Tasuriahvenia
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Olipa erikoinen onkipäivä. Aamulla kala ei ottanut tasuriin ensinkään, ei muuta kuin yhden ison kalan tiputus. Normi hauki taisi siiman päässä venkoilla, joten ei karkuutus niin paljoa harmittanut. Kylläpä sai tehdä monta reikää, ennen kuin muutamia ahvenia löytyi. Kalat ottivat tosin tapsipilkkiin, eikä tasuriin (tasuria tuli heiluteltua joka reijässä ennen tapsipilkin pudotusta). Joukossa oli yksi +300g assu jonka otin itselle ja loput pienempää, jotka annoin toisten onkioiden pussiin. Tosin joku n. 100g assu saattoi niissäkin olla. Iltapäivästä tuli sitten kierrettyä jonkun verran tyhjiä reikijä. Ei ottanut tapsiin eikä tasuriin. Sitten menin eräälle aamulla tekemälle reijälle joka oli keskellä mukavan näköistä laikkua. Silloin rupesi tapahtumaan ihan mukavia. 13 ahventa joitten yhteispaino oli 2828grammaa, joten filekalaksi kelpasi vallan mainiosti. 6cm Karismax tauriin löivät ahvenet kiukkuisesti. Sitten jälleen hiljeni ei tullut kalaa tasurilla eikä pystyllä. Suurinpia ahvenia olivat 420g, 302g, 300g,290g jne. Joten ihan mukavat paistoahvenet kuitenkin nihkeän päivän saldoksi 
- Liitteet
-
- Muutamia tasuri assukoita
- Ahvenia.jpg (43.71 KiB) Katsottu 7461 kertaa
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.
Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Jännityksellä odottelen Mipon raporttia tasuriahvenista.
Itse olen miettinyt syitä siihen, miksi 1/2kg ei ole mennyt tammi-helmikuussa rikki isolla järvellä. Viime talvena näihin aikoihin oli useita ylityksiä.
Täytyy nyt vielä vaihtaa paikkaa vähän onkimattomille seuduilla ja sitten kokeilla loppukuusta, kun on hiihtoloma, niin ihan uutta järveä.
Toisella palstalla on menossa nuorten kalastajien kalakisa, johon olen osallistunut. Perza latasi viime viikolla sinne sellaisen tuloksen, että pitää tulla uusi ja reilu recordi, jos meinaa panna hanttiin hänelle. Jospa tässä pari kuukautta saisi vielä käydä pilkillä, ja samalla pitää yllä tasuriongintaa.Kireitä vaan kaikille.
Itse olen miettinyt syitä siihen, miksi 1/2kg ei ole mennyt tammi-helmikuussa rikki isolla järvellä. Viime talvena näihin aikoihin oli useita ylityksiä.
Täytyy nyt vielä vaihtaa paikkaa vähän onkimattomille seuduilla ja sitten kokeilla loppukuusta, kun on hiihtoloma, niin ihan uutta järveä.
Toisella palstalla on menossa nuorten kalastajien kalakisa, johon olen osallistunut. Perza latasi viime viikolla sinne sellaisen tuloksen, että pitää tulla uusi ja reilu recordi, jos meinaa panna hanttiin hänelle. Jospa tässä pari kuukautta saisi vielä käydä pilkillä, ja samalla pitää yllä tasuriongintaa.Kireitä vaan kaikille.
No joo yksi onnistunut reissu ja pääs littamaan listoille kaloja. Tänään myös samalla järvellä. pientä raporttia pilkintä osiossa.Perza latasi viime viikolla sinne sellaisen tuloksen, että pitää tulla uusi ja reilu recordi, jos meinaa panna hanttiin hänelle. Jospa tässä pari kuukautta saisi vielä käydä pilkillä, ja samalla pitää yllä tasuriongintaa.Kireitä vaan kaikille.
itse en ole päässyt oikein "tasuri paikoille" tänä talvena. Tuolta missä on nyt pari kertaa käyty niin on vaikeaa saada tasurilla kalaa, syytä en tiedä, mutta monet sanovat että ovat sen järven kalat niin arkoja talvisin että tasuri ei kelpaa.
Vielä on pari isompaa selkää käymättä(tuskin tulee käytäkään jäätilanteen takia) josta tasurilla sais varmasti hyvin kalaa. Mieli tekis tasurilla nostella ahventa, mutta kun ei ota nini ei ota. Kaveritkun vetää vierestä tapsilla 500-700g assuja niin kyllä helposti kääntyy tapsionginnan puoleen itsekkin.
