Kaukajärvi - Tampere / Kangasala
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
- Invincible
Kaukajärvi - Tampere / Kangasala
Ajattelin mennä koittaan Kaukajärven affenia tossa kun saadaan jäätä. Kesällä on tullut uisteltua ja kaiulla kateltua, mutta saaliit on ollu onnettomia. Liutun päähän ajattelin mennä koittaan, uimarannan läheltä oon muutaman mukavan kokosen hauen saanut (kaikki vihreellä hilepintasella Sepen Tuurilla) mutta mistä kannattaa ahvenia koittaa? Kaikuluotaimella näky kaloja mutta kaikki todella syvässä, n. 18m--> onkohan talvella sama kuin kesällä...
Minkä värisellä pilkillä on tullut parhaiten ja mistä syvyyksistä? Myös kaikki muu info on tervetullutta.
Tässä vielä karttalinkki
Karttalinkki
Minkä värisellä pilkillä on tullut parhaiten ja mistä syvyyksistä? Myös kaikki muu info on tervetullutta.
Tässä vielä karttalinkki
Karttalinkki
Tossa vaihdettiin sillin kans siitä pari sanaa
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=225
Jahka jäät on kantavat niin ois kans tarkotus mennä sinne tasuria heiluttaan. Jos asut siinä vieressä ja tarkkailet jäätilannetta niin nakkaahan viestiä tähän tai yyveellä kun sinne uskaltaa mennä.
Jahka jäät on kantavat niin ois kans tarkotus mennä sinne tasuria heiluttaan. Jos asut siinä vieressä ja tarkkailet jäätilannetta niin nakkaahan viestiä tähän tai yyveellä kun sinne uskaltaa mennä.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
ite käynyt aika paljon pilkillä kyseisellä järvellä. Parhaat saaliit olen saanut saunarannasta ja jääkallioilta. Parhaiten toiminut punaset ja hopeiset tasapainot, ehkä johtuu siitä kun en pilki muillakun puntareilla.
Sukeltajat kertovat sukeltajanrannan olevan sen ison paikka mut silppua sieltä vaan saanut.
Sukeltajat kertovat sukeltajanrannan olevan sen ison paikka mut silppua sieltä vaan saanut.
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 44&lang=FI
Noilta nurkin olen ymmärtänyt että esim viime talvena tuli komeita ahvenia morrilla syvältä.
Noilta nurkin olen ymmärtänyt että esim viime talvena tuli komeita ahvenia morrilla syvältä.
Aina kannattaa yrittää, joskus voi saadakin!
- Invincible
Jalokalaa vois koittaa Liutunniemen eteläpuolelta, hetikohta etelänpuoleisen rannan edestä, siinä ainakin kesällä pitävät vallan verkkoja. Vettä on paikoilla muistaakseni ainakin parikymmentä metriä. Etelänpuoleinen ranta laskee jyrkästi ja siinä kuulemma taimenet liikkuu paljonkin syvännettä pitkin itä-länsi suunnassa..
Ja muistui mieleen että tekijämiehet on kehunut ainakin todella tummia värejä, jopa mattamustaa, tummaa ruskeeta ja violettia uistimissa. Eli peruskirkas hopeinen pilkki voi olla "liian kirkas".
Ja muistui mieleen että tekijämiehet on kehunut ainakin todella tummia värejä, jopa mattamustaa, tummaa ruskeeta ja violettia uistimissa. Eli peruskirkas hopeinen pilkki voi olla "liian kirkas".
Syvänteeltä noussut kirree uistelemalla hyvin aikoinaan.Invincible kirjoitti:Etelänpuoleinen ranta laskee jyrkästi ja siinä kuulemma taimenet liikkuu paljonkin syvännettä pitkin itä-länsi suunnassa
Taimenten istutukset lopetettiin muistaakseni siis joskus -95. Mutta onko ne alotettu uudestaa 2000 luvulla
Muutaman kerran tullut kanssa aikoinaan pilkillä Kaukajärvellä käytyä huonolla menestyksellä. Kirkas vesi on varmasti yksi syy mikä tekee pilkinnästä haastavaa ja on syynä siihen, että kalat poikkeuksellisen syvällä. Tänä talvena vois taas koittaa poiketa jonkun kerran tasuria uitteleen. Tämän vuosituhannen istutuksista sen verran, että ainakin vuoteen 2005 asti on istutettu vain vaellussiikaa, planktonsiikaa ja vähän kirreä. Parista viime vuodesta ei ole faktatietoa.
