Pilkillä

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
psy1
Vähän ihastunut

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Sillille onnittelut komeasta kalasta :twisted:

Hyvä video. Tua kun heiluttelet tupsluikkia niin ei tarvi ihmetellä miks ei aapoo tu. Kuinka paljon oli jäitä päijänteellä?
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

psy1 kirjoitti:Sillille onnittelut komeasta kalasta :twisted:

Hyvä video. Tua kun heiluttelet tupsluikkia niin ei tarvi ihmetellä miks ei aapoo tu. Kuinka paljon oli jäitä päijänteellä?
On muuten sulta tarttunut tuo haukia houkuttava haju, juurihan sanoin että en yleensä haukia saa. :lol:

Lahdissa 10-15cm, vähän ulompana 7-10cm ja vielä vähän ulompana olisi päässyt vielä uistelemaan.

Tuon pikkukalaparven alla ihan pohjassa möllöttivät kuitenkin aposet. Yhtään ei noussut jään alle salakoita rouskimaan. Kaikki tärpitkin tuli väliltä pohja-metri pohjasta ylös.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
psy1
Vähän ihastunut

Syytä vaan viatonta. Kyllähän se on kuitenkin jo todistettu että hauille sä niitä tasureita oikeesti teet :)

Jos siä noin hyvin jäätä oli niin kai se on pakko käydä tsekkaan tilanne lammella. Pitää siältä ny yks nätti saada tälle talvelle...

Hyvää reissua sinne auringon lämpöön...
allu_

Viesti Kirjoittaja allu_ »

silli kirjoitti: Ensimmäiselle kalareiälle tein heti ensimmäisien tapahtumien jälkeen "pälvipaikan" joka houkuttelikin joitakin pikkukaloja paikalle välittömästi. :lol: Aika toivottoman tuntuista onkia tuolta seasta. Ei Päijänteestä petokaloilta ruoka ainakaan lopu. http://s242.photobucket.com/albums/ff53 ... lit3-0.flv
Olipas hienon näköistä. Kyllähän tuollaiset kuvausvälineet aina kaikuluotaimen voittavat :D
Jyffe

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

ArtoL kirjoitti:
Jyffe kirjoitti:
ArtoL kirjoitti:Valmista tavaraa paistinpannulle. Voissa paistettuna tietysti olen daivaassa
:shock:
Tuohon pitää olla jo useampi paketti voimakassuolaista voita.
:wink:

Kohta jatketaan harjoittelua siitä mihinkä eile lopetin, saapa nähdä tapahtuuko avannon alla mitään.
Nuin vähän ja kahteen mieheen...
Kun katson vihreitä, näen punaista.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Tuli tuossa onkiessa mieleen, että pitäisiköhän tiistai iltana ottaa tasurit mukaan mateen pilkkipaikoille
Noita mateita taitaa juuri näitä aikoja saada noiden luotejen päältä vähän vaikka millä välineellä(en itse ole saanut)
Isäni kerran kaverinsa kanssa onki ahvenia erään pienen luodon päältä ja kohta isäni repäs mosarilla kiloisen mateen jäälle samalla kuin kaveri veti myös mateen.
Saivat 7 madetta yhteensä ihan peräjälkeen.
Tuo oli sellanen tapahtuma jonka olisin halunnut itse nähdä. :lol:

Huomenna yrittämään ahvenia ja haukia...ja jos vaikka made tulisi siinä vahingossa täkyongella.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
kirppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Tässä jokunen aika sitten ihmettelin, että miksiköhän ei nuo matikat tasureihin tömähtele, kun välillä tulee ongittua syvältäkin.

Arto se sitten tempasi vastauksen, eli kyllä ottaa kun kohilleen sattuu.

