Kairan terotus

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viesti:

Kairan terotus

Viesti Kirjoittaja E.N.Hääppönen »

Taitaa olla itsestään selvää että tuonhan nyt anoppikin osaa.
Mutta kunnolla en minä ainakaan osaa.
Vinkkejä ja linkkejä kehiin veljet.
Tässä tapauksessa kysessä UR 4 ja 6.
Vinkikisi ei kelpaa että käy ostamassa varaterä...
Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa unohtaa.
honkiz
Heikkohermoinen nypyttäjä

Viesti Kirjoittaja honkiz »

vähän kun menee kulmat vinoon niin saat mennä kaira ostoksille...
markus91

kairan teroittaminen

Viesti Kirjoittaja markus91 »

Monessa liikkessähän ne noita teroittavat, eikä hintakaan ole mikään päätähuimaava 8€ tais maksaa...
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Vie ammattilaiselle terotettavaks ja homma toimii. Ite en koske terään missään tapauksessa, se ois kulma pilalla just ja sillon viimestään pitäs viedä ammattilaiselle. Siksipä kerran talvessa ammattilaiselle ja pysyy hyvin terässä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
MrQuis

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

Mie oon kyllä vaihtanu jos vähänki menny viduralleen tai porskauttanu jokivesillä hiekkaan. Täällä periferiassa kun ei tiettävästi ole sellaisia terottajia jotka lyhyellä vasteajalla teroittaisi kairan. Kerran keväässä joku terotusukko kulkee ohi mutta eipä sitä jouda odottelemaan. Maksaa sen 20egee mutta onpa taas terävä. Tuossa paikallisessa urheiluvälineliikkeessä näin sellaisen terottimen jolla tuota terää voi terottaa, kokemusta ei ole miten se sitten loppupelissä toimii.

Olen kuullut, että ensiavuksi voi puukon terällä hieroa sitä terää yläpuolelta eli siltä "vinolta" pinnalta. Muuten sen terottaminen kuulemma on niin ku nais russakkaa silmään...

Ei tainnu kauheesti olla lisäarvoa tuottava viesti, koska en minäkään sitä osaa. Kerran kaveri piti tuosta terottamisesta oikein esitelmänkin mutta tuntui sen verran henkimaailman hommalta, että ei hänkään ihan silmämääräisesti sitä kohdalleen saanut vaan kävi aina testaamassa välillä jos halus huipputerän. Perusteet ja työkalut sillä kyllä tuohon oli, vapaalta kädeltä se ei ihan helposti onnistu.
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Porasin joskus pentuna hiekkaiseen jäähän kairan, semmonen 4 tuumanen Ur kiintoterä.

eräs pilkkijöistä otti puukon terällä varovasti sitä osunutta kohtaa ja sillä porasi vaivatta sen reissun. Kävin myöhemmin teroittamassa kairan ammattilaisella.

Menisin kyllä ihan kunnolliselle kairan teroittajalle. Kairan teroitus maksaa yleensä 8-12 €. Juttelin pintametallin aaltosen kanssa kairoista, ja sen sanoi, että joka kaira on uniikki tavallaan, jokaisessa terässä on eroja.
Kairan voi pilata siihen kuntoon, että ammattilainen voi sanoa, että tämä kaira on susi.

"Kaveri vei suutarille teroittavaksi kairan 2 vuotta ja siitä tuli ihan paska. Teroitutti sitten ilmaiseksi toisen kerran. Kyllähän sillä kuutosen terällä poraa, mutta ei se hyvä ole.
Joten niitä teroittajiakin on joka lähtöön.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

1 ainoon kerran on kairan terotus onnistunu, enkä vihti enää ees yrittää.(oli joku kiinteäteräinen kiiltävä appiukon peli)

Yleensä otan nykyään suosiolla tehdaskunnostetun vaihtoterän. Se ainakin pelaa!

Noista suutareista on joskus ollu huonojakin kokemuksia. Män seuraava pilkkireissu persiilleen, ku reikää ei saanu ollenkaan tehtyä :evil:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Treellä Sportia-Pekka Lielahdessa veloittaa 8€. Aution Make kun ei oo enää hommissa tuolla, niin laittavat sen eteenpäin eli pieneen viiveeseen pitää varautua, ennenkuin saattoi saada odottaessa.