Terve tuloa saitille Kontri
Veikkaisin kyllä että taimenet on kauksussa historiaa...Siika kanta siä oli erittäin hyvissä voimissa sillon kun siä tuli oleiltua. Sukeltajien huhut kertoo jopa 2kg ahvenista ja usea kiloisista kirjolohista. Mutta huhut on huhuja? Tiedä sitten...
Veikkaisin kyllä että taimenet on kauksussa historiaa...Siika kanta siä oli erittäin hyvissä voimissa sillon kun siä tuli oleiltua. Sukeltajien huhut kertoo jopa 2kg ahvenista ja usea kiloisista kirjolohista. Mutta huhut on huhuja? Tiedä sitten...
- Invincible
psy1 voit olla kyllä oikeassa tuossa taimen-asiassa.. etsin tietoja istutuksista ja löysin viime vuosilta vain tiedot kirjolohista ja siioista, joskin olen kuullut juuri tuosta jääkalliosta ja sieltä saaduista taimenista. mutta tarinoilla ja näin myös kalalajeilla on tapana muuttua kun juttu kiertää.psy1 kirjoitti: Veikkaisin kyllä että taimenet on kauksussa historiaa...Siika kanta siä oli erittäin hyvissä voimissa sillon kun siä tuli oleiltua. Sukeltajien huhut kertoo jopa 2kg ahvenista ja usea kiloisista kirjolohista. Mutta huhut on huhuja? Tiedä sitten...
mielenkiintoinen juttu harppuunakalastuksesta kauksulla:
http://www.aamulehti.fi/moro/uutisellista/38455.shtml
- härkki
Oma usko kauksuun mennyt aikoja sitten, josko tänä talvena koittaisi mennä uskoa parantaan ja koittaan josko sieltä jotain muutakin tulisi kuin kylmä
Työkaveri kävi aikoinaan aktiivisesti pilkillä kaukajärvellä ja kehui varsinkin liutun rantaa "hyväksi" kevät siika paikaksi, sitä paikkaa johon se oja laskee. Kertoi myös niistä paljon parjatuista yli kilon assuista, joita joku on sieltä joskus onnistunut naaraamaan.
Viimeinen varma näköhavainto taimenesta on ainakin meitsillä joskus 90-luvun alussa, iskä onnistui sieltä verkottaan reilu kolmosen potran tantun..nooh sen jälkeen verkotuskin loppu kun itse ei ikinä päässyt ekana kokemaan omaa verkkoaan..
Työkaveri kävi aikoinaan aktiivisesti pilkillä kaukajärvellä ja kehui varsinkin liutun rantaa "hyväksi" kevät siika paikaksi, sitä paikkaa johon se oja laskee. Kertoi myös niistä paljon parjatuista yli kilon assuista, joita joku on sieltä joskus onnistunut naaraamaan.
Viimeinen varma näköhavainto taimenesta on ainakin meitsillä joskus 90-luvun alussa, iskä onnistui sieltä verkottaan reilu kolmosen potran tantun..nooh sen jälkeen verkotuskin loppu kun itse ei ikinä päässyt ekana kokemaan omaa verkkoaan..
Himotisu Namirako..
Kaukajärvellä on kyllä hieno käydä muutaman kerran talvessa laskemassa morri lähes 20m syvyyteen. Sitten kiiski ylös ja taas 3 minuutin upotus.
Oletteko muuten kuulleet, että kaukajärven pannukalaa tai kintaankokoisia olisi välivedestä tullut? Vanhojen ukkojen puheista olen ymmärtänyt, että pohjasta tulivat. Tosin siitähän ei ole varmuutta, kuinka 70-80-lukujen kulta-aikaan edes onkivat välivettä. Siis varsinkaan morreilla, joilla kaiketi valtaosa kaloista kytättiin ylös..
Jotenkin juuri tuo Kaukiksen legenda ja tietysti läheinen sijainti vetää puoleensa muutaman kerran talvessa, lähinnä jos ei muualle viitsi lähteä. Olisihan se hienoa, jos sieltä tärähtäisi. 8) Epätoivon sekainen huvittuneisuus tulee kyllä itselleni usein kylään melko nopeasti nimenomaan Kaukiksella. Viimevuonna kuulin, että papat olivat saaneet muutamia 400-500g ahvenia. Sen isommista oikeasti ylössaaduista en ole kuullut ainakaan viiteen vuoteen.