Pystypilkki miehiltä olen kuullut juttuja hirmuisista väännöistä matikoitten kanssa. Ei kuulema tule helpolla reikään.Itse olen saanut pystyllä vain jokusia pieniä vahinkokaloja.
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
Säärä

Viesti Kirjoittaja Säärä »

Joskus taannoin kävin myös Längelmävedellä kovan väännön aikamoisen mötkömateen kanssa. Ei taittunut millään avantoon. Pitkä väsytyssekoilusessio meni hukkaan kalan irrottua 6cm:n sillanpääläisestä aivan yhtäkkiä kun sain viimein nostokoukun kätöseen. Jäi vielä möllöttelemään avannon alle kuin ilkkuakseen. Hyvä kala olisi ollut, kalakerhon kisareissulla kun oltiin, olisi herunut kilojen perusteella varmaan pari, kolme lisäpistettä tuloksiin.
Muutenkin olen kuullut mateita saadun tasureilla.
Päivää ei voi vaihtaa. Tasuria voi.
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

silli kirjoitti:La-su ongin "Prinssi":n mestoja Päijänteen sisälahdella. Paikka oli surkean näköinen lahti tien vieressä ja asutuksen ympäröimä, erämaan rauha siis kaukana.. :roll:

Lahdella oli kuulemma vedenalainen luoto jonka lähistöllä aposia asustelee ekajäillä. Sitä lähdin syvän suunnasta hakemaan ensimmäinen reikä meni lähes 15 metriin, toinen 10 metriä ja kolmas 5 metriä, jossa rymähti vihreäselkäiseen pikkukevennettyyn ensimmäisen heilautuksen jälkeen kumputuksesta päätellen kunnon possuahven kiinni. Takuulla olisi ollut tämän talven paras saamani ahven, ellei muutenkin.. Siis jos ei olisi irronnut vähän jään alla. Touh

Kalan irtoamisen jälkeen laskin kameran pimeään ja hieman sameaan veteen. Valo ei riittänyt kuin 2-3m jään alle jonka jälkeen lauantain kaltaisena pimeänä päivänä oli jo melkein pilkkopimeää. Kameran päästessä pohjaan bongasin kuitenkin nätin ahvenen infrapunavalon avustamana. Nostin kameran ylös ja kuva tilalle ja taas jymähti kunnolla, mutta ei jäänyt. Muutenkin lauantai oli hienojen tärppien päivä, mukava oli onkia vaikka montaa kalaa ei ylös tullutkaan. 4 haukea ja jokusia 100-300g ahvenia sentään ja kymmenkunta hyvää tärppiä piti huolen että into pysyi päällä. Osa tärpeistä oli haukia, mutta varmasti myös kunnollisia ahvenia oli paikalla, vaikkakin harvakseltaan.

Isompi 10cm kevennetty tuntui hieman yllättävästikin houkuttelevan enemmän kaloja iskemään (ja kovaa) vaikka pienemmillä sitten tulikin enemmän kaloja ylös, tupsluikeilla ei saanut kuin ihan pieniä nyppyjä eikä yhtään kalaa ylös asti.

Ensimmäiselle kalareiälle tein heti ensimmäisien tapahtumien jälkeen "pälvipaikan" joka houkuttelikin joitakin pikkukaloja paikalle välittömästi. :lol: Aika toivottoman tuntuista onkia tuolta seasta. Ei Päijänteestä petokaloilta ruoka ainakaan lopu. http://s242.photobucket.com/albums/ff53 ... lit3-0.flv

Tänään sunnuntaina kävin ulompana Päijänettä onkimassa tuoreemmilla jäillä, mutta sieltä ei kaloja löytynyt. Lauantain reiltä kävin jokusen 100-300g ahvenen hakemassa ennen luovuttamista, mutta edellispäivän kaltaisia kovia tärppejä ei paikalta enää tullut. Paria haukea tosin uittelin mutta molemmat irtosivat, onneksi.

