Tincan kuvasta näkee, ettei sen sulhaspojan tarvitse olla suuri, kunhan homma pelaa. Tenolla kuulemma sama homma.
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450