HAUKIperhosetit aloittelijalle ja niiden hinnat.

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Juso95
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juso95 »

:ot: :ot:
Eli, mikä olis hyvä haukisetti aloittelijalle? Itekkin oon kiinnostunu hauen pk. 7 luokkasta haetaan kun mun haukisudit ja kalat ei oo mitenkään isoja...

Korjaus: Siis kasiluokkasena.
Viimeksi muokannut Juso95, 20:00:12 24.07.2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
selenius
Yliliimapää

Viesti Kirjoittaja selenius »

Tatuu kirjoitti:Kasin vavalla on kuitenkin tullut heiteltyä sellaisia 4-5h/päivä lähes päivittäin kuukauden ajan. Ei haukiperhoja kuitenkaan vaan lohitussukoita.

Nää on sitten vain ihan omia mietteitä...
Eihän se ranne kipeydy kun ei lohihommissa joudu väsyttämään...
Yleisesti ottaen ranne kipeytyy kiitos huonon tekniikan ja/tai epätasapainoisen setin. Molemmissa tapauksissa käyttää voimaa heittämiseen paikkaamaan jompaa kumpaa puutetta, jännittää lihaksia turhaan ja kas, paikat kipeytyvät.

Juso:
ei ole aloittelijan settejä. Jos mahdollista marssi johonkin palvelevaan koukkukauppaa ja kysele, katso mitä tarjotaan. Sitten kysele netistä hiukka tarkemmin vaihtoehdoista ja marssi samaan kauppaan jos siitä jäi hyvä fiilis ja hanki setti.
Vapain käsin alottelijalle #7 setti olisi multa varmaan vissun GTfout vapa 8' (<- nimen omaan kasijalkaisena), siimaksi vaikkapa 2-uppo WetCel ja kelaksi Vissun 89 XLA.
Miksi Vissua? Siinä pelaa takuut paremmin kuin missään muussa merkissä Suomessa ja tuo vapa on luokassaan yksi loistavimpia joihin olen törmännyt. Ja on samassa kunnon staga pocket kalastukseen, mertsarin heittoon jne... Ei ole mikään kaksinen luokka hauestukseen. Hanki ennemmin vaikkapa edes kasi - kyse ei ole kalojen koosta, ei perhojenkaan suoranaisesti vaan ennen muuta omasta kalastusmukavuudestasi.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Juso95
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juso95 »

Selenius, paljonkos olisi hintaa ko. setillä, mistä saisi ja miten saisi kotiin?
Heikinheimo

Viesti Kirjoittaja Heikinheimo »

Juso95 kirjoitti:Heikinheimo :wink: , paljonkos olisi hintaa ko. setillä, mistä saisi ja miten saisi kotiin?
Kela 299€(varapuolan kanssa) ,vapa 289 ja siimat on vissii 59€.....
RiWeHe
Muumiopönömies

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

http://www.perhokolmio.com/tackleshop/? ... e4d5640038
Onko tuo linkin setti 8 luokkaisena hyvä haukien härnäämiseen? Mulla ei ole mitään kokemusta
perhokalastuksesta ja siksi tuo vavan valitseminen on aika vaikeaa :roll: Tuo setti on siinä ja siinä
riittääkö rahat, eli jos tuo tai joku halvempikaan ei kelpaa, niin pitää alkaa heittää
heittokoholla/painolla ja virvelillä noita perhoja ja siinä samalla säästää rahaa oikeisiin perhokamoihin :oops:
selenius
Yliliimapää

Tuolla kasilla pääset ihan mainiosti alkuun, tosin siima on ainakin merelliseen ongintaan melko turha eli siinä kohtaa odottaa lisäsijoitus - toki tuolla kannattaa heitellä kunnes saa uppoavaan kerättyä hiukan rahaa eli älä siitä heti pyykkinarua tee...
------------------------

Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itse olen ollut myäs tähän saakka sitä mieltä, ettei kellusiimalla tee mitään merellä kalastaessa. Joudun syömään sanani, sillä perjantaina ja lauantaina kalastelin pohjanmaalla, mutsin ja faijan mökillä, veden ollessa jonnin verran miinuksen puolella. Ko. alueella ei ole vettä nimeksikään, jos löytää 5 metriä syvemmän paikan, saa sen laskea syvänteeksi. :)

Tähän saakka olen siis luullut, että kakkosuppoa hitaampaa siimaa ei haukihommiin tarvitse, mutta kun neljäs perhokoukku oli kulunut tylsäksi kiviosumista, niin oli pakko vaihtaa kellusiimaan. Onneksi sellainen oli edes mukana. Kellulla homma sitten toimi todella mukavasti, ja polvensyvyisestä vedestä nousi ihan mukavasti haukea...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
selenius
Yliliimapää

Heh, ja mä eilen heittelin poppereita intterillä... 8) Hyvin plopsutti vaan ei kelvannut kaloille, mulla taitaa olla lohivaihde vielä päällä.

Intteri on musta hetkittäin oikeasti pelaava siima, mutta hieman erikoistilanteisiin (aina silti mukana). Kellu on taas niin paljon huonompi heitettävä (kuin intteri) raskaissa luokissa etten suostu omaan settiin ihan hevillä moista ottamaan.
------------------------

Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Yllättävän hyvin Vissun ACE #9 kelluna lähti puolalta #9-10 ruoskalla. Intterikin oli kyllä mukana, mutta vaihdoin samantien kellusiimaan, kun kakkosupolla tuli niin pirusti pohjaosumia...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
selenius
Yliliimapää

Juuh, en lainkaan epäile etteikö kellullekin olisi hetkensä ja paikkansa.
Myös perhoissa on todella paljon eroja, toiset kulkevat about samassa syvyydessä siiman kanssa ja toiset uppoavat roimasti vaikka "slinkyjä" tai MD:tä olisivatkin. Nuo hurjat jotka itäisen Suomenlahden kivikkoisilla vesillä haukea kalastavat käyttävät juurikin vaikean pohjan takia slinkyputkia ja suoraksi vedettäviä koukkuja (3-haara, esim Gama josta yksi haara poikki). Omilla kalapaikoilla ei moisiin kikkailuihin ole tarvetta kun yksinäinen kivi etsii vedenalaista ystävää...
------------------------

Jysy
String Emil
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jysy »

Mikey kirjoitti:Itse olen ollut myäs tähän saakka sitä mieltä, ettei kellusiimalla tee mitään merellä kalastaessa. Joudun syömään sanani, sillä perjantaina ja lauantaina kalastelin pohjanmaalla, mutsin ja faijan mökillä, veden ollessa jonnin verran miinuksen puolella. Ko. alueella ei ole vettä nimeksikään, jos löytää 5 metriä syvemmän paikan, saa sen laskea syvänteeksi. :)
Nii-in tällaista täällä. Intterillä pärjää ja perhoja ei tarvitse paljon painotella :)
Vastaa Viestiin