Joku sinttihaukkikuva vielä lauantailta, kaikki ylös asti uineet hauet oli pieniä, yksi sunnuntaina kiinni ollut olisi saattanut olla pari kiloa. Seuraavan kerran ongitaankin sitten lämpöisemmissä vesissä. 8)

Kuva

Meni iteltä tuo su ohi sängyn pohjalla..

Tuli sipastua kunnon lälllit la ja kuumettakin tais olla söndagina.

Ny pääs jo nettiinki. Tuo pikku-emäntä ku onnistu sotkee konneen siihen tilaan, ettei ilman ammattiapua päässy..

Ja nuo maisemat ei siitä lahukasta parane :evil:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
ArtoL
Kansikuvatyttö

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

kirppu kirjoitti:Tässä jokunen aika sitten ihmettelin, että miksiköhän ei nuo matikat tasureihin tömähtele, kun välillä tulee ongittua syvältäkin.

Arto se sitten tempasi vastauksen, eli kyllä ottaa kun kohilleen sattuu.

Pystypilkki miehiltä olen kuullut juttuja hirmuisista väännöistä matikoitten kanssa. Ei kuulema tule helpolla reikään.Itse olen saanut pystyllä vain jokusia pieniä vahinkokaloja.
Niinhän sitä taidettiin pähkäillä, miksikä ei tasurilla ole matikoita tullut. Itse kyllä olen joskus myös kuullut/lukenut, että kyllä niitä joskus saa tasurillakin. Ei vain ole meikäläisen kohdalle aikaisemmin sattunut. Pystypilkillä ja perinteisellä haralla olen kyllä matikoita jonkin verran saannut.

Ottaa muuten tasuriin tuonkin kokoinen made melkoisen rajusti :D
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Jarzi75
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Tänään tuli taas palloiltua merellä, kun oli aivan mahtavat kelitkin. Saalistakin tuli. Kokonaista neljä ahventa öbaut kuuden tunnin ja viiden kilsan panostuksella. :evil:

Onneks sentään olivat sen kokoisia, että kehtas fileerata pojille (isoin 290 g), mutta eipä noista vieläkään riitä ittelle asti. Tasuriin ei sitte purru ollenkaan, vaan ketjulla piti nuokin reppanat lirkkiä. Ja kalat tuli kaikki yksitellen sieltä täältä. On se taas niin helppoo...

Tohon matikkajuttuun... Mä sain kerran kirrepilkillä ollessa morrilla toistakiloisen luikeron. Kirrenä väsytin, kunnes ruskea pää kurkisti luukulta vastaan... No, hyvä soppa siitäkin tuli.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
psy1
Vähän ihastunut

Huomenna poikkeen pienellä mettälammella mistä on tullu kesällä +500g apporia. Kalassa siä ei kukaan käy joten hiemen kuumottaa meneekö pilkkiahven uusiks :) Jos vaan hauet ei vie mun tasureita. Rapsaa joskus sit...
psy1
Vähän ihastunut

Blaaaah. Taas tuli perus pilkki reissu. Eli ei mainittavaa. +-50 reikää tuli kairattua pienelle mettälammelle ja yks aapo ylös. Kalat oli kyllä niin suut kiinni kun olla ja voi. Ehkä eniten ihmetyttää haukien poissa oli. Kesäisin niiltä ei voinu aikoinaan välttyä vaikka kalasti pelkkää ahventa. Pilkkiminen on edelleen /ceestä :)
allu_

Viesti Kirjoittaja allu_ »

12kg ahvenia saatiin tänää kaverin kanssa, kunhan saan kuvat niin
laitan tarkempaa raporttia tuonne tasuriahvenia -aiheeseen.
silakka

Viesti Kirjoittaja silakka »

Tänään tuli käytyä pilkillä. oli hirveä tuuli. kalaa tuli kahden hauen verran ja 1 pieni ahven. ei oikein meinannut päästä jäälle koska merivesi oli yli metrin korkealla.
Liitteet
kuva147.jpg
kuva147.jpg (55.14 KiB) Katsottu 3759 kertaa
Regenerointi kannattaa aina....Öljyn
Vision 17
Hamekentän sentteri