Mun käsitys on, että tuota ei kannata mutu-tuntumalta lähteä itse terottelemaan...
J.a.M
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

etis haverisen jyrki käsiis entinen konsakun äijä terottaa ainaki omasta mielestä ur terät parhaiten itellä meni 4 päivää ja tuli terät takasin ja 10€/kpl + matkis mutta laitettiin kaverien kans puolen tusinaa terä silloin niin ei tullu postitkaan terää kohden paljoo . kaverilla liikkeessä palvelu että saa vaihtaa jo terotetun terän heti vastaavaan paikan päällä tai lähettää sen oman terän sepälle menee sit n viikko

juu ja hienosäätöä pystyy tekeen itekki jos terä on jo terävä mutta kulma mennyt ... varovasti vaan YLÄpuolelta näyttää viilaa
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Juu, ainoa mahdollisuus saada UR terään on Haverinen tai Konsaku.
Ongelma ei ole teräväksi saaminen vaan oikea teräkulma. Se on meinaan niin tarkka, ettei kotikonsteilla sitä saa oikeaan kulmaan muuten kuin tuurilla.

Sen takia mielummin käytän täällä etelässä Moraa, kun toi jää ei ole koskaan niin paksua ja teräpaloja on helpompi hankkia.
Vaikka lelumpi pora onkin. Tekee sillä mun vuotuiset 5 reikää... :lol:
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
kalakalle83
kännissä muokkaaja

Viesti Kirjoittaja kalakalle83 »

eipä tuo terä niin kauheen vaikee oo terottaa.ensiks tarvii hiomakoneen, viilapenkin, timantti viilan, hiomakone sellanen olisko 1-2cm leveellä nauhalla,kääntää nauhan väärinpäin niin johan rupee tuleen terään. ttu ku ei osaa selittää. sit timantillä varovasti alapuoli läpi jos on jotain kierrettä jääny.
ei tuu mitään mutta kannattaa seurata http://www.huuto.net/hakutulos/sellernro/664393
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Pintametalli Aaltonen parolassa on yksi näistä tämän taiteen-lajin taitajista. Entinen Vanaja-kaira, nykyinen veto. 40 vuoden kokemus kairanteroituksesta.

eli siinä kolmas vaihtoehto.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Räiskis

Vaikeetako?

Viesti Kirjoittaja Räiskis »

30 vuotta pilkillä käynyt ja kairani terän kolme kertaa sinä aikana vieraalla teroittanut. Ammattikoulussa opetettiin poranteriä teroittamaan ja samalla opilla kairan saanut terässä pysymään kotikonstein. Ei ole kotona hiomakoneita eikä muita sähköllä toimivia hiomakoneita. Pälkällä hiomiomakivellä monet vuodet pärjäsin,nykyisin timanttiviilalla. Ei kovin vaikeata kun tietää mitä tekee ja on huolellinen. Sitten kun kiveen tai johonkin muuhun kiinteään poraa tarvii kyllä ammattiauttajaa. Mulla kaira kivessä tai muussa romussa ollu kaksi kertaa. Kerran jäänyt jumiin vanhaan reikään,siinä syyt avun tarpeeseen. AMMATTI teroittajien työtä katselleena,mun mielestä osaavat tehdä normaalihommasta tosivaikean näköistä,tietysti.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Ei se nyt niin kovin vaikealta sivusta katsottuna näytä. Että nuin, nuin ja tuosta pikkaisen. Eikä ne tee siitä mitään henkimaailman tiedettä, ainakaan ne millä minä olen teroituttanut, vaan kokemuksella hankittua tiedettä.

en itse menisi tuota esimerkiksi omaani 8 tuumaista itse teroittamaan, aika herkästi saa pilattua. Hiomakivien kanssa turamaan,

Ostin noin kuukausi sitten 5 tuuman Veto-kairan (kääntömallin hintaan 40 €
Eli hinnalla saa 2*20 euron teroituksen.

99 % kilpapilkkijöistä teroituttaa kairansa ammattilaisilla, ei niillä ole aikaa turata hiomakivien kanssa.
Lajin syövereihin uponneet kisaavat parhaimmillaan 1-4 kisaa viikossa (viikonloppukisat, iltapilkkikisat)
munapata
Viherpillu

Viesti Kirjoittaja munapata »

mullakin pitäis ammatin pualesta olla kohtuullinen hionta ja terotustaito, mutta vaikka kaikessa muussa onnistuiskin, niin kairanterotus ( käytän ainuustaan UR:n poria) on menny joka yrityksellä perseelleen. Oon käyttänny vaihtoteriä, ja vaihdan uuteen välittömästi, kun alkaa vähänkin "tökkiä". Jätän terotuksen suosiolla alan ammattilaisille.

munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
J.a.M
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

joo on teriä ja TERIÄ ... oon monen kaira kokeillu joka kehunu että nyt on hyvässä terässä ja silleen on joo olleet teräviä ja yleensä ottavia , menee kuivaan jäähän kun papua riittää , ja nyt toista kautta haverisen terillä kairanneena tietää että miltä sen kairan pitää oikeasti olla .
sen minkä paavo peruspilkkiä pitää hyvänä on monelle asiaan perehtyneelle pelkkä naurun aihe
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viesti:

Täällä myy paikallinen halpis kairanteroitusviilaa. Pitää mainoksen mukaan kulman juuri oikeana.
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa kyseisin viilan toimivuudesta?
Käytiin tutkimassa sitä ja se oli ulkonäöltään niinkuin messuilla hippaheikkien myymä veitsenteroitin. Toki se voi silti toimiva olla.
En vielä viitsinyt ostaa ihan kokeilumielessä, hintaa oli kuitenkin parikymppiä.
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Prinssi kirjoitti: Noista suutareista on joskus ollu huonojakin kokemuksia. Män seuraava pilkkireissu persiilleen, ku reikää ei saanu ollenkaan tehtyä :evil:

Tuon olen kuullu aiemminkin ,tosin tätäkään ei voi yleistää.Ei ole mitään kyseisiä hemmoja vastaan ,katoava kansan perinne.Käsityöt kunniaan.
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viesti:

Kävin hakemassa tuollaisen teroitusviilan. Maksoi 17,90€.
Laitan raporttia toimivuudesta kunhan pääsen mökille ja pilkille.
MrQuis

Viesti Kirjoittaja MrQuis »

MrQuis kirjoitti:Tuossa paikallisessa urheiluvälineliikkeessä näin sellaisen terottimen jolla tuota terää voi terottaa, kokemusta ei ole miten se sitten loppupelissä toimii.
Samanmoista katselin itsekkin reissun pelastajaksi, kerrohan kun on kokemuksia tekeekö sillä mitään.
Wiion laki:
§ 2: Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.
§ 3: On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.
kitkaton

Erä lehdessä oli

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Viime tai edellis talvena oli Erä-lehdessä ohjeita teroituksesta ja välineistä.
Itse teroitutin Viimeksi Kuusamossa Ronkaisen Kalevilla (Kuusamon Syötti T:mi ) puh 0405233146) ja ainakin , mitä nyt olen kokeillut , niin menee jäähän kuin vanhaan mummoon.
Näkyi olevan joku miljoona matoakin hyllyssä, surviaista ja mitä liä.
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viesti:

Tuo viila oli aika hyvä.
Lähtökohtana oli kaira joka jotenkuten teki reiän, mutta painaa sai tosissaan. Eli ei aivan viturallaan.
Ensin vetelin parikymmentä vetoa puolelleen, eikä parantunut oikeastaan yhtään. Seuraavat parikymmentä sai kairan ottavaksi. En arvannut kokeilla meneekö liian purevaksi jos vielä vähän...Kaira on nyt hyvä, jos tylsyy niin pikkasen tätä viilaa...
Tarkkana saa kuitenkin olla että viila puree koko matkalta, alkupää jää herkästi ottamatta. Se on kuitenkin se osa joka aloittaa koko operaation reiän teossa.
Viilassa on jonkinasteinen kulman ohjain, ei tullut jäällä tarkistettua pystyykö tällä viilaamaan pieleen.
Siihen en osaa sanoa korjaako tämä viila pohjaan hakatun tai muuten vaan pahasti vaurioituneen terän.
Joka tapauksessa hyvä ostos.
munapata
Viherpillu

Viesti Kirjoittaja munapata »

Kiitokset E.N.Hääppöselle uraa uurtavan tutkimustyän johrosta =D>
Toi reissunpelastaja tulee olemaan seuraava kalastustarvikehankintani :!:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Mistäs noita kapistuksia löytyy? Sopii myös moralle? Etin just 6 tuuman paloja (eillen) mutten löytäny...Jos jollai löytyy yli määräset nii mulle voi tarjota.
E.N.Hääppönen
IVRAN Saunabad
Viesti:

Takana lukee:

Mora of sweden.
Mora Ice Skärbyrne.
Förr isborrskär, hårdmetall.

Paikallinen halpuri myy näitä hintaan 17,90€.
Jos joku oikein kovasti tällaisen haluaa niin voin hakea ja postittaa.
Myyntiprovisiota en ota, postikulut todellisina päälle.
Vastaa Viestiin