Minulla ei ole kun tasurivehkeet mukana.Ei ole ollut muutamaan talveen.
Viime talvena ongin kaksi päivää morrionkijoiden(pariskunta) kanssa. Nämä veti kalaa pussilliset päivään ja itse en saanut kun pari sinttiä, jotka nekin oli ulkopuolelta kiinni.
Mukavaa porukkaa ne oli. Kiva oli jutella onkimisen ohessa. Rouva oli saanut 1,6kg ahvenen pari vuotta sitten ja tavoitteli mielessään kahden kilon rikkomista.Siinä oli tyyliä. 8)
Toiset onkii morrilla ja toiset tasurilla. Mikäs siinä. Itse olen tykästynyt tasuriongintaan. Mukava kun joskus saa kalaakin.
Viime talvena ongin kaksi päivää morrionkijoiden(pariskunta) kanssa. Nämä veti kalaa pussilliset päivään ja itse en saanut kun pari sinttiä, jotka nekin oli ulkopuolelta kiinni.
Toiset onkii morrilla ja toiset tasurilla. Mikäs siinä. Itse olen tykästynyt tasuriongintaan. Mukava kun joskus saa kalaakin.
Nonniin, työt ja ennenkaikkea hieno tasuripäivä takana. Tässä lupaamani raportti kuvineen.
Eilen illalla tuli semmoinen kutina, että minun pitäisi etsiä joku uusi "salainen" onkipaikka itselleni. Istuinkin koneeni ääressä tovin ja toisenkin kartoittaessani Tampereen lähialueiden potentiaalisia paikkoja. Itse asiassa minulla oli muutama tasavertainen kohde mielessäni, kun kävin nukkumaan. Iltalento höyhensaarille viivästyi melkoisesti, kun pähkäilin järvivalintaa.
Aamulla herättyäni päätin suunnata järvelle, joka ponnahti ensimmäisenä mieleeni. Niinpä pikaiset aamupalat, pilkkivälineiden roudaaminen ja auton nokka kohti itselleni - ja varmasti monelle muullekin - tuntematonta vesialuetta. Aikani ajettuani ja muutaman harhakäännöksen jälkeen löysin oikealle metsätielle, jota piti kyntää vielä hetkinen. Auto löysi pysäkkinsä kohdasta, josta arvelin selviäväni lyhyimmällä jalkapatikalla rantaan.
Aikani metsässä rämmittyäni saavuin pienehkön järven rantaan. Ilokseni huomasin, että sääkin vaikutti selkeältä, mikä on eduksi pienillä vesillä liikuttaessa. Jurautin kuusituumaisen aukon jääkanteen ja tipautin tasurin veteen. Kului minuutti ja toinen, kun katselin maisemia ja annoin pilkilleni kyytiä. Yhtäkkiä tömähti! Säpsähdin ja vinttasin reiästä 810 grammaisen kyrmyniskan. Muutama perkele taisi suusta päästä.
Jatkoin samalla alueella ja seuraava tunti lahjoitti kolme potraa haukea. Päätin siirtyä hieman etäämmälle, noin sadan metrin päähän. Hetken tyhjää nyhdettyäni narautin jäälle pari pientä ahventa ja pari parempaa, 300 grammaisen ja 360 grammaisen. Sitten kalat katosivat ja harhailin seuraavan tunnin ympäriinsä niitä etsien - turhaan.
Palattuani aloitusreikien tuntumaan pidin lyhyen evästauon. Aurinko paistoi ja hykertelin tyytyväisenä. Ajattelin, että olisi ehkä parempi suunnata kotiin, kun työtkin jo kutsuivat. Mikäs sitä kalamies on kuitenkaan vietilleen vastaanpanemaan. Päätin koittaa vielä hetkisen. Vaihdoin siimani päähän ison nilsun. Parin nykäyksen jälkeen rasahti jälleen. Tällä kertaa vastapeluri oli 605 grammainen raitapaita. Hymy senkun leveni. Pudotin tasurini nopeasti ahdin tuomittavaksi. Noin minuutin päästä pamahti kovaa! Vapa lipsahti käsistäni. Onneksi sain sen kiinni ennen reikää, tosin eväkäs oli päässyt rytäkässä irti.
