Monofiili vaiko punottu
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Monofiili vaiko punottu
Elikkäs nyt kaiken sorttiset heittokalastajat tänne kertomaan kumpaa siima käytätte: Monofiili- vaiko punottusiima ? Kertokaa kumpaa käytätte, mille kalalle/kaloille , minkä tyypiseen kalastukseen, minkä tyyppinen kela, siiman paksuus ja kesto, + ja - käytännössä. Ja jotain muuta tämmöistä. Koska juttujen peruusteella aijon tehdä päätöksen kumpaa aijon käyttää
Re: Monofiili vaiko punottu
eikö ois helpompaa, että kerrot itse minkämoista kalastusta harrastat, niin mietitään sitten porukalla tarpeisiisi sopiva siima.Jape kirjoitti:Elikkäs nyt kaiken sorttiset heittokalastajat tänne kertomaan kumpaa siima käytätte: Monofiili- vaiko punottusiima ? Kertokaa kumpaa käytätte, mille kalalle/kaloille , minkä tyypiseen kalastukseen, minkä tyyppinen kela, siiman paksuus ja kesto, + ja - käytännössä. Ja jotain muuta tämmöistä. Koska juttujen peruusteella aijon tehdä päätöksen kumpaa aijon käyttää
Re: Monofiili vaiko punottu
Itse harrastan koskikalastusta ,mutta tulee käytyä lammilla ja järvillä välillä . Kala valikoimiin kuuluvat jalokalat , hauki ja kuha. Koskilla jahtaan jalokalaa , mutta tulee välillä yritettyä haukiakin jos ei jalokala tunnu nappaavan . Järvillä ja lammilla yleensä jigittelen haukia ja kuhilaisia. Tähän astisessa käytössä on ollut punottu , mutta koskissa se haluaa rispaantua ,kun osuu kiviin. Ja merkki on fireline jota olen käyttänytSäynävä kirjoitti:eikö ois helpompaa, että kerrot itse minkämoista kalastusta harrastat, niin mietitään sitten porukalla tarpeisiisi sopiva siima.Jape kirjoitti:Elikkäs nyt kaiken sorttiset heittokalastajat tänne kertomaan kumpaa siima käytätte: Monofiili- vaiko punottusiima ? Kertokaa kumpaa käytätte, mille kalalle/kaloille , minkä tyypiseen kalastukseen, minkä tyyppinen kela, siiman paksuus ja kesto, + ja - käytännössä. Ja jotain muuta tämmöistä. Koska juttujen peruusteella aijon tehdä päätöksen kumpaa aijon käyttää
Voisiko ajatella yhteenvetona, että ainoa kalastusmuoto missä monikuitusiiman joustosta on hyötyä on isokokoisen lohikalan tavoittelu heittämällä? Muissa tapauksissa joustamattoman siiman tarjoamat edut ovat joustamattoman siiman haittoja suuremmat?
Itse on olen käyttänyt monikuitua vuodesta ´96, ensin FireLinea, sitten PowerProta, heittohommissa, normihauelle ja ahvenelle. On löytynyt enemmän hyötyjä kuin haittoja. Nyttemmin kun homma alkaa näköjään mennä kapea-alaiseksi eli pelkkään haukeen, punottu puoltaa entistä vahvemmin paikkaansa.
-- pikeye
Itse on olen käyttänyt monikuitua vuodesta ´96, ensin FireLinea, sitten PowerProta, heittohommissa, normihauelle ja ahvenelle. On löytynyt enemmän hyötyjä kuin haittoja. Nyttemmin kun homma alkaa näköjään mennä kapea-alaiseksi eli pelkkään haukeen, punottu puoltaa entistä vahvemmin paikkaansa.
-- pikeye
Kuitua/punottua tulee käytettyä heittokalastuksessa pääosin aina kun ei ole pakkasta liikaa, ja sitten kun on pakkasta liikaa niin monofiiliä.
Tosin koskilla monofiili on vielä tuntunut kestävän paremmin kuin kuitu/punottu, joten kumpaakin siimaa tule käytettyä tilanteista riippuen.
Vetohyrrissä on pelkästään 0.45 monofiiliä, ja ainakin toistaiseksi on toiminut ihan hyvin...
Tosin koskilla monofiili on vielä tuntunut kestävän paremmin kuin kuitu/punottu, joten kumpaakin siimaa tule käytettyä tilanteista riippuen.
Vetohyrrissä on pelkästään 0.45 monofiiliä, ja ainakin toistaiseksi on toiminut ihan hyvin...
- Samthefisherman
-
Nilsuilija
Vain ja ainoastaan monikuitusiimoja. Niin paljon mielyttävämpiä käyttää kuin monot. Etuina koen etenkin ykkösenä kiertämättömyyden ja muistittomuuden, sopivaa kela-vapa-siimasettiä käytettäessä sotkut yms syheröt ovat harvinaisia. Myös plussaa tuottaa monofiiliä parempi, tuntuma vieheeseen, käyttöikä ja vetolujuus, tosin nämä pieneninä varauksina, koska käytän suhteessa melko ohuta kuituja ei näilläkään lähes aina pelasteta viehettä pohjasta jos se sinne juttuu kunnolla, myöskin ahkeran käytön seurauksena kuitu kuluu ja sitä joutuu vaihtamaan tavallisesti ainakin kerran kaudessa, näin varsinkin uhuimmilla laaduilla. Myönnettäköön sekin, että monen kuidun kanssa ovat hermot menneet, koska tähän siimatyyppiin tuntuu sattuvan vituttavan usein laatuvaihtejuja, jolloin siima ei esim kestä juuri mitään
.
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"
kuitu on täyttä skeidaa! juurikin tuon laadun vaihtelun ja äkkinäisten pohja riuhtasuiden kestämättömyytensä takia. ei mun kukkaro ainakaan kestäis niitä viehe menetyksiä.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/