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

Tänään koukkuihin syötti kaloja onkiessa tuli muuta parempi ahven, 5 isointa paino 1460g....Muuten oli jopa vaikeuksia saada syöttejä koukkuihin.. :?
Niittis83

Viesti Kirjoittaja Niittis83 »

Aamusta kahteen asti pilkillä, ei ollut hurraamista. Kaverin kanssa porailtiin muutamaa penkan reunaa, sainkohan yhteentoista mennessä kaks kiiskeä :D Parista reiästä pientä silppua sen jälkeen ja pari vähän vauraampaa ahventa. Ei kyllä muistu mieleen, milloin ois ollut näin heikko syönti, edes pien silppu ei ottanut vaikka parista suht varmasta paikasta yritin.
Nosti kyllä heti aamusta aikamoisen sumun, joten oli aika hämärää koko päivän, en tiedä vaikuttiko. :? Noh, tuli kyllä reilu viis kilsaa käveltyä ja reilu viiskymmentä reikääkin porattua, joten yrityksen puutteesta ei voi syyttää, se ei vaan tänään ollut otillaan. Perjantaina uusiks, on tää sen verran hieno harrastus. :D
Niittis83

Viesti Kirjoittaja Niittis83 »

Tänään tuli Pien-Saimaan puolella taas oltua, ei kauheasti hurraamista. Viis ahventa oli otettavan kokoista, 200 grammasta reilu neljäsataseen. Luulin jo hetken yhdellä reiällä nostavan tän talven suurinta ahventa, järkytys oli suuri kun reiästä pyrki jäälle hauentumppi. :?
Pistin merkille, että yli kahdeksan metrin vedestä ei tullut yhtään kalaa, kaikki tuli 4-8 metrin vedestä ja piti sattua aivan kohdalleen.
Esko
Viesti:

Pilkkikauden avaus

Viesti Kirjoittaja Esko »

Joo, mä ja R.Tynkkynen käytiin pilkkireissulla.
Tarkempi raportti Nk:n blogilla, käykää kattoo ja kommentoikaa, kiitos.

http://nummelankalastajat.blogspot.com/
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

tänänä hieno reissu pilkillä ja saaliina komeita ahvenia...illemmalla lisää. mm. uus ahven enkka taas vaihteeks paukahti.
:D

Vuosivaappu 2015
MikeTonic

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

perza kirjoitti:tänänä hieno reissu pilkillä ja saaliina komeita ahvenia...illemmalla lisää. mm. uus ahven enkka taas vaihteeks paukahti.
Yritähän nyt vääntää sitä rapsaa, jotta kateelliset pääsee panettelemaan...
Vision 17
Hamekentän sentteri

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

perza kirjoitti:tänänä hieno reissu pilkillä ja saaliina komeita ahvenia...illemmalla lisää. mm. uus ahven enkka taas vaihteeks paukahti.
Elikkä yli kilon.. :shock:
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä

Viesti Kirjoittaja Laiska »

Hyvä raportti, hieman ihmetytti sällien luovutus sunnuntain osalta... 8)

Kyllä toi alkaa olla niin harvinaista herkkua että oksat pois.
"Asioilla on tapana järjestyä"
Mrk0

Viesti Kirjoittaja Mrk0 »

Tänään reissu Lappajärvelle. Syönti oli melko heikkoa lähes koko päivän. Kala ei kelpuuttanut muuta kuin morrin. Päivän kaloista yli puolet tuli yhdestä reiästä alle 15 minuutissa.