Muutama minuutti kului tyhjää pyytäen, kunnes tunsin rajun rouhaisun ja parimetrisen siimanpätkän päässä mukavasti muljahtelevan vastuksen. Kieli keskellä suuta ohjasin otuksen reikään. Sitten kävi käsi ja jäällä pyöri pieni porsas - 1120 grammainen ahven, joka näytti tuijottavan minua hieman yllättyneenä ja vihaisena. Totesin puoliksi ääneen, että nyt olisi paras lopettaa ja suunnata kodin kautta töihin. Rantaan talsiessani katsahdin vielä hieman epäuskoisena takanani siintävää lähes koskematonta korpea ja ennen kaikkea sen keskellä siintävää pikkujärveä.
Eilen illalla tuli semmoinen kutina, että minun pitäisi etsiä joku uusi "salainen" onkipaikka itselleni. Istuinkin koneeni ääressä tovin ja toisenkin kartoittaessani Tampereen lähialueiden potentiaalisia paikkoja. Itse asiassa minulla oli muutama tasavertainen kohde mielessäni, kun kävin nukkumaan. Iltalento höyhensaarille viivästyi melkoisesti, kun pähkäilin järvivalintaa.
Aamulla herättyäni päätin suunnata järvelle, joka ponnahti ensimmäisenä mieleeni. Niinpä pikaiset aamupalat, pilkkivälineiden roudaaminen ja auton nokka kohti itselleni - ja varmasti monelle muullekin - tuntematonta vesialuetta. Aikani ajettuani ja muutaman harhakäännöksen jälkeen löysin oikealle metsätielle, jota piti kyntää vielä hetkinen. Auto löysi pysäkkinsä kohdasta, josta arvelin selviäväni lyhyimmällä jalkapatikalla rantaan.
Aikani metsässä rämmittyäni saavuin pienehkön järven rantaan. Ilokseni huomasin, että sääkin vaikutti selkeältä, mikä on eduksi pienillä vesillä liikuttaessa. Jurautin kuusituumaisen aukon jääkanteen ja tipautin tasurin veteen. Kului minuutti ja toinen, kun katselin maisemia ja annoin pilkilleni kyytiä. Yhtäkkiä tömähti! Säpsähdin ja vinttasin reiästä 810 grammaisen kyrmyniskan. Muutama perkele taisi suusta päästä.
Jatkoin samalla alueella ja seuraava tunti lahjoitti kolme potraa haukea. Päätin siirtyä hieman etäämmälle, noin sadan metrin päähän. Hetken tyhjää nyhdettyäni narautin jäälle pari pientä ahventa ja pari parempaa, 300 grammaisen ja 360 grammaisen. Sitten kalat katosivat ja harhailin seuraavan tunnin ympäriinsä niitä etsien - turhaan.
Palattuani aloitusreikien tuntumaan pidin lyhyen evästauon. Aurinko paistoi ja hykertelin tyytyväisenä. Ajattelin, että olisi ehkä parempi suunnata kotiin, kun työtkin jo kutsuivat. Mikäs sitä kalamies on kuitenkaan vietilleen vastaanpanemaan. Päätin koittaa vielä hetkisen. Vaihdoin siimani päähän ison nilsun. Parin nykäyksen jälkeen rasahti jälleen. Tällä kertaa vastapeluri oli 605 grammainen raitapaita. Hymy senkun leveni. Pudotin tasurini nopeasti ahdin tuomittavaksi. Noin minuutin päästä pamahti kovaa! Vapa lipsahti käsistäni. Onneksi sain sen kiinni ennen reikää, tosin eväkäs oli päässyt rytäkässä irti.
Muutama minuutti kului tyhjää pyytäen, kunnes tunsin rajun rouhaisun ja parimetrisen siimanpätkän päässä mukavasti muljahtelevan vastuksen. Kieli keskellä suuta ohjasin otuksen reikään. Sitten kävi käsi ja jäällä pyöri pieni porsas - 1120 grammainen ahven, joka näytti tuijottavan minua hieman yllättyneenä ja vihaisena. Totesin puoliksi ääneen, että nyt olisi paras lopettaa ja suunnata kodin kautta töihin. Rantaan talsiessani katsahdin vielä hieman epäuskoisena takanani siintävää lähes koskematonta korpea ja ennen kaikkea sen keskellä siintävää pikkujärveä.
- Liitteet
-
- tirriäiset.JPG (24.51 KiB) Katsottu 6719 kertaa
-
- möllykkä.JPG (23.34 KiB) Katsottu 6741 kertaa
-
- 1120g.JPG (22.26 KiB) Katsottu 6762 kertaa
Aivan mahtavaa.. 