Kaukajärvi onkin mielestäni parhaimmillaan usean hyvän reissun jälkeisen olotilan nollaamisessa.
Maisematkin ovat miellyttävät termoskahvin nauttimiseen.
Oletteko muuten kuulleet, että kaukajärven pannukalaa tai kintaankokoisia olisi välivedestä tullut? Vanhojen ukkojen puheista olen ymmärtänyt, että pohjasta tulivat. Tosin siitähän ei ole varmuutta, kuinka 70-80-lukujen kulta-aikaan edes onkivat välivettä. Siis varsinkaan morreilla, joilla kaiketi valtaosa kaloista kytättiin ylös..
Jotenkin juuri tuo Kaukiksen legenda ja tietysti läheinen sijainti vetää puoleensa muutaman kerran talvessa, lähinnä jos ei muualle viitsi lähteä. Olisihan se hienoa, jos sieltä tärähtäisi. 8) Epätoivon sekainen huvittuneisuus tulee kyllä itselleni usein kylään melko nopeasti nimenomaan Kaukiksella. Viimevuonna kuulin, että papat olivat saaneet muutamia 400-500g ahvenia. Sen isommista oikeasti ylössaaduista en ole kuullut ainakaan viiteen vuoteen.
Kaukajärvi onkin mielestäni parhaimmillaan usean hyvän reissun jälkeisen olotilan nollaamisessa.
Maisematkin ovat miellyttävät termoskahvin nauttimiseen.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Invincible
- harvesteri
Komeita ahvenii sielt on noussu mitä oon kuullu, ite en oo käyny kokeilemassa kun pari kertaa (huonolla menestyksellä).
Mut Otinpahan heti pohjakartan esiin ja tuli mieleen yks ns. hyvä pakka mis on isoo ainakin kuulemma ollu. Se on semmonen mis on ympärillä vettä yli 20m, kun itse pakka nousee 18metriin, et semmosesta oon kuullu.
Paikkaa en osaa nyt täs selittää mut jotenkin paikalla piti näkyä näsinneula ja 90 astetta oikeella kädellä joku vihree talo joka on siinä kangasalan tien varressa (hyvin hyvin hataraa, sillä onko se enään vihree).
Käyntikerrat on kuulemma ollu tälle entiselle Lokomon miehelle se ykkös asia kuten se on kalastamisessa yleensäkkin.
Mut Otinpahan heti pohjakartan esiin ja tuli mieleen yks ns. hyvä pakka mis on isoo ainakin kuulemma ollu. Se on semmonen mis on ympärillä vettä yli 20m, kun itse pakka nousee 18metriin, et semmosesta oon kuullu.
Paikkaa en osaa nyt täs selittää mut jotenkin paikalla piti näkyä näsinneula ja 90 astetta oikeella kädellä joku vihree talo joka on siinä kangasalan tien varressa (hyvin hyvin hataraa, sillä onko se enään vihree).
Käyntikerrat on kuulemma ollu tälle entiselle Lokomon miehelle se ykkös asia kuten se on kalastamisessa yleensäkkin.
- Invincible
Silloin 60-ja 70 luvun vaihteessa kun värkkäilin tasureita ,neulakoukkuja ym , niin kävin useinkin testailemassa tossa riihiniemeä vastapäätä ja siitä uimarantaan päin , ei aina jaksanut lähteä länkylle tai muuallekkaan ,joskus tuli aika mukaviakin appuroita , neulakoukut vain ei okein olleet ylös saannin kannalta varmoja .
Oli kiva katsella avannosta , kun appura-papat arvokkaan hitaasti lähestyivät viehettä , hetikään aina ei tärppiä tullut vaikka ihan tappituntumalta uitiinkin.

[/img]
Oli kiva katsella avannosta , kun appura-papat arvokkaan hitaasti lähestyivät viehettä , hetikään aina ei tärppiä tullut vaikka ihan tappituntumalta uitiinkin.

[/img]Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
http://www.aneenloma.fi/
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.
http://www.aneenloma.fi/