Ruokakaloiksi 22 abborrea / 4,7 kg
Aina, kun mahdollista.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

No niin, ei oikein jaksa pitkää raporttia vääntää.
Aamulla isäni kanssa pilkille lähdettiin ja siinä 2-3väliin tultiin pois.
Itse en meinannut kalaa löytää ja tasuria uittelin vaikka miten ja paria erilaistakin tasuria kokeilin. Muutamia tärppejä kävi siellä täällä.
Isäni kaveri sitten vetäs tapsilla n. 700g ahvenen aivan minun vierestä. Tässä vaiheessa vaihtui itsellekkin tapsi vehkeet. Kohta isäni soitteli ett'ä tuleeko kalaa ja normaalisti vastasin että ei tule. No vastaus kuului että tule tänne täältä tulee-isoin yli puolikiloa. Käänsin pään selän taaksen ja siellä se parin sadan metrin päässä jotakin veti kun kädet kävi.
Kävelin hänen luokse ja huomasin jäällä n. 600g ahvenen ja kymmenkunta vähän pienempää. :shock:
Tapsilla oli tullut ja niin että vain pari kalaa/reikä. No tein reiän vähän matkan päähän ja heti tuli n. 500g ahven, pilkki takas veteen ja taas otti miltei heti kala kiinni. Taas puolikiloa. Tätä jatkui 6 kalan verran ja kaloilla painoa yhteensä n. 3kg! Isäni sai samalla vähän pienempiä ahvenia. vaihdoin reikää ja nyt sai pilkkiä heiluttaa vähän kauemmin ennenkuin nykäs no kala oli 400g ahven. Pilkki taas veteen ja nyt on iso sanoin ja samalla tapsi poikki(0,18mm tapsi, todennnäköisesti oli solmu tapsissa). Kirosin vähän ja tein uuden tapsin 0,20mm siimasta ja samalla vaihdoin isomman morrin tapsin päähän.
Nyt tulikin hiljasta vähän aikaa ja niin se oikeastaan jatkuikin iltapäivään asti, tosin välillä antoi yhden tai pari 400-500g ahvenen. Isäni kaveri veteli myös noita samallaisia ahvenia vähän meidän paikan vierestä. Iltapäivästä se syönti sitten loppui kokonaan ja menin vähän sivummalle onki alueesta ja tein reiän. Heiluttelin n. 10min pilkkiä ja värisyttelin kun yhtä äkkiä kala nappasikin. Tuntui heti että on kookkaampi ja kookkaampi se olikin 1106g ahven! Joutui jo vähän siimaa antamaan kun innostui kala vetämään.
Tuo olikin sitten päivän viimenen kala vaikka reikiä tuli vielä porattua puolitusinaa tuon jälken.
Ei voi muuta sanoa kun että mahtava reissu ja hienoja kaloja. Oli isäni eka kerta ko. järvellä ja sanoi se lähtevänsä uudestaan tuonne...

Minun saalis 10 suurinta 5350g ja isälläni 4200g. Eli keskipaino ihan kohillaan. Kummastelin sitä että miksi ei tasariin napsunut vaikka tuonkin kokoista ahventa alla oli.
Minun suurimmat 1106g, 590g, 520g. Isälläni 662g, 550g ja 500g.
Tuolla isoimmalla ahvenella oli joku tulehtuma tai vastaava suupielessä sellanen parin sntin mittanen. Ajattelin että siinä on ollut joskus jonkun morri joka on sitten syöpynyt siitä pois...
Liitteet
tiskipöytä täynnä 20 ahvenesta.
tiskipöytä täynnä 20 ahvenesta.
tiskipöytä.jpg (58.1 KiB) Katsottu 2833 kertaa
siinä on 1106g
siinä on 1106g
perzan ahven.jpg (57.98 KiB) Katsottu 2829 kertaa
tossa minun saalis, kappaleita ei montaa, mutta se laatu...
tossa minun saalis, kappaleita ei montaa, mutta se laatu...
ahven 1100g2.jpg (44.78 KiB) Katsottu 2832 kertaa

Vuosivaappu 2015
Vastaa Viestiin