”Tutkimusten mukaan yli 60% uusilla urheiluautoilla ajelevista miehistä elää itse asiassa köyhyysrajan alapuolella.”
Lähde: Liikkuvan poliisin nopeusvalvonta
Qkkelin kotisivut.
Lähde: Liikkuvan poliisin nopeusvalvonta
Qkkelin kotisivut.
Hyvä Mipo! Vähän maineenpalautusta tasureille.
Aika hyvin olit karttaa lukenut. Minkälaisia asioita etsit kartalta, katsoitko vain jonkun syrjäisen lätäkön vai syvyyksiä yms?
Kuvatkin on onnistuneet hyvin.
Joutuu varmaan itsekin huomenna lähtemään heti aamusta, jos vaikka ois syöntiä kun on laikkujakin jäällä.
Aika hyvin olit karttaa lukenut. Minkälaisia asioita etsit kartalta, katsoitko vain jonkun syrjäisen lätäkön vai syvyyksiä yms?
Kuvatkin on onnistuneet hyvin.
Joutuu varmaan itsekin huomenna lähtemään heti aamusta, jos vaikka ois syöntiä kun on laikkujakin jäällä.
Lajin helppous viehättää.
Enpäs ollut huomannutkaan tätä viestiä.MiPo kirjoitti:Vaikuttaisi siltä, että ahvenet olivat passiivisia, eivätkä juuri liikkuneet, jos lähes jokaista ahventa varten sai tehdä uuden reiän. Toisaalta se on hyvin tyypillistä, sillä usein iso ahven ei liiku parvessa, mutta sitä löytää melko pieneltä alueelta lisää ensimmäisen saatuaan. Se on silloin sellaista kyttäilyä, josta ainakin minä pidän. Paljon tyhjää, kovia töytäisyitä, rentoa meininkiä ja parhaillaan hienoja kaloja, kuten sinulla. 8) Poikkeuksiakin toki on, joskus saa kaikki isot putkeen samasta lävestä.perza kirjoitti: Tuolla se syönti on sellasta että max. 3 ahventa/reikä. Poikkeuksena minun täänän samaa 6 ahventa. Yleensä se on se 1 ahven mikä tulee heti ja sitten saa onki olla reiän laidalla itsekseen paikallaan ja odotetaan että jokos se toinen ahven ottaisi. Eli melko varovaisesti ottaa aina tuolla ahven. Ehkäpä siksi ei tasuritkaan kelpaa niin hyvin. No oli noilla ahvenilla kyllä sulanutta kalaa mahoissaan eli pitäs tasuriinkin napata.
Oliko muuten kyseessä isompi järvi ja tulivatko tärpit kaikkiaan samalta syvyydeltä? Oliko paikalla pikkukalaa? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Kyseessä oli minun mittapuun mukaan isojärvi(13km pitkä ja yhtä selkää kaikki, ei saaren saarta, ei paljasteta enempää)
Kalat tuli 10 metrin vedestä, mutta tota 10-13metrin vettä on aika iso ala eli voi olla kala missä tahansa. Lähistöllä on järven syvin kohta sekä puolentoista kilsan päässä muikun nuottaus paikka.
Pieniä ahvenia alle 50g oli aika vähän, tosin tuntui että iltapäivästä alkoi tuo pikkunen ahven syömään ja niitä tuli sillon enemmän niinkun tänäänkin. Tällähetkellä tuolla alueella(500x500metriä) on satoja reikiä. Paikka on kuin pilkki kisojen jäljiltä. uutta onkimatonta paikkaa on vaikea enää löytää-no pitää vaan siirtyä pari kilsaa niin eiköhän löydy onkimatontakin aluetta.
kirkas vetinenjärvi kyseessä ja särkikalaa hyvin vähän.
E: Komeat kalat kyllä vetäsit! ja vielä lammesta...
Hienot kalat Mipolla.
Noita pikkujärviä, missä ei paljon kalasteta, mutta joissa noita isomuksia on, on varmaan Suomenmaassa paljon.
Täytyy vaan uskoa ja rohkeasti kokeilla Mipon tyyliin.
Itse kävin tiistaina omalla pikkujärvelläni, mistä olen jokusia isomuksia tänä talvena saanut. Iltapäivän ongin, mutta iso ahven oli aika hiljaa. Luulen, että paras sesonki tällä korkeudella on ohi pikkujärvillä. Muutaman hyvän rouhaisun sain, mutta ne oli haukia. Yksi 300g ahven tuli ylöl ja muutamia pieniä.
Tältä pikkujärveltä kalat on tuleet kokonaan tasurilla, vaikka vaimo on myös morria kokeillut.
Noita pikkujärviä, missä ei paljon kalasteta, mutta joissa noita isomuksia on, on varmaan Suomenmaassa paljon.
Itse kävin tiistaina omalla pikkujärvelläni, mistä olen jokusia isomuksia tänä talvena saanut. Iltapäivän ongin, mutta iso ahven oli aika hiljaa. Luulen, että paras sesonki tällä korkeudella on ohi pikkujärvillä. Muutaman hyvän rouhaisun sain, mutta ne oli haukia. Yksi 300g ahven tuli ylöl ja muutamia pieniä.
Tältä pikkujärveltä kalat on tuleet kokonaan tasurilla, vaikka vaimo on myös morria kokeillut.
Tuo on hyvinpitkälti totta, kattelin karttaa ja laskeskelin nopeasti että tästä paikasta missä tällähetkelä olen n. 10km säteellä löytyy parikymmentä lampea ja pikkujärveä. Suurinosa lammista kyllä noita suo/metsä lampia(max. 500m pitkiä), mutta kyllä niissäkin kalaa on varmasti ja isoja kaloja. Se vaan pitää ottaa huomioon pikkulampia kalastettaessa että ei niitä kaloja välttämättä kovin paljoa ole etenkään isoja.(tottakai on niitäkin lampia mitkä on täynnä kalaa).Hienot kalat Mipolla.
No jos sitä vetäsis sitten tasapainolla sen kolmannen kilon ahvenen tässä keväällä, kun tulee noita matalia vesiä taas kierrettyä(koska ei isoille vesille pääse
Tänään kävin toivottamassa "hyvätystävänpäivät" pikkujärven ahvenille. Mukanani oli tietysti muutama vapa..
Paljon oli tyhjää, mutta välillä kolahti. Paistikkaita irtosi sieltä täältä ja ennen poislähtöä narahti perättäisillä laskuilla kaksi yli kilon ahventa, 1050g ja 1100g. Siihen oli hyvä lopettaa. 
Niin muuten, kokeilin piruuttani tapsipilkillä, kun alla oli isompia ahvenia, mutta vaan tasuri kelpasi. Samanlaista käytöstä ahvenilta kuin Kirpun paikassa.
Vastaavia paikkoja on ihan satavarmasti siellä täällä. Ne ovat niitä, joiden ohi aina ajelee ja vain vilkaisee tai niitä, jotka näyttävät täysin kuolleilta päällepäin. Kartalla ne näyttävät usein pieniltä sinisiltä tahroilta.
Kuvat on itselaukaisimella otettuja, joten ei ihan huippuja.
Niin muuten, kokeilin piruuttani tapsipilkillä, kun alla oli isompia ahvenia, mutta vaan tasuri kelpasi. Samanlaista käytöstä ahvenilta kuin Kirpun paikassa.
Vastaavia paikkoja on ihan satavarmasti siellä täällä. Ne ovat niitä, joiden ohi aina ajelee ja vain vilkaisee tai niitä, jotka näyttävät täysin kuolleilta päällepäin. Kartalla ne näyttävät usein pieniltä sinisiltä tahroilta.
Kuvat on itselaukaisimella otettuja, joten ei ihan huippuja.
- Liitteet
-
- nippu.JPG (26.98 KiB) Katsottu 6266 kertaa
-
- kiloiset2.JPG (23.17 KiB) Katsottu 6289 kertaa
-
- kiloiset.JPG (20.39 KiB) Katsottu 6303 kertaa
Komeita kaloja MiPolla
sen verran haluaisin udella että onko humus vai kirkas vesi? Ja kuinka paljon syvimmillään vettä? Itse olen ainoan pilkkikilokkaan saanut pienestä (n. 300m x 1km) lammesta josta löytyy toistakymmentä metriä vettä syvimmillään ja näkösyvyyttä piisaa... aivan lähteen kirkasta tuossa lammessa vesi... Omasta kilon ylityksestä tosin aikaa 11 vuotta ja tapsipilkillä tuli... Hmm... pitäisikin lähteä tasukkaa tuonne uittelemaan... 
"Kyllä se kala vielä löytyy..."
- Rankaisija
Viimeksi muokannut Rankaisija, 12:37:31 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Holkkipolvi
- On nähnyt Tuksun